Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot otetaan rahoituksella. Meillä on upouusi kärry, arvoltaan 32 000 e, mutta me maksamme siitä 350 e/kk. Monella on myös työn puolesta auto.
Helvetin harvalla on työn puolesta auto josta ei itse tarvitse mitään maksaa.
Saatteko auton joskus itselle vai ette?
30000€ laina 6v ---> 470€/kk ja auto tulee omaksi.
Mutta arvo on laskenut ja joutuu itse maksamaan kaikki huollot yms.
Olen ensimmäinen kirjoittaja.
Maksamme 3-4 vuotta, ja sitten autosta on velkaa vielä Noin 8000 euroa.
Neljän vuoden jälkeen vaihdamme auton taas uuteen. Edellisestä saadaan alkurahat. Ja jälleen maksamme 350 e kuukaudessa. Ja neljän vuoden jälkeen taas vaihdamme uuteen. Jne. Se on vähän kuin autosta maksaisi vuokraa. Ei ole tarkoituskaan maksaa sitä koskaan takaisin. Eikä siitä ole mitään kuluja, koska uutta autoa ei tarvitse katsastaa eikä huoltaa.
Ei mitään kuluja muutakuin 4200€ vuodessa lainakuluja. Jep jep.
Miten sen ottaa: onhan Vanhankin auton huolto-, korjaus- ja katsastiskulut ovat 2000-2500 e vuodessa.
Ero ei ole niin suuri siis. Parilla tonnilla saa uuden auton alleen. Uusi on aina uusi.
No vitut ole. Katsastus 60€, huolto = öljyt ja suodatin 50€.
Korjauksiin menee vuodessa x euroa, monesti se on jopa 0€ vuodessa.
Minulla on paljon ajettu ja käytetty auto jonka arvo ei tipu enää euroakaan, silti korjaukset vuodessa about tonni. Monesti vähemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot otetaan rahoituksella. Meillä on upouusi kärry, arvoltaan 32 000 e, mutta me maksamme siitä 350 e/kk. Monella on myös työn puolesta auto.
Neljän vuoden jälkeen vaihdamme auton taas uuteen. Edellisestä saadaan alkurahat. Ja jälleen maksamme 350 e kuukaudessa. Ja neljän vuoden jälkeen taas vaihdamme uuteen. Jne. Se on vähän kuin autosta maksaisi vuokraa. Ei ole tarkoituskaan maksaa sitä koskaan takaisin. Eikä siitä ole mitään kuluja, koska uutta autoa ei tarvitse katsastaa eikä huoltaa.
Miten sen ottaa: onhan Vanhankin auton huolto-, korjaus- ja katsastiskulut ovat 2000-2500 e vuodessa.
Ero ei ole niin suuri siis. Parilla tonnilla saa uuden auton alleen. Uusi on aina uusi.
Minulla on paljon ajettu ja käytetty auto jonka arvo ei tipu enää euroakaan, silti korjaukset vuodessa about tonni. Monesti vähemmänkin.
Tuollaisia huoltohintoja ei (täällä Helsingissä) ole. Minä maksan aina 300-500 euroa. Enkä käy merkkihuollossa.
Lisäksi korjaukset. Viimeksi hajosi laturi, akku, pakoputki, lämppäri....
Tuohon 2000 tonniin on myös laskettu kasko ja vakuutukset. Autoni arvo on kymppitonnin, eikä arvo enää tipu, mutta olen ottanut kaskon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia huoltohintoja ei (täällä Helsingissä) ole. Minä maksan aina 300-500 euroa. Enkä käy merkkihuollossa.
Tuohon 2000 tonniin on myös laskettu kasko ja vakuutukset. Autoni arvo on kymppitonnin, eikä arvo enää tipu, mutta olen ottanut kaskon.
En ole tuo aikaisempi kommentoija, mutta jäin miettimään. Olen aika kokematon autoasioissa, vaikka ajanut olen pitkään. Mulla ei ole mikään kamalan arvokas auto. Ostin sen käteisellä, mä en halunnut ostaa autoa lainarahalla. Mikä lie jumi päässä sen suhteen. Maksoi n. 13 000, on siitä kolme vuotta aikaa. Vakuutukset on mulle kalliit, kun tää on eka auto mun nimissä, maksaa vuodessa mulle n. 700€, sis. kaskon ja liikennevakuutuksen. Vuosihuolto on maksanut n. 250-500 riippuen siitä, mitä vuosihuoltoon on kuulunut. Katsastus 70€ täällä päästömittauksineen. Eli vuositasolla n. 1000-1200€.
Mä olen ajatellut että mulla on paska auto kun siihen menee niin paljon rahaa, mutta nyt mä tajuan että eihän se olekaan. Sullahan on hajonnut autosta vaikka mitä. Mä oon selvinnyt vuosihuolloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosittainen auton huoltaminen on käytännössä öljynvaihto ja ilmansuodattimen vaihto. Jos tuosta menee 500 € maksamaan, on varmaan parempikin pitäytyä uusissa autoissa. Tyhmyydestä sakotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Matkustaminen on halpaa nykyään. Jätä loton pelaaminen ja saunasiiderit vuodeksi niin pääset sinäkin.
Pointti ehkä olikin, että onko työttömien korvauksissa vähän liikaa jos on varaa matkusteluun, siideriin ja uhkapeleihin?
Työtön, matkusteleva yh-äiti vastaa:
Meillä on asuntona pieni vuokrakaksio, ei autoa, kaikki matkat liikutaan kävellen tai polkupyörällä. Ruoat ostetaan tarjoukset/illan alennusmyynnit hyöydyntäen, samoin vaatteet ja muut tavarat aina tarjoushinnalla. Juomme lähinnä vain vettä, joskus tarjouksesta ostan limsaa.
Emme käy elokuvateattereissa, kylpylöissä tms. maksullisissa paikoissa. Ei Netflix-tilauksia, elokuvat ja sarjat katsotaan sen mukaan mitä televisiosta tulee tai lainataan kirjastosta. Ei maksullisia harrastuksia, harrastuksina on meillä kirjasto, ulkoilu, mm. hiihto ja luistelu talvisin ja uinti kesäisin.
Matkat etsin aina itse ja kohteet valitaan sen mukaan mihin pääsee halvalla. Huomioin myös hintatason paikan päällä. Käymme halvoissa maissa mm. Ukrainassa, jossa hinnat on paljon Suomea halvempia. Esimerkiksi nyt keväällä lähdemme taas Ukrainaan 5 päiväksi, lennot maksoi meiltä (2 hlö) yhteensä 80 euroa ja hotelli 55 € 5 yöltä omalla kylpyhuoneella. Paikan päällä syömme noin 2-3 €/ateria. Myös nähtävyydet ja liikkuminen on edullista. Ostin samat halvat lennot myös ensi syksyksi jo. Käymme myös kauempanakin, Aasian maihin saa lentona jopa alle 300 eurolla ja paikan päällä on edullista.
Taustalla on erilaisia tarinoita, suomalaisilla ei vaan ole tapana kertoa raha-asioista. Jotkut tulevat varakkaasta suvusta. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että opiskelemaan lähtevälle ostetaan yksiö, josta sitten saa sopivilla järjestelyillä kivan pesämunan tuleviin asuntoihin.
Tai 18-vuotias on avannut ASP-tilin ja sinne ovat säästäneet vanhemmat, mummot ja kummit ja niin juuri valmistunut on voinut ostaa ensimmäisen asunnon.
Pkseudulla on myös paljon hyväpalkkaisia ihmisiä. Moni saa 5000 euroa käteen, jotkut 10 000 € ja jotkut vielä enemmän. Siitä ei vaan ole tapana huudella kylillä.
Moni tekee kahta duunia. On varsinainen palkkatyö ja sitten ehkä yritystoimintaa, jolla kustannetaan se toinen auto ja ulkomaanmatkat.
Miehelläni on varakas suku. Ei mikään tosi rikas, mutta sen verran, että mies osti ensimmäisen asuntonsa isoisältään edullisesti. Remontoitiin se kaksio ja ostettiin huonokuntoinen kolmio hyvältä paikalta.
Mies myi kaksion, kun hinnat olivat nousseet reilusti ja asuntoon oli tehty putkiremontti. Perusti niillä rahoilla yrityksen.
Remontoitu kolmio myytiin hyvällä tuotolla ja ostettiin isohko perheauto. Firmakin myytiin ja nyt meillä on yli miljoonan omaisuus, tosin velkaakin n. 400 000 €.
Kaikki tämä oli mahdollista n. 50 000 € pesämunalla. Loput oli omaa työtä ja riskinottoa. Riskiäkin on helppo ottaa, kun tietää, että isovanhemmat ei anna lastenlastensa kärsiä. Vaikka korttitalo olisikin romahtanut, niin harrastukset ja talvihaalarit olisi maksettu.
Eihän tavallisella keskituloisella perheellä olekaan varaa pk-seudulla, olemme päälle kolmekymppisiä ja meillä bruttotulot yht. n. 6200e, käteen jää päälle 2 tonnia kummallekin, ei sillä juhlita, asumiseen menee n. 600e/kk ja itsellä muihin menoihin ja hsl lippuun n. 700e/kk, mutta aina sitä rahaa menee muuhunkin ylimääräiseen, luottokortin lyhentämiseen, vakuutuksiin yms, miehellä auto, johon menee n. 300e kuussa plus auton rempat päälle. Itse en autosta edes haaveile, en kuitenkaan lähtisi Vantaalta Hgin keskustaan ruuhkassa ajamaan töihin niin ihan hyv näin. Meillä suht uusi rivitalokolmiö ja velkaa n. 120 000 molemmilla, eli yli 20v vielä maksellaan, yksi lapsi siis mahtuisi, mutta 2. jos tulee niin joutuu muuttamaan isompaan kämppään, kauemmas ei voi muuttaa kun on työt tosiaan hgin keskustassa, sekä sukulaiset pk-seudulla, ei viitti muuttaa muuallekaan, jos perheen perustamme, saa ainakin hoitoapua...
Kun lukee noita kirjoituksia niin on kalliit asunnot, pitkät työ-ja harrastusmatkat tarvitaan usempia autoja. Yhden auton pitäminen maksaa, esim. auton arvo 20 000 e, arvon alenema 2500e/vuosi+ muut kulut, kulut nousee n. 3500 e nettorahaa ja kun ajomatkatkin Helsingissä pitkiä (matkallisesti ja ajallisesti) ja ruuhkaisia niin polttoainekulutkin isot.
Pienemmissä kaupungeissa tarvittavat palvelut lähellä, esim. 40 000 asukkaan kaupungissa kaikki tarvittavat palvelut alta 10 minuutin päässä autolla, työ-ja harrastusmatkat suurimmalla osalla kävellenkin alta 20 min päässä, uudehkoja omakotitaloja saa keskustan tuntumasta 200 000-300 000 e omistustontilla( vanhempia 70 000 e ylöspäin), rivi-ja kerrostaloasunnot alkaen 40 000 e ylöspäin. Töitä riittää, jos on halua tehdä töitä. Tietyillä aloilla puutetta työntekijöistä. Vakituisen, varman ja pitkäaikaisemman työn saaminen on haaste koko Suomessa. Ihmiset muuttaa suurimpiin kaupunkeihin työn perässä. Monessa pienemmässä kaupungissa väestörakenne vanhenee, nuoret ovat lähteneet ja tarvitaan uusia tekijöitä. Jotta niitä tekijöitä saadaan, niin työnantajien on tarjottava yhä pitempiä ja kestävämpiä työsuhteita, onneksi suuntaus on monella alalla menemässä siihen suuntaan ainakin pienemmissä kaupungeissa, jossa ei ole niin suurta pelivaraa vaihdella ammattitaitoisia työntekijöitä.
Suuntaus siis hyvä pienemmissä kaupungeissa: asunnot halpoja, työpaikat varmempia, palvelut lähellä, eläminen halpaa ja stressi vähempää.
https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/helsinkilaisten-keskimaa…
Helsinkiläisen keskitulo on 35 000 € eli kahden palkansaajan perheessä 70 000 €. Sitten on ne puolet helsinkiläisistä, jotka ansaitsevat enemmän, jotkut moninkertaisedti enemmän.
Koko työuran aikana ja varallisuuden keräämisen näkökulmasta on valtava ero, ansaitsetko vähän alle vai yli keskitulon. 40 000 euron vuosituloilla on jo ihan eri mahdollisuudet kuin 25 000 euron.
Helsingissä asuminen järkevää vai ei kirjoitti:
Kun lukee noita kirjoituksia niin on kalliit asunnot, pitkät työ-ja harrastusmatkat tarvitaan usempia autoja. Yhden auton pitäminen maksaa, esim. auton arvo 20 000 e, arvon alenema 2500e/vuosi+ muut kulut, kulut nousee n. 3500 e nettorahaa ja kun ajomatkatkin Helsingissä pitkiä (matkallisesti ja ajallisesti) ja ruuhkaisia niin polttoainekulutkin isot.
Pienemmissä kaupungeissa tarvittavat palvelut lähellä, esim. 40 000 asukkaan kaupungissa kaikki tarvittavat palvelut alta 10 minuutin päässä autolla, työ-ja harrastusmatkat suurimmalla osalla kävellenkin alta 20 min päässä, uudehkoja omakotitaloja saa keskustan tuntumasta 200 000-300 000 e omistustontilla( vanhempia 70 000 e ylöspäin), rivi-ja kerrostaloasunnot alkaen 40 000 e ylöspäin. Töitä riittää, jos on halua tehdä töitä. Tietyillä aloilla puutetta työntekijöistä. Vakituisen, varman ja pitkäaikaisemman työn saaminen on haaste koko Suomessa. Ihmiset muuttaa suurimpiin kaupunkeihin työn perässä. Monessa pienemmässä kaupungissa väestörakenne vanhenee, nuoret ovat lähteneet ja tarvitaan uusia tekijöitä. Jotta niitä tekijöitä saadaan, niin työnantajien on tarjottava yhä pitempiä ja kestävämpiä työsuhteita, onneksi suuntaus on monella alalla menemässä siihen suuntaan ainakin pienemmissä kaupungeissa, jossa ei ole niin suurta pelivaraa vaihdella ammattitaitoisia työntekijöitä.
Suuntaus siis hyvä pienemmissä kaupungeissa: asunnot halpoja, työpaikat varmempia, palvelut lähellä, eläminen halpaa ja stressi vähempää.
Ostettu status symbololi auto jossa on isot rempat. Pistäisin auton vaihtoon tuolla kulutuksella. Teillä on yhteinen talous ja selvästikään ette tiedä mihin rahat kuluvat.
Aloittajaa ensi kuussa kaikkien kulujen kirjaus ulos. Ruoka ostoksista erott ja karkkien kukut erikseen. Tulette yllättymään.
T. Sk
En ymmärrä miten 20 000€ autoon uppoaa noin paljon rahaa.
Ostin Skoda Oktavia sedan, 2014, 18 000€ ja viime vuonna huoltoon meni 350€.
On tyhmää ostaa yli 4 vuotta vanha Audi, Mersu tai BMW ja maksaa 20 000€ ja sen jälkeen upottaa vuosihuoltoihin tuhat euroa melkein joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä: ja koska auto on uusi, niin se on vähäpäästöinen, eli Trafin maksu on pieni. Ja kuluttaa vähän.
Meillä on toinenkin auto, 15 v vanha. Sehän vasta kallis onkin. Pitää huoltaa, pitää korjata, Trafi maksaa tonnin vuodessa. Bensaa syö 10 l satasella.... sen ylläpitokustannukset ovat parisataa kuukaudessa, eikä siinä ole mitään uuden auton carplayta tms.
Näytätkö minulle bensa-auton jonka ajoneuvovero on tonnin vuodessa.
Ja miksi ihmeessä pidät vanhaa jos sen pitäminen on kalliimpaa kuin uuden? :D
No, onko se vero 900 e, ei ihan tonnia.
MB 230 CLK rättikatto.
Olen miettinyt vaihtamista, mutta tullut siihen tulokseen, että sen jälkeen joudun vaihtamaan autoa viiden vuoden välein.
Miksikö? Koska en saa yhtä hyvää autoa samalla hintaa. Loistava auto. Vikoja todella vähän. Kestää 25 vuoteen asti. Arvo ei tipu enää yhtään. Kulut vain on isot.
Olisko nyt kuitenkin kyse sinun autovakuutuksesta eikä Trafin veromaksusta.
Lapsia 10, palkkatulot yhteensä 4500 ja lapsilisää noin 1100€. Kahdesta lapsesta ei tule enään lisiä joten ei tässä hirveän leveästi elellä. Käydään joskus ulkomailla, kaksi autoa, velaton omakotitalo, muutama koira. Kyllä näilläkin pärjää enkä ymmärrä ainaista hyvätuloisten valitusta ettei rahat riitä. Opetelkaa käyttämään ja laskemaan varanne oikein. Kyllä 7000 tuloilla kaksi lasta elättää. Miksi pitää kaiken olla uutta mahtavaa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten 20 000€ autoon uppoaa noin paljon rahaa.
Ostin Skoda Oktavia sedan, 2014, 18 000€ ja viime vuonna huoltoon meni 350€.On tyhmää ostaa yli 4 vuotta vanha Audi, Mersu tai BMW ja maksaa 20 000€ ja sen jälkeen upottaa vuosihuoltoihin tuhat euroa melkein joka vuosi.
Onko sinulla joku kristallipallo jolla osaat nähdä mitä remppoja mihinkin autoon tulee?
Mersussa ja Skodassa on se ero, että mersun haluaa joku ostaa vielä ajettunakin. Skoda ei kauhean hyvin kelpaa loppuun poljettuna. Miksihän muuten MB:ta näkee paljon taksissa?
kulut= auton arvonalenema 2500 e/vuosi + autovero, pakollinen liikennevakuutus, mahdollinen kasko, dieselvero, korjaus-ja huoltokustannukset, (esim. uudet renkaat silloin tällöin) 1000 e/vuosi ei ainakaan paljon alle hyvä että riittää.
Siihen päälle polttoainekulut, Kyllä autoiluun uppoaa saati sitten kahteen autoon
kulut= auton arvonalenema 2500 e/vuosi + autovero, pakollinen liikennevakuutus, mahdollinen kasko, dieselvero, korjaus-ja huoltokustannukset, (esim. uudet renkaat silloin tällöin) 1000 e/vuosi ei ainakaan paljon alle hyvä että riittää.
Siihen päälle polttoainekulut, Kyllä autoiluun uppoaa saati sitten kahteen autoon
Se on ihan totta, että siihen uppoaa rahaa. Suurin kuluerä autoilussa polttoaine ja arvoalenema/lainamaksu. Ensimmäistä ei voi vähentää, toista voi.
Toki jos koko elämä on PK-seudulla kehä ykkösen sisäpuolella niin autosta kannattaa luopua. Oma elämäni ei ole siellä eikä autosta luopuminen ole muutenkaan vaihtoehto. Haluan kulkea itse minne haluan ja koska haluan.
Helsingissä asuminen ei poistanut meiltä kahden auton tarvetta. Mummolat on kaukana ja niihin mennään koko perheen voimin vähintään 1-2 yöksi (2 aikuista, 3 kissaa ja 2 lasta). Mies käy vuorotöissä, eikä sinne pääse julkisilla. Kun mies on töissä, minä kuskaan lasten harrastusporukoita toisella autolla, vien kissoja lääkäriin, hoidan kauppareissuja jnejne.
Tästä syystä muutettiin Helsingin naapurikaupunkiin asumaan, jotta saatiin asumismenot edullisiksi. Nyt on ihana tilava koti ja oma piha ja kaikki saavat harrastaa mitä haluavat.
Meillä alettiin heti alussa säästämään tietyt summat kumpikin joka kuukausi. Kun asunnon hinnasta oli puolet kerätty, se hankittiin. Laina maksettiin niin nopeasti pois, kuin pystyttiin eli kymmenessä vuodessa oltiin velattomia. Säästäminen jatkuu aina vaan. Autot on vaihdettu uuteen käteisellä. Nyt nuo on jo vanhoja, mutta toimivia. Itsekin ehtoolla jo.
Emme ole ns. nautiskelleet ulkona syömisistä, kuin harvoin. Leffat yms. ei kiinnosta. Onhan TV ja kännykät.
Vaatteet yleensä edullisia, ei merkkituotteita. Eihän merkit ihmistä paranna.
Leivoin aiemmin enemmänkin. Ruuat teen itse.
Sanoisin, että pientä viitseliäisyyttä tarvitaan. Muu tulee tyytyväisyytenä saavutetuista jutuista. Alussa käytiin ulkomaillakin, enää ei viitsi. Lentäminen saastuttaakin. Laivat on jo nähty. Kotona hyvä.
Lainaa lainaa.
Autoista maksetaan satku, korkeintaan kaksi kuussa.
Talosta ehkä hieman enemmän.
No, onko se vero 900 e, ei ihan tonnia.
MB 230 CLK rättikatto.
Olen miettinyt vaihtamista, mutta tullut siihen tulokseen, että sen jälkeen joudun vaihtamaan autoa viiden vuoden välein.
Miksikö? Koska en saa yhtä hyvää autoa samalla hintaa. Loistava auto. Vikoja todella vähän. Kestää 25 vuoteen asti. Arvo ei tipu enää yhtään. Kulut vain on isot.