Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.

Vierailija
09.01.2018 |

Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?

Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳

Kommentit (599)

Vierailija
141/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.

Onko teillä rahankäytössä haasteita, velkoja tms., jotka vaikuttavat asuntolainan saantiin? Meillä samansuuruiset tulot ja on ollut varaa hankkia kiva, kolmen makuuhuoneen rivitaloasunto ihan kivalta paikalta Helsingistä. Kyllä noilla tuloilla ja normaalilla rahankäytöllä pitäisi saada asuntolainaa yhden helsinkiläisrivitalon verran (esim. 350000€, 25 vuoden laina-aika tms.) jopa niin, ettei lainaa tarvitse ottaa maksimimäärää tuloihin nähden, jotta takaisinmaksuerät pysyvät kohtuullisina ja jää varaa muuhunkin. Meillä rivitaloasunnon lisäksi myös uutena ostettu, velaton auto, perheessä kaksi lasta ja lemmikkejä. Hankintoja teemme säästäen, emme velaksi (koska korot). Elämme ihan mukavasti ja saadaan säästöön, ulkomaille matkustetaan kerran-pari vuodessa. Hankintoja tehdään harkiten, mutta mistään ei jouduta "tinkimään". Lapsilla varaa harrastaa ja syödään hyvin. Kirpputoreja ei harrasteta muuta kuin myyntitarkoituksessa.

Mulla ja miehellä oli bruttotulot 8000 €/kk mutta pankit eivät antaneet lainaa, koska vakuuksia (omaisuutta) ei ollut. Olisi tullut olla aivan minimissään n. 30-40.000€ säästöjä kuulemma. Mitään velkoja ei kummallakaan.

Vierailija
142/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.

Onko teillä rahankäytössä haasteita, velkoja tms., jotka vaikuttavat asuntolainan saantiin? Meillä samansuuruiset tulot ja on ollut varaa hankkia kiva, kolmen makuuhuoneen rivitaloasunto ihan kivalta paikalta Helsingistä. Kyllä noilla tuloilla ja normaalilla rahankäytöllä pitäisi saada asuntolainaa yhden helsinkiläisrivitalon verran (esim. 350000€, 25 vuoden laina-aika tms.) jopa niin, ettei lainaa tarvitse ottaa maksimimäärää tuloihin nähden, jotta takaisinmaksuerät pysyvät kohtuullisina ja jää varaa muuhunkin. Meillä rivitaloasunnon lisäksi myös uutena ostettu, velaton auto, perheessä kaksi lasta ja lemmikkejä. Hankintoja teemme säästäen, emme velaksi (koska korot). Elämme ihan mukavasti ja saadaan säästöön, ulkomaille matkustetaan kerran-pari vuodessa. Hankintoja tehdään harkiten, mutta mistään ei jouduta "tinkimään". Lapsilla varaa harrastaa ja syödään hyvin. Kirpputoreja ei harrasteta muuta kuin myyntitarkoituksessa.

Mulla ja miehellä oli bruttotulot 8000 €/kk mutta pankit eivät antaneet lainaa, koska vakuuksia (omaisuutta) ei ollut. Olisi tullut olla aivan minimissään n. 30-40.000€ säästöjä kuulemma. Mitään velkoja ei kummallakaan.

Joskus aikoinaan näin mainoksen asuntolainasta ilman vakuuksia. Tosin en tiedä onko tällaisia enää ja jos on, niin millaiset ovat lainaehdot. Yleensä kyllä tarvitaan vakuuksia/takaaja. Me säästimme muutamassa vuodessa tarvittavan summan samansuuruisilla tuloilla kuin teidän tulonne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Samaa minäkin ihmettelen. Joillain on varaa kun on hyvät palkat yms mutta sitten ihmettelen esim tuttava pariskuntaa. Nainen osa-aikatyössä ja mies opiskeli.

Heillä on 2 autoa, omakotitalo, 2 ulkomaanmatkaa vuodessa ja lapsilla kalliit harrastukset.

En edes tajua, että miten tuo kaikki on mahdollista?

Meillä asiat Ok, mutta ei tulis mieleenkään laittaa rahaa kahteen viikon ulkomaanmatkaan vuodessa. Ja siihen laskettelulomat ja muut reissut päälle. Ei riittäisi 10 000 e vuodessa.

Vierailija
144/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2500-3500 bruttoeuroa kuussa tienaa mm. kirjanpitäjä, palkanlaskija, opettaja, lastentarhanopettaja, sairaanhoitaja, insinööri, sihteeri, poliisi, palomies, nuorempi lakimies, myymäläpäällikkö, osastonhoitaja, nuorempi controller, valtionhallinnon alempi virkamies, henkilöstöasiantuntija, toimistopäällikkö, mainostoimiston henkilöstö, toimittaja, koodaaja, pankkineuvoja, putkiasentaja, sähköasentaja, kirvesmies, hitsaaja tai koneistaja, rekkakuski, bussikuski, myyntineuvottelija ym. joilla jo jonkin verran työkokemusta. Kaikki normiammatteja joten kahden hengen taloudessa bruttotulot n. 5000-7000 euroa kuussa ja netto siten 3500-5000 euroa/kk.

Olen aina kuvitellut, että insinöörit, nuoretkin lakimiehet ja toimistopäälliköt tienaisivat enemmän kuin tuon 3500€. 

Täällä yksi insinööri, jonkn huippupalkka on ollut vähän alle 2700 e/kk. Sen jälkeen palkka tipahti 2245 euroon per kk. Bruttopalkasta siis puhun. Puolisolla palkka ollut koko ajan samaa luokkaa ja ihan hyvin on pärjätty pääkaupunkiseudulla. Omakotitalo, 2 autoa, 2 lemmikkiä, 2 lasta. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Vierailija
145/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Samaa minäkin ihmettelen. Joillain on varaa kun on hyvät palkat yms mutta sitten ihmettelen esim tuttava pariskuntaa. Nainen osa-aikatyössä ja mies opiskeli.

Heillä on 2 autoa, omakotitalo, 2 ulkomaanmatkaa vuodessa ja lapsilla kalliit harrastukset.

Meillä asiat Ok, mutta ei tulis mieleenkään laittaa rahaa kahteen viikon ulkomaanmatkaan vuodessa. Ja siihen laskettelulomat ja muut reissut päälle. Ei riittäisi 10 000 e vuodessa.

Ehkä näillä oli jotain osinkotuloja tai vuokratuloja tai olivat perineet ison summan. Tai jos olivat ehtineet jo olla työelämässä aiemmin, niin äkkiä siinä kertyy säästöjä.

Vierailija
146/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mitähän vittua kirjoitti:

Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?

Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.

Monesti ulkomailla asuminen ja ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa. Suomessa eläminen ja asuminen on kallista.

Me ollaan jo kolmatta vuotta perräkkäin talven yli täällä Thaikussa (Loka-Touko). Asiansa paikallisen kanssa järjestäneenä kulut murto-osa Suomen vastaavista. Ok asunto 3h+k 110€/kk + siivooja 2krt viikko 40€/kk, ruokakulut n. 400€/kk kolmelta koska syödään harva se ilta ulkosalla hyvin. Lämpöä piisaa, ranta lähellä, hyvät harrastusmahdollisuudet ja lenkkimaastot ovelta = hermo lepää eli perhekemia voi hyvin. asuinpaikan vuoksi autoa ei tarvitse. Polkupyörällä pääsee, polkeminen on hauskaa!  Terveyspalvelut tarvittaessa huipputasoa ja suht edulliset, jos jotain kalliimpaa vakavaa ilmenisi niin sitten Suomeen. Lennot saa suuntansa parilla sadalla eurolla per pää jos päivämäärillä ja välilaskuilla ei niin väliä. Lapsi käy kansainvälistä koulua. Kesäksi Suomeen mökille!   

Vierailija
147/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on elämänhallinnassa ja varsinkin rahankäytössä todellisia ongelmia. Mihin ihmeeseen rahanne laitatte?

Vierailija
148/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No heillä on todennäköisesti säästöjä. Meillä sama tilanne,toinen vanhemmista osa-aikatyössä ja toinen opiskelija. Vuokralla asutaan,ei ole autoa eikä omaisuutta. Lapsilla ilmaiset harrastukset + toisella isovanhemman maksama kallis harrastus. Missään reissussa ei olla käyty vuosiin.

Vierailija
149/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on elämänhallinnassa ja varsinkin rahankäytössä todellisia ongelmia. Mihin ihmeeseen rahanne laitatte?

Brutto, ei ole netto

Vierailija
150/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tai useampi seuraavista.

1. Hyvät ansiotulot

2. Hyvät pääomatulot

3. Perintö

4. Velka

5. Vedonlyönti/lottovoitto

Tämä. Tässähän ne mahikset ovat.

Vierailija
151/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2500-3500 bruttoeuroa kuussa tienaa mm. kirjanpitäjä, palkanlaskija, opettaja, lastentarhanopettaja, sairaanhoitaja, insinööri, sihteeri, poliisi, palomies, nuorempi lakimies, myymäläpäällikkö, osastonhoitaja, nuorempi controller, valtionhallinnon alempi virkamies, henkilöstöasiantuntija, toimistopäällikkö, mainostoimiston henkilöstö, toimittaja, koodaaja, pankkineuvoja, putkiasentaja, sähköasentaja, kirvesmies, hitsaaja tai koneistaja, rekkakuski, bussikuski, myyntineuvottelija ym. joilla jo jonkin verran työkokemusta. Kaikki normiammatteja joten kahden hengen taloudessa bruttotulot n. 5000-7000 euroa kuussa ja netto siten 3500-5000 euroa/kk.

Olen aina kuvitellut, että insinöörit, nuoretkin lakimiehet ja toimistopäälliköt tienaisivat enemmän kuin tuon 3500€. 

Täällä yksi insinööri, jonkn huippupalkka on ollut vähän alle 2700 e/kk. Sen jälkeen palkka tipahti 2245 euroon per kk. Bruttopalkasta siis puhun. Puolisolla palkka ollut koko ajan samaa luokkaa ja ihan hyvin on pärjätty pääkaupunkiseudulla. Omakotitalo, 2 autoa, 2 lemmikkiä, 2 lasta. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Jep. Ollaan molemmat kolmekymppisiä. Täällä omakotitalossa asutaan, jossa jokaisella kolmella lapsella oma huone, tilava olohuone, sopiva keittiö ja meilläkin oma makkari :D

Juuri heitettiin viikon ulkomaanreissu koko perhe tuossa syysloman aikana.

Löytyy 2 autoa.

Minun tuloni ovat tällä hetkellä 1700 e / kk ja miehen 3000 - 4000 e / kk.

Ei ostella turhia, säästöönkin menee rahaa.

Viime kesänä aloitin itse sijoittamisen, joka on poikinut jo ihan kivasti :) Olen päättänyt sijoittaa 40 vuotta, joten luultavasti tässä tulee jossakin vaiheessa nosteltua enemmän osinkoja jne.

Lapsilla lisäksi säästötilit, jonne menee kuukausittain rahaa.

Asumme 100 km: n päässä Hesasta.

Vierailija
152/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas kiinnostaisi mita ovat nama tavalliset ihmiset ja varsinkin mitka ovat sitten ne tavallisten ihmisten tulot? Tavallisella ihmisella 5000€ brutolla on varaa eri asoihin kun esim. tavallisella ihmisella 2700€ brutolla. Hieman laaja tuo kysymyksen asettelu: tavallinen elama ja tavalliset ihmiset.

Kuinkakohan moni reilu pari tonnia kuussa tienaava pariskunta uskaltaa ottaa mitään asuntolainoja tai autolainoja vaivoikseen. Pitäs olla aika pienet kuukausierät lainoissa että saa niitä maksettua. 😲

Oikeastiko tavallinen ihminen tienaa kuussa vähintään viisi tonnia? Mulle tuo olisi jo luksusta.

Laina pitää suhteuttaa tuloihin. Kyllä pienituloinenkin voi ottaa lainaa. Usein lainan lyhennys + vastike voi olla yhtä iso kuin vuokra vastaavasta asunnosta ja kyllä se vuokrakin pitää jotenkin maksaa.

Itse ostin opiskeluaikana kaksion pk-seudulta. Kävin osa-aikatöissä opintojen ohella ja lyhensin lainaa, ei ollut ongelma. Monet kaverini maksoivat saman verran vuokraa kuussa kuin minä omasta asunnostani lainaa+vastiketta. Myöhemmin sitten myin asunnon ja ostimme miehen kanssa omakotitalon.

Vierailija
153/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikoinaan näin mainoksen asuntolainasta ilman vakuuksia. Tosin en tiedä onko tällaisia enää ja jos on, niin millaiset ovat lainaehdot. Yleensä kyllä tarvitaan vakuuksia/takaaja. Me säästimme muutamassa vuodessa tarvittavan summan samansuuruisilla tuloilla kuin teidän tulonne.

Vuonna 2007 sain 100 %:n lainan ilman vakuuksia. Seuraavana vuonna työkaverini ei saanut asuntolainaa, kun ei ollut 35 000 euron säästöjä. 

Vierailija
154/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brutto, ei ole netto

Silti.

Vierailija
155/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotitalo, 2 autoa (välillä ollut kolmekin) ja 3 lasta. Minä kotihoidontuella ja mies keskipalkkaisessa työssä (netto 1600€/kk). Asutaan maaseudulla. Hyvin riittää rahat eikä edes tarvi kituuttaa. Lainaa jäljellä n. 40000€. Talo on vanha ja itse remontoitu. Autot meillä on yleensä jotain tonnin arvoisia. Sillä saa jo hyvän auton. Tosin nyt toinen auto on vähän kalliimpi (4000€) kun mies kerrankin halusi vähän satsata. Perus arkea vietetään. Ulkomailla ei oo tullu käytyä.

Vierailija
156/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhaa rahaa" perintönä, rikkaat auttamishaluiset vanhemmat... Onhan näitä! Ei ole yhtään harvinaista, että perus-Pekka ja tavis-Taina käyvät ulkomaan matkoilla useamman kerran vuodessa, ajavat uusilla autoilla, asuvat kivassa omistuskämpässä, syövät terveellistä luomuruokaa ja lapsetkin voivat harrastaa mitä haluavat.

Vierailija
157/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisella työllä on varaa noihin. Eikä lasten ollessa pieniä ole mikään kiire työelämään ollut. Kaikki mahdolliset vanhempainvapaat täysimääräisinä sekä osittaiset hoitovapaat. Lapset ovat kerran vain pieniä ja tuollainen työstä joustaminen ylipäätään mahdollista.

En tiedä mikä selittää erilaiset kokemukset. Suurin syy varmasti edullinen asuminen. Täytyy muistaa, että jos nyt kaupungeista puhutaan niin ei yhdessäkään kaupungissa työpaikkojen pahinkaan katoaminen ole kuitenkaan tarkoittanut kuin ehkä 5-10 % koko kaupungin, työssäkäyntialueesta puhumattakaan, työpaikoista. Eli suomalaiset tekevät työtä ja asuvat samoissa paikoissa kuin 80-90 -luvuillakin ja elintaso sen mukainen ns. länsimaisen keskiluokkainen. Pääkaupunkiseudun keskiluokan kurja taloudellinen asema ja raskas velkalasti on oikeastaan siis aika pieni ilmiö.

Vierailija
158/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis me oltiin tavallaan kolmen asunnon loukussa, kun molemmilla oli omat, mutta melkein maksetut kämpät. Sit tuli vain yksi talo, ja jotenkin se oli menoa. Asunnot edelleen vuokralla ja maksaneet jo loput lainasta itse. Nykyisellään tuottavat 850 ja 700 e/kk.  Just noilla me lyhennetään asunto- ja autolainoja. Autoja on tosiaan kolme, yksi on turha, mutta se on jäänyt vain lojumaan pihalle. Vanha vm. 2010, tytär saa sen ehkä parin vuoden päästä. Meillä on kaksi mökkiä, mutta ne tulivat perintönä. Nettotulot meillä 4000e/kk, lapsia 2.

Vierailija
159/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on just tollaisia, molemmat ns. alempaa keskiluokkaa, keskituloisia. Heillä on 2 omakotitaloa, 3 autoa, 2 kesämökkiä, asunto-osake. Toinen talo ja asunto-osake perittyjä, samoin 1 mökki. Ihmettelevät aina, kuinka lapsista on tullut niin köyhiä. Kaikki velkaisia.

Vierailija
160/599 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen aviopari tienaa esim 16 000 bruttona. Onkohan ihan tavallinen pari? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä