Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.

Vierailija
09.01.2018 |

Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?

Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳

Kommentit (599)

Vierailija
581/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupea yrittäjäksi, hae velkaa ja tee töitä 7- 16h sen 7x viikossa. Elä piä vapaapäiviä ja ole sairaana töissä. Herää joka aamu töihin klo 04.00 ja mene illalla nukkumaan klo 23.00. Ole 24h päivystyksessä kaiken aikaa vaikka olisit toisella puolella suomea käymässä.

Voit tokibasua vuokralla, kulkea bussilla ja tehä vähän töitä sekä nauttia lomista.

Taas joku yrittäjä vinkuu. Ei ole pakko olla yrittäjä. Myy Mersu, eroa rotareista ja jää työttömäks. 

Ei tarvi kadehtia sitte työntekijöitä.

Vierailija
582/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupea yrittäjäksi, hae velkaa ja tee töitä 7- 16h sen 7x viikossa. Elä piä vapaapäiviä ja ole sairaana töissä. Herää joka aamu töihin klo 04.00 ja mene illalla nukkumaan klo 23.00. Ole 24h päivystyksessä kaiken aikaa vaikka olisit toisella puolella suomea käymässä.

Voit tokibasua vuokralla, kulkea bussilla ja tehä vähän töitä sekä nauttia lomista.

Taas joku yrittäjä vinkuu. Ei ole pakko olla yrittäjä. Myy Mersu, eroa rotareista ja jää työttömäks. 

Ei tarvi kadehtia sitte työntekijöitä.

Itse kanssa ihmettelen yrittäjien ininöitä. Ei ole pakko olla yrittäjä jos se on muka niin kauheeta. Moni tuttu yrittäjä valittaa juuri samoja asioita, mutta käyvät sitten yrittäjien kesken keskellä viikkoa reissussa ja reissukulut tietysti pyöräytetään firman piikkiin. Aika moni asia heilläkin maksatetaan firmalla. Yhdellä on rakennusalan firmallaan moottorikelkka, jota vuokraa mukamas. Ei ole kertaakaan vuokrannut vaan keplottelee veroja. 

Alkuperäiseen aiheeseen sen verran että vaikka syrjäseudulla on halvemmat asunnot niin sen tietää myös työnantajat. Omalle asuinpaikkakunnalleni on avannut moni pääkaupunkiseudun yritys ns. haarakonttorin ja selittelevät sitä yliopiston läheisyydellä ja miten saavat sieltä hyviä työntekijöitä. Yksi meni vahingossa lehtihaastattelussa vuotamaan että "onhan ne palkkakulutkin pienempiä kuin pääkaupunkiseudulla" ja samalla avasi sen, miksi nämä firmat haluaa juuri koulusta valmistuvia töihin, mutta kokeneemmille ei haluta maksaa järkevää palkkaa. Koulu tehtailee innokkaita työntekijöitä, jotka palkataan, mutta älyttömän pienillä palkoilla. Kun he vihdoin vuosien päästä huomaavat, ettei palkka tule nousemaan, siirtyvät he muualle töihin ja tilalle otetaan koulun penkiltä taas uusia yrittäjiä.

Tällä seudulla vanhatkin yritykset ovat tajunneet sen, että työpaikkoja on vähän ja siksi työnantajat voi tinkiä palkoista. Vaikka asumiskulut on pienemmät  niin ruoka ja bensa maksaa saman mitä pääkaupunkiseudulla. Palkka saattaa olla 3000€ kun pääkapunkiseudulla saman kokemuksen omaava voi kilpailuttaa työpaikkoja ja saa vähintään 4500€ ja jopa 5500€ palkkoja. Mutta jos perheen elämä on täällä, on vaikea lähteä pääkaupunkiseudulle ja kun työpaikkoja on niukasti, on sitkuteltava siinä duunissa missä on varma mutta vakaa pieni palkka.

Pääkaupunkiseudun etuina on mm. autojunat lappiin, lentokenttä ihan vieressä josta lähtee halpalentoja joka suuntaan, paljon tapahtumia ja esim. helppo lähteä tarjousristeilylle vaikka Tallinnaan. Täältä "landelta" saa ensin matkustaa pääkaupunkiseudulle ja jos halpalennoilla lentää, pitää ottaa ylimääräinen yö jostain hotellista mennen ja tullen. Matkat sinne maksaa ja jos säästää matkakuluissa, saa maksaa autoparkista. Monta tarjousristeilyä joutunut jättämään väliin, koska lyhyt risteilykin alkaa maksaa kun junalla matkustat neljän hengen voimin helsinkiin tai jätät oman auton jonnekin maksulliseen parkkiin. Pääkaupunkiseudulla on lisäksi parhaat tarjoukset lähes kaikissa kaupparyhmissä. Esim. rautakauppoja on täällä landella kaksi ja molemmat tietää ettei tarvi kilpailla juurikaan hinnoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on jossain asua. Olemme noin 48 v ja omakotitalo, kaksi japsiautoa ja neljä lasta, joista yksi armeijaanmenijä, löytyy 30 km Hesasta. Tulot n. 5300 netto lapsilisineen. Ja vielä velaton pikkumökki 100 km päässä.

Meillä on asiaa avittanut 90-luvun alun lama ja tuuri ja ylityöt ja perinnöt ja se, että emme ole olleet työttöminä vuoden -91 jälkeen ja avioliitto on kasassa. Tarina on niin pitkä etten viitsi kirjoittaa, tulisi liian tunnistettava, mutta alussa oli minä, vakituinen työpaikka, sitten isäni takauksella täysin velaksi ostettu -93 rivarikaksio, ja miehen alle markkinavuokrien ollut työsuhdeasunto ja mun talousoppini, jolla laskin mitä viivan alle jää. Rivari meni vuokralle ja minä muutin miehelle.

Siitä sitten ostettiin pari remppapommia...ja rempattiin ja myytiin n. kolmen vuoden välein, kunnes rakennettiin tämä talo 2005.

Kummankin perinnöt on sitten käytetty talolainan maksuun. En usko että isä olisi halunnut mun tuhlaavan kovan työnsä rahoja turhuuksiin.

Uutta autoa ei olla omistettu ikinä. Sopivasti sisäänajettuja japseja. Kunhan ei ole menny oikeasti seinästä läpi...Ei tupakkaa, ei kapakkaa, tarkkaa taloudenpitoa ja mies ollut aina hoitovapaalla. Hoitovapaalla saa tehdä töitä! Mies kävi heittämässä keikkaa.

Nyt ollaan velattomia. Se rivari on edelleen vuokralla, harkitsemme velkaa sijoitusasuntoon.

Vierailija
584/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lendo, Santander ja mitä näitä olikaan. "Elä nyt, maksa myöhemmin" ja sitä rataa.

Vierailija
585/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotitalo. Rahaa menee, rempattavaa riittää ja saa leikata ruohoa, pensasaitaa ja lapioida lunta. Mutta kyllä oli mahtavaa kun lapset oli pienempiä päästää heidät ulos omalle pihalle ja itse välillä ruokaa laittaessa ikkunasta katsoo että kaikki on ok. Nyt kun lapset on vanhentuneet, voivat he lähteä itsenäisesti pyöräilemään kotikadulle naapurin lapsien kanssa. Kun lapset nahistelee, ei tarvi varoa meteliä. Saa soittaa soittimia äänekkäästi ja kuunnella musiikkia niin kovaa kuin haluaa. Itse autotallissa voin huudattaa kulmahiomakonetta vaikka keskellä yötä. Saunan jälkeen voin istua terassilla pyyhe ympärillä eikä ketään häiritse.

Kun tulee jotain remontoitavaa, voi itse priorisoida ja päättää mitä tehdään. Ikkunoita piti vaihtaa uusiin, mutta ei kaikkia. Jossain taloyhtiössä vaihdettaisiin kaikki ja saisit maksaa siitä ilosta että jotkut haluaa myös hyväkuntoiset varjopuolen ikkunat vaihtoon - vain ulkonäkösyistä. Itse voit laittaa kesäksi lämmöt poikki ja syksyllä huvikseen kokeiltiin lämmittää vain takalla ja puilla niin pitkään, kunnes alkoi olla päivälläkin pakkasta. 

Kyllähän sitä monta kertaa on tullut mieleen, että olisi vain mahtava asua, ilman että nenän edessä on jatkuvasti kaikkea puuhailtavaa. Mutta kun opettelee suhtautumaan keskeneräisiin töihin oikein, voi välillä lepuuttaa itseään ja olla tekemättä mitään - ilman että stressi painaa päälle.

Vierailija
586/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa nykyisistä asuntovelkaisista tulee aikanaan saamaan perintöä. Sen voi käyttää asunnon lainojen lyhentämiseen. Vaikka av:lle tuppaavat kirjoittamaan vaan ne, jotka maksavat asuntonsa joka penniä myöten itse, niin oikeassa elämässä ihmiset ottavat maksukykyään laskiessaan huomioon myös tulevan perinnön.

Sillä on omaisuuden kartuttamisessa iso osuus viimeistään myöhäis-keski-iässä.

Olen itse nyt 47, ja tuttavapiirissä alkaa olla jonkin verran tapauksia jotka myyvät perintönään saamia kt-asuntoja, kun viimeinenkin vanhempi on kuollut.

Ei kaikkea makseta palkoilla. Siksi on varaa.

Osalla on kaksi kesämökkiä, se itse maksettu ja vanhemmilta peritty jne.

Suurin osa suomalaisista tulee saamaan aikanaan perinnöksi asunnon tai jopa muutamia, jos vanhemmilla on ollut lisäksi sijoitusasuntoja.

Vierailija
587/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT; kun rahvas alkaa hankkimaan sijoitusasuntoja niin tietää, että pian niiden tuotto menee miinukselle.

Vierailija
588/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pk-seutu vs maakunnat -keskusteluun sellainen lisäys että me ihan tarkoituksella valittiin muuttaa maakuntaan. Mun työpaikkani oli Helsingissä mutta kun perheellistyttiin niin muutettiin pieneen kaupunkiin ja mä vaihdoin työpaikkaa. Helsingissä olisi ollut vaikeampaa saada tätä mitä meillä nyt on: iso ja uusi asunto järven rannalla, osa-aikatyö toisella, lapselle uusi päiväkoti ja ala-aste 500 m säteellä ja hyvät vaellusmaastot 5 km päässä.

Bruttopalkat laskivat 2500 eurolla, mutta samalla laski veroprosentti, työmatkoihin kuluu viikossa kahdelta yli 10 h vähemmän ja asumisen mukavuus on todella hyvä. Pääomaa on tavinnut sitouttaa asunnon ostamiseen 3000 000 e vähemmän kuin pääkaupunkiseudulla olisi tarvinnut vastaavaan asuntoon.

Asuntoriskiä tasaamme omistamalla yksiön Kalliossa.

Vierailija
589/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta, toinen opiskelee, vanha rintamamiestalo ja kaksi ok kuntoista autoa, jotka on pakko olla työmatkan takia. Asutaan maalla, pienessä kaupungissa ja julkisia ei kulje. Ihan hyvin pärjätään, vaikka etelänlomilla ei käydäkään (on kuitenkin muutaman kerran käyty, että lapset tietää millaista se lomailu on), jossain harvakseltaan kuitenkin pienellä budjetilla. Asuntolainaa maksetaan vajaa 800 egee kuussa yhteiseltä tililtä, jonne pyritään säästämään myös hätävararahastoa, tyyliin molemmat laittaa 500-600 euroa kk sinne ja laina lähtee tililtä. Muiden laskujen osalta on jaettu mitä kukin maksaa ja se menee sitten aina omalta tililtä.

Nyt ei päästä etelään, kun vanhassa talossa riittää kunnostettavaa, mutta on todella hyvä paikka asua, enkä vaihtais mihinkään. Auto mulla on nyt  velaton, eikä todellakaan uusi, mutta hyvä merkki, ajokilometrejä on, eikä huollotkaan maksa omaisuuksia, ainakaan toistaiseksi ole maksaneet.

Noin 3 vuotta kun talo on maksettu, ja jos laitetaan sama summa kk yhä yhteiselle tilille, niin äkkiä on perheen etelänlomarahat kasassa ja voi olla vielä rennommin. Ruoka yms. jutuissa ei hirveästi pihistellä, tykätään syödä hyvää kotiruokaa ja ostaa mitä halutaan. Säästeliäämminkin voisi elää ja sen myötä matkustella, mutta meille hyvä näin.

Vierailija
590/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksi lasta, toinen opiskelee, vanha rintamamiestalo ja kaksi ok kuntoista autoa, jotka on pakko olla työmatkan takia. Asutaan maalla, pienessä kaupungissa sivukylällä jossa julkisia ei kulje. Ihan hyvin pärjätään, vaikka etelänlomilla ei käydäkään (on kuitenkin muutaman kerran käyty, että lapset tietää millaista se lomailu on, viimeksi 6 vuotta sitten), jossain harvakseltaan kuitenkin pienellä budjetilla. Asuntolainaa maksetaan vajaa 800 egee kuussa yhteiseltä tililtä, jonne pyritään säästämään myös hätävararahastoa, tyyliin molemmat laittaa 500-600 euroa kk sinne ja laina lähtee tililtä. Muiden laskujen osalta on jaettu mitä kukin maksaa ja se menee sitten aina omalta tililtä.

Nyt ei päästä etelään, kun vanhassa talossa riittää kunnostettavaa, mutta on todella hyvä paikka asua, enkä vaihtais mihinkään. Auto mulla on nyt  velaton, eikä todellakaan uusi, mutta hyvä merkki, ajokilometrejä on, eikä huollotkaan maksa omaisuuksia, ainakaan toistaiseksi ole maksaneet.

Noin 3 vuotta kun talo on maksettu, ja jos laitetaan sama summa kk yhä yhteiselle tilille, niin äkkiä on perheen etelänlomarahat kasassa ja voi olla vielä rennommin. Ruoka yms. jutuissa ei hirveästi pihistellä, tykätään syödä hyvää kotiruokaa ja ostaa mitä halutaan. Säästeliäämminkin voisi elää ja sen myötä matkustella, mutta meille hyvä näin.

Muutama tarkennus tekstiin boldattuna yllä ja joku kirjoitteli että perintörahoilla monet maksaa asuntolainojaan. No, meillä ei toistaiseksi ole perintöjä ilmaantunut, eikä ole laskettu niitä mukaan mihinkään maksusuunnitelmiin. 

Vierailija
591/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme miehen kanssa pieni/keskituloisia, yhteensä tienataan lapsilisineen n. 3800€ nettona kuussa. Asutaan omakotitalossa josta on alle 100000€ velkaa jäljellä (arvo noin 240000€). Kaksi autoa ja kaksi lasta löytyy. Autot on velattomia, toinen on 20v vanha kottero ja toinen uudempi alle 10v vanha. Vanhemmat tukivat aikanaan uudemman auton hankinnassa (muuta avustusta en heiltä olekaan elämäni aikana saanut, jos nyt joku alkoi miettimään). Eletään aika säästeliäästi, kädestä suuhun toki, mutta kyllä matkustelemaankin päästään silloin tällöin. Pidämme juoksevat kulut pieninä, emme harrasta mitään kallista, emme shoppaile, viihdymme kotona. Emme käytä merkkivaatteita tms. Kun tapasimme, mieheni oli asunut omistusasunnossa jo yli kymmenen vuotta ja minullakin oli vähän säästöjä. Nämä yhdessä oli hyvä pesämuna yhteisen asunnon ostoon, ensin asuimme pienemmässä ja sitten vaihdettiin isompaan.

Vierailija
592/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa nykyisistä asuntovelkaisista tulee aikanaan saamaan perintöä. Sen voi käyttää asunnon lainojen lyhentämiseen. Vaikka av:lle tuppaavat kirjoittamaan vaan ne, jotka maksavat asuntonsa joka penniä myöten itse, niin oikeassa elämässä ihmiset ottavat maksukykyään laskiessaan huomioon myös tulevan perinnön.

Sillä on omaisuuden kartuttamisessa iso osuus viimeistään myöhäis-keski-iässä.

Olen itse nyt 47, ja tuttavapiirissä alkaa olla jonkin verran tapauksia jotka myyvät perintönään saamia kt-asuntoja, kun viimeinenkin vanhempi on kuollut.

Ei kaikkea makseta palkoilla. Siksi on varaa.

Osalla on kaksi kesämökkiä, se itse maksettu ja vanhemmilta peritty jne.

Suurin osa suomalaisista tulee saamaan aikanaan perinnöksi asunnon tai jopa muutamia, jos vanhemmilla on ollut lisäksi sijoitusasuntoja.

No kyllä on ihan järjen köyhyyttä mitoittaa elämä tulevan mahdollisen perinnön varaan enkä tunne ketään, kuka niin tekisi. Sitäpaitsi 47-vuotiaan vanhempi on usein niin nuori että elinaikaa saattaa olla jopa 30 vuotta jäljellä, ei sen varaan voi mitään laskea.

Vierailija
593/599 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vit*ua???? Tonttivuokra 400€/kk, mitä järkeä tuossa on, kaupunki voi sanoa jollain pykälällä vuokran irti milloin vain , mihin sitten siirrätte mörskänne.

Just.

Vuokrasopimus on voimassa 2069 asti ja vuokra seuraa indeksiä. Vuokra jopa laski tossa yhtenä vuonna... Joitain roposia on tässä 8v aikana noussut vuokra. Vastaava tontti maksaa vapailta markkinoilta >150te kevyesti (1000m2 metsään kahdelta sivulta rajautuva tontti). Tästä ei mene varallisuusveroa, ja onpahan sen minimissään 150te vähemmän lainaa. Ihan vaan tiedoksi, että Espoossakin on satoja (ellei tuhansia) vuokratontteja ja vuokraaminen on ihan normaali tapa hommata tontti täällä. Ois voitu tontti ostaakin, mutta kun tosiaan ei ole lunastus edes mahdollista.

Vierailija
594/599 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HooMoilanen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vit*ua???? Tonttivuokra 400€/kk, mitä järkeä tuossa on, kaupunki voi sanoa jollain pykälällä vuokran irti milloin vain , mihin sitten siirrätte mörskänne.

Just.

Vuokrasopimus on voimassa 2069 asti ja vuokra seuraa indeksiä. Vuokra jopa laski tossa yhtenä vuonna... Joitain roposia on tässä 8v aikana noussut vuokra. Vastaava tontti maksaa vapailta markkinoilta >150te kevyesti (1000m2 metsään kahdelta sivulta rajautuva tontti). Tästä ei mene varallisuusveroa, ja onpahan sen minimissään 150te vähemmän lainaa. Ihan vaan tiedoksi, että Espoossakin on satoja (ellei tuhansia) vuokratontteja ja vuokraaminen on ihan normaali tapa hommata tontti täällä. Ois voitu tontti ostaakin, mutta kun tosiaan ei ole lunastus edes mahdollista.

Suomessa ei ole varallisuusveroa.

Vierailija
595/599 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin kiinteistöveroa...

Vierailija
596/599 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYÖSUHDEAUTO!!!! Aina max 2-3 vuotta vanha kärry alla. Maksaa kokoluokasta, tuloista ja veroista riippuen tyypillisesti 200-500e/kk. Sisältää kaikki kulut.

Enpä ole kuullut että millään kaupan kassalla, lähihoitajalla tai muulla perusduunarilla olisi työsuhdeautoa...

Mulla on  vaikka oon vain opettaja. Ei tietenkään oman työpaikan kautta vaan miehen. Saa siis mullekin edullisilla kk maksuilla.

Vierailija
597/599 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän pk-seutu vs maakunnat -keskusteluun sellainen lisäys että me ihan tarkoituksella valittiin muuttaa maakuntaan. Mun työpaikkani oli Helsingissä mutta kun perheellistyttiin niin muutettiin pieneen kaupunkiin ja mä vaihdoin työpaikkaa. Helsingissä olisi ollut vaikeampaa saada tätä mitä meillä nyt on: iso ja uusi asunto järven rannalla, osa-aikatyö toisella, lapselle uusi päiväkoti ja ala-aste 500 m säteellä ja hyvät vaellusmaastot 5 km päässä.

Bruttopalkat laskivat 2500 eurolla, mutta samalla laski veroprosentti, työmatkoihin kuluu viikossa kahdelta yli 10 h vähemmän ja asumisen mukavuus on todella hyvä. Pääomaa on tavinnut sitouttaa asunnon ostamiseen 3000 000 e vähemmän kuin pääkaupunkiseudulla olisi tarvinnut vastaavaan asuntoon.

Asuntoriskiä tasaamme omistamalla yksiön Kalliossa.

Melkoisen asunnon saisi kolmella miljoonalla....

Vierailija
598/599 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukintyylillään kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä siinä lainassa on? Vuokra-asuminen se pk-seudulla vasta kallista onkin, mieluummin maksetaan omaa pois kuin pistetään nekin rahat vuokranantajan pussiin. Tietty jos pitää velattomuutta itseisarvona, niin useimmilla keskituloisilla jää joko asunnot ostamatta tai parhaat vuodet elämättä, kun se aika tuhlataan askeettiseen kituuttamiseen. Elämä on valintoja.

Onko ihmiset oikeasti noin tyhmiä? Mä asun periaatteessa ilmaiseksi vuokralla jos vertaa lainalla ostettuun omakotitaloon. Esim omakotitalon kulut on vähintään 6000-10 000€/ vuosi. Siihen sitten lainan korot ja muut remontit ja korjaukset päälle. Saat lainan maksettua niin onkin putkiremontin aika. Hups, tuli vesivahinko. AI hitto, katto pitää uusia. Lainan otolle ei tuu loppua. Jos mä eläisin jossain velkahelvetissä ikäni, voin sanoo että nuppi hajoisi äikä äkkiä!

14 vuotta laina-aika, kolme jäljellä. Reaalikorkohan on ollu negatiivinen jo kohta kymmenen vuotta. Yksi vesivahinko ollut, kokonaiskustannukset oli 3000-4000, sisältää uuden vessan laatoituksen. Putkiremppa odottaa joskus 30 vuoden kuluttua, maksaa muutaman tonnin.

Mutta tosiaan, kolme vuoden kuluttua omistetaan tämä n. 200 000 euron arvoinen talo eikä siis makseta varsinaisesta asumisesta mitään.

Mites sulla? Onko asuntosijoittajan lainan maksaminen kivaa?

Kuinkas paljon olette maksaneet sitä taloa yhteensä kaikkine kuluineen 14v aikana asumiskulut huomioiden? Taitaa tuplata ainakin asunnon arvon. Toi onkin uutta, että omassa asunnossa asuminen ei maksa mitään.......WT taas asialla ja elämäm kolu paistaa läpi pahasti!

Ei valittamista fasiliteteissa (en ole edellinen):D

Sullakin onkin  varmaan 250m2 lähellä merta ja järveä parikymmentä minuuttia Kampista, asumiskulut (lainoineen ja korkoineen) 1700€/kk. Näin meillä:D

Tokihan tuolla rahalla jo melkein 90m2 saisi 70- luvun lähiöstä vuokralle.

Jos vuokra on 1700€/kk heität vuodessa 20400€ vessanpytystä alas.

Minulla omaisuus sensijaan on karttunut 14400€ :D

Opettele laskemaan...

Kuka vatipää maksaa 1700€/kk vuokraa?

Me maksamme tuon verran vuokraa. Ajattelen niin, että asumme vuokralla siksi koska on varaa. Saamme luksusta ja emme joudu stressaamaan velvollisuuksista. Olen todella stressaantunut muutenkin.

Olen se miehen kanssa 8k brutto/kk ja kolme lasta-tyyppi. Ihailen teidän koteja ja tarmokkuutta hoitaa pihaa, sisua jaksaa pitkät työmatkat, ajankäytönhallintaanne kun hoidatte nuohoukset, jätesysteemit, lumen luonnit, sähkökilpailut, huollot, vakuutukset yms. Itsestä ei olisi ikinä tuohon. Jaksan käydä töissä ja hoitaa lapset. Muu aika on lähinnä huvittelua. Olen varmaan laiska ja maksan siitä rahaa. 😁

Jo oli väkisin väännetty lista :,D nuohous hoituu yhdellä puhelinsoitolla kerran vuodessa, jätteet hakee luonnollisesti jäteauto, lumet täytyy luoda toki ainakin kulkureitiltä, tosin vain pari kk vuodessa kun lunta on, sähkökilpailut? Ei tarvitse tehdä, huollot? Vakuutukset? Eikö sulla ole edes kotivakuutusta?

Itselläni ei ole aikaa asua vuokralla, kaikki vuokranantajan kanssa tappelut ja sopimiset, huoltomiehiä tunkee harvasepäivä sisään, on putkiremppaa ja julkisivuremonttia, taloyhtiön kokousta!

Täytyy kommentoida että meillä omakotitalossa ei ole pahvi-tai paperikeräystä, ja niitä molempia kyllä kertyy niin että jatkuvasti saa olla raahaamassa kierrätykseen. Samoin lasipurkkeja. Isommissa taloyhtiöissä nämä löytyy oman pihan jätekatoksesta.

Ja kyllä omakotitalossa sitä huollettavaa on jatkuvasti jos mielii pitää talonsa hyvässä kunnossa.

Vierailija
599/599 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kommentoida että meillä omakotitalossa ei ole pahvi-tai paperikeräystä, ja niitä molempia kyllä kertyy niin että jatkuvasti saa olla raahaamassa kierrätykseen. Samoin lasipurkkeja. Isommissa taloyhtiöissä nämä löytyy oman pihan jätekatoksesta.

Ja kyllä omakotitalossa sitä huollettavaa on jatkuvasti jos mielii pitää talonsa hyvässä kunnossa.

Meillä oli Quattroselect -astia OK-talossa muutaman vuoden 2011-2013 (Sita/Nyk. Remeo), kunnes lakkauttivat sen alueeltamme kannattamattomana... Siinä oli omat osiot paperille, lasille, metallille ja kartongille. Nyt on vaan sekajäte ja paperinkeräys. Lopetin muiden lajittelun ja menevät suoran sekajätteeseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän