Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.

Vierailija
09.01.2018 |

Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?

Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳

Kommentit (599)

Vierailija
201/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ok-talo, kaksi autoa, kolme lasta, liuta eläimiä. Velkaa 0e. Olen työtön täys-yh. En käy kampaajalla, en osta tavaroita, alkoholia enkä tupakkaa, vain lapsille ostan kaiken mitä tarvitsevat. Myyn koko ajan jotain pois. Olen säästänyt kaikille lapsille omaa rahaa heidän syntymästään saakka siltä varalta, ettei minulla ole tarpeeksi rahaa tulevaisuudessa heidän opintoihinsa. En halua, että lapsi aloittaa aikuisuuden velkataakan kanssa. Tärkeintä on aloittaa säästäminen ajoissa. Elämä o n valintoja, ostanko kivan heräteoston tai mäyräkoiran vai laitanko tämän rahan säästöön kasvamaan rahastoon.

Vierailija
202/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta summasta pitäisi jo jäädä säästöönkin hieman suunnittelemalla kulutusta.

Vierailija kirjoitti:

Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä ostettu kaksi autoa, joista uudemmalla hintaa noin 30 tuhatta.  Olemme onnekkaita, sillä tällä hetkellä meillä on asumiskustannuksina vain sähkö- ja vesilasku. Perheeseemme kuuluu vauva ja muutama lemmikki. Mies käy töissä, josta tilille kilahtaa kuukaudessa vähän alle kaksi tonnia.

Vierailija
204/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme maaseutukaupungissa omakotitalossa (velkaa maksetaan vielä muutamia vuosia)

Opettaja ja lähihoitaja, omaishoidamme myös omaisiamme.

4 lasta joista 3 aikuisia, asuvat omillaan.

Autoja: 4: 2 käyttöautoa ja 2 harrasteautoa (ulkopuolinen voisi sanoa romuiksi, autojen keski-ikä 20 v).

Lemmikit: ei ole.

Uudet älypuhelimet joka 3. vuosi: ei ole, vain Nokian näppäinpuhelimet

Merkkivaatteita: ei ole

Trendihuonekaluja: ei ole

Taulutelevisio: ei ole, vain kuvaputki TV

Kalliita kodinkoneita: ei ole, vanhimmat koneet 20v,

Hankimme kaiken tarvitsemamme joko käytettynä tai alennuksella. Suosimme kirpputoreja korjaamme niin pitkälle kuin mahdollista. Lämmitämme halvasti puulla. Syömme perus kotiruokaa, alkoholia ja tupakkaa emme käytä lainkaan. En muista milloin olisimme olleet "viihteellä". Säästämme ja annamme omastamme myös heikommassa asemassa oleville. Autamme läheisiämme ja myös kyläyhteisöämme pyyteettömästi. Tämä on sitä yhteisöllisyyttä mitä ei tunnu kasvukeskuksissa enää löytyvän.

Vierailija
205/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helkuttia sillä materialismilla tekee jos ei ole onnellinen?

Vierailija
206/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa yhteensä 4 lasta (ei yhteisiä), rivitalo hyvällä alueella ja 2 autoa. Minä tienaan hieman keskivertoa huonommin, mies saman verran keskivertoa paremmin. Lainaa meillä ei ole. Rahasta meillä ei ole tiukkaa, mutta ei sitä liiaksikaan ole. Rahoitamme tämän koko homman säästeliäästi elämällä. Meillä tai lapsilla ei ole kalliita harrastuksia, emme tilaa lehtiä ym eikä meillä ole maksullisia TV-kanavia. Näillä saa karsittua kuluja jo paljon. Joskus käymme ulkona syömässä mutta paljon laitamme ruokaa kotona. Itselleni ja miehelle ostamme vaatteet lähinnä alennusmyynneistä ja paljon tilataan juttuja netistä kun saa halvemmalla.

Vierailija
207/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippänen kirjoitti:

Minulla on ok-talo, kaksi autoa, kolme lasta, liuta eläimiä. Velkaa 0e. Olen työtön täys-yh. En käy kampaajalla, en osta tavaroita, alkoholia enkä tupakkaa, vain lapsille ostan kaiken mitä tarvitsevat. Myyn koko ajan jotain pois. Olen säästänyt kaikille lapsille omaa rahaa heidän syntymästään saakka siltä varalta, ettei minulla ole tarpeeksi rahaa tulevaisuudessa heidän opintoihinsa. En halua, että lapsi aloittaa aikuisuuden velkataakan kanssa. Tärkeintä on aloittaa säästäminen ajoissa. Elämä o n valintoja, ostanko kivan heräteoston tai mäyräkoiran vai laitanko tämän rahan säästöön kasvamaan rahastoon.

Kerrotko vielä, miten olet tuon talon ja autot ostanut ja mistä päin? Et myöskään osta tavaroita, mutta myyt koko ajan jotain pois. Ostaako joku muu ne myytävät tavarat vai miten ilmestyvät taloosi? 

Vierailija
208/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippänen kirjoitti:

Kerrotko vielä, miten olet tuon talon ja autot ostanut ja mistä päin? Et myöskään osta tavaroita, mutta myyt koko ajan jotain pois. Ostaako joku muu ne myytävät tavarat vai miten ilmestyvät taloosi? 

Vierailija
209/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä palkat toisella ~ 6 k€/kk ja toisella ~ 5 k€/kk eli yhteensä~ 11 k€/kk. Osakkeissa 50 k€, joista osinkoja pari tonnia vuodessa (~ 200 €/kk). Talletuksissa 25 k€.

Menopuolella 15 v vanhan auton ja asunnon kulut yhteensä noin 500 €/kk. Velkaa 150 k€ asunnosta.

Uuteen auton (kahdesta autosta puhumattakaan) tai hulppeisiin omakotitaloihin ei olisi kyllä varaa. Olen miettinyt aprikoinut aloittajan tavoin monta kertaa, miten keskituloisiltakin tuntuu nykyään löytyvän pari autoa ja hulppea talo, vaikka palkkataso olisi vaikka vaikka vain puolet meidän palkkatasosta.

Ollaan iältään 30 v.

Teillä on hyvät tulot. Kulut asunnosta ja ajoneuvosta kohtuullisia. Sinun täytyy kertoa lisää menopuolesta? Yksi mahdollisuus on, että sijoitatte suuren osan tuloistanne. Tällainen tapaus ei mielestäni liity tähän "miten joillakin on varaa".

Meillä on pienemmät tulot ja pienemmät menot mutta säästöön menee myös(en siis tiedä meneekö teillä) suuri osuus tuloista. Joten en ajattele että meillä ei olisi varaa uuteen autoon tai suurempaan asuntoon mutta emme nyt vain ole sellaista valintaa tehneet. Ulkopuolinen ei tietysti pysty mistään tällaista päättelemään ellei puheeksi tule.

Vierailija
210/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten 20 000€ autoon uppoaa noin paljon rahaa.

Ostin Skoda Oktavia sedan, 2014, 18 000€ ja viime vuonna huoltoon meni 350€.

On tyhmää ostaa yli 4 vuotta vanha Audi, Mersu tai BMW ja maksaa 20 000€ ja sen jälkeen upottaa vuosihuoltoihin tuhat euroa melkein joka vuosi.

Onko sinulla joku kristallipallo jolla osaat nähdä mitä remppoja mihinkin autoon tulee?

Mersussa ja Skodassa on se ero, että mersun haluaa joku ostaa vielä ajettunakin. Skoda ei kauhean hyvin kelpaa loppuun poljettuna. Miksihän muuten MB:ta näkee paljon taksissa?

On. Sen nimi on huoltokirja. Huoltokirja löytyy yleensä hansikaslokerosta.

Kuka haluaa ostaa taksimersun? Autolla ikää 2 vuotta ja kilometrejä 250 000- 400 000km.

Noilla kilometreillä saa jo vaihtaa moottorin. Mesen huollolla saa usemmman loppuun ajetun Skodan ja varaosat saa halvalla romuttamolta.

Nykyisin suosituin taksien käyttämä automalli on Volvo. Suurin osa taksikuskeista ovat olet pettyneitä nykyisten mersujen huonoon laatu. Pari päivää pajalla on iso tulojen menetys. Jos haluat tietää hyvän ja laadukkaan auton joka kestää niin taksikuskeilla on parhaimmat tiedot.

Vierailija
211/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, tosin yksi faktahan taitaa suomessa pitää edelleen paikkansa: Ei täällä työtä tekemällä rikastu.

Monelle perintö tms. on yleensä se "pesämuna", jolle on ollut hyvä rakentaa. Toiset saavat tienata joka pennin kun taasen toiselle isukki/äippä ostaa jo opiskellessa oman asunnon, jonne opiskelija sitten muuttaa "vuokralle" ja hakee yhteiskunnalta asumistukea. Valmistumisvaiheessa toisella on opintolainaa 30000€ ja toisella saman verran kerrytettyä asumistukea plussan puolella, sijoitettuna vaikkapa arvopapereihin tms.

Menoista sen verran: jos kumpikin polttaa askin päivässä à7€ tekee se 5000€ vuodessa, molemmat tissuttelee 3-5pulloa keskaria/lonkeroa/siideriä illassa ja viinipullon/kossupullon viikossa tekee se 5700€/vuodessa. Tuolla rahalla tekee jo aikas laadukkaan ulkomaanmatkan, jota jotku tuolla aiemmin jo vähän "kadehtivat" (miten jollakin on varaa?).

Vierailija
212/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsena pikkukaupungissa aina omakotitaloissa jotka isä oli rakentanut samalla kun teki 3-vuorotyötä (peruskoulun käynyt). Palkka bruttona lisineen n. 3000-4000/kk. Äiti oli kotiäiti/työtön/satunnaisesti töissä. 4 lasta perheessä. Pärjättiin pitkään yhdellä autolla, kun oltiin kaikki lapset teini-ikäisiä perheelle hankittiin toinen auto. Autot muutenkin hankittiin käytettynä. Pärjättiin mukavasti, veli sai moottoripyörän ja kaikille kustannettiin ajokortit. Ei käyty ulkomailla mutta kotimaassa matkailtiin työsuhdemökeillä ja suvun mökillä.

Vierailija
213/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintörahalla. Harvan palkka noihin riittää. Nykyisin ihmiset oikeasti voivat periä muutakin kuin kuluneen korttipakan. Pienessä suvussa mummon kaksio antaa jo kummasti tukea.

Vierailija
214/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvanut tavallisessa perheessä, jossa kummallakaan vanhemmista ei ole mitään erityisen hyvätuloista työtä vaan keskiverrot. Asuimme isossa omakotitalossa (siitä asuntolainaa maksetaan vieläkin), lapsia useampi kappale ja kaksi autoa. En ole varma mistä rahat on kaikkeen revitty, velkoja ei oikeastaan ole. Toki useinkin oli sen verran tiukkaa, että koskaan mitään ylimääräistä ei olla saatu eikä koskaan olisi tullut mieleenkään ostaa merkkivaatteita kun ei niihin ole varaa.

Vierailija
215/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiasunto ostettiin 20-vuotiaana. Opiskelimme mukavat ammatit ja tienataan 6500€/kk yhteensä. On vara uuteen autoon ja uuteen taloon. Lainaa lyhennetty siihen tahtiin, että 40-vuotiaina olemme velattomia. Pääomatuottoa saamme myös n.600€ kuukaudessa.

Vierailija
216/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?

Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳

Ei mulla ole velkaa kuin 70000€,autot vanhoja ,lapsen päivähoito maksaa 290€/kk ,akan pito vielä enemmän.

Kahta työtä pitää tehdä.

Jos akka tajuaisi häipyä hevon vi*tuun jäisi rahaa vähän enemmän.

Laita akka töihin!

Akka on töissä,mutta ei sillä ole ikinä rahaa?

No mites se nyt on mahdollista? Kai sillä nyt joskus tilipäivä on, vai...

Vierailija
217/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parinymppisenä ostettu yksiö 16% korolla. Siitä kaksioon, kolmioon, rivarineliöön ja lopulta 1. omakotitaloon. Tuolla teimme lähes 200k€ voiton ja rakensimme nykyisen.

Talon arvo n 650k€, 2 autoa (toinen työsuhde), 4 lasta. Kun lapset olivat pieniä olimme tosi tiukoilla mutta nykyään elämä ihan ok. Nettotulot 4800€ kun olen vähentänyt työntekoa

Vierailija
218/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/helsinkilaisten-keskimaa…

Helsinkiläisen keskitulo on 35 000 € eli kahden palkansaajan perheessä 70 000 €. Sitten on ne puolet helsinkiläisistä, jotka ansaitsevat enemmän, jotkut moninkertaisedti enemmän.

Koko työuran aikana ja varallisuuden keräämisen näkökulmasta on valtava ero, ansaitsetko vähän alle vai yli keskitulon. 40 000 euron vuosituloilla on jo ihan eri mahdollisuudet kuin 25 000 euron.

Toisaalta Helsingissä asuu rutkasti opiskelijoita ja muita pienituloisia, jotka vetävät tuota mediaanituloa alaspäin. Esimerkiksi Uudellamaalla kokopäivätöissä olevan palkansaajan mediaanitulo on reilut 3 250 e/kk ( http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__pal__pra/statfin_… ). Helsingin tapauksessa kokopäivätöissä oleva mediaanipalkansaaja luultavasti tienaa enemmän kuin keskiverto uusimaalainen.

Vierailija
219/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parinymppisenä ostettu yksiö 16% korolla. Siitä kaksioon, kolmioon, rivarineliöön ja lopulta 1. omakotitaloon. Tuolla teimme lähes 200k€ voiton ja rakensimme nykyisen.

Talon arvo n 650k€, 2 autoa (toinen työsuhde), 4 lasta. Kun lapset olivat pieniä olimme tosi tiukoilla mutta nykyään elämä ihan ok. Nettotulot 4800€ kun olen vähentänyt työntekoa

Onko tuossa 200k e voitossa huomioitu korkokulut, varainsiirtoverot sekä mahdolliset välityspalkkiot?

Vierailija
220/599 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kasvanut tavallisessa perheessä, jossa kummallakaan vanhemmista ei ole mitään erityisen hyvätuloista työtä vaan keskiverrot. Asuimme isossa omakotitalossa (siitä asuntolainaa maksetaan vieläkin), lapsia useampi kappale ja kaksi autoa. En ole varma mistä rahat on kaikkeen revitty, velkoja ei oikeastaan ole. Toki useinkin oli sen verran tiukkaa, että koskaan mitään ylimääräistä ei olla saatu eikä koskaan olisi tullut mieleenkään ostaa merkkivaatteita kun ei niihin ole varaa.

Se oli silloin, nyt on nyt!