Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt kerrotte oikeasti. Mitä ahdistelua tytöt joutui kokemaan kouluissa 80-luvulla?

Vierailija
09.01.2018 |

Mitä oli silloin lievää, keskivertoa ja pahaa?

Kommentit (268)

Vierailija
121/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikia kiinnostaa tissit. Ei sille puristelulle mitään voi.

Toivottavasti tytöt ovat rohkeita ja puristelevat takaisin. Meinaan palleista ja niin lujaa, että rutina käy. Ei sillekään puristelulle mitään voi.

Vierailija
122/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli tällaista: Pari kolme repimässä paitaa pois. Jos olisi lähtenyt pois päältä olisin suuttunut. Muuten en erityisemmin, vaikka olisi voinut jäädä välistä tuokin.  Ja kun vaikka mukana ollut poika meni luokkaan muka sepaluksen vetskaria nostaen ja kommentoidessaan: Meillä Tanjan kanssa vähän kesti. Ope vaan tokaisi: Otetaan kirjat esiin. 

Kyllä sitä osaa erottaa pojanklopit oikeista pahantekijöistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetelivät housuja  kansalaiskoulussa alas 70 luvulla. Yhdelläkin tytöllä oli menkat just ja side tuli näkyviin.    Kyllä pisti varomaan eräitä kauheita  venkulapoikia. Tämä siis pienessä maalaiskunnassa Varsinais-Suomessa.   Ja vielä rintsikoita rämpyttelivät  selänpuolelta.    Todella traumaattista ja inhottavaa.  Kukaan ei puuttunut.

Vierailija
124/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläasteella 90 -luvun alussa oli pari miesopettajaa jotka saattoivat läpsäistä pyllylle jos käveli heidän edessään portaissa. Sitten toinen näistä kerran sanoi että ota isot tissit pois kirjan edestä että vieressä istuvaa näkee lukea(hänen kirja oli unohtunut kotiin). Mutta en osannut ajatella, että nuo olisivat olleet mitenkään väärin. Lähinnä ihmetytti. 

Hyi helkatti!

Vierailija
125/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tokaluokalla ja ekaluokkalainen poika kosketteli rintojani 🙈

Ei tainnut olla vielä kosketeltavaa? Tytöillä rinnat alkaa kasvamaan noin 12 vuotiaana.

Lähde? Meillä alkoi neljännellä, viimeistään viidennellä. Nykyäänhän tytöt kehityy vielä nopeamminkin.

Vierailija
126/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ei ollut Sebastian Tynkkysen oloisia jumalattomia miehiä joilla on ylirodullisia seksisuhteita

Vierailija
127/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissien läpsiminen oli tosiaan tavallista. Ylipainoiset tytöt olivat lainsuojattomia. Heitä sai nimitellä miten tahtoi.

Vierailija
128/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se samanlaista ollut kuin nykyään. Ei siihen aikaan huudeltu v-sanaa. Kävin ennen hiihtolomaa tyttären koululla keskustelussa ja satuin välitunnin aikaan kulkemaan pihan läpi. Kuulin vähintään 20 kertaa v-sanan ja useamman kerran homottelua. Ahdistava ilmapiiri.

Tyttö on 14 v., ja minun ollessani tuon ikäinen kasarin lopussa kielenkäyttö ei ollut millään tavalla erityisen häiritsevää. Jos oli ruuhka ja siitä halusi mennä läpi, osattiin huutaa, että väistäkää, eikä tarvinnut huutaa, että menkää nyt v:tuun siitä. Siis tuon jälkimmäisen lauseen kuulin siellä pihalla myös, joku halusi vaan mennä ohi isomman joukon läpi, olisiko niiden välitunnit porrastettu ja yritti mennä joukon keskeltä sisälle. Ajatelkaa, jos työpaikalla olisi ns. käytäväkokous ja joku haluaisi mennä ohi ja huutaisi, että menkää nyt v:tuun siitä edestä. Sekin pisti silmään, ettei kukaan vahdi, mitä noilla teineillä on päällään. Siellä oli ty

Kyllä me kiroiltiin. Homoteltiin, horoteltiin, pojat haukkui tyttöjä laudoiksi jne. Muistan aina kun parhaan kaverin äiti kävi kerran lopulta sulkemassa kaverini huoneen oven, kun ei kestänyt kuunnella meidän kielenkäyttöä ponileikeissä. Ja ihan muilta lapsilta oltiin ne vttusaatanat opittu.

Vierailija
129/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussamme oli ihan kiva musiikinopettaja johon yksi n. 15-16v tyttö oli ihastunut ja tunne taisi olla molemminpuolista. Nämä kävelivät kuulemma käsikynkkää luokkaretkellä. 

Nyt vuosikymmeniä myöhemmin tuo muisto alkaa vaikuttaa vähän ällöttävältä.

Vierailija
130/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikenlainen viheltely, ulkonäön kommentointi ja laudaksi haukkuminen taisi olla aika yleistä. Mutta pahempaa oli ihan busseissa ja bussipysäkeillä. Oli kaikenlaisia nimittelijöitä ja itsensäpaljastelijoita. 

Kerran joku keski-ikäinen mies runkkasi bussin takapenkillä vieressäni. En oikein tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä.

Vierailija
131/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioluokkani oli fiksu matematiikkaluokka. Siellä ei pahemmin nimitelty. Mutta muilla luokilla oli sitten pahempaakin.

Vierailija
132/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea haloo jos vähän tissistä puristeltu koulussa! 

Vierailija
133/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tapahtui vain feministien pään sisällä. Nyt tilanne on toinen ja ei jää puristelun asteelle.

Vierailija
134/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tokaluokalla ja ekaluokkalainen poika kosketteli rintojani 🙈

Ei tainnut olla vielä kosketeltavaa? Tytöillä rinnat alkaa kasvamaan noin 12 vuotiaana.

Lähde? Meillä alkoi neljännellä, viimeistään viidennellä. Nykyäänhän tytöt kehityy vielä nopeamminkin.

Itsellä alkoi menkat jo 10-vuotiaana. Ennen sitä käytin jotain pienten tyttöjen tukiliivejä.

Vierailija
135/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kyläkoulu maalla (olen syntynyt -72). Tiettyjä tyttöjä ahdisteltiin. Pahimmillaan iso poikajoukko raahasi väkisin tytön poikien vessaan porukalla. Sitä en tiedä mitä siellä tapahtui. 

Kun olin kuudennella samalla luokalla oleva poika kiusasi minua. Suutuin ja puolustauduin. Muistan vieläkin miten muut oppilaat kertyivät rinkiin meidän ympärille ja hakkasimme toisiamme nyrkein. Sitten välituntikello soi ja keskeytti tappelun. Minulla tuli huulesta verta, pojalla ei näkyviä vammoja. Mutta sen verran lujille tappelu otti tuolle pojalle että koskaan sen jälkeen ei kiusannut minua vaikka oltiin vielä yläasteellakin samassa luokassa ja kiusasi surutta muita luokan tyttöjä. 

Minua ei juurikaan ahdisteltu (en ole erityisen kaunis tai muodokas ja pidän puoliani). Mutta muistan kyllä että esim koulukaverilla kun käytiin jotain 4h juttua myymässä niin isänsä avasi oven ja surutta kommentoi meidän noin 12 v tyttöjen rintojen kasvun. En ollut ennen käynyt heillä enkä ole käynyt ikinä sen jälkeen. 

Vierailija
136/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sä olisit yhdeksän vuotta elämästäsi poikien jatkuvan kommentoinnin, kourimisen ja vaatteista repimisen kohteena, niin luultavasti suakin jossakin vaiheessa alkaisi kyllä ahdistaa. Etenkin lapsena ja nuorena, kun käsitys elämästä ja oikeasta ja väärästä ja omista rajoista jne on vielä tosi kesken. 

Vierailija
137/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea haloo jos puristajaa huitaisee!

Vierailija
138/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat nimittelivät tyttöjä laudoiksi. Kerran yksi poika tuli välitunnilla istumaan viereeni penkille ja alkoi hivellä reittäni. Se tuntui nöyryyttävältä.

Jos se poika olisi halunnut seurustella sinun kanssa? Ei minulle tuollaisia tapahtunut, että kukaan olisi koskenut, mutta välillä kyllä tapahtui niitä juttuja, että joku poika kävi sanomassa, että tuo Pete on sitä mieltä, että sulla on hyvät tissit. Aika lapsellista juu. Kehittymässä olevat aivot tuottaa aivopieruja. Pete saattoi olla vähän minuun ihastunut, mutta ei itse uskaltanut tulla sanomaan, niin piti kavereille sanoa, että hänestä tuolla x:llä on hyvät tissit, tai hyvä perse. Tosin silloin takapuolet muutenkin näytti monesti hyvältä, kun Levis teki niin hyviä farkkuja, jotka imarteli takapuolta. En muista, että ikinä olisi pojat sanoneet minulle mitään sellaista pahaa, minkä olisin kokenut ahdistavana. 

Ei se poika halunnut seurustella kanssani, vaan nolata minua kavereideni nähden. Hänellä oli tuollainen typerä esittämisvaihe. Sittemmin olemme aikuisina olleet ihan asiallisissa väleissä kun olemme joskus törmänneet. 

Vierailija
139/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä muista kokeneeni minkäänlaista ahdistelua. Syntynyt -64. 

Vierailija
140/268 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolointa oli kun ainakin pari vuotta alemmalla luokalla oleva poika puristi minua perseestä joskus koulun käytävällä ohi mennessään. Välillä joku hänen kaveriporukastaan teki sitä samaa. Miltä se tuntui? Tosi nololta kun minä olin lukiossa ja ne pojat yläasteella. Olin vielä aika yksinäinen silloin lukiossa, niin tuommoinen kajoaminen muiden nähden satutti ja sai olon entistä yksinäisemmäksi ja suojattomammaksi. Ärähdin kyllä, mutta se vaan huvitti niitä poikia.