Työttömät ovat olevinaan niin innoissaan hakemassa työtä
Julkaisimme syksyllä työnhakuilmoituksen, jossa haimme suht yksinkertaiseen vakituiseen tehtävään työntekijää. Vaatimuksena oli yksinkertaisesti työkokemus, eli jotain näyttöä siitä, että pärjää työelämässä, sekä hyvät sosiaaliset taidot. Lisäksi perushyvä kirjallinen kieli mainittiin hakuilmoituksessa. Työpaikka sijaitsee Helsingissä. Palkka 2400eur/kk.
Arvatkaa kuinka monta hakijaa? 53. Ei ollut tuhansia hakijoita. Mutta hyvän työntekijän löysimme. Missä ne kaikki innokkaat tuhannet ja taas tuhannet työttömät olivat, jotka tulisivat vaikka heti töihin, jos vain pääsisi?
KANNATAN aktivointimallia.
Kommentit (67)
Kokoomuksella on löysät housuissa. Propagandaosasto tekee työtään jopa av vauva palstalla. Juhanalla on hätä kädessä.😂😂
Vierailija kirjoitti:
Me haettiin 13,5 Euron tuntipalkalle aloittelevaa tumpulaa, vaikka suoraan amiksesta tai oikeastaan täysi-ikäinen riitti. Vaatimuksena oli kohtuullinen fyysinen kunto ja reipas mieli. Hakemuksia tuli peräti 4, joista kolme oli täyttä scheissea. Yksi kelvollinen hakija, joka onkin ollut hyvä työntekijä ja on edelleen meillä töissä. Hänellä on palkkakin noussut ja saanut lisävastuuta. On vakkarityö, aluksi oli määräaikainen 6kk.
Asumme työttömyysalueella. Sanoin suoraan työkkäriin, että tää on käsittämätöntä, kun kelpaa kuka vaan 18v. jamppa aloittelemaan työelämässä, eikä tunnu ketään kiinnostavan. Työkkärin nainen sanoi, että kyllähän tämä nähty on, että vaikka listat on pulleana sopivia hakijoita, niin porukkaa ei vaan kiinnosta.
Missä kanavissa haitte? Mikä kunta? Mikä ala? Mikä yritys?
Kun kerran voit noin kirjoittaa, niin varmasti voit laittaa myös firman nimen. Ehkä saatte tätä kautta vähän reserviä ensi kertaa varten.
Näitä riittää aina nimettömänä huutelemassa, mutta koskaan ei tule mitään konkretiaa, ei edes alaa. Kuitenkin esim. Posti sai yli 800 hakemusta joulun kiireapulaisten paikkoihin, lyhyt määräaikaisuus melko surkealla palkalla. Mutta näille ei löydy kuin neljä surkeaa, vaikka on loistava paikka, hyvä palkka ja mitään ei vaadita.
Ehkä teillä on firman imagossa jotain vikaa? En minä osaa sanoa.
Olen hakenut vuoden asiantuntijatöitä, jokaiseen paikkaan on ollut yli 50 hakijaa, useimpiin 100, vaikka en edes hae pääkaupunkiseudun paikkoja kun satun asumaan 300 km päässä.
Aika jännä. Itse työllistyin pari kuukautta sitten lähes vuoden kestäneen työttömyyden jälkeen. Kaikkiin paikkoihin mihin hain, oli vähintään 100 hakijaa, vaikka niihin vaadittiin tietty koulutus ja kokemus.
Tää yksi kokkaritrolli ei ota laantuakseen. Kyllähän se varmasti piristää omaa häiriintynyttä elämää kun saa huonostikoulutettuja, minimipalkalla raatavia, tyhmiä ihmisiä provosoitua työttömiä vastaan. Ja siis korostan että kaikki edellämainitut eivät ole tyhmiä, mutta moni enemmistöä edustava on :)
Kokoomuksen propaganda-osasto on ängennyt av-palstalle. Kertoo miten epätoivoisessa tilanteessa puolue on.😂😂
Vierailija kirjoitti:
Me haettiin 13,5 Euron tuntipalkalle aloittelevaa tumpulaa, vaikka suoraan amiksesta tai oikeastaan täysi-ikäinen riitti. Vaatimuksena oli kohtuullinen fyysinen kunto ja reipas mieli. Hakemuksia tuli peräti 4, joista kolme oli täyttä scheissea. Yksi kelvollinen hakija, joka onkin ollut hyvä työntekijä ja on edelleen meillä töissä. Hänellä on palkkakin noussut ja saanut lisävastuuta. On vakkarityö, aluksi oli määräaikainen 6kk.
Asumme työttömyysalueella. Sanoin suoraan työkkäriin, että tää on käsittämätöntä, kun kelpaa kuka vaan 18v. jamppa aloittelemaan työelämässä, eikä tunnu ketään kiinnostavan. Työkkärin nainen sanoi, että kyllähän tämä nähty on, että vaikka listat on pulleana sopivia hakijoita, niin porukkaa ei vaan kiinnosta.
Kerropa nyt ujona edes se ammattinimike, niin voidaan arvioida oliko sun viesti "täyttä scheissea".
Tosin jo vähän ristiriidassa toi "suoraan amiksesta" ja että työhakemuksen olisi pitänyt olla laadukasta proosaa.
Minua kiinnostaisi mikä ala ja minkälaista koulutusta vaadittiin. Ja mikä alan palkkaus yleisesti on. Jos tuolla rahalla yrittää saada kokenutta asiantuntijaa, niin hiljaista voi olla.
Minä olen vuosituhannen vaihteessa saanut tehdastyöstä nykyrahaksi muutettuna 2200€ kuussa. Nykyisin tuollaisista töistä ei taideta maksaa senkään vertaa. Kävin AMK:n paremman työllistymisen toivossa mutta töihin en ole päässyt. Olisin iloinen jos pääsisin töihin, josta maksetaan edes 2000€/kk. Joku 2400€ on jo niin korkea palkka, ettei sellaisesta uskalla edes haaveilla.
T. Juhana Vartiainen.Menkäähän töihin. Syön kinkkua, tulen huomenna vinojen silmälasieni kanssa antamaan ohjeet,köyhien lähettämiseksi leireille. Ystäväni, Kim un Jong, antoi hyviä vinkkejä. T. Juhana.
En ole ap enkä kokoomustrolli, mutta kyllä työntekijöiden löytäminen on oikeasti aika vaikeaa. Minulla oli monta vuotta firma, joka tarjosi lähinnä koulutuksia yrityksille pk-seudulla. Vaatimuksena vähintään alempi korkeakoulututkinto tai muu sopiva koulutus, ja jonkin verran kokemusta koulutustyöstä. Koulutustasostakin olin valmis joustamaan, palkkasin helpompiin kohteisiin töihin myös opiskelijoita. Palkkaa maksoin 30 €/tunti, joka on hyvin kilpailukykyinen palkka alalla.
Hakijoita oli vähän ja monet olivat täysin epäsopivia, esim. sosiaalisesti kyvyttömiä, vaikka hakivat koulutustyöhön. Oli myös epäluotettavia hakijoita, jotka eivät edes ilmestyneet sovittuun haastatteluun.
Kyllästyin koko hommaan vuonna 2013, panin pillit pussiin ja jäin eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap enkä kokoomustrolli, mutta kyllä työntekijöiden löytäminen on oikeasti aika vaikeaa. Minulla oli monta vuotta firma, joka tarjosi lähinnä koulutuksia yrityksille pk-seudulla. Vaatimuksena vähintään alempi korkeakoulututkinto tai muu sopiva koulutus, ja jonkin verran kokemusta koulutustyöstä. Koulutustasostakin olin valmis joustamaan, palkkasin helpompiin kohteisiin töihin myös opiskelijoita. Palkkaa maksoin 30 €/tunti, joka on hyvin kilpailukykyinen palkka alalla.
Hakijoita oli vähän ja monet olivat täysin epäsopivia, esim. sosiaalisesti kyvyttömiä, vaikka hakivat koulutustyöhön. Oli myös epäluotettavia hakijoita, jotka eivät edes ilmestyneet sovittuun haastatteluun.
Niin, siihen tarvitaan oikeanlainen luonne, koulutuksella ei sitä saa. Ehkä sun työntekijän hakumetodit oli vähän väärät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siihen tarvitaan oikeanlainen luonne, koulutuksella ei sitä saa. Ehkä sun työntekijän hakumetodit oli vähän väärät.
Joo, olen kuunnellut kouluttajia aika moneen lähtöön, samoin opettajien luentoja, jotkut on sellaisia että saavat mielenkiintoisetakin aiheesta unettavan niin että oikeasti nuokahtaa ja säpsähtelee hereille, se on inhottava tunne, ja jotkut on sellaisia joiden jokaista sanaa suorastaan odottaa penkissä vähän eteenpäin kallistuen. Jos ihminen ei todellakaan ole yhtään "esiintyjä" tai suorastaan näyttelijänainesta, ei millään koulutuksella tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että tuollainen kokemus on varmaan vähän harvinaisempaa. Itse en tunne kuin yhden ihmisen, jolla on kokemusta koulutustyöstä. Siis jos ei opettajia lasketa. Ja itsekin sanoit, että hakijoissa oli paljon epäsopivia. Ei kai esiintymistä pelkäävät tuollaiseen työhön hae. Ei kai se ole työttömien vika, jos haette työntekijöitä, joilla pitää olla tietynlainen luonne.
Vierailija kirjoitti:
Tää yksi kokkaritrolli ei ota laantuakseen. Kyllähän se varmasti piristää omaa häiriintynyttä elämää kun saa huonostikoulutettuja, minimipalkalla raatavia, tyhmiä ihmisiä provosoitua työttömiä vastaan. Ja siis korostan että kaikki edellämainitut eivät ole tyhmiä, mutta moni enemmistöä edustava on :)
Mikä roskakasa siellä kirjoittaa? Sinä olet oikea malliesimerkki siitä, miksi työttömiä halveksutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä roskakasa siellä kirjoittaa? Sinä olet oikea malliesimerkki siitä, miksi työttömiä halveksutaan.
Nämä alkavat olla jo kokoomustrollitrolleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että tuollainen kokemus on varmaan vähän harvinaisempaa. Itse en tunne kuin yhden ihmisen, jolla on kokemusta koulutustyöstä. Siis jos ei opettajia lasketa. Ja itsekin sanoit, että hakijoissa oli paljon epäsopivia. Ei kai esiintymistä pelkäävät tuollaiseen työhön hae. Ei kai se ole työttömien vika, jos haette työntekijöitä, joilla pitää olla tietynlainen luonne.
On rasismia väittää, että ihmisillä olisi erilaisia luonteita!
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintähän on olla hakevinaan, pelata vähän teatteria. Sitä saa tehdä ajallaan ja elämällään mitä ikinä haluaa. Siihen ei ole kellään sanomista.
Saako siis peruspäivärahalla elävä työtön tehdä ajallaan ja elämällään mitä ikinä haluaa?
Oma kokemukseni työttömyysajalta oli täysin päinvastainen. Nimittäin se etten taloudellisten ja sosiaalisten rajoitteiden vuoksi kyennyt tekemään juuri mitään mitä olisin halunnut. Koko elämä kiertyi muutaman kympin vahtimiseen ja senttien laskemiseen seuraavaa tukien maksupäivää kohti kitkutellessa. Tunne syrjäytymisestä ja yhteiskunnan ulkopuolelle ajutumisesta oli masentava.
Väitän että erittän harva ihminen haluaa tällaista elämää. Pikemminkin on niin, että kun siihen sitten syystä tai toisesta ajaudutaan eikä enää pois päästä, aletaan tehdä välttämttömyydestä hyvettä ja kertoa, kuinka senttien laskeminen onkin kivaa, sossun luukulla voi tuntea ylpeyttä, polkupyörän rikkoontuminen vain karaisee kun korjaukseen kuluu ensi viikon ruokarahat, lahjoja ei voi ystäville ostaa jne. Ja eihän kukaan nyt halua hoidattaa sairauksiaan nopeasti, säästää tulevaisuuden varalle, kustantaa lastensa harrastuksia, kuunnella maksullista musiikkia tai katsella maksullisia tv-kanavia, syödä laadukasta ja maistuvaa ruokaa, käyttää hyvälaatuisia, uusia vaatteita jne. Työttömänä et tällaista tee, vaan sen sijaan teet "elämälläsi ja ajallasi mitä ikinä haluat"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oliko teillä yli 53 paikkaa auki? Ja kyllä 53 hakemusta on jo aika moinen savotta käydä läpi.
53 hakijaa oli ihan riittävä määrä, mutta viimeaikaista keskustelua seuranneena olen hyvin yllättynyt siitä, että hakijoita, varsinkaan työttömiä, ollut suurta määrää.
Missä ilmoititte paikasta? Jos mol.fi tms., niin missä osastossa siellä? Millä nimikkeellä?
Kaikkia paikkoja ei ehdi hakea. Jollakin perusteella ilmoituksista valitsee ne, joihin hakee. Jos tehtävämme oli esim. toimistotyötä, niin sitä en ensimmäisenä hae, sillä niihin paikkoihin on sopivampiakin tulijoita (merkonomeja, tradenomeja ym.) Jos tietäisin että on hakijoista pulaa - tai edes olisi lehdissä juttuja, kuinka vaikea on saada toimistotyöntekijöitä - sitten katselisin niitäkin paikkoja.
Tuo palkka kyllä olisi riittänyt minulle hyvin, siitä ei kiikasta.
Alapeukuttakaa vain, mutta ihan totta tämä on.
Kyselitte koulutuksen perään, ei ollut vaatimuksia. Työpaikkaa mainostettiin ja se oli usealla rekrysivulla.
Huvittavaa ihan itse todeta tämä todellisuus,
Joku kyseli, että mikä ongelma meillä asian kanssa on. No ei mikään, mutta halusin vain jakaa tekemäni huomion yllättävän pienestä hakijamäärästä. Kannatan aidosti aktivointimallia, koska olen itse todistanut tätä hakua ja tähän työpaikkaan olisi varmasti monella muullakin riittänyt rahkeet ja hyvän hakemuksen jälkeen olisi ollut suhteellisen helppo päästä haastatteluun vakuuttamaan.
En ole mikään trolli. Tämä on totisinta totta. En tietenkään anna yksityiskohtaisia tietoja asiasta, kyllä te nyt sen ymmärrätte.
Ap
En usko. Mikä on "fyysisen kunnon" vaatimus? Minä tein reilu 3 vuotta kohtuu vaativaa esimiestyötä alle 2000€/br palkalla, ja menen takaisin heti kun pääsen. Ja tiedän paljon nuoria työttömiä miehiä jotka tuolla rahalla tekisivät hyvin töitä, he tekevät hyvin töitä ysieuroisellakin työpajoilla.