Uusi kehitysvammainen naapuri tuppautuu lähes joka päivä kylään, en jaksa enää
Näin aluksi, minulla ei ole mitään kehitysvammaisia vastaan. Teen pitkää työpäivää ja kun tulen kotiin niin n. 15 min siitä ovikelloni soi ja siellä on naapurin kehitysvammainen nainen (down/ jotakin muuta mistä en tiedä)
Hän istahtaa telkkarin ääreen sohvalle ja lojuu siinä monta tuntia. Kun sanon että nyt olisi aika lähteä kotiin, niin toimii kuin pieni lapsi. "Mulla on jano" kun tuon vettä "Mulla on pissahätä" kun otan häntä kädestä kiinni ja vien ulko-ovelle niin saattaa heittäytyä maahan ja alkaa valittaa että päähän/mahaan/jalkaan/korviin sattuu.
On tehnyt mieli olla vaan avaamatta ovea mutta saattaa silloin paukuttaa sitä vaikka puoli tuntia ja muilla naapureilla menee hermo. Mitä teen?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
En olis ite lasken sisään ekalla kerrallakaan
Luulin että hänellä oli hätä.
Ap
Onko hän sinun tuttusi vai miksi olet alunperin päästänyt hänet sisälle?
Sinuna minä en avaisi ovea ja antaisin hänen paukuttaa siellä sen puoli tuntia. Toki voisin oven läpi sanoa, että en aio avata ovea.
Onko hän ollut riesana myös naapureillesi?
Kaverini tekee töitä kehitysvammaisten kanssa ja hän on opettanut, miten pitää toimia, kun haluaa olla rauhassa. Se on sanottava napakasti ja selkeästi. Huonoa käytöstä ei tarvitse sietää keneltäkään. Loputon "ymmärtäminen" ei auta ketään.
Asuuko hän ihan yksin kuitenkin? Jos hänellä olisi asuintoveri niin voisi sille mainita, että jos ei näitä kyläilyjä enää.
Vierailija kirjoitti:
Älä avaa ovea. soita poliisi.
Ehkä kuitenkin ambulanssi. Jos toinen asuu yksin ja on noin avuttomassa ja yksinäisessä tilassa niin eiköhän joku vammaisten asuntola olisi parempi hänelle.
Hänellä on varmaan myös joku tukihenkilö/asioitten hoitaja/holhooja, jolle voisit kertoa ongelmista ja pyytää selittämään tilanne tälle naiselle.
Kyllä vammaisellekin voi sanoa ei. Se vaan pitää sanoa tosi selkeästi että varmasti ymmärtää.
Soita poliisit ja kerro että joku hullu hakkaa sun ovea, hakekaa pois.
Anna paukuttaa ovella. Virkavalta hakee pois kun soittaa.
Kuten joku neuvoikin, sano ettei voi tulla. Kyllä vammainenkin ihminen ( yleensä) ein ymmärtää.
T.vammaisen sisko
Voi ei. Kurja tilanne sulla, mutta älä avaa enää ovea.
En avaisi ovea kuin sen verran että sanoisin ettei vierailut enää sovi. Selkeästi. Sen jälkeen saisi hakata ovea vaikka joka päivä. Jos tosiaan hakkaisi pitkään tai päivästä toiseen niin soittaisin poliisit paikalle jossakin vaiheessa.
Sä luot ne rajat joita kotonasi noudatetaan. Älä ota sisälle jos et halua häntä luoksesi. Jos otat, niin vierailun päättyessä ei mitää leikkiä. Ei vettä jne. Jos ei tehoa niin kunnan avopalveluiden ohjaajaan yhteys.
Tv 26 vuotta vammaistyötä tehnyt
Kuinka te ootte noin kylmiä?! Eikö kukaan ajattele vammaisia? Kyllähän niiden pitää saada tehdä mitä huvittaa.
Vammaiselle voi ihan samalla tavalla sanoa ei kuin normaalillekkin ihmiselle.
Sanot vaan reippaasti että ei täälä tarvi joka päivä rampata ja olla kuin kotonaan.
Kuulostaa helvetin rasittavalta. Soita poliisit hakemaan jos jää hakkaamaan ovea sen jälkeen kun et avaa hänelle ovea.
En olis ite lasken sisään ekalla kerrallakaan