PSYKOLOGIA 2018
En nopealla vilkaisulla löytänyt keskustelua vuonna 2018 psykaa hakeville, joten eiköhän laiteta keskustelu pystyyn!
Oletteko hakemassa, monennetta kertaa, miltä kevät näyttää?
Itse olen hakemassa Joensuuhun ensimmäistä kertaa.
Kommentit (901)
Paljon oli koepisteitä Joensuuhun varasijoilta päässeillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullua, olin Joensuuhun varasijalla 5 ja ilmeisesti juuri sinun perässä alkuperäisessä varasijajonossa. Nyt kituuttelen varasijalla 1, ja elättelen turhaa toivoa, että nousisin vielä hyväksyttyjen joukkoon. Joensuu olisi just mulle se ykköspaikka suorittaa psykologin opinnot. Mutta toivotan sulle tsemppiä opintoihin, ja että ihastuisit kaupunkiin niin kuin me, jotka eivät vielä päässeet! :)
Voi että. Toi on kyllä aika kamalaa olla varasijalla 1 D:
Itse olen tällä hetkellä varasijalla 10 ja tiedän, että ensi keväänä sit uudestaan. Ahdistaa vaan se, että jos Joensuu tulee yhteisvalintaan niin kirjat vaihtuu ja tulee artikkeleita yms. Siinä no sit taas kauhee homma ja muutenkin se yhteisvalinnan tilastotiede on aikamoista tähtitiedettä verrattuna Joensuun kokeeseen :(
Ja mulla on vielä paskat yo-paperit. 1 M ja muutama Eximia, mutta niillä ei tee yhtään mitään yhteisvalinnan kokeessa.
Toivottavasti pääset varasijalta.
Kiitos, ja tsempit sullekin tähän tunnemyllerykseen <3
Sama ahdistaa muakin, toivon todella, että kirjat säilyisivät samana ensi vuonnakin (tosin ne on ollut noi jo pari vuotta niin on mahdollista, että vaihtuvat..). Tutustuin kans viime syksynä yhteisvalinnan matikan kirjaan ja se kieltämättä on jotain ihan muuta kuin tää Karjalaisen.. Toivottavasti Joensuu ei siirry yhteisvalintaan. Pelottaa myös uudistus, jolla osa pääsee suoraan yo-papereilla sisään, ei mullakaan siihen kiintiöön pisteet riitä.Mutta nautitaan kesästä ja paljon tsemppiä ens kevättä varten, vielä me sinne päästään! :)
Siis joo tää todistusvalinta kyllä vaikeuttaa sisäänpääsyä TODELLA paljon. Koska sitten yhteispistekiintiöstä luovutaan ja jos kuvitellaan, että Joensuuhun oteteaan 60% todistuksella mikä on 24 aloituspaikkaa niin koekiintiöön jää vain 16 paikkaa!!
Niin yritäppä sitten siinä päästä 16 parhaimman joukkoon, kun kokeeseen osallistuu satoja :(
Mutta nyt on aika ottaa kaikki irti kesästä <3! Kyllä ne ovet psykalle vielä aukeavat
Joensuussa on tähän saakka koekiintiössä ollut 12 paikkaa (joista osa ensikertalaisille). Eli tulevaisuudessa helpottuu! 👍
Mutta sitten ei ole yhteispistekiintiöö eli nekin hakijat kilpailee 16 aloituspaikata kun aiemmin oli 40. Tällöin 1099-24 eli yli 1050 kilpailee vain 16 koekiintiön paikasta.
Meinaatteko, että jos Joensuu (ja Jyväskylä) liittyy yhteishakuun niin koe pysyy sellaisena kuin se nyt on ollut TTH:ssa? Itse pelkään nimenomaan, että koe muuttuu enemmän Joensuun ja Jyväskylän suuntaiseksi, sillä matematiikka on minulle se vahvin osio. Parempi olisi vain pitää nämä erillään eikä sotkea keskenään erilaisia kokeita.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten ei ole yhteispistekiintiöö eli nekin hakijat kilpailee 16 aloituspaikata kun aiemmin oli 40. Tällöin 1099-24 eli yli 1050 kilpailee vain 16 koekiintiön paikasta.
No juu, totta tämä. Mutta todelliset paikoista kilpailijat eivät ehkä tuossa suhteessa kuitenkaan lisäänny. Aina, myös tänäkin vuonna on pääsykoekiintiössä pitänyt saada huomattavasti enemmän pisteitä kuin hyvillä papereilla yhteiskiintiössä. Todellisuudessa kokeen kärkisijoista ei taistele kuin murto-osa. En jaksa nähdä, että äärettömän paljoa vaikeutuu. Toki tiedä sitten, miten sisäänpäässeiden pisteet todellisuudessa jakautuvat yhteiskiintiössä, mutta mikäli täällä kerrotut rajat pitävät paikkansa, kokeesta riittänyt ainakin teoriassa tänä vuonna noin 12 pistettä, jos on täydet lähtöpisteet. Nää täyden lähtöpisteiden hakijat menevät tulevaisuudessa sisään suoraan, kokeessa pärjäävät ne jotka ennenkin pärjänneet.
Joensuuhun päässeet: onko jossain lisätietoa opintojen alkamisesta yms?
Vierailija kirjoitti:
Joensuuhun päässeet: onko jossain lisätietoa opintojen alkamisesta yms?
https://kamu.uef.fi/student-book/oppiaine-tai-koulutuskohtaiset-tiedott…
Tuolla kamussa myös yleistä infoa uudelle opiskelijalle. Syksyllä nähdään!
Kai olet meidän wappiryhmässä jo?
Joensuun pisterajat on julkaistu uef:n sivulla (paitsi maisterivalinta puuttuu). Kynnyspistemäärä joka vähintään piti saada on 60% kaikkien kokeen tehneiden keskiarvosta, ja tänä vuonna se on -4,08 pistettä! Wtf! Onko se ollut tosiaan noin hankala enemmistölle se koe?
P.S. Mikä se keskiarvo sitten on, jos tuo on 60% siitä? Luulin osaavani prosenttilaskua mutta toi miinuspisteasia saa lyömään tyhjää 🙈
Uskotteko että jyväskylän varasijat vois vielä liikkua ennen sulkeutumista? Huonolta näyttää
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko että jyväskylän varasijat vois vielä liikkua ennen sulkeutumista? Huonolta näyttää
En usko. Eiköhän kaikki paikan saaneet, ota sen vastaan ja ole jo ottaneet.
Miten Joensuun wappiryhmään voi liittyä?:)
Vierailija kirjoitti:
Miten Joensuun wappiryhmään voi liittyä?:)
Selaa foorumia muutamia sivuja taakseppäin, sieltä löytyy! :)
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä nähdään Jyväskylässä!! Ja onnea sille joka saa mun peruuntuneen paikan Joensuusta. <3
Hieman myöhässä, mutta vapautiko sulta todella opiskelupaikka Joensuuhun? Varasijat eivät ole kyllä liikkuneet ollenkaan Jyväskylän tulosten tultua julki.
Mutta hurjan paljon onnea sulle opiskelupaikasta!
https://www.uef.fi/documents/288084/321729/tuutorikirje_psyk.pdf/faecfb…
Tässä myös paljon hyvää infoa Joensuuhun päässeille 😊 ja fb-ryhmä!
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma musteläiskätestin tarkoitus soveltuvuuskokeessa on karsia pois vain psykoottiset, äärimmäisen epävakaat tms. henkilöt. Sen tarkoitus ei ole siis arvioida henkilöä muuten. Kuitenkin outoa, että sitä käytetään, koska tuskin esim. psykoottiset henkilöt pystyisivät suoriutumaan kokeesta niin hyvin pistein, että pääsisivät soveltuvuusvaiheeseen asti. Erikoista.
Ei se älykkyyttä sulje pois vaan soveltuvuuden
Itse pääsin ensikertalaisena tampereelle ja jäin 2. varasijalle helsinkiin. Ongelmana se, että asun helsingissä, elikkä asunto pitäisi tampereelta hankkia ennen kuin kaikki kämpät menee, mutta vuokrasopimuksen tekeminen on vähän riski jos pääsisikin helsinkiin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä nähdään Jyväskylässä!! Ja onnea sille joka saa mun peruuntuneen paikan Joensuusta. <3
Hieman myöhässä, mutta vapautiko sulta todella opiskelupaikka Joensuuhun? Varasijat eivät ole kyllä liikkuneet ollenkaan Jyväskylän tulosten tultua julki.
Mutta hurjan paljon onnea sulle opiskelupaikasta! <3
Kyllä vapautui. Eikös joku tänne kirjoitellut juuri, että ensin oli 5. varasijalla Joensuuhun ja nyt ensimmäisellä eli kyllä ne ovat liikkuneet. Kiitos onnitteluista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma musteläiskätestin tarkoitus soveltuvuuskokeessa on karsia pois vain psykoottiset, äärimmäisen epävakaat tms. henkilöt. Sen tarkoitus ei ole siis arvioida henkilöä muuten. Kuitenkin outoa, että sitä käytetään, koska tuskin esim. psykoottiset henkilöt pystyisivät suoriutumaan kokeesta niin hyvin pistein, että pääsisivät soveltuvuusvaiheeseen asti. Erikoista.
Ei se älykkyyttä sulje pois vaan soveltuvuuden
Enpä tällaista tatkoittanutkaan. Tarkoitinkin sitä, että jos on harhat päällä niin voi olla aika vaikeaa lukea pääsykokeeseen. Joten pääsykoe itsessään estänee sellaisten henkilöiden hakeutumisen kouluun, joilla on psykoosi päällä.
Te jotka haette ens keväänä opiskelemaan psykologiaa, uudestaan tai ekaa kertaa, niin tein ens keväänä hakeville uuden keskustelun! ----> https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
Siis joo tää todistusvalinta kyllä vaikeuttaa sisäänpääsyä TODELLA paljon. Koska sitten yhteispistekiintiöstä luovutaan ja jos kuvitellaan, että Joensuuhun oteteaan 60% todistuksella mikä on 24 aloituspaikkaa niin koekiintiöön jää vain 16 paikkaa!!
Niin yritäppä sitten siinä päästä 16 parhaimman joukkoon, kun kokeeseen osallistuu satoja :(
Mutta nyt on aika ottaa kaikki irti kesästä <3! Kyllä ne ovet psykalle vielä aukeavat