PSYKOLOGIA 2018
En nopealla vilkaisulla löytänyt keskustelua vuonna 2018 psykaa hakeville, joten eiköhän laiteta keskustelu pystyyn!
Oletteko hakemassa, monennetta kertaa, miltä kevät näyttää?
Itse olen hakemassa Joensuuhun ensimmäistä kertaa.
Kommentit (901)
Sosionomina ei todellakaan pääse psykologinkaltaisiin työtehtäviin, vaan ohjaajaksi nuorisokotiin tai sosiaaliohjaajaksi lastensuojeluun. Tai perhetyöntekijäksi. Olen itse sosionomi ja huomannut vuosien kuluessa työtehtävien muuttuneen yhä pintapuolisemmiksi ja kiireisemmiksi, syvemmästä työskentelystä saapi vain haaveilla. Psykologin ammatti ja työtehtävät vaikuttavat selkeämmiltä ja on asiantuntijatehtävänä myös laajuudessaan huomattavasti monipuolisempia mahdollisuuksia avaava.
Eikö tarvinnut käydä töissä... pelkkä pääsykoeluku ei ole järkevä valinta paitsi miljonäärin tyttärelle tietysti :-))
Vierailija kirjoitti:
Ketju pistää mietitytämään, että tarvitsisivatko alalle hakijat alan ammattilasen apua :-).
Juu, outoa vuosien pääsykokeeseen luku.
Vierailija kirjoitti:
Miten olette laskeneet niitä alustavia pisteitänne Joensuuhun? Muistatteko kaikki kysymykset ja sen perusteella? Itse koitin listata niitä ja muistin vain reilu puolet, joten vaikea laskea mitään...
Mä oon laskenut niin, että laskin kokeen jälkeen, montako jätib tyhjäksi ja kokeen jälkeen tarkistin kirjan kanssa niin paljon kuin muistan. Taisin saada 2-3 väärin. Tyhjiä kuitenkin jätin muutaman.
sekoapäästä kirjoitti:
Tunnen muutaman psykkatytön Helsingistä. Kaikilla omaa kannettavaa. Pliis. Hankkikaa ensin hoito omiin ongelmiin. Sitten ratkaisemaan muitten.
Hmm, eiköhän meillä kaikilla ole jotain kannetavaa. Jos ei ole, itsereflektiokyky on aika heikko. Se, että on ”kannettavaa”, ei tee huonoa psykologia, vaan ehkä jopa päinvastoin. Empatiakyky on todennäköisesti parempi, jos on elämässä kohdannut erilaisia vaikeuksia. Tietenkään omia ongelmiaan ei saa heijastaa asiakkaaseen, mutta se lienee itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sympatiat niille jotka saavutatte rajan pisteet ja jäätte sitten rajalle sovellettavien kriteetrien vuoksi ulos, se tuntuu varmasti ikävältä. Mietin myös että mahtaa olla kyllä kolahdus, jos pääsee soveltuvuuskokeeseen ja ei tule valituksi. Tuleeko silloin haettua uudelleen?
Jaa-a, enpä kyllä tiedä, mitä itse teen, jos en pääse soveltuvuuskokeista läpi. Haen toista kertaa ja viime vuonna en päässyt edes soveltuvuuskokeisiin. Mutta tiedän kyllä ainakin yhden tutun, joka ensiyrittämällä pääsi kyllä soveltuvuuskokeisiin, muttei saanut opiskelupaikkaa. Seuraavana vuonna jaksoi yrittää uudelleen ja silloin sai paikan. Kannattaa siis joka tapauksessa olla sitkeä. Aika monet joutuvat yrittämään useammin kuin kerran ennen kuin pääsevät sisään.
Yksi hakija ei ole edustava otos.
Tuota noin. Jos tai kun tässä ei pääse tänä vuonna sisään, niin suuntaan ajatuksia tulevaan. Onko teillä kellään tietoa näistä tulevista pääsykoeuudistuksista, onko tosiaan niin että kaikki yliopistot siirtyy ensi vuodesta (?) yhteishakuun? Ja ylioppilastodistuksen arvosanoillako tässä jatkossa tarttis päästä sisään..? Vai tuleekohan jotain järkevämpiä avoimen väyliä kuin mitä nykymeiningissä on..? Ääh, liikaa epäselvyyksiä. "Miksi kaiken aina pitää muuttua" :) olisikin helppoa kun voisi jo alkaa vaan laskeskelemaan tilastoa ja lukemaan Ihmisen psykologista kehitystä koko tulevan vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Jaa a olivatkohan trolleja nämä, jotka väittivät kutsun saaneensa
Miksi joku trollaisi saaneensa kutsun?! Mielestäni hakijat todella kannustavat toisiaan. Minkäs sille tekee, että hyviä vaan on tosi paljon.
Tuohon aikaan ei vielä ollut kutsuja jaettu eli olivat tosiaan trolleja..
Kirjan mukaan on kiristyvä kuntatalous on oikein, mutta kyllä ylisukupolvinen huono-osaavuuskin mielestäni ois kronotasoa. Koska esim köyhyyden periytyvyyden voi myös ajatella johtuvan ajan yhteiskunnallisista tekijöistä, kuten rajallisista mahdollisuuksista = laajempi sosiaalinen ongelma nyky-yhteiskunnassa (THL). Ärsyttävää monitulkintaisuutta kyllä. Ja ite valitsin tietenkin sen väärän kun pohdin just noita kahta. :/
Suosittelen psykologian lukemista yliopistosta joka tarjoaa MSc tutkinnon MA tutkinnon sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kirjan mukaan on kiristyvä kuntatalous on oikein, mutta kyllä ylisukupolvinen huono-osaavuuskin mielestäni ois kronotasoa. Koska esim köyhyyden periytyvyyden voi myös ajatella johtuvan ajan yhteiskunnallisista tekijöistä, kuten rajallisista mahdollisuuksista = laajempi sosiaalinen ongelma nyky-yhteiskunnassa (THL). Ärsyttävää monitulkintaisuutta kyllä. Ja ite valitsin tietenkin sen väärän kun pohdin just noita kahta. :/
Toi kohta kismittää kanssa. Pohdin kahden välillä ja päädyin ylisukupolviseen huono-osaisuuteen, koska siinä mun mielestä korostui se ajallinen ulottuvuus/kehitys. Kokeen jälkeen taas mietin että kiristyvä talous taas kuvaa enemmän nimenomaan historiallista aikaa. Harmittaa.
Toinen mielestäni monitulkinnainen oli se tilaston testikysymys jossa täytyi valita sopiva testi. " hakijoiden lukuaika mitattiin helmi ja toukokuussa. Vertaa keskiarvoja." En ymmärtänyt täytyik verrata henkilön a keskiarvoja helmi ja toukokuussa (ns yksilön sisäiset erot) vai kaikkien hakijoiden keskiarvoja helmikuussa/toukokuussa (ns yksilöiden väliset erot)
Mulla on koko ajan sellanen tunne, että muistan vaan enemmän kysymyksiä, joihin vastasin väärin. Mut jos edes jotain hyvää pitää tästä piinasta keksiä, niin se, että ilmeisesti moni muukin kamppaili ja pohdiskeli just samojen kysymysten äärellä. Itselläkin tuo kronosysteemi-kysymys oli hieman pulmallinen, mutta muistaakseni päädyin vastaamaan kiristyvä kuntatalous.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on koko ajan sellanen tunne, että muistan vaan enemmän kysymyksiä, joihin vastasin väärin. Mut jos edes jotain hyvää pitää tästä piinasta keksiä, niin se, että ilmeisesti moni muukin kamppaili ja pohdiskeli just samojen kysymysten äärellä. Itselläkin tuo kronosysteemi-kysymys oli hieman pulmallinen, mutta muistaakseni päädyin vastaamaan kiristyvä kuntatalous.
Ja en oo hirveästi uskaltanut kirjoja avata ja oikeita vastauksia katsoa, vaikka houkutus on suuri. Tiedän kuitenkin, että se vain pahentaisi mun oloa, joten koetan viimeiseen asti välttää sitä. Aukaisen kirjat seuraavan kerran vasta sitten, kun tiedän tuloksen ja todennäköisesti joudun pänttäämään uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi kohta kismittää kanssa. Pohdin kahden välillä ja päädyin ylisukupolviseen huono-osaisuuteen, koska siinä mun mielestä korostui se ajallinen ulottuvuus/kehitys. Kokeen jälkeen taas mietin että kiristyvä talous taas kuvaa enemmän nimenomaan historiallista aikaa. Harmittaa.
Toinen mielestäni monitulkinnainen oli se tilaston testikysymys jossa täytyi valita sopiva testi. " hakijoiden lukuaika mitattiin helmi ja toukokuussa. Vertaa keskiarvoja." En ymmärtänyt täytyik verrata henkilön a keskiarvoja helmi ja toukokuussa (ns yksilön sisäiset erot) vai kaikkien hakijoiden keskiarvoja helmikuussa/toukokuussa (ns yksilöiden väliset erot)
Tota testikysymystä pohdin myös! Vastaus löytyy tilaston esimerkistä sivulta 235 :)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin ihan sama, mitä enemmän aikaa kokeesta kuluu sitä huonompi fiilis. Ei tullut sellaista kokeen jälkeistä tyhjyyden tunnetta vaan mielessä kieppuu omat varmat virheet ja kuinkakohan paljon sitten niitä mitä ei ole edes tajunnut. Ja kun tietää että sisäänpääsy vaatii oikeasti tosi puhdasta tulosta.
Muistatteko monessa kysymyksessä oli 2 ja 0.5 pistettä? Oliko se 5 ja 10?
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin noin!
Vierailija kirjoitti:
Joo, viidestä 2p ja kymmenestä 0,5p
Katsoin kirjasta, kuuluu sekä makro- että kronotasoon.