PSYKOLOGIA 2018
En nopealla vilkaisulla löytänyt keskustelua vuonna 2018 psykaa hakeville, joten eiköhän laiteta keskustelu pystyyn!
Oletteko hakemassa, monennetta kertaa, miltä kevät näyttää?
Itse olen hakemassa Joensuuhun ensimmäistä kertaa.
Kommentit (901)
Montako tyhjää te jätitte Joensuussa ja montako veikkasitte? Ite jätin 6 tyhjäksi ja tuntuu, että se on ihan liikaa D::
Vierailija kirjoitti:
Montako tyhjää te jätitte Joensuussa ja montako veikkasitte? Ite jätin 6 tyhjäksi ja tuntuu, että se on ihan liikaa D::
jätin 5 tyhjäksi ja 4 meni väärin mun laskuilla. tympäsee kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuren pohdinnan tuloksena sain muisteltua Joensuun kokeesta 42 kysymystä. Lisätkää jos muistatte! Moni varmaan haluaa näitä muistella mitä vastas (:
Millasetkohan pisterajat on? Jotku tääl sanonu että oli nii vaikee koe että pisterajat ehkä laskee ja jotku veikkaa 110-115 pisteen rajaa? Viime vuonna raja oli 100,2 yhteispisteissä ja kokeesta sai sen saman 56 pistettä mitä tänäki vuonna. Miks niin moni olettaa et pisterajat nousis 115?
Luulen, että pisterajat nousevat, sillä viime keväänä kokeessa oli myös essee, joka oli haastava joten pisterajat olivat yllättävän alhaiset. Tosin voihan ne nytkin ollmenetti pisteitä. Tuskinpa kukaan siis sai täysiä pisteitä tai edes 54/56, sillä sekin olisi vaatinut vain 1 väärin.
Yhteispistekiintön raja vois olla jossain välillä 100-110. Riippuu ihan siitä, minkälaisia yo-papereita ihmisillä tänä keväänä on. Koekiintiössä veikkaan, että tulee saada lähemmäs 50:tä, ehkä 48-50 voisi riittää.
niin no joo. itse en vain pitäny viime vuoden esseetä vaikeana ni en osannu ajatella. mut ei taida mulla olla kyllä asiaa joensuuhun tänä vuonna ku niin monta jäi tyhjäks/meni väärin :/
Oon eri henkilö kuin alkuperäisen viestin kirjoittaja. Oon samaa mieltä siitä, että essee oli haastava. Se oli aihealueeltaan hyvin laaja, ja vaati kykyä erottaa olennainen sekä soveltaa opittua. Vaikka piti erottaa olennainen, kaikki keskeiset kohdat piti siitä huolimatta olla mainittu ja rakenteen on hyvä olla selkeä. Itselläni tuli siihen 9 sivua ja aika meinasi loppua kesken. En usko, että pisteraja tänä vuonna viime vuodesta laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin, että saan mun vääristä ja tyhjistä yhteensä 3,98 - 4,98 miinusta. Ei kiva... Tosin mä uskon, että varmaan kaikki sai jonkun verran miinusta, sillä kokeesta pitäis saada 56/56 jos haluaisi ilman miinuspisteitä olla eli tuskin meillä on mitään hätää. Jos oon laskenut oikein, saan yhteispisteitä 113.02. Ei mitään hajua riittääkö. Harmi kun en muista, oliko ne mun väärät vastaukset 1 pisteen vai 0,5 pisteen tehtäviä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin, että saan mun vääristä ja tyhjistä yhteensä 3,98 - 4,98 miinusta. Ei kiva... Tosin mä uskon, että varmaan kaikki sai jonkun verran miinusta, sillä kokeesta pitäis saada 56/56 jos haluaisi ilman miinuspisteitä olla eli tuskin meillä on mitään hätää. Jos oon laskenut oikein, saan yhteispisteitä 113.02. Ei mitään hajua riittääkö. Harmi kun en muista, oliko ne mun väärät vastaukset 1 pisteen vai 0,5 pisteen tehtäviä...
mä laskin et mulla tulis vaa 100 pistettä (yo-toikasta 67p)... tympäsee kyllä ku jos menee yks 2 pisteen tehtävä väärin ni periaattees 4 pistettä lähtee. Mutta toi sun 113 pistettä kuulostaa kyl siltä et pääset sisälle
2 jätin tyhjäksi, ja 3 tiedän varmasti vääräksi. Saa sitten nähdä kuinka monta niitä todellisuudessa on, en usko että jää tuohon 3:een. Turhauttaa. Lähtöpisteitä on 76 mutta pelottaa etteivät nekään auta jos tuli vielä muita ajatusvirheitä kokeessa.
Vierailija kirjoitti:
2 jätin tyhjäksi, ja 3 tiedän varmasti vääräksi. Saa sitten nähdä kuinka monta niitä todellisuudessa on, en usko että jää tuohon 3:een. Turhauttaa. Lähtöpisteitä on 76 mutta pelottaa etteivät nekään auta jos tuli vielä muita ajatusvirheitä kokeessa.
Siis 76 lähtöpistettä on ihan sairaasti! Ne kompensoi kyllä hyvin virheitä. Pääset erittäin varmasti sisään!!
Käy kyllä sääliksi tulevaisuus psykologian kannalta, jos tiedekunta on täynnä vauvapalstalaisia...
Vierailija kirjoitti:
Käy kyllä sääliksi tulevaisuus psykologian kannalta, jos tiedekunta on täynnä vauvapalstalaisia...
eiköhän tässä aika nuoria suurin osa olla, ja nimenomaan innokkaita opiskelijoita jotka on etsiny googlesta mahdollisia keskusteluja psykologian pääsykokeisiin liittyen ja tää on oikeesti niitä harvoja joita googlaamalla löytyy. itse en ainakaan täällä käy muuten :D
Vierailija kirjoitti:
Heh, kyseessä lienee sama katkera mieshakija, joka on kirjoitellut tänne useampia viestejä 😂
Tuleeko sähköpostiin viesti jos tulee valituksi? Nimittäin ainakaan viime keväänä en saanut mitään viestiä, kun jäin varasijalle. Huomasin sen vasta, kun kirjauduin Opintopolkuun.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sähköpostiin viesti jos tulee valituksi? Nimittäin ainakaan viime keväänä en saanut mitään viestiä, kun jäin varasijalle. Huomasin sen vasta, kun kirjauduin Opintopolkuun.
Tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee.
Jännittävää! Sehän voi tulla nyt koska vaan D::::::::::
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eiköhän tässä aika nuoria suurin osa olla, ja nimenomaan innokkaita opiskelijoita jotka on etsiny googlesta mahdollisia keskusteluja psykologian pääsykokeisiin liittyen ja tää on oikeesti niitä harvoja joita googlaamalla löytyy. itse en ainakaan täällä käy muuten :D
Joo, olen ketjun aloittaja ja en muuten kyllä täällä käy. Mun mielestä on kiva saada vertaistukea muista hakijoista ja vaihtaa ajatuksia kun lähipiiristä ei löydy muita psykalle hakevia.
sekoapäästä kirjoitti:
Tunnen muutaman psykkatytön Helsingistä. Kaikilla omaa kannettavaa. Pliis. Hankkikaa ensin hoito omiin ongelmiin. Sitten ratkaisemaan muitten.
Katkeran mieshakijan katkeraa puhetta, sulla taitaa olla monta alter egoa? 😂
Entä opinto-ohjaajaksi opiskelu - oletteko sitä miettineet vaihtoehtona psykologialle? Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa on maan ainoa koulutus, jossa suoraan ylioppilaspohjalta voi hakeutua opiskelemaan kandidaatiksi ja maisteriksi. Psykologia on koulutuksessa suosittu sivuaine, kun opona lukiossa voi sitä myös opettaa ohjaustyön ohessa. Psykologin ja ohjaajan työssä on paljon samaa ja molemmissa myös konsultatiivinen työ korostuu. Psykologi on enemmän ongelmia korjaava toimija ja ohjaaja tekee ennaltaehkäisevää työtä.
Uravaihtoehtoja on paljon myös koulumaailman ulkopuolella - esimerkiksi erilaisissa ohjaus- ja valmennusyrityksissä (tai yrittäjänä), henkilöstön kehittämisessä ja rekrytoinnissa, uraohjaajina eri organisaatioissa, työllistämiseen ja ammatillisiin siirtymiin liittyvissä palveluissa/hankkeissa, nuorten ja aikuisten ohjaamoissa jne.
Joko muita jyväskylän 2.vaiheeseen päässeitä alkanut jännittämään se päivä:D meinasitteko koittaa valmistautua mitenkään?
Tiedoksi niille, jotka ei nyt päässeet soveltuvuuskokeeseen:
Jyväskylässä ja Turussa ollaan Psykologi-lehden mukaan luopumassa soveltuvuuskokeista, koska ”soveltuvuuskoe voidaan järjestää, jos se on kyseisessä koulutuksessa tutkimustiedon pohjalta perusteltua. Sellaista tutkimustietoa ei kuitenkaan ole, joka osoittaisi kiistattomasti soveltuvuuskokeen hyödyllisyyden psykologian opiskelijavalinnoissa. Psykologin koulutus valmistaa opiskelijoita hyvin erilaisiin työtehtäviin. Alalla tarvitaan hyvin erilaisia ihmisiä, eikä nähdäksemme voida osoittaa mitään tiettyä profiilia, joka tekisi yhdestä henkilöstä erityisen hyvän psykologin” (Salo, Lipsanen, Lehti, 2018 Psykologi-lehdessä).
Tämä siis myös lohdutuksena niille, jotka ovat joskus ”soveltuvuuskokeesta” (erittäin huono termi) karsiutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Joko muita jyväskylän 2.vaiheeseen päässeitä alkanut jännittämään se päivä:D meinasitteko koittaa valmistautua mitenkään?
Kyllähän se hiukan jännittää, mutta ei ainakaan vielä kovin pahasti. Olen ajatellut valmistautua lähinnä pohtimalla ja listailemalla syitä, joiden vuoksi olen hakemassa alalle ja millaisia vahvuuksia tai heikkouksia minulla olisi psykologina. Sitten vain yritän luottaa itseeni ja toivon parasta. Käy varmaan samoin kuin kirjallisessa kokeessa, että ennen koetta ja sen aikana olen itsevarma kyvyistäni, mutta kokeen jälkeen ihan varma, että möhlin kaiken. :D
niin no joo. itse en vain pitäny viime vuoden esseetä vaikeana ni en osannu ajatella. mut ei taida mulla olla kyllä asiaa joensuuhun tänä vuonna ku niin monta jäi tyhjäks/meni väärin :/