Rekrytoija! Millainen työhakemus erottuu OIKEASTI joukosta?
Kaipaan siis käytännön kokemukseen perustuvia vastauksia enkä mitään markkinointidiipadaapaa.
Kysymys otsikossa.
Kommentit (194)
No juuri tätä minäkin olen miettinyt, että omasta mielestä olen hoitanut homman ihan hyvin ja olisin rekrytoijalle tosi hyvä valinta, kun vain pääsisin haastatteluun kertomaan, miksi olen tehnyt niin kuin olen tehnyt. Olen vain käsittänyt, että rekrytoija ei halua lukea hakemuksesta selityksiä perhe-elämästä, vaan ainoastaan se kokemus ilman mitään selittelyjä ratkaisee ja että ne syyt voi sitten kertoa haastattelussa. Aika usein kuitenkin kielletään mainitsemasta hakemuksessa esim perhevapaista, koska rekrytoijaa ei kiinnosta. Joskus olen muistaakseni tästäkin täällä keskustellut ja minulle sanottiin, että "mitä sinä nyt mitään kotiäitiysjuttuja sinne menet selittämään", vaikka mielestäni sen mainitseminen oli olennaista, koska hakuhetkellä olin hoitovapaalla.
Tiedän, että tämä keskustelu vaikuttaa minun puoleltani nyt vain ärsyttävältä jankkaukselta, mutta ihan oikeasti näissä neuvoissa on tosi isoja ristiriitoja. Jos teet toisten neuvojen mukaan, jonkun toisen mielestä teet ihan väärin. [/quote]
Muutaman hakemuksen minäkin ehdin tekemään, ennen kuin tajusin, että aukot työhistoriassa on rekrytoija kannalta negatiivinen asia. Siksi itse ratkaisin asian niin, että lyhyesti kirjoitin CV:hen tyyliin ”perhesyistä ei töissä”, jotta aukko paikkaantui, lähinnä siksi, käy ilmi se oma valinta eikä se näyttäisi siltä, että en ole kelvannut kenellekään töihin - enhän edes ollut hakenut minnekään.
Hakemuksessa ei tietenkään saa selitellä pitkään niitä asioita, mutta itse mietin ensin sen tarinan, miten aioin sen kertoa haastattelussa ja tiivistin tuonne CV:seen sekä hakemukseen asian yhteen lauseeseen.
Toimi minulla, mutta ei tietysti välttämättä toimi muilla...
Ohops, meni näköjään lainaus pieleen edellisessä. Sori.
REKRYTOIJA: oletko kohdannut rekrytilanteessa epämääräisiä juttuja? Esimerkiksi se joka eniten päättää kuka rekrytoidaan, olisi jo päättänyt kuka valitaan ja dissaa muita hakijoita jotta saisi oman valintansa (kenties kaverinsa) valittua. Vai sanotaanko näissä rekryissä yleensä suoraan että tuo on ihan hyvä mutta haluan tämän koska on kaveri.
Pelkään itse mennä tulevaan rekryyn koska tiedän että vastahakijani on yhden valinnan tekevän ystävä. Tuntuu jo pääsääntöisesti turhalta hakea tätä työtä mutta en toisaalta voi jättää hakemattakaan kun on unelmatyöni.
Sellainen joka on ensimmäisen kymmenen joukossa. Intensiivinen keskittyminen niihin hakemuksiin ei tosiaankaan kestä koko päivää, kun itse teen sen(kin) muun työn ohella.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka on ensimmäisen kymmenen joukossa. Intensiivinen keskittyminen niihin hakemuksiin ei tosiaankaan kestä koko päivää, kun itse teen sen(kin) muun työn ohella.
Sinkkumies
Luetko kaikki hakemukset saman päivän aikana? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Se vähän riippuu. Jos esim. pomo on tehnyt työnhakuun ilmoituksen, niin saattaa tulla viesti pomolta, että niin joo näistä piti valita. (yleensä jo viikko sitten, sekä toimittaa ne hakemukset minulle)
Sekä mä tykkään, että joku asia saadaan joskus päätökseen, eikä se roiku viikkotolkulla taustalla. Mutta enhän mä niitä tolkuttomasti jaksa vatvoa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Se vähän riippuu. Jos esim. pomo on tehnyt työnhakuun ilmoituksen, niin saattaa tulla viesti pomolta, että niin joo näistä piti valita. (yleensä jo viikko sitten, sekä toimittaa ne hakemukset minulle)
Sekä mä tykkään, että joku asia saadaan joskus päätökseen, eikä se roiku viikkotolkulla taustalla. Mutta enhän mä niitä tolkuttomasti jaksa vatvoa.
Sinkkumies
Eikö sitten kannattaisi lukea vain cv:t, jos et kuitenkaan jaksa hakemusteksteihin keskittyä? Tai tehdä edes karsinta niiden perusteella?
Mitä rekrytoijat ajattelevat videohakemuksista? VideoCV:t ovat myös suosittuja, en tiedä onko trendi rantautunut Suomeen?
Avoimien hakemusten kanssa painineena, kertokaahan rekrytoijat, millainen avoin hakemus herättää kiinnostuksen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä rekrytoijat ajattelevat videohakemuksista? VideoCV:t ovat myös suosittuja, en tiedä onko trendi rantautunut Suomeen?
Kaikki sellainen, mikä helpottaa ja nopeuttaa oikean kuvan saamista hakijasta, on positiivista. Niin kauan kuin video on lyhyt ja selkeä, ollaan turvallisilla vesillä. Videoon pätee siis ihan samat säännöt, kuin kirjoitettuunkin tekstiin.
Harvemmin näitä on näkynyt, mutta monet työnantajat hyödyntävät kyllä videotervehdysten jättämistä esimerkiksi ensimmäisellä kierroksella työnhaussa. Video karsii aika monen hakijan, joiden hakemus paperilla vaikuttaa hyvältä. Eikä mene turhaan kummankaan aikaa haastatteluun.
Kuuntelin radiosta juttua jossa haastateltiin tutkijaa ja hän sanoi, että työhaastattelussa jopa väärät vaatteet voivat vaikuttaa valintaan. Musta jakkutakki on ehdoton Ja älkää naurako hermostuksissanne omille jutuille, jos nauratte niin saa vain nauraa haastattelijan vitseille.Myötäilkää haastattelijaa.
Selkeä hakemus, kuka olet, mitä osaat, miksi haet työtä. Ei mitään kikkailuja. Haastattelussa kun on ihan normaali, vastailee kysymyksiin ja vaikuttaa kiinnostuneelta hommasta, se riittää. Ärsyttää nää kaikki liirumlaarumit mitä mainostetaan, että pitäisi sitä CV:tä hioa ja hinkata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on suoraan koulunpenkistä tullut niin hyvät arvosanat on plussaa. Jos on jo työkokemusta niin 3 - 5 vuotta eli ei vähempää eikä enempää ja yksi ylennys sinä aikana.Pitääkö todistukset liittää mukaan? Englannissa voi sanoa valmistunut hyvin arvosanoin; graduated with honors.
Nyt yhdessä rekryprosessi mukana, niin outoa oli, että tosi harvassa hakemuksessa oli edes yliopiston/AMK-kurssien keskiarvoa. Joku nuorempi meidän firmassa sanoi, että ei niitä nykyisin niin laiteta. Toinen juttu oli, että ei oikein missään hakemuksessa ole ikää. Jotain toki voi päätellä vuosista. Mutta kun oli hakemuksia, jossa CV: ssä oli listattu opiskelut, niin niissäkään ei ollut vuosia mainittu ja sitten oli joku joka oli selkeästi mennyt vasta alkanut vanhemmalla iällä opiskelemaan. Olisi hakemuksia, josta ei pystynyt varmaksi sanomaan onko hankija 30 vuotta vai yli viisikymppinen.
No juuri tätä minäkin olen miettinyt, että omasta mielestä olen hoitanut homman ihan hyvin ja olisin rekrytoijalle tosi hyvä valinta, kun vain pääsisin haastatteluun kertomaan, miksi olen tehnyt niin kuin olen tehnyt. Olen vain käsittänyt, että rekrytoija ei halua lukea hakemuksesta selityksiä perhe-elämästä, vaan ainoastaan se kokemus ilman mitään selittelyjä ratkaisee ja että ne syyt voi sitten kertoa haastattelussa. Aika usein kuitenkin kielletään mainitsemasta hakemuksessa esim perhevapaista, koska rekrytoijaa ei kiinnosta. Joskus olen muistaakseni tästäkin täällä keskustellut ja minulle sanottiin, että "mitä sinä nyt mitään kotiäitiysjuttuja sinne menet selittämään", vaikka mielestäni sen mainitseminen oli olennaista, koska hakuhetkellä olin hoitovapaalla.
Tiedän, että tämä keskustelu vaikuttaa minun puoleltani nyt vain ärsyttävältä jankkaukselta, mutta ihan oikeasti näissä neuvoissa on tosi isoja ristiriitoja. Jos teet toisten neuvojen mukaan, jonkun toisen mielestä teet ihan väärin.