Rekrytoija! Millainen työhakemus erottuu OIKEASTI joukosta?
Kaipaan siis käytännön kokemukseen perustuvia vastauksia enkä mitään markkinointidiipadaapaa.
Kysymys otsikossa.
Kommentit (194)
Oikeinkirjoitettu. Kirjoitusvirheitä vilisevä hakemus menee pahnan pohjinmaiseksi!
MeikäOnTälläinen kirjoitti:
Mää oon joskus hakenut töitä heittämällä kaikki ns. netistä löytyvät työhakemus neuvot ja kliseet roskiin ja olemalla vaan oma itseni. Siis sillä ajatusmaailmalla, että minä kirjoitan sellaisen hakemuksen jollaisen itse haluaisin saada jos olisin työnantaja.
Olen laittanut monta sellaistakin hakemusta, jossa on alastonkuvia itsestäni ja kerran pääsin sellaisella jopa työhaastatteluun. Työnantaja vaan nauroi puhelimessa ja sanoi, että vihdoinkin jollakin on pokkaa tehdä jotain erilaista! Vissiin oli kyllästynyt lukemaan työhakemuksia, jotka kaikki olivat kopioita toisistaan.
Mutta kyllähän totuus on se, että suurin osa arvostaa sellaisisa superlaskelmoituja perseen nuolemis-työhakemuksia :D
Hyvä konsti erottua mutta viimeinen lause on kyllä ihan puppua. Työnantaja etsii itselleen työntekijää ja perseennuolija ei ole hyvä työntekijä. Todennäköisesti paikan saanut on oikeasti ollut parempi kuin sinä, eikä vain nuoleskellut. Aina toki löytyy poikkeuksia, mutta silloin työnantaja tekee vain itselleen hallaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeinkirjoitettu. Kirjoitusvirheitä vilisevä hakemus menee pahnan pohjinmaiseksi!
Niin. Se on kirvesmiehenkin tärkeämpää osata kirjoittaa hyvää suomen kieltä, kuin tietää, miten päin vasara pidetään kädessä. Isälläni oli vaikeasti lukihäiriöinen työmies konealan yrityksessään ja parempaa ei olisi voinut saada. Liiankin ahkera välillä, piti hillitä joskus ettei särje itseään. Mutta siihen aikaan ei noita töitä haettu papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Mää oon joskus hakenut töitä heittämällä kaikki ns. netistä löytyvät työhakemus neuvot ja kliseet roskiin ja olemalla vaan oma itseni. Siis sillä ajatusmaailmalla, että minä kirjoitan sellaisen hakemuksen jollaisen itse haluaisin saada jos olisin työnantaja.
Olen laittanut monta sellaistakin hakemusta, jossa on alastonkuvia itsestäni ja kerran pääsin sellaisella jopa työhaastatteluun. Työnantaja vaan nauroi puhelimessa ja sanoi, että vihdoinkin jollakin on pokkaa tehdä jotain erilaista! Vissiin oli kyllästynyt lukemaan työhakemuksia, jotka kaikki olivat kopioita toisistaan.
Mutta kyllähän totuus on se, että suurin osa arvostaa sellaisisa superlaskelmoituja perseen nuolemis-työhakemuksia :D
No nyt alkoi kiinnostamaan, että millainen työpaikka (muu kuin se ensimmäisenä mieleentuleva ala...) palkkaa ihmisen joka lähettää työhakemuksen ohessa alastonkuvan itsestään.
Taidetaan liikkua vähän eri piireissä.
Ensinnäkin olen mies. Miehen alastomuus ei ole ehkä niin iso asia, kuin naisen. Ja kyseessä oli siis myyntialan työ.(siis ei mitään itsensä myymistä) Hakemus oli muutenkin humoristinen ja pilke silmäkulmassa tehty ;) Hakemuksen pääpointti oli se, että uskallan ottaa riskejä ja pitää hauskaa. Varmasti erottui joukosta!
Ja edelleenkin kaikki työnantajat ei ole mitää tiukkapipoja, jotka haluavat palkata sen ns. kliseitä täynnä olevan "Neiti Näpsän", joka osaa sanoa "kiitos" ja "ole hyvä". Eri työnantajat arvostavat eri asioita. Joku voi arvostaa hyvää huumoria, toinen taas haluaa semmoisen oikein turvallisen ihmisen, joka on kuin joku robotti. Moni varmasti järkyttyy, jos saisi hakemuksen, jossa on alastonkuvia. Toinen taas voi ajatella onpa jätkällä munaa! (siis vertauskuvallisesti)
Sellainen, jonka tekijä sopii taustansa, taitojensa ja kiinnostuksensa puolesta avoinna olevaan paikkaan ja tuo hakemuksessaan ilmi, miksi näin on.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani kiersi CV esimerkkinä hyvästä hakemuksesta. Hakija oli melko kokematon DI, joka oli lisännyt
hakemukseen valokuvia itsestään. Niissä kuvissa mies pyöräili ylämäkeen, patsasteli haulikon kanssa metsässä, poseerasi purjeveneen ruorissa ja loputkin kuvat oli sporttista machoilua.
Hakija pääsi töihin johonkin johtoportaaseen.
Stubb?
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan kerro ekassa lausessa, että sinulla on mies, lapsia ja koira. Näin tekee yllättävän moni ja erottuu kyllä, mutta väärällä tavalla.
Mitenkäs sitten se, että mies ja koira on, mutta lapsia ei ole eikä tule? Totta joka sana, mutta näitähän ei saa kysellä. Olen kolmikymppinen nainen ja pelkään äitiyslomariskin rankkaavan minua pois herkästi.
Pitäisi olla pätevyyden lisäksi kokemusta ja halua tehdä niitä asioita, joita meillä tulee useimmiten vastaan. Ei pitkää listaa omia vaatimuksia/rajoituksia. Halu tulla tutustumaan ja hyvä CV. Käytännönläheisyys. Halu tutustua toimintatapoihin jo ennen työn alkamista.
Kyllä se on aika paljon rekrytoijasta kiinni, mikä kenelläkin huomion kiinnittää. Valitettavasti tutkimuksetkin tukevat tätä; perstuntumalla valitaan. Oman kokemukseni mukaan rekrytoijan kannattaa suhtautua avoimesti monenlaisiin hakemuksiin. Hyviä ja sopivia tyyppejä löytyy kaikenlaisten hakemusten takaa. Siksi valitsen haastatteluun yleensä myös muunlaisia hakijoita, kuin niitä joiden hakemus on "täydellinen". Mutta meitä rekrytoijia on siis moneen junaan.
Aiemmin mainitut vinkit ovat ihan hyviä, ei niillä kauheasti pieleen voi mennä. Loppupelissä kärjistäen kyse hienosäätövaiheessa on henkilökemiabingosta/fiiliksestä (kun on haastatteluun asti päästy), mille hakija ei juuri mahda mitään.
t. Sadan pintaan rekrytoinut esimies
Näistäkin vastauksista huomaa ettei niissä rekrytoijissakaan ole niitä terävintä kärkeä välttämättä. Taas toivotaan "osaajia" ja tekstit vilisee kirjoitusvirheitä ja kummallisia lauserakenteita.
En nyt jättäisi ihan viime hetkeen noita hakemusten lähettämisiä. Itse olen ollut parissa haastattelussa aika pian sen jälkeen, kun laitoin hakemukseni. Ja niissä oli vielä hakuaikaakin vaikka kuinka paljon jäljellä. Kyllä työnantajallakin on se riski, että hyvä työntekijä menee muualle, jos eivät nappaa ensin.
Vierailija kirjoitti:
Näistäkin vastauksista huomaa ettei niissä rekrytoijissakaan ole niitä terävintä kärkeä välttämättä. Taas toivotaan "osaajia" ja tekstit vilisee kirjoitusvirheitä ja kummallisia lauserakenteita.
Ehkä kyse ei olekaan äidinkielen osaamisesta vaan jostain muusta osaamisesta? Ja hakemukset kai yleensä kirjoitetaan jollain muulla kuin kännykällä ja jonnekin muualle kuin netin keskustelupalstalle? Tosiasiassa mua ei edes haittaa kirjoitusvirhe työpaikkahakemuksessakaan, jos hakijan ammatillinen osaaminen ja koulutus on juuri sitä, mitä haen.
Entä sitten, jos ei oikeasti ole työnantajalle tarjota paljon muuta kuin se sopiva koulutus ja innokas asenne? Pitääkö valehdella olevansa myös erittäin kokenut ja taitava, vaikkei alalta ole kokemusta pätkääkään? Ja onko hyötyä mainita sitä kiinnostusta, kun kaikkihan sen kuitenkin sinne kirjoittavat? Ja siis nimenomaan puhun nyt hakemuksesta enkä haastattelusta.
tjtj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt alkoi kiinnostamaan, että millainen työpaikka (muu kuin se ensimmäisenä mieleentuleva ala...) palkkaa ihmisen joka lähettää työhakemuksen ohessa alastonkuvan itsestään.
Ensinnäkin olen mies. Miehen alastomuus ei ole ehkä niin iso asia, kuin naisen. Ja kyseessä oli siis myyntialan työ.(siis ei mitään itsensä myymistä) Hakemus oli muutenkin humoristinen ja pilke silmäkulmassa tehty ;) Hakemuksen pääpointti oli se, että uskallan ottaa riskejä ja pitää hauskaa. Varmasti erottui joukosta!
Ja edelleenkin kaikki työnantajat ei ole mitää tiukkapipoja, jotka haluavat palkata sen ns. kliseitä täynnä olevan "Neiti Näpsän", joka osaa sanoa "kiitos" ja "ole hyvä". Eri työnantajat arvostavat eri asioita. Joku voi arvostaa hyvää huumoria, toinen taas haluaa semmoisen oikein turvallisen ihmisen, joka on kuin joku robotti. Moni varmasti järkyttyy, jos saisi hakemuksen, jossa on alastonkuvia. Toinen taas voi ajatella onpa jätkällä munaa! (siis vertauskuvallisesti)
Niin kai sitten. Mutta kyllä minä silti ihmettelen, millaisessa työssä arvostetaan huumoria, riskejä ja hauskanpitoa enemmän kuin normaaleja käytöstapoja ja turvallista tunnollista "robottia". No ehkä juuri myyntiala on sellainen, että eipä se riskirajoilla menevä huumori mitään vie, jos ei annakaan.
En ole rekrytoija, mutta kerron oman tarinani onnistuneesta työnhausta.
Aluksi hain moneen paikkaan hyvin tyypillisellä wordilla tehdyllä hakemuksessa, jossa oli siisti jäsentely (joku valmis pohja). Sisältöön kirjoitin itsestäni, kokemuksestani ja siitä, miksi haen tätä työpaikkaa. Pituus jäi aina maksimissaan yhteen sivuun.
CV:n tein vastaavalla tyylillä hyvin perusteellisesti. Sen pituus oli kaksi sivua. Laitoin kaikki käymäni kurssit ja jatkokoulutukset osaksi CV:tä.
Mielestäni molemmat dokumentit, sekä itse hakupaperi että cv, olivat molemmat hyvin tehtyjä ja siistejä. Jostain syystä kutsuja haastatteluihin tuli kuitenkin aika vähän ja kaikki mielenkiintoisimmat työpaikat jättivät kokonaan kutsumatta edes haastatteluun.
Sitten hakuun tuli erittäin mielenkiintoinen paikka, johon kokemukseni ei ihan täysin ehkä kuvauksen perusteella riittänyt, mutta päätin kuitenkin hakea ja aloin keksimään luovempia keinoja hakemustani varten. Tein MS-visiolla CV:n. Laitoin yhdelle sivulle vaalean- ja tummanvihreitä laatikoita, joissa selkeästi JA ERITTÄIN LYHYESTI oli yksi osa-alue "minusta" kuvattuna per laatikko. Jäsentelin laatikot hienon näköisesti ja valitsin neutraalin, haalean liukuväritaustan dokumenttiin. Taustalle yhteen reunaan rajasin itsestäni suht edustavan ja hymyilevän kuvan. TADAA. CV:ni näytti suorastaan upealta verrattuna aiempiin wordilla tehtyihin. Lisäsin vielä Linkedin profiilini CV:hen ja pyysin linkedinissä kaikki ikinä tapaamani ihmiset kontaktiksi. Suosittelijaksi tietysti vanhan työpaikan johtaja.
Itse hakemuksen tein ikään kuin puolikkaaksi "kansilehdeksi" CV:lle, jossa luki yksinkertaisesti tilanteeni ja se mitä etsin tulevaisuudelta. Pituus oli muutaman lauseen verran.
Hakemuksen lähettämisen jälkeen, soitin heti perään ja soitin vielä viikon päästä uudemman kerran perään ja kyselin, että enhän vain ole missannut yhteydenottoyritystä. Toisen puhelun yhteydessä sovimme ajan haastatteluun.
Valmistauduin kokonaisen päivän verran haastatteluun ja pääsin jatkoon ensimmäiseltä kierrokselta.
Toinen päivä uhrautui soveltuvuuskokeeseen ja psykologiin.
Kolmas päivä vaati minulta vielä viimeisen haastattelun, jonka jälkeen minulle tarjottiin työpaikkaa.
En olisi ikinä uskonut tätä todeksi!
Tärkeintä on motivaatio, sen kun saa jotenkin esiin hakemuksessa ja haastattelussa. Toinen tärkeä asia on, että on tehnyt oikeita töitä joskus, eli esim insseillä työharjoittelut/kesätyöt jossain oikeassa duunari työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on suoraan koulunpenkistä tullut niin hyvät arvosanat on plussaa. Jos on jo työkokemusta niin 3 - 5 vuotta eli ei vähempää eikä enempää ja yksi ylennys sinä aikana.Yleensä ne katsotaan vasta haastattelussa. Tai oikeastaan aina.
Opiskelen ensimmäistä korkeakoulututkintoa eikä opintojen aikana tehdyissä haastattelussa ole kysytty kertaakaan työ- tai koulutodistuksia. Aikaisemmin on kysytty. Olenko liian vanha vai heti rekrytilanteessa jotenkin jo karsiudun pois? En ole saanut töitä tai harjoittelupaikkaa vaikka olen hakenut. Koulussa menee hyvin. Olen välillä jo miettinyt pitäisikö haastattelutilanteessa tyrkyttää koulu- ja työtodistuksia haastattelijoille kun nämä eivät itse niitä kysy.
Aina arvosanoista ei kysytä, mutta kuulostaa oudolta, että työtodistuksiakaan ei. Ellei ole pieniä firmoja, silloin se on normaalia.
15 vuotta kansainvälisissä konserneissa (4 eri), enkä kertaakaan ole joutunut näyttämään mitään todistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani kiersi CV esimerkkinä hyvästä hakemuksesta. Hakija oli melko kokematon DI, joka oli lisännyt
hakemukseen valokuvia itsestään. Niissä kuvissa mies pyöräili ylämäkeen, patsasteli haulikon kanssa metsässä, poseerasi purjeveneen ruorissa ja loputkin kuvat oli sporttista machoilua.
Hakija pääsi töihin johonkin johtoportaaseen.
Voihan tämä olla totta mutta kertoo vielä aika paljon enemmän hänet palkanneista ihmisistä ja koko yrityksestä. Mitä enemmän tällaiset tarinat leviävät niin toivottavasti sitä mukaa myös ne hyvät työnhakijat kiertävät tällaiset yritykset, jossa ei arvosteta ammattitaitoa, vaan itsensä esittelyä. Ymmärrän kyllä, että itsensä ja osaamisensa "myyminen" on taito sekin, joka pitää osata pärjätäkseen työnhaussa mutta tollanen nyt menee jo aivan yli. Olin kyllä yllättynyt, kun sattumoisin muutama päivä sitten katsoin ohjeita hyvään työhakemukseen ja sivuilla oli esitelty parhaat hakemukset. Siis aivan oikeita hakemuksia anonyymina. Kaikki oli todella personaalissia, huumoripitoisia, suorastaan pelleilyä. Luovalle alalle tälllaiset ymmärtää mutta noin muuten tuntuu aika hakijoiden aliarvoimiselta. Panostetaan koulutukseen ym. osaamisen niin sitten palkataan ne, jotka osaavat työnhaussa kikkailla parhaiten ja löytää sen huumorin, joka työnantajaa parhaiten naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näin mutta tämän toteaminen ei nyt kuitenkaan auta ap:ta saamaan töitä :) Joten turha kommentti jossa vivahtaa katkeruus rekrytoijia kohtaan. Ihan ihmisiä hekin ovat.