Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoija! Millainen työhakemus erottuu OIKEASTI joukosta?

Vierailija
08.01.2018 |

Kaipaan siis käytännön kokemukseen perustuvia vastauksia enkä mitään markkinointidiipadaapaa.

Kysymys otsikossa.

Kommentit (194)

Vierailija
21/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian varmaan sellainen (jos sellaisen massasta jaksaa kahlata läpi) jossa hakija on itseasiassa pätevä ko. tehtävään.

Vierailija
22/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on suoraan koulunpenkistä tullut niin hyvät arvosanat on plussaa. Jos on jo työkokemusta niin 3 - 5 vuotta eli ei vähempää eikä enempää ja yksi ylennys sinä aikana.

Yleensä ne katsotaan vasta haastattelussa. Tai oikeastaan aina.

Opiskelen ensimmäistä korkeakoulututkintoa eikä opintojen aikana tehdyissä haastattelussa ole kysytty kertaakaan työ- tai koulutodistuksia. Aikaisemmin on kysytty. Olenko liian vanha vai heti rekrytilanteessa jotenkin jo karsiudun pois? En ole saanut töitä tai harjoittelupaikkaa vaikka olen hakenut. Koulussa menee hyvin. Olen välillä jo miettinyt pitäisikö haastattelutilanteessa tyrkyttää koulu- ja työtodistuksia haastattelijoille kun nämä eivät itse niitä kysy.

Aina arvosanoista ei kysytä, mutta kuulostaa oudolta, että työtodistuksiakaan ei. Ellei ole pieniä firmoja, silloin se on normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallani kiersi CV esimerkkinä hyvästä hakemuksesta. Hakija oli melko kokematon DI, joka oli lisännyt

hakemukseen valokuvia itsestään. Niissä kuvissa mies pyöräili ylämäkeen, patsasteli haulikon kanssa metsässä, poseerasi purjeveneen ruorissa ja loputkin kuvat oli sporttista machoilua.

Hakija pääsi töihin johonkin johtoportaaseen.

No eipä siellä kovin pätevät rekrytoijat ole jos jollain tekaistuilla kuvilla paikan saa. Tuossahan olis bisnesideaa jollekin kuvaajalle.  Helppohan noita olis lavastaa.

Vierailija
24/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan nyt puhutaan näistä aloista, joissa tulee hyvia hakemuksia paljon.

Miehelläni  on keskikokoinen raksafirma ja hyvä hakemus on:

- suhteellisen hyvää suomenkieltä, joku muoto, kelpaa viiden rivin sähköposti, kun vaan on joku tervehdys ja nimi edes alla

- selkeästi, onko alan koulutus (ei välttämätön, täysin riittämätön/turha usein), mitä on tehnyt, mitä kuvittelee osaavansa ja paljonko työkokemusta

- onko joustava työajoissa, löytyykö ajokortti

- kuva ois kiva, että on sellainen, että kehtaa lähettää asiakkaalle, mutta kuva ei välttämätön

Ja näitä vaatimuksia ei täytä 80% hakemuksista. Tyypillisesti hakemukset on sellaisia, ettei ole alussa edes tervehdystä, ei isoa kirjainta, ei mitään esittelyä itsestä vaan tyyliin "haen töitä ja oon teehnyt rakennusalan hommia monta vuotta", ei edes  nimeä alla.

Vierailija
25/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen havainnut hyväksi menetelmäksi hakea vain juuri avautumista paikkoja. Max. Vuorokauden vanhoja.

Vierailija
26/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen havainnut hyväksi menetelmäksi hakea vain juuri avautumista paikkoja. Max. Vuorokauden vanhoja.

Meinaatko, että mitä nopeammin hakee niin sen parempi? Tuossa on kyllä ideaa. Osaisiko joku HR-ihminen sanoa tästä jotain?

Vierailija
27/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan tällaisia, mitä meille tulee:

"Haluaisin kesä työ paikan soittele jos kiinnostaa 04012344567 Joni"

Vierailija
28/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että mitä nopeammin hakee niin sen parempi? Tuossa on kyllä ideaa. Osaisiko joku HR-ihminen sanoa tästä jotain?

Tuossahan nostaa onnistumismahdollisuuksiaan niissä tapauksissa, että haulla on kiire ja töihin tarvitaan mahdollisimman pian joku. Lisäksi ensimmäinen hakemus (jos ne luetaan järjestyksessä) antaa vertailukohdan muille ja jää siten mieleen. Lisäksi jos on tiukka kisa, ekaksi ilmoittautunut tuntuu reiluimmalta valita.

Vierailija
29/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan nyt puhutaan näistä aloista, joissa tulee hyvia hakemuksia paljon.

Miehelläni  on keskikokoinen raksafirma ja hyvä hakemus on:

- suhteellisen hyvää suomenkieltä, joku muoto, kelpaa viiden rivin sähköposti, kun vaan on joku tervehdys ja nimi edes alla

- selkeästi, onko alan koulutus (ei välttämätön, täysin riittämätön/turha usein), mitä on tehnyt, mitä kuvittelee osaavansa ja paljonko työkokemusta

- onko joustava työajoissa, löytyykö ajokortti

- kuva ois kiva, että on sellainen, että kehtaa lähettää asiakkaalle, mutta kuva ei välttämätön

Ja näitä vaatimuksia ei täytä 80% hakemuksista. Tyypillisesti hakemukset on sellaisia, ettei ole alussa edes tervehdystä, ei isoa kirjainta, ei mitään esittelyä itsestä vaan tyyliin "haen töitä ja oon teehnyt rakennusalan hommia monta vuotta", ei edes  nimeä alla.

Minun mielestäni raksamiehen ei tarvitse hakea töitä samalla vaatimuksella kuin ekonomin. Laittakaa ilmoitukseen, mitä tietoja haluatte hakemuksiin tai kysykää lisätietoja.

Vierailija
30/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan nähdä todistusten arvosanat

Vierailija
31/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen missä lukee millaista lisäarvoa on tuottanut entisille työnantajille. Rahan vuoksi näitä hommia kun loppujen lopuksi tehdään ja jokaisen työntekijän on tuotettava firmalle yli sen kulun minkä aiheuttaa. Esim, automatisoinut härvelin xyz valmistusprosessin joka johti 500t eur vuotuisiin säästöihin.

Jutut jotka viittaavat siihen että pystyy itse selvittämään ja ratkomaan ongelmia. Itse en pomona siedä jos joudun mikromanageeraamaan jotain jätkää kun se ei pysty ajattelemaan itse mitään tai edes googlettamaan kun simppeli ongelma tulee eteen. Hyvä gradu ja projektien johtaminen onnistuneesti loppuun asti ovat esimerkkejä.

Pitkät tauot työnhistoriassa ovat punainen lippu. Ei todellakaan kannata odottaa että se ansiosidonnainen loppuu ja sitten vasta alkaa etsimään uusi työpaikka. Todella huonot kokemukset sellaisista tyypeistä joten tuollaiset cv:t lentävät heti roskiin.

Jutut josta näkyy että on oikeasti kiinnostunut alasta. Esim opiskellut vapaa-ajalla, tehnyt jotain projektia harrastusmielessä tai pitämällä ammattiin liittyvää blogia.

Vierailija
32/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi tärkeää on tuo, että selittää mitä on aiemmin tehnyt, pelkkä titteli ei yleensä riitä kertomaan mitään. Jos työpaikkailmoituksessa on joku vaatimus esim. ajokortti, niin kerro se. Hakijan hakemus voi olla hyväkin, mutta jos tuollainen olennainen tieto puuttuu, usein se tiputtaa pois haastattelukierrokselta. Ei ole aikaa soitella perään ja kysyä, että oliko sitä ajokorttia vai ei.

Jos ei vielä ole mitään työkokemusta, niin siinä kohtaa kannattaa kertoa mistä on kiinnostunut/harrastaa.

Vierailija
33/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan kerro ekassa lausessa, että sinulla on mies, lapsia ja koira. Näin tekee yllättävän moni ja erottuu kyllä, mutta väärällä tavalla. 

Vierailija
34/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä vinkkejä työhakemusten kirjoittamiseen:

1. Oikolue teksti. Jos haet K-kauppaan samalla hakemuksella kuin S-markettiin, tarkista että et ole jättänyt mihinkään kohtaan väärää nimeä. Tällaisia virheitä näkee yllättävän paljon ja ne tekevät tietysti huonon vaikutuksen. Tiedämme että haet muitakin paikkoja, mutta ei treffikumppanisikaan arvostaisi, jos kutsut häntä toisen henkilön nimellä :D

2. Hyvä hakemus on tiivis mutta ei kuitenkaan liian niukkasanainen. Kokonainen liuska on vähän pitkä, paitsi jos siinä on oikeasti pelkkää asiaa eikä vain täytelauseita. Sitten taas sellainen parin kappaleen tynkähakemus niukkaan CV:seen yhdistettynä ei myöskään ole hyvä. CV:ssä olisi muuten hyvä lyhyesti tehtävänimikkeen lisäksi kuvailla mitä työhön sisältyi.

3. Jos oikeasti olet kiinnostunut tehtävästä, osoita se hakemuksessa ja perustele hyvin. Jos sinulla ei ole vielä alan työkokemusta, tee siihen liittyvää vapaaehtoistyötä, liity järjestöön, opiskele lisää ja kerro tämä hakemuksessa. Vaikka minusta olisi kiva palkata meille vastavalmistunut nuori, jonka ainut työkokemus on postin jakaminen yhtenä kesänä kolme vuotta sitten tai antaa mahdollisuus pitkäaikaistyöttömälle, joka on ollut 10 vuotta kotona ainoana harrastuksenaan uhkapelit, mutta valitettavasti esimieheni mieluummin palkkaavat sellaisia henkilöitä, joiden työ- tai harrastustaustasta näkee, että alamme oikeasti kiinnostaa.

4. Kerro myös rehellisesti puutteesi, älä pelkästään kehu monitaituruuttasi. Liika itsekehu tekee epäaidon vaikutelman, koska kukaan ei ole täydellinen. Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan että etsimme x ja y asioiden osaajaa, mutta osaat vain asian x, kerro jo hakemuksessa tämä. Näin et hukkaa molempien aikaa, jos y onkin tehtävässä kriittinen taito ja puutteesi tulee ilmi vasta haastattelussa.

Sitten pari perusasiaa CV:stä:

1.Tarkista, että mahdollinen kuva on hakemaasi työpaikkaan sovelias eli jos haet vaikka lakiasiaintoimistoon, älä laita kuvaa itsestäsi aurinkolasit naamalla ja tissitoppi päällä Mallorcalla.

2. Koulutus ja edelliset työpaikat uusimmasta vanhimpaan, ei niin, että ylimpänä on lapsenvahtihommat lukioikäisenä ja jossain sivun alareunassa vasta viimeisin työpaikkasi.

Vierailija
35/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka määrittelette lyhyt? Maksimissaan sivu?

Kyllä, sivu, yksi A4.

Oikeasti harvalla on enempää relevanttia tietoa tarjottavana. Tuo sivu riittää aivan mainiosti. Puhutaan mistä on aihetta ja jätetään ne "islannin kielen alkeet" pois.

Vierailija
36/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi todella tärkeä asia, mitä yksikään ammattirekrytoija ei ikinä näytä muistavan: aniharvassa firmassa on rekrytointiin pelkästään keskittyneitä ihmisiä. Eivätkä paljon rekrytoivat tunnu tajuavan, että heidän näkemyksensä on vain yksi monistal. Pientyönantajien näkökulma tässä: Se yksi sivu on liikaa. Hakemuksessa ei tarvitse kuin kertoa miksi on hyvä juuri tähän työhön ja mitä hyötyä hakijasta on työnantajalle. Mitä lyhyemmin pystyt tämän kertomaa , sitä tehokkaampi olet myös työntekijänä. Mieti tätä: Hakemuksia tulee usein satoja. Yhteen hakemukseen on aikaa käyttää noin minuutti. Sinun pitää minuutissa vakuuttaa se henkilö, joka hakemuksen ensimmäisenä lukee.

Vierailija
37/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan nostaa onnistumismahdollisuuksiaan niissä tapauksissa, että haulla on kiire ja töihin tarvitaan mahdollisimman pian joku. Lisäksi ensimmäinen hakemus (jos ne luetaan järjestyksessä) antaa vertailukohdan muille ja jää siten mieleen. Lisäksi jos on tiukka kisa, ekaksi ilmoittautunut tuntuu reiluimmalta valita.

Noloin kokemukseni oli se kun hain palkatonta harjoittelupaikkaa ensimmäisenä. Pääsin haastatteluun mutta en saanut paikkaa vaikka ei ollut muita hakijoita. Jäivät odottelemaan parempia hakijoita.

Vierailija
38/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka määrittelette lyhyt? Maksimissaan sivu?

Kyllä, sivu, yksi A4.

Oikeasti harvalla on enempää relevanttia tietoa tarjottavana. Tuo sivu riittää aivan mainiosti. Puhutaan mistä on aihetta ja jätetään ne "islannin kielen alkeet" pois.

Islannin kielen alkeita ei varmaan kovin monella hakijalla ole, ehkä juuri se erottaa joukosta.

Vierailija
39/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noloin kokemukseni oli se kun hain palkatonta harjoittelupaikkaa ensimmäisenä. Pääsin haastatteluun mutta en saanut paikkaa vaikka ei ollut muita hakijoita. Jäivät odottelemaan parempia hakijoita.

Minä tein kerran hakemuksen muutamaa minuuttia ennen hakuajan päättymistä ja nopeasti tehtyyn hakemukseen tuli vieläpä kirjoitusvirhe otsikkoon. 42 hakijaa. Minä sain paikan. Olen aina tehnyt hakemukset aika nopeasti, vienyt viime tingassa ja päässyt haastatteluihin kohtalaisen usein. Paperihakemusten aikaan viimeksi viety saattoi olla pinossa ensimmäisenä.

Vierailija
40/194 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon joskus hakenut töitä heittämällä kaikki ns. netistä löytyvät työhakemus neuvot ja kliseet roskiin ja olemalla vaan oma itseni. Siis sillä ajatusmaailmalla, että minä kirjoitan sellaisen hakemuksen jollaisen itse haluaisin saada jos olisin työnantaja.

Olen laittanut monta sellaistakin hakemusta, jossa on alastonkuvia itsestäni ja kerran pääsin sellaisella jopa työhaastatteluun. Työnantaja vaan nauroi puhelimessa ja sanoi, että vihdoinkin jollakin on pokkaa tehdä jotain erilaista! Vissiin oli kyllästynyt lukemaan työhakemuksia, jotka kaikki olivat kopioita toisistaan.

Mutta kyllähän totuus on se, että suurin osa arvostaa sellaisisa superlaskelmoituja perseen nuolemis-työhakemuksia :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi