Aloitanpa ihan omana keskustelunaan,
aikaisempaan down aiheiseen viitaten. Kerron mielelläni tosiasiallisia tietoja downin syndroomasta. Sekä omien havaintojeni että kirjatiedon pohjalta. Lupaan kertoa ihan realistisesti myös downiin liittyvistä varjopuolista. Tuossa aiemmassa ketjussa näkyy olevan taas vääristeltyä tietoa. Odottelen siis tässä kysymyksiä ja vastailen sikäli kuin pystyn.
Kommentit (219)
Eli lymfaattista leukemiaa ESIINTYY DOWNEILLA enemmän mitä ns. terveillä.
http://verneri.net/yleis/tietopankki/kehitysvammaisuus/diagnoosit/downi…
sehän on itsestään selvää, jossitteluhan on maailman turhin toiminto. Syyllistäminen on se seuraavaksi turhin..
Heilläkin on mielestäni oikeus loppuelämäänsä. Mutta tässä ketjussa pysykäämme nyt vain tietolinjalla ja jätetään nämä eettiset asiat vähemmälle.
sehän on vain ja ainoastaan Sinun mielipiteesi. Onneksi meillä on oikeus valita ja tehdä ne omat päätöksemme=)
Olen itse sh, ja meillä ei kyllä koulutkseen kuulunut lainkaan!!!! kehitysvammatietoutta! Ja se on puute, mutta käytännössä voimme työskennellä kehitysvammalaitoksissa sh:na, ja saada siten tätä tietoa. Kiitos kun viitsit tulla tänne jakamaan tietoasi ja säälittää nuo ihmiset jotka aina haluavat painaa toisia alas...
muistelee jotain juttuja tuntemistaan yksittäistapauksista tai ihmettelee suu auki, voiko tutkimustieto pitää paikkaansa, kun ei muista yhtään tunteneensa.
Päähän jäi vain tuo kolme kuukautta, kun sen ikäinen suunnilleen oli tuntemani lapsi, kun merkit verestä alkoivat häipyä.
En kiistä etteikö leukemiariski olisi kohonnut. Mutta minkä verran, siitä on erilaisia tietoja ja jossain sanottiin että otaksutaan näin olevan. En vain enää löydä sitä linkkiä. Jos joku tietää tai löytää tilastoa noista asumisjutuista, niin laittaisiko tähän. Olisi kiva tietää minkä verran milläkin diagnoosilla missäkin asuu ihan virallisesti.
Ap:lla ei ollut tietoa edes siitä, että downeilla on selvästi enemmän leukemiaa.
Olen itse sh, ja meillä ei kyllä koulutkseen kuulunut lainkaan!!!! kehitysvammatietoutta! Ja se on puute, mutta käytännössä voimme työskennellä kehitysvammalaitoksissa sh:na, ja saada siten tätä tietoa. Kiitos kun viitsit tulla tänne jakamaan tietoasi ja säälittää nuo ihmiset jotka aina haluavat painaa toisia alas...
oikeaa tietoa, etkä vääriä luuloja. Väärän informaation korjaaminen ei ole kenenkään painamista alas.
Kaikkea en voi tietää. En tiedä uusia koulumenetelmiä, enkä ultraussysteemejä. En ole painanut koskaan ketään alas. Minä kunnoittan jokaisen asiantuntemusta omalta alaltaan.
kysyjät olettavat, että tieto on oikeaa. Olisi reilua ilmoittaa, että aikoo jakaa myös luuloja, mutu-oletuksia, puutteellisia osatotuuksia ja vääriä väitteitä.
Olen kyllä lukenut ja kuullut tuon leukemiariskin jo opiskeluaikanani. Kuten jo kerroin, siitä oli luennoillakin juttua. Luennoitsija ihmetteli ettei ollut itse tuollaista tiennyt ja minä ihmettelen miten yleistä se oikein on, kun en ole yhtään tapausta kohdalle osunut. En ole missään kohti sanonut etten olisi tiennyt tuollaisen tiedon olemassaoloa. Enkä kiistä sitä tietoa nytkään, toki siitä täytyy tutkimusta olla. Mutta minkäverran kohonnut se riski todellisuudessa on. Siitä on vähän epävarmaa tietoa.
Kuten nuo ultrat, koulu ja ikäriskit. Vääriä väittämiä en downista ole sanonut. Jos teen vuosikausia töitä alueella jossa asuu kehitysvammaisia suuri määrä, eikä heitä maan suurimmissa laitoksissa ole vakituisena asukkaana kuin pari, kolme, pidän sitä luotettavana tietona vaikka mutua olisikin.
Ulosannissasi on parantamisen varaa, jos tuota tarkoitit.
Jos et kerran ole tutustunut näihin tutkimuksiin, vaan vain oletat että toki sitä täytyy olla, niin millä ihmeen perusteella kykenet arvioimaan tutkimusten antamat riskiluvut epävarmaksi tiedoksi?
ja asiaa koskevissa artikkeleissa on erilaista tietoa. Joten se leukemiariskin todellinen suuruus on vieläkin epävarma.
niin luulisi että olisi ollut jotenkin hiljttain tekemisissä ultrauksien kanssa, ja tietäisi edes jollain tasolla, mitä ultria tehdään ja milloin, ja mitä niissä suunnilleen selvitellään (okei vaihtelevat vähän kunnittain, mutta silti...)
Aikaisemmat ovat kouluikäisiä ja silloin kävin kyllä jossain ultrassa, mutta en ole halunnut tietää mitään downin etsimiseen viittavaakaan. Ymmärtääkseni ultra jossa olen käynyt oli rakenneultra.