Miten oppia puhumaan veljille?
En ole siis puhunut kolmelle veljelleni 1-3 vuoteen. Kaksi on jo muuttanut kotoa, mutta mua erityisesti häiritsee, kun en puhu 11-vuotiaalle veljelle. En edes silloin, jos jompi kumpi vanhemmista käskee mua vaikka pyytämään sitä syömään. Kun tulin joululomalle kotiin, niin sanoin kyllä yhdelle veljelle (oli joulun kotona) "terve", koska ohjaaja tuli käymään ja vanhemmat oli poissa kotoa. Hävetti vähän jälkikäteen, siis vain vähän, ei paljoa. Oikeastaan mun nuorin veli ja vanhin sisko puhuu kaikille perheenjäsenille (Mulla on siis yhteensä 6 sisarusta). En pysty puhumaan, vaikka välillä haluaisinkin. Ainakin tuolle 11v veljelle kannattaisi jollain ihmeellä opetella puhumaan, jos aion joskus muuttaa takaisin kotiin.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti voinut huonosti jo useamman vuoden? Se usein kyllä tekee muun perheen varovaiseksi ja tavallinen kevyt yhdessäolo unohtuu. Masennus, alkoholismi, viiltely, syömishäiriö jne. ovat ”virtahepoja olohuoneessa” ja ne vaikuttavat perheen vuorovaikutukseen.
Voivatko vanhempasi olla apuna, tuo syömään pyytäminen on jo ensimmäinen askel parempaan suuntaan.
Sinun pitää vain tsempata itseäsi ensimmäisten askeleiden ottamiseen. Toivon sinulle kaikkea hyvää 👍🏻❤️
No on mulla ollu aika vaikeaa koko lapsuus, koska mua myös ala-asteella kiusattiin, ja olin aika yksinäinen. Sitten se unohtui ja menin yläasteelle. Seiskalla sain jopa huomiota pojilta, ja sain siitä itsevarmuutta, mutta sitten kasilla vajosin jotenkin alas. En ollut kuitenkaan masentunut (varmaan), ja oli mun elämässä hauskojakin hetkiä. Sitten kasin keväällä alkoi mennä taas tosi huonosti ja lopulta sossut kävi noutamassa. :D
Ei kukaan ole maininnut tästä meidän perheessä, ja jotenkin musta tuntuu ettei mun vanhemmat edes "huomaa" sitä tai se ei ole niiden mielestä erikoista. Sille pikkuveljelle on vähän vaikea puhua, koska se muutenkin on vaan koneella ja on yleensä aika hiljaa. Tiedän että se aloitus on musta kiinni, mutta luulen ettei mun veli vastais mulle mitään, jos vaikka sanoisin sille jotain. Ja myös mun 10v veljelle puhuminen alkaa olla takkuisaa. :D
Vanhemmat satutti meitä lapsia, jos oltiin tottelemattomia (isoveljille ei varmaan olla tehty koskaan mitään, en oo ihan varma). Ja isoveljet sekä pikkuveljet oli kans joskus aika rajuja, varsinkin tuo 11v.