Tällainen on ”aktiivimalli kakkonen” - työttömien olisi haettava vähintään yhtä työpaikkaa joka viikko
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201801052200647877_u0.shtml
"Haetuista työpaikoista pitäisi raportoida viikoittain. Työnhaun välttelemisestä voitaisiin langettaa 60 päivän karenssi."
Sillä lailla. Tämä nyt voimaan tullut aktiivimalli on vain lähtölaukaus loputtomalle kyykyttämiselle. Suuntaus alkoi siis jo pari vuotta sitten kun ansiosidonnaisia päiviä leikattiin 100-200 päivällä. Tämä siis tiedoksi kaikille "sehän on vain parikymppiä kuussa" sössöttäjille, että hiljalleen hivuttamalla näitä vyörytetään ja salassa tietysti.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein jo ratkaisuni: en ole enää työtön työnhakija. Teen hommia pimeästi sen minkä ehdin, aika mukavasti menee. Ei kiinnosta enää tämän maan "rakentaminen". Ulkomaille muutto on toinen vaihtoehto, Australiassa on sukulaisia, joilla firma ja sinne päästäisiin töihin. Ainoa ongelma on iäkkäät vanhemmat, jotka eivät pärjää enää kotona ilman apua, mutta eipä ole hoitopaikkaa. Mutta sen verran huonokuntoisia ovat kaikki vanhuksemme, että tuskin kauan menee, kun heidän ei enää tarvitse rukoilla yhteiskunnalta hoitoa, vaan pääsevät täältä pois.
Täydellinen esimerkki näustä 'mulle heti kaiki ilmaiseksi'-tyypeistä. Valitetaan, kun ei saa ilmaista rahaa tarpeeksi muilta veronmaksajilta, kun halutaan elää muiden kustannuksella. Sittrn kun ssisivatbtöitä, eivät maksakaan itse veroa, josta muiden työttömien tuet kustannettaisiin, vaan tekevät pimeänä. Koska Minä Itse Muiden Kustannuksella Hinnalla Millä Hyvänsä.
Kuulepa, minä olen sentään paiskinut töitä 25 v ennen työttömyyttä ja maksanut kiltitsti veroni. Työttömyysaikanani olen hakenut lukuisia paikkoja, kysellyt suoraan firmoista, käynyt pari kurssia omalla kustannuksellani. Jos nyt maksaisin verot töistäni, en eläisi palkallani, eli olisin sossun asiakas, sekö olisi parempi? Nyt sentään tienaan itse elantoni ja veroni maksaisin, jos meidän valtionjohto osoittaisi edes jotain viisautta ja inhimillisyyttä. Nuo meidän vanhukset on jokainen tehnyt töitä yli 40 v ja nyt kun tarvitsisivat hoivaa yhteiskunnalta eivät sitä saa. Joten älä lässytä ulkoaopittua mantraasi. Olet sipiläläisyyden aivopesemä. Mitä Tahansa Kovien Arvojen Alttarille.
Aivan. Olet uniikki lumihiutale, muiden säännöt ei koske sua.
Lisäksi kyynisesti vaahtoat, että ei paljon kiinnosta yleinen ja muiden hyvinvointi, mutta perkele niitä muita kun eivät ajattele juuri sinun ja vain sinun hyvinvointiasi.
Käytäppä pikkuraha ja osta peili. Siinä riittäisi sinulle tutkittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ketkä kaikki siis lukevat ja vastaavat niihin hakemuksiin? Yrityksissä, julkisessa hallinnossa, joka paikassa. Tarvitaan vähintään yksi työntekijä lisää joka puljuun, vaan tyhjentämään roskapostikansio, ennenkuin systeemi menee tukkoon. Työllistetään!
Suomessa on n. 300 000 työtöntä. Jokainen laittaa yhden hakemuksen viikossa, siitä syntyy 1,2 miljoonaa työhakemusta joka kuukausi + tietenkin ne normaalit työllisten tekemät hakemukset. Johonkin paikkaan saattaa hyvinkin tulla kymmeniä tuhansia hakemuksia. Luulisi, etytä EK haluaa jo pikkuhiljaa viheltää pelin poikki.
Ja työkkärin tädit joutuis käsittelee noita joka viikko, että paikkoja on varmasti haettu.
Kuormittaa todella paljon julkista sektoria.Eli työlliset tekevät normaaleja (oikeita) työhakemuksia? Ei mikään ihme, ettei töitä löydy, kerta työttömät lähinnä spämmäävät työnantajia.
Nytkö ne työttömien tekemät hakemukset ovat spämmäämistä? Jos käsketään hakemaan yhtä työpaikkaa viikossa, niin sitten pitää hakea. Jos ei omaan koulutukseen ja kokemukseen sopivaa paikkaa ole avoimena, niin sitten pitää hakea jotain, josta itsekin tietää, että siihen ei ole mitään mahkuja. Se on pakko, kun käsketään. Jos työpaikkailmoituksessa vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa, pahasta skolioosista kärsivä voi kuitenkin hakea sitä paikkaa. Työnantaja päättää, haluaako vajaatyökykyisen siihen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ketkä kaikki siis lukevat ja vastaavat niihin hakemuksiin? Yrityksissä, julkisessa hallinnossa, joka paikassa. Tarvitaan vähintään yksi työntekijä lisää joka puljuun, vaan tyhjentämään roskapostikansio, ennenkuin systeemi menee tukkoon. Työllistetään!
Julkisella sektorilla virastoissa on aina kirjaamo, jonne kannattaa postit lähettää. Ne on pakko kirjata ylös ja käsitellä. Ei voi laittaa roskiin kuten yksityisyrityksissä. Myös eduskunnassa on kirjaamo.
Mitäpä luulet kun se menee tukkoon? Pikalaki käyttöön ja homma automaattiseksi. Piip.
Ei voi mennä. Julkishallinnon on palveltava kansalaista, joten kansalaisen lähettämä kirje on kirjattava, ja luettava niin että sen osaa osoittaa eteenpäin, sitten se pitää käsitellä ja siihen on vastattava.
Nyt kaikki moniosaajat laittamaan avointa hakemusta sinne työministeriöön.
http://tem.fi/avoimet-tyopaikat
Ei väliä vaikka väärän ikäinen tai väärä koulutus/sen puute, nehän ovat sitä mieltä että kyllä tekevälle töitä löytyy.
Kellä riittää pokka? ;)
Monella kirjoittajalla ei ole selvästikään aikomustakaan ikinä tehdä töitä. Päin vastoin, jos on vaara että joudutaan töihin niin fantasioidaan maan kattavista sähköpostilaatikkojen tukkimisesta CV:llä... Olisi hauska ellei olisi niin surullinen voimafantasia.
Mihin tällaiset ihmiset ansaitsevat mitään tukia. Suoraan sanotaan, että oma maailmankuva on se, että muiden yhteiskunnassa pitää tarjota heille elanto tai aletaan aiheuttaa ongelmia. Sitä kutsutaan kiristykseksi, järjestäytyneenä mafiaksi.
Eikö valtiovallan ensijainen tehtävä ole juuri murskata tällainen yleisen hyvän ja hyvinvoinnin tuhoava käytös alkutekijöissään?
Ensi vuonna pitäisi olla viimeistään 1.8 miljoonaa maahanmuuttajaa paikkaamaan työvoimapulaa! :D Jyrki Katainen sen tiesi jo aikoinaan ->
On nää Kokkareet kyllä kuutamolla ollut aina, ei voi muuta sanoa!!!Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömät lähettämään Sipilän ja Sipilän lähipiirin yrityksiin hakemuksia joka viikko, lisäksi kaikki voivat lähettää pari kyselyä sähköpostina ko yrityksille, varmuuden vuoksi sähköpostia voisi lähettää 5-10 silmäätekevälle ko. yrityksissä.
Mikäli puhelinsopimuksessa riittää saldoa, voi soittaakin muutaman puhelun.
.
Eihän tuosta tule montakaan miljoonaa setvittävää sähköpostia kuukaudessa.
KYLLÄ! EHDOTTOMASTI!!!
Hmm, jos vaikka työhakakemus yksityishuoraksi Sipilälle..tai koko hallitukselle? Ehkä sillai saisi itsensä työllistettyä? Sitä ne varmaan haluaa... jos ainakin se 18 t lohkeaisi?
Ja ylityöllistetyt työläiset nauttii kun työttömiä piinataan! Hajoita ja hallitse. Kinatkaa keskenänne ja antakaa rosvohallituksen puuhailla omiaan. Säälittävä ja herrapelkoista porukkaa liikaa tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli 2 on vaan hämäystä. Ei tuollaista mallia pystytä toteuttamaan. Tarkoitus on että tästä "pystytään" luopumaan jos alkuperäinen malli hyväksytään. Älkää olko tyhmiä.
Tärkeä huomio, sillä tosiaan aktiivimalli 2:n jälkeen aktiivimalli 1 voi tuntua jo hyvältä. Täytyy tehdä muutoksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella sektorilla virastoissa on aina kirjaamo, jonne kannattaa postit lähettää. Ne on pakko kirjata ylös ja käsitellä. Ei voi laittaa roskiin kuten yksityisyrityksissä. Myös eduskunnassa on kirjaamo.
Mitäpä luulet kun se menee tukkoon? Pikalaki käyttöön ja homma automaattiseksi. Piip.
Ei voi mennä. Julkishallinnon on palveltava kansalaista, joten kansalaisen lähettämä kirje on kirjattava, ja luettava niin että sen osaa osoittaa eteenpäin, sitten se pitää käsitellä ja siihen on vastattava.
No jos perustuslailla pyyhitään pebaa jo aktiivimallissa, mitä luulet paljonko jotkut julkishallinnon ohjeet painavat?
Ihan ok. Ja olen itse ollut työttömänä.
Moro! Onx duunii? Palkavaatimus 5000-6000ekua/kk. T: Lukihärö työtn. Jonkun tuollaisen spämmipohjan teen ja käytän aikani ihan oikeiden hakemusten tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa hieman eri meno:
"Ranskan presidentti Emmanuel Macron on joutunut kovan arvostelun kohteeksi, kun lehdistölle vuodettiin hänen suunnitelmansa, jolla työttömiltä vietäisiin korvauksia, jos heidän työnhakunsa ei ole riittävän tehokasta.
Canard Enchaine -viikkolehden mukaan työtön menettäisi puolet korvauksistaan kahdeksi kuukaudeksi, jos hän kieltäytyisi kahdesta kohtuulliseksi katsotusta työtarjouksesta tai koulutuksesta. Jos kieltäytyminen jatkuu, korvaukset menevät kokonaan seuraavaksi kahdeksi kuukaudeksi.
Työttömien pitäisi myös raportoida kerran kuukaudessa työnhaustaan.
Macronin suunnitelma nostatti vastalauseiden myrskyn läpi poliittisen kentän. Presidentti itse on puolustanut sitä todeten, että tarkoitus ei ole jahdata työttömiä.
Neuvottelut työttömyyskorvaussäännösten uusimisesta alkavat tammikuussa."
https://www.savonsanomat.fi/ulkomaat/Ranskan-Macronia-syytet%C3%A4%C3%A…
Ranskassa on lähes mahdotonta saada toimeentulotukea, joten tuo tarkoittaisi heitteillejättöä.
No sehän oli odotettavissa että entinen investointipankkiiri tekee laitaoikeistolaista politiikkaa, mutta niin vaan media esitteli hänet keskustalaisena.
Juuri tätä vetoomuksen allekirjoittajat halusivat. Ei sittenkään palkita työnhakijaa onnistumisesta vaan turhasta touhottamisesta.
Mielestäni tämä olisi huomattavasti armollisempi malli kuin nyt tullut aktiivimalli. Tässä mallissa työtön voisi sentään itse vaikuttaa tukiinsa. Ei se poistaisi sitä ongelmaa, että töitä ei joillain paikkakunnilla yksinkertaisesti ole, mutta leikkuri olisi kuitenkin mahdollista välttää.
Eihän tossa nyt työttömälle ole mikään homma. Alkuvaiheessa yleensä moni lähettää kymmeniä hakemuksia joka kuukausi. Tottakai jossain vaiheessa alkaa tahti harventua, kun kaikki on kammattu haravalla läpi, piilotyöt ja avoimet.
Mutta hakemus per viikko ei ole laiskimmallekaan homma. Jos ei työtä halua niin laittaa vaan niin paskan hakemuksen menemään, naputtelee jotain omaksi ilokseen. Näitä on kuitenkin aika harvassa jotka ihan noin läskiksi lyö.
Sitten on heitä, joilla ei tuollaista määrää riitä haettavaksi ja on pakko hakea lisäksi vaan jotain.
Isoin kärsijähän tässä on ne yritykset ja sitten se "valvova" taho, mikä se sitten onkaan kun TE-toimistot lakkautetaan. Tähän vaaditaan julkisella sektorilla ihan tajuton byrokratia ja yritykset hukkuu hakemuksiin, joita jo nyt tulee mielettömiä määriä. Menee ne loputkin sitten piiloon ja työttömän on yhä hankalampi työllistyä. Lisäksi pitää luoda systeemi, johon työnantaja kuittaa hakemuksen saapuneeksi - muutenhan olis ihan mahdoton todistaa hakeneensa. Kun nytkään kuulemma hakemuksia ei jakseta edes lukea, niin mites sitten kun niitä on kymmenkertainen määrä pienissä ja satakertainen vähän suuremmissa yrityksissä.
Käsittääkseni jos työtön saa "työtarjouksen", työnantajalta tarkistetaan että työtön on hakenut paikkaa. Olin vuoden työttömänä ja hain tietenkin oma-aloitteisesti työpaikkoja. Yhtäkään "työtarjousta" mulle ei tullut sinä aikana, eli mun työnhakua ei valvotttu - miksipä oliskaan. Uudessa systeemissä minunkin osaltani olisi tullut 53 hakemusta tarkistettavaksi TE-toimistoon. Minun kaltaisiani on varmasti iso enemmistä akateemisista työttömistä. 10 000 hakijaa tuottaa tarkistukseen 530 000 hakua ja se on vasta pieni murunen.
Ihmettelen näitä hallituksen juttuja. Eikö ne yhtään mieti että miten nää hommat tehdään ihan sitten käytännössä? Kun eivät ota lausuntokierrosten neuvoja kuuleviin korviinsa. Kun ihan muutaman minuutin miettimisellä tajuaa millainen kaaos tostakin syntyy.
ja ne joita yritetään aktivoida, ei taatusti aktivoidu elleivät todella halua töihin. Nehän just rupeaa hakemaan noita ylilääkärin ja opettajan paikkoja, koska ne löytyy helposti kun vaan viitsii avata molin ja ei ole pelkoa työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tässä kohtaa ollaan reiluja, että kun ok. Ei nyt oteta tätä kakkoskohtaa käyttöön niin ollaan reiluja eiks nii. Ja aktiivimalli ykkönen hups hyväksyttiin. t. Hallitus
Tuokin voi olla mahdollinen peliliike, mutta kun muistelee millä veivauksilla ja keinoilla saatiin toteutettua ansiosidonnaisten päivien vähennys 100-200:lla juuri sillä retoriikalla, että sen jälkeen ei ainakaan enää mitään leikellä, jos tähän suostutaan ja nyt taas mennään ja aktiivimalli jo voimassa niin enpä menisi vannomaan. Se on ainakin varma, että tuota 4.65% tullaan korottamaan vielä moneen kertaan. Ja syyksi voi aina heittää jotain: "no kun tämä leikkaus ei tehoa laiskoihin työttömiin, niin leikataan enemmän josko tehoaisi!".
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa kaikki hakemukset eduskuntaan, ne on kuulemma pakko kaikki lukea siellä :)
"Hei!
Olen tunteeton, tavallista kaduntallaajaa ymmärtämätön olento, jolle ei tuota mitään vaikeuksia olla mukana laatimassa lakeja, joissa ei ole mitään järkeä. Nautin sosiopaattien seurasta ja teen kaikkeni, jotta kansa jakautuisi rikkaisiin elitisteihin ja tyhmiin köyhiin.
Paljonko on palkkani?"
Sen yhden te-palveluiden sivuille avautuvan työpaikan HAUN per viikko pitäisi täyttyä. Sorry, my bad