Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen urheiluharrastus ja pakolliset toimtsijavuorot peleissä!

Vierailija
05.01.2018 |

Meillä urheilevia lapsia ja aina toimitsijatehtävät, joita väistämättä peleissä on ovat hoituneet eri joukkueissa suht. hyvin.
Nyt uudesta joukkueesta tuli viesti, että jos ei pääse annetulle toimitsijavuorolle( joukkueenjohtaja jakanut vuorot etukäteen) joutuu maksamaan sanktion. Este poissaololle ei ole vanhemman työpäivä, lapsen sairaus tai muukaan syy.
Onko edes laillista laittaa tuollaista sanktiota? Summa on muutaman kympin, mutta periaatteessa mielestäni ikävää.
Onko muiden lasten joukkueissa tämän tyyppistä?

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni väärin velvoittaa vanhemmat harrastukseen mukaan. Ottakoot jokainen eväät kotoaan niin mitään kahvioita ei tarvitse pitää.

Jotain järkeä näihin harrastuskuvioihin tarvittaisiin.

Lapsen harrastus josta maksetaan tietty vuosi/kausimaksu ja sen pitää riittää.

Onneksi lapseni harrastaneet musiikkia ja itse päässyt vain nautiskelemaan konserteista ilman mitään velvoitteita.

Urheiluharrastukset on syvältä, niissä tiedän olevan vanhempia velvoittavia käytänteitä.

Vuosi/kausimaksuja voidaan kattaa myös noilla sanktioilla tai vapaaehtoistoiminnalla.

Millähän nimellä nämä sakkotulot näkyvät seuran kirjanpidossa? onko siellä:

Jäsenmaksut x €

Kahvilamyynti y €

Sakot ja sanktiot z €

Muut maksut joukkueelle

Vierailija
62/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne oikeasti, juridisesti, sido ketään. Ja onneksi isossa osassa joukkueita ei ole mitään sakkoja. Olen itse toimihenkilönä lapseni joukkueessa. Huvittaa, kun talkoita kiivaimmin vastustavat vanhemmat ovat yleensä samoja jotka vastustavat kiivaimmin maksukorotuksia ja eivät suin surminkaan osallistu kokouksiin, joissa asioista päätetään. No, onneksi seurasta voi erottaa sääntörikkomusten takia. Harmi sinänsä, että se koskee enemmän lapseen.

Sitooko kausimaksut? Voinko jättää ne maksamatta, kun en ole mitään juridista sopimusta niistä tehnyt?

Voit jättää maksamatta. Sitten lapsesi ei vaan pääse peleihin ja harkkoihin. Jojo/valmentaja vaan jättää ilmoittamatta kokoonpanoon. Tunnus poistetaan nimenhuudosta, joten et myöskään enää tiedä harkoista/peleistä/tapahtumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua tehdä itse mitään, hakekaa lapsellenne paikkaa kilpajoukkueesta, jossa vanhemmat maksavat kaikki maksut itse. Jos lapsi ei ole riittävän etevä sinne, keksikää joku muu harrastus, mutta älkää tulko kuormittamaan vapaaehtoistoiminnalla pyöriviä ryhmiä. Varsinkaan siinä tapauksessa että pidätte joukkuetta keskittymis- tai käyttäytymishäiriöisen lapsen säilytyspaikkana.

Kun ei nämä pyöri vapaaehtoisvoimin, vaan on ihan suolainen kuukausimaksu. Jos olisikin selkeä pääosin vapaaehtoisvoimin pyöritettävä toiminta, sen ymmärtäisi.

Heh. Ja vielä kun vapaaehtoisesti hommia paiskivat toimihenkilöt (valmentajat, jojot, rahastonhoitajat, varustevastaavat yms.) nostaisivat kunnon palkkaa, niin johan vasta olisi suolainen kuukausimaksu! Jollain ne turnausmaksut, pelivaatteet, ruokailut, kuljetukse, lisenssit, ea-tarvikkket, vakuutukset, seuran toimiston sähkö ja lämpö yms. pitää maksaa. Talkootoiminta vain pienentää kuluja.

Se on ihan oma valinta, jos haluaa valmentaa tai olla jojo. Silloin se on osa omaa harrastusta myös. Plus että meillä kyllä heille myös palkkio maksetaan.

Turnausmaksut, pelilisenssit ja vaatteet maksavat vanhemmat myös erikseen. Kuljetukset hoitaa perhe. Seuran sähkön luulisi maksavan sillä kk-maksulla?

Vierailija
64/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurahan voi sopia mitä vaan, mutta tälläisiä "sakkoja" ei ole mikään pakko  maksaa. Toki maksamattomuus saa muut vanhemmat varmaan kyräilemään, mutta  voiko tuollaisessa porukassa, jossa pitää kiristää ihmisiä talkoohommiin, olla muutenkaan kovin hyvä henki.

Maksamattomuus voi johtaa siihen, että lapselta evätään pelioikeus kunnes kaikki maksuvelvoitteet joukkueelle on suoritettu. Nythän ei puhuta vapaaehtoisesta varankeruusta.

Mutta kun tuommoista maksuvelvoiteta ei ole! Sillä uhkailu ja kiristäminen on laitonta.

Jos on sovittu, että sanktio on osa joukkueen budjektia syntyy maksuvelvoite.

Ei muuten synny. Suomen laki ei salli tehdä tuollaisia sopimuksia.

Siksi seurauksena ei olekaan ulosotto vaan pelioikeuden evääminen.

pelioikeuden evääminen tai sillä kiristäminen laittoman laskun perimiseksi on edelleen laitonta.

Mikä siinä on, että urheilumaailma on kuin mitäkin mafiatoimintaa?

Yhdistystoiminta on yhdistystoimintaan, jonka jäseniä sitoo yhdistystoiminnan säännöt.

Vierailija
65/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua tehdä itse mitään, hakekaa lapsellenne paikkaa kilpajoukkueesta, jossa vanhemmat maksavat kaikki maksut itse. Jos lapsi ei ole riittävän etevä sinne, keksikää joku muu harrastus, mutta älkää tulko kuormittamaan vapaaehtoistoiminnalla pyöriviä ryhmiä. Varsinkaan siinä tapauksessa että pidätte joukkuetta keskittymis- tai käyttäytymishäiriöisen lapsen säilytyspaikkana.

Kun ei nämä pyöri vapaaehtoisvoimin, vaan on ihan suolainen kuukausimaksu. Jos olisikin selkeä pääosin vapaaehtoisvoimin pyöritettävä toiminta, sen ymmärtäisi.

Heh. Ja vielä kun vapaaehtoisesti hommia paiskivat toimihenkilöt (valmentajat, jojot, rahastonhoitajat, varustevastaavat yms.) nostaisivat kunnon palkkaa, niin johan vasta olisi suolainen kuukausimaksu! Jollain ne turnausmaksut, pelivaatteet, ruokailut, kuljetukse, lisenssit, ea-tarvikkket, vakuutukset, seuran toimiston sähkö ja lämpö yms. pitää maksaa. Talkootoiminta vain pienentää kuluja.

Se on ihan oma valinta, jos haluaa valmentaa tai olla jojo. Silloin se on osa omaa harrastusta myös. Plus että meillä kyllä heille myös palkkio maksetaan.

Turnausmaksut, pelilisenssit ja vaatteet maksavat vanhemmat myös erikseen. Kuljetukset hoitaa perhe. Seuran sähkön luulisi maksavan sillä kk-maksulla?

Tästä olen samaa mieltä. Ne jotka valmentavat, harrastavat itsekin kyseistä lajia ja rakastavat sitä. Ketään siihen ei pakoteta.

Sen sijaan isoa osaa vanhemmista ei kyseinen urheilu välttämättä kiinnosta pätkän vertaa, paitsi lapsen ilon kautta. Perheissä on myös muita lapsia, vuorotyötä jnejne, jotka todella hankaloittavat mitään jatkuvaa osallistumista.

Jos itse rakastat lapsesi lajia ja haluat tiiviisti olla toiminnassa, hieno homma. Meille taviksille riittää että lapsi harrastaa ja me osallistumme omilla ehdoillamme.

Vierailija
66/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pojan harrastuksessa ole (onneksi) mitään toimitsijavuoroja mutta vapaaehtoisia jojoja, huoltajia ja valmentajia sekä muita toimihenkilöitä kuitenkin. Palkkioksi he saava yhden vapaavalintaisen varusteen/kausi.

Muutamia varainkeruutilaisuuksia on ollut ja niissä ollaan toimittu niin, että jos poika pelaa, osallistuu vanhempi. Useimmiten kyse on ollut turnauksen järjestämisestä eli siellä paikan päällä buffetissa oloa. Yhtenä vuonna oltiin paketoimassa joululahjoja paikallisen marketin aulassa. Tähänkin nakitettiin vain ne perheet joiden lapset olivat lähdössä pidemmälle pelireissulle. Homma toimi ihan ok, joku otti vain yhden kahden tunnin paketointivuoron ja toiset innokkaimmat sitten enemmän. 

Meillä kausimaksuihin vaikuttaa todella paljon kaupungin toiminta eli kenttävuokrat. No can do, jos sieltä suunnalta tulee vain ilmoitus että tunti maksaa x euroa on se vain maksettava. Onneksi on vielä paljon pelaajia mukana että ollaan saatu pidettyä kustannukset suht hyvin kurissa.

Vierailija
67/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis tietenkään tiedä, miten pitäisi hoitaa, mutta on kurja toimintatapa, koska esim. itse saan omat työvuoroni todella myöhään ja en läheskään kaikille vuoroilla pääse mitenkään. Meillä siis urheilevia lapsia, mutta koskaan ei ole toimihenkilövuoroissa ollut ongelmia. minulle tämä oli outo toimintatapa, mutta ilmeisesti yleisesti siis käytössä joukkueissa.

Mies pääasiassa nämä hoitanut, mutta nyt hänellä työkuviot muuttuivat, eikä myöskään pääse läheskään kaikkiin peleihin.

Mutta miten ajattelit, että ne sinun vuorosi jotka vasta viime tipassa perut hoituu? Kenen mielestäsi pitää hankkia sinulle tuuraaja, jos se et ole sinä itse?

Vierailija
68/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis tietenkään tiedä, miten pitäisi hoitaa, mutta on kurja toimintatapa, koska esim. itse saan omat työvuoroni todella myöhään ja en läheskään kaikille vuoroilla pääse mitenkään. Meillä siis urheilevia lapsia, mutta koskaan ei ole toimihenkilövuoroissa ollut ongelmia. minulle tämä oli outo toimintatapa, mutta ilmeisesti yleisesti siis käytössä joukkueissa.

Mies pääasiassa nämä hoitanut, mutta nyt hänellä työkuviot muuttuivat, eikä myöskään pääse läheskään kaikkiin peleihin.

Mutta miten ajattelit, että ne sinun vuorosi jotka vasta viime tipassa perut hoituu? Kenen mielestäsi pitää hankkia sinulle tuuraaja, jos se et ole sinä itse?

No sen joukkueen vastuuhenkilön tietysti. Yksikään vanhempi ei sillä, että lapsi pelaa seurassa, sitoudu yhtään mihinkään muuhun kuin kausimaksuihin.

Vierailija
69/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tavallaan, mutta jos haluan osallistua lapseni urheiluharrastukseen, lähden hänen kanssaan hiihtämään tai kiipeilemään. Samalla säästyn niiden toisten vanhempien naamojen näkemiseltä.

Maalivahdiksi jalkapalloon?

No on kesäisin potkittu jalkapalloakin muutaman ystäväperheen kanssa.

Ihan oikeasti mikään urheilulaji ei ole mulle niin rakas, että hankkiutuisin tekemisiin näiden järjestöjyrien kanssa.

Vierailija
70/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua sieppaa ne vapaamatkustajat yli kaiken! Yleensä ne on joidenkin apuvalmentajien hienohelmamuijia, jotka eivät KOSKAAN osallistu mihinkään. Talkoilla maksetuille turnausmatkoille ja muihin aktiviteetteihin lapsi pääsee siinä missä muutkin, mutta ei kyllä äitinsä ansiosta. Meidän porukassa on kyllä pari isäpappaakin, jotka luistavat kaikesta mahdollisesta.

Täh, kaksiko vanhempaa sinne harrastukseen hössöttämään tarvitaan?

On kyllä mennyt totisesti överiksi touhu. Mitenkäs yh-perheiden lapset?

Vierailija
71/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla nyt oikeaa tietoa? Vai mutua? Itse olen ollut rahastonhoitaja kuusi vuotta, joten jotain hajua joukkueen taloudesta on. Rahastonhoitajana olen saanut vapautuksen toimitsijavuoroista ja kioskinakeista. Lisäksi joukkue maksaa printteriini paperin ja musteet. Nehän ovat myös joukkueen kuluja, kun kirjanpitäjälle pitää toimittaa paperilla materiaali. Ai niin, ja kirjanpitäjä on lakisääteinen ja hänelle pitää maksaa ihan palkkaa = taas yksi seuran kulu. Lisäksi olen saanut koulutusta yhdistyksen toimintaan vaikuttavista lakipykälistä sekä kirjanpitokoulutusta. Seura maksoi ne.

Muuta korvausta/palkkaa en saa. Tiedän, että joissain muissa seuroissa saa.

Vierailija
72/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen samaa mieltä. Ne jotka valmentavat, harrastavat itsekin kyseistä lajia ja rakastavat sitä. Ketään siihen ei pakoteta.

Sen sijaan isoa osaa vanhemmista ei kyseinen urheilu välttämättä kiinnosta pätkän vertaa, paitsi lapsen ilon kautta. Perheissä on myös muita lapsia, vuorotyötä jnejne, jotka todella hankaloittavat mitään jatkuvaa osallistumista.

Jos itse rakastat lapsesi lajia ja haluat tiiviisti olla toiminnassa, hieno homma. Meille taviksille riittää että lapsi harrastaa ja me osallistumme omilla ehdoillamme.

Entä sitten, jos kaikki ajattelevat noin. Kukaan ei halua olla jojo, valkku tai rahastonhoitaja? Kukaan ei halua hoitaa varustetilauksia, tila-/vuorovarauksia, turnauksiin ilmoittautumisia? Oikeasti kukaan ei halua noihin hommiin, jos niissä on kohtuuttomasti vaivaa. Siksi muidenkin vanhempien panostusta tarvitaan. Kun ei ole varaa palkata henkilökuntaa kaikkeen, niin on pakko jakaa hommia. Usko pois, myös niillä toimihenkilöillä on työpaikat, muita lapsia, muita harrastuksia yms. Sen olen kyllä töissä huomannut, että useimmiten seuroissa aktiiviset ja aikaansaavat henkilöt ovat myös työpaikalla niitä aktiivisia ja aikaansaavia.

Vierailija
73/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten, jos kaikki ajattelevat noin. Kukaan ei halua olla jojo, valkku tai rahastonhoitaja? Kukaan ei halua hoitaa varustetilauksia, tila-/vuorovarauksia, turnauksiin ilmoittautumisia? Oikeasti kukaan ei halua noihin hommiin, jos niissä on kohtuuttomasti vaivaa. Siksi muidenkin vanhempien panostusta tarvitaan. Kun ei ole varaa palkata henkilökuntaa kaikkeen, niin on pakko jakaa hommia. Usko pois, myös niillä toimihenkilöillä on työpaikat, muita lapsia, muita harrastuksia yms. Sen olen kyllä töissä huomannut, että useimmiten seuroissa aktiiviset ja aikaansaavat henkilöt ovat myös työpaikalla niitä aktiivisia ja aikaansaavia.

No sitten kukaan ei halua. Sitten ei ole sitä joukkuetta.

Ratsastan itse ja kaksi tytärtä myös, ja väsään mielelläni kisoja jne koska se on myös itselleni nautinto kuulua siihen porukkaan. Sen sijaan pojan jalkapallosta en ymmärrä mitään, ne ihmiset eivät kiinnosta jne. Käyn kyllä katsomassa pelejä, ja kuljetan jne. Sitten on taas niitä vanhempia joille se jalkapallo on henki ja elämä ja he puuhaavat siellä.

Harrastus on viime kädessä lapsen, aikuisen osallistumisen pitää perustua omaan tahtoon.

Vierailija
74/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän kehkeytyikin mielenkiintoinen ketju!

Ap: n lapsi pelaa joukkueessa, jossa pelkästään kuukausimaksu on 200 euroa. Eli ei ihan talkoillammennä. Voisiko tosiaan maksaa esim. seuran muiden joukkueiden pelaajille taskurahaa ja pyytää toimitsijaksi, jos ei itse pääse? Vai pitääkö esim. olla täysi-ikäinen?

Tämähän olisi hyvä idea.

T.ap

Vierailija
75/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: n lapsi pelaa joukkueessa, jossa pelkästään kuukausimaksu on 200 euroa. Eli ei ihan talkoillammennä. Voisiko tosiaan maksaa esim. seuran muiden joukkueiden pelaajille taskurahaa ja pyytää toimitsijaksi, jos ei itse pääse? Vai pitääkö esim. olla täysi-ikäinen?

Tämähän olisi hyvä idea.

T.ap

Et voi maksaa taskurahaa, koska se olisi veronalaista tuloa. Mutta joukkue voi periä sanktiota joka kohdistuu joukueen toimintaan. Jolla sitten voidaan maksaa toiselle joukkueelle siitä, että sen jäsen tuuraa ja tämän rahan pitää kohdistua joukkueen toimintaan.

Vierailija
76/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten kukaan ei halua. Sitten ei ole sitä joukkuetta.

Ratsastan itse ja kaksi tytärtä myös, ja väsään mielelläni kisoja jne koska se on myös itselleni nautinto kuulua siihen porukkaan. Sen sijaan pojan jalkapallosta en ymmärrä mitään, ne ihmiset eivät kiinnosta jne. Käyn kyllä katsomassa pelejä, ja kuljetan jne. Sitten on taas niitä vanhempia joille se jalkapallo on henki ja elämä ja he puuhaavat siellä.

Harrastus on viime kädessä lapsen, aikuisen osallistumisen pitää perustua omaan tahtoon.

Tuosta olen kyllä samaa mieltä, että pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen, mutta joku syyhän sille ap:n joukkueen sakkokäytännölle on. Täysi vapaa-ehtoisuus ei ole toiminut.

Vierailija
77/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän olisi hyvä idea.

T.ap

Et voi maksaa taskurahaa, koska se olisi veronalaista tuloa. Mutta joukkue voi periä sanktiota joka kohdistuu joukueen toimintaan. Jolla sitten voidaan maksaa toiselle joukkueelle siitä, että sen jäsen tuuraa ja tämän rahan pitää kohdistua joukkueen toimintaan.

Juuri näin. Tuloraja on pieni (n. 20e) ja vaikka nuorella olisi nollaverokortti, se pitää toimittaa seuralle. Seuran pitää raportoida kaikki maksetut palkat, saajan tiedot, hetut yms. verottajalle. Kauheasti työtä. Sakko/sanktio on paljon helpompi.

Näissä yhdistyksen rahajutuissa taitaa olla aika paljon sellaista, mitä tavisvanhempi ei tiedä. Niistä voisi kertoilla vanhempainillassa/ muussa joukkueen kokouksessa, jos tavisvanhempi tulee paikalle.

Vierailija
78/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne oikeasti, juridisesti, sido ketään. Ja onneksi isossa osassa joukkueita ei ole mitään sakkoja. Olen itse toimihenkilönä lapseni joukkueessa. Huvittaa, kun talkoita kiivaimmin vastustavat vanhemmat ovat yleensä samoja jotka vastustavat kiivaimmin maksukorotuksia ja eivät suin surminkaan osallistu kokouksiin, joissa asioista päätetään. No, onneksi seurasta voi erottaa sääntörikkomusten takia. Harmi sinänsä, että se koskee enemmän lapseen.

Suurissa joukkueissa näitä asioita on jo mietitty ja teidetään mitä voi tehdä ja mitä ei.

Pikkujoukkueissa joku päällepsämäri keksii mitä sattuu älyttömyyksiä ja aina vaan hullumaksi menee, kunnes joku tekee siihen stopin.

Vierailija
79/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni väärin velvoittaa vanhemmat harrastukseen mukaan. Ottakoot jokainen eväät kotoaan niin mitään kahvioita ei tarvitse pitää.

Jotain järkeä näihin harrastuskuvioihin tarvittaisiin.

Lapsen harrastus josta maksetaan tietty vuosi/kausimaksu ja sen pitää riittää.

Onneksi lapseni harrastaneet musiikkia ja itse päässyt vain nautiskelemaan konserteista ilman mitään velvoitteita.

Urheiluharrastukset on syvältä, niissä tiedän olevan vanhempia velvoittavia käytänteitä.

Nämä kahviot ovat joukkueen/seuran varainhankintaa, joiden avulla harrastusmaksut saadaan pidettyä vähän pienempinä. Ei niitä kahvioita sen vuoksi pidetä ettei eväitä tarvitsisi ottaa mukaan.

Vierailija
80/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurahan voi sopia mitä vaan, mutta tälläisiä "sakkoja" ei ole mikään pakko  maksaa. Toki maksamattomuus saa muut vanhemmat varmaan kyräilemään, mutta  voiko tuollaisessa porukassa, jossa pitää kiristää ihmisiä talkoohommiin, olla muutenkaan kovin hyvä henki.

Maksamattomuus voi johtaa siihen, että lapselta evätään pelioikeus kunnes kaikki maksuvelvoitteet joukkueelle on suoritettu. Nythän ei puhuta vapaaehtoisesta varankeruusta.

Vain jos ehdot lukee patentti- ja rekisterihallitukseen kirjatuissa virallisissa säännöissä.

Ei lue, sillä tuollaiset sakkomakust ja osallistusmielkiellot eivät ole laillisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme