Lapsen urheiluharrastus ja pakolliset toimtsijavuorot peleissä!
Meillä urheilevia lapsia ja aina toimitsijatehtävät, joita väistämättä peleissä on ovat hoituneet eri joukkueissa suht. hyvin.
Nyt uudesta joukkueesta tuli viesti, että jos ei pääse annetulle toimitsijavuorolle( joukkueenjohtaja jakanut vuorot etukäteen) joutuu maksamaan sanktion. Este poissaololle ei ole vanhemman työpäivä, lapsen sairaus tai muukaan syy.
Onko edes laillista laittaa tuollaista sanktiota? Summa on muutaman kympin, mutta periaatteessa mielestäni ikävää.
Onko muiden lasten joukkueissa tämän tyyppistä?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurahan voi sopia mitä vaan, mutta tälläisiä "sakkoja" ei ole mikään pakko maksaa. Toki maksamattomuus saa muut vanhemmat varmaan kyräilemään, mutta voiko tuollaisessa porukassa, jossa pitää kiristää ihmisiä talkoohommiin, olla muutenkaan kovin hyvä henki.
Maksamattomuus voi johtaa siihen, että lapselta evätään pelioikeus kunnes kaikki maksuvelvoitteet joukkueelle on suoritettu. Nythän ei puhuta vapaaehtoisesta varankeruusta.
Mutta kun tuommoista maksuvelvoiteta ei ole! Sillä uhkailu ja kiristäminen on laitonta.
Itse olen myös aivan täynnä näitä toimitsijajuttuja. Kyllä se pitäisi harrastusta aloittaessa tehdä selväksi, että kk-maksu kattaa nämä asiat ja lisäksi jokaiselta oletetaan ...
Vaan ei, siinä vaiheessa todetaan, että vanhemman rooli on kustanna, kannusta, kuskaa. Sitten myöhemmin alkaa selvitä näitä kaikkia muita pikkuvelvollisuuksia.
Tehkööt vapaaehtoisjuttuja ne joita kiinnostaa, ja kk-maksuihin kaikki pakollinen mukaan. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni väärin velvoittaa vanhemmat harrastukseen mukaan. Ottakoot jokainen eväät kotoaan niin mitään kahvioita ei tarvitse pitää.
Jotain järkeä näihin harrastuskuvioihin tarvittaisiin.
Lapsen harrastus josta maksetaan tietty vuosi/kausimaksu ja sen pitää riittää.
Onneksi lapseni harrastaneet musiikkia ja itse päässyt vain nautiskelemaan konserteista ilman mitään velvoitteita.
Urheiluharrastukset on syvältä, niissä tiedän olevan vanhempia velvoittavia käytänteitä.
Vuosi/kausimaksuja voidaan kattaa myös noilla sanktioilla tai vapaaehtoistoiminnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurahan voi sopia mitä vaan, mutta tälläisiä "sakkoja" ei ole mikään pakko maksaa. Toki maksamattomuus saa muut vanhemmat varmaan kyräilemään, mutta voiko tuollaisessa porukassa, jossa pitää kiristää ihmisiä talkoohommiin, olla muutenkaan kovin hyvä henki.
Maksamattomuus voi johtaa siihen, että lapselta evätään pelioikeus kunnes kaikki maksuvelvoitteet joukkueelle on suoritettu. Nythän ei puhuta vapaaehtoisesta varankeruusta.
Mutta kun tuommoista maksuvelvoiteta ei ole! Sillä uhkailu ja kiristäminen on laitonta.
Jos on sovittu, että sanktio on osa joukkueen budjektia syntyy maksuvelvoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni väärin velvoittaa vanhemmat harrastukseen mukaan. Ottakoot jokainen eväät kotoaan niin mitään kahvioita ei tarvitse pitää.
Jotain järkeä näihin harrastuskuvioihin tarvittaisiin.
Lapsen harrastus josta maksetaan tietty vuosi/kausimaksu ja sen pitää riittää.
Onneksi lapseni harrastaneet musiikkia ja itse päässyt vain nautiskelemaan konserteista ilman mitään velvoitteita.
Urheiluharrastukset on syvältä, niissä tiedän olevan vanhempia velvoittavia käytänteitä.
Vuosi/kausimaksuja voidaan kattaa myös noilla sanktioilla tai vapaaehtoistoiminnalla.
Millähän nimellä nämä sakkotulot näkyvät seuran kirjanpidossa? onko siellä:
Jäsenmaksut x €
Kahvilamyynti y €
Sakot ja sanktiot z €
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne oikeasti, juridisesti, sido ketään. Ja onneksi isossa osassa joukkueita ei ole mitään sakkoja. Olen itse toimihenkilönä lapseni joukkueessa. Huvittaa, kun talkoita kiivaimmin vastustavat vanhemmat ovat yleensä samoja jotka vastustavat kiivaimmin maksukorotuksia ja eivät suin surminkaan osallistu kokouksiin, joissa asioista päätetään. No, onneksi seurasta voi erottaa sääntörikkomusten takia. Harmi sinänsä, että se koskee enemmän lapseen.
No niin, että kun muut keinot loppuu, käytetään lasta lyömäaseena. Kyllä urheilu on hieno ja mukava harrastus!
Mitä keinoja ehdotat, kun vanhempi:
-nauraa, eikä halua maksaa sakkoa, jolla hommataan varatoimitsija
-ei halua/voi olla itse toimitsija
-ei halua hommata sijaista
-ei halua osallistua talkoisiin
-ei halua, että osallistumismaksuja korotetaan
-haluaa, että lapsensa kuitenkin saa pelata
Muidenko pitäisi aina paikata ajallisesti ja rahallisesti? Sekö se olisi reilua?
Laskut sen yhdistyksenkin pitää maksaa ja toiminnasta tulee kuluja. Jos laskuja ei maksa, yhdistyksen toiminta loppuu. Sitten siinä seurassa ei pelaa enää kukaan.
Mua sieppaa ne vapaamatkustajat yli kaiken! Yleensä ne on joidenkin apuvalmentajien hienohelmamuijia, jotka eivät KOSKAAN osallistu mihinkään. Talkoilla maksetuille turnausmatkoille ja muihin aktiviteetteihin lapsi pääsee siinä missä muutkin, mutta ei kyllä äitinsä ansiosta. Meidän porukassa on kyllä pari isäpappaakin, jotka luistavat kaikesta mahdollisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten synny. Suomen laki ei salli tehdä tuollaisia sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne oikeasti, juridisesti, sido ketään. Ja onneksi isossa osassa joukkueita ei ole mitään sakkoja. Olen itse toimihenkilönä lapseni joukkueessa. Huvittaa, kun talkoita kiivaimmin vastustavat vanhemmat ovat yleensä samoja jotka vastustavat kiivaimmin maksukorotuksia ja eivät suin surminkaan osallistu kokouksiin, joissa asioista päätetään. No, onneksi seurasta voi erottaa sääntörikkomusten takia. Harmi sinänsä, että se koskee enemmän lapseen.
Sitooko kausimaksut? Voinko jättää ne maksamatta, kun en ole mitään juridista sopimusta niistä tehnyt?
Jos ette halua tehdä itse mitään, hakekaa lapsellenne paikkaa kilpajoukkueesta, jossa vanhemmat maksavat kaikki maksut itse. Jos lapsi ei ole riittävän etevä sinne, keksikää joku muu harrastus, mutta älkää tulko kuormittamaan vapaaehtoistoiminnalla pyöriviä ryhmiä. Varsinkaan siinä tapauksessa että pidätte joukkuetta keskittymis- tai käyttäytymishäiriöisen lapsen säilytyspaikkana.
Meillä lapset itse valinneet harrastuksensa. Väkisin vaan joutuu mukaan vaikka ei jaksaisi tai aika riittäisi. Tyttö harrastaa voimistelua ja poika korista. Monesti ollut perjantai illat telinetalkoissa. Pitää myydä joukkueen hyväksi sukkia, keksejä, arpoja sun muuta. Autollisena kuskata ihmisiä milloin mihinkin. Koskaan kukaan ei maksa bensoja.
Koriksessa lisäksi toimitsijavuorot. Lisäksi odotetaan, että kukin vuorollaan osallistuu pidemmille pelimatkoille huoltajiksi. Eli 2pv-viikkoon.
En arvannut lasten aloittaessa harrastuksensa, että se vaatii näin paljon panostusta vanhemmilta. Eikä nuo harrastusmaksut silti mitään halpoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette halua tehdä itse mitään, hakekaa lapsellenne paikkaa kilpajoukkueesta, jossa vanhemmat maksavat kaikki maksut itse. Jos lapsi ei ole riittävän etevä sinne, keksikää joku muu harrastus, mutta älkää tulko kuormittamaan vapaaehtoistoiminnalla pyöriviä ryhmiä. Varsinkaan siinä tapauksessa että pidätte joukkuetta keskittymis- tai käyttäytymishäiriöisen lapsen säilytyspaikkana.
Kun ei nämä pyöri vapaaehtoisvoimin, vaan on ihan suolainen kuukausimaksu. Jos olisikin selkeä pääosin vapaaehtoisvoimin pyöritettävä toiminta, sen ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi seurauksena ei olekaan ulosotto vaan pelioikeuden evääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdistyksillä on jäsenmaksu ja mahdollisuus määrätä muita maksuja. Yhdistyksen jäsenenä sitoudut noudattamaan yhdistyksen sääntöjä. Jos rikot niitä, sinut (lapsesi) saa poistaa yhdistyksen jäsenistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset itse valinneet harrastuksensa. Väkisin vaan joutuu mukaan vaikka ei jaksaisi tai aika riittäisi. Tyttö harrastaa voimistelua ja poika korista. Monesti ollut perjantai illat telinetalkoissa. Pitää myydä joukkueen hyväksi sukkia, keksejä, arpoja sun muuta. Autollisena kuskata ihmisiä milloin mihinkin. Koskaan kukaan ei maksa bensoja.
Koriksessa lisäksi toimitsijavuorot. Lisäksi odotetaan, että kukin vuorollaan osallistuu pidemmille pelimatkoille huoltajiksi. Eli 2pv-viikkoon.En arvannut lasten aloittaessa harrastuksensa, että se vaatii näin paljon panostusta vanhemmilta. Eikä nuo harrastusmaksut silti mitään halpoja ole.
No sepä. Eikä näistä vahingossakaan puhuta mitään siinä kohtaa, kun hakee paikkaa joukkueesta.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöni oli telinevoimistelussa kilparyhmässä. Silti piti osallistua telitalkoisiin, kuljetuksiin, kaikenmaailman myyjäisiin. Lisäksi valittiin aina määräajaksi vastuuvanhempi joka hoiti esim. tiedotukseen liittyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi seurauksena ei olekaan ulosotto vaan pelioikeuden evääminen.
pelioikeuden evääminen tai sillä kiristäminen laittoman laskun perimiseksi on edelleen laitonta.
Mikä siinä on, että urheilumaailma on kuin mitäkin mafiatoimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei nämä pyöri vapaaehtoisvoimin, vaan on ihan suolainen kuukausimaksu. Jos olisikin selkeä pääosin vapaaehtoisvoimin pyöritettävä toiminta, sen ymmärtäisi.
Heh. Ja vielä kun vapaaehtoisesti hommia paiskivat toimihenkilöt (valmentajat, jojot, rahastonhoitajat, varustevastaavat yms.) nostaisivat kunnon palkkaa, niin johan vasta olisi suolainen kuukausimaksu! Jollain ne turnausmaksut, pelivaatteet, ruokailut, kuljetukse, lisenssit, ea-tarvikkket, vakuutukset, seuran toimiston sähkö ja lämpö yms. pitää maksaa. Talkootoiminta vain pienentää kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdistyksillä on jäsenmaksu ja mahdollisuus määrätä muita maksuja. Yhdistyksen jäsenenä sitoudut noudattamaan yhdistyksen sääntöjä. Jos rikot niitä, sinut (lapsesi) saa poistaa yhdistyksen jäsenistä.
Yhdistyksellä ei ole mahdollisuutta määrätä sakkoja, tai millä nimellä rahallisia sanktioita sitten haluattekaan kutsua.
Maalivahdiksi jalkapalloon?