Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen urheiluharrastus ja pakolliset toimtsijavuorot peleissä!

Vierailija
05.01.2018 |

Meillä urheilevia lapsia ja aina toimitsijatehtävät, joita väistämättä peleissä on ovat hoituneet eri joukkueissa suht. hyvin.
Nyt uudesta joukkueesta tuli viesti, että jos ei pääse annetulle toimitsijavuorolle( joukkueenjohtaja jakanut vuorot etukäteen) joutuu maksamaan sanktion. Este poissaololle ei ole vanhemman työpäivä, lapsen sairaus tai muukaan syy.
Onko edes laillista laittaa tuollaista sanktiota? Summa on muutaman kympin, mutta periaatteessa mielestäni ikävää.
Onko muiden lasten joukkueissa tämän tyyppistä?

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua tehdä itse mitään, hakekaa lapsellenne paikkaa kilpajoukkueesta, jossa vanhemmat maksavat kaikki maksut itse. Jos lapsi ei ole riittävän etevä sinne, keksikää joku muu harrastus, mutta älkää tulko kuormittamaan vapaaehtoistoiminnalla pyöriviä ryhmiä. Varsinkaan siinä tapauksessa että pidätte joukkuetta keskittymis- tai käyttäytymishäiriöisen lapsen säilytyspaikkana.

Kun ei nämä pyöri vapaaehtoisvoimin, vaan on ihan suolainen kuukausimaksu. Jos olisikin selkeä pääosin vapaaehtoisvoimin pyöritettävä toiminta, sen ymmärtäisi.

Se suolainen kuukausimaksu olisi vielä suolaisempi ilman talkootyötä.

Vierailija
82/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurahan voi sopia mitä vaan, mutta tälläisiä "sakkoja" ei ole mikään pakko  maksaa. Toki maksamattomuus saa muut vanhemmat varmaan kyräilemään, mutta  voiko tuollaisessa porukassa, jossa pitää kiristää ihmisiä talkoohommiin, olla muutenkaan kovin hyvä henki.

Maksamattomuus voi johtaa siihen, että lapselta evätään pelioikeus kunnes kaikki maksuvelvoitteet joukkueelle on suoritettu. Nythän ei puhuta vapaaehtoisesta varankeruusta.

Vain jos ehdot lukee patentti- ja rekisterihallitukseen kirjatuissa virallisissa säännöissä.

Ei lue, sillä tuollaiset sakkomakust ja osallistusmielkiellot eivät ole laillisia.

Rautalankaa... Eli tässä tapauksessa yhdistyslaki.

8 §

Säännöt

Yhdistyksen säännöissä on mainittava:

4) jäsenen velvollisuudesta suorittaa yhdistykselle jäsenmaksuja ja muita maksuja;

14 §

Yhdistyksestä erottaminen

Yhdistys voi erottaa jäsenen säännöissä mainitulla erottamisperusteella. Yhdistyksellä on kuitenkin aina oikeus erottamiseen, jos jäsen:

1) on jättänyt täyttämättä ne velvoitukset, joihin hän on yhdistykseen liittymällä sitoutunut;

Aika suoraan sanottu, vai mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurahan voi sopia mitä vaan, mutta tälläisiä "sakkoja" ei ole mikään pakko  maksaa. Toki maksamattomuus saa muut vanhemmat varmaan kyräilemään, mutta  voiko tuollaisessa porukassa, jossa pitää kiristää ihmisiä talkoohommiin, olla muutenkaan kovin hyvä henki.

Maksamattomuus voi johtaa siihen, että lapselta evätään pelioikeus kunnes kaikki maksuvelvoitteet joukkueelle on suoritettu. Nythän ei puhuta vapaaehtoisesta varankeruusta.

Vain jos ehdot lukee patentti- ja rekisterihallitukseen kirjatuissa virallisissa säännöissä.

Ei lue, sillä tuollaiset sakkomakust ja osallistusmielkiellot eivät ole laillisia.

Rautalankaa... Eli tässä tapauksessa yhdistyslaki.

8 §

Säännöt

Yhdistyksen säännöissä on mainittava:

4) jäsenen velvollisuudesta suorittaa yhdistykselle jäsenmaksuja ja muita maksuja;

14 §

Yhdistyksestä erottaminen

Yhdistys voi erottaa jäsenen säännöissä mainitulla erottamisperusteella. Yhdistyksellä on kuitenkin aina oikeus erottamiseen, jos jäsen:

1) on jättänyt täyttämättä ne velvoitukset, joihin hän on yhdistykseen liittymällä sitoutunut;

Aika suoraan sanottu, vai mitä.

Yhdistyksen säännöt saa luettavakseen pyytämällä, jos eivät ole jo yhdistyksen www-sivulla. Ne voi ihan hyvin lukea ennen liittymistä. Se on ihan oma päätös olla lukematta ja sitten ihmetellä jälkeenpäin.

Vierailija
84/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua tehdä itse mitään, hakekaa lapsellenne paikkaa kilpajoukkueesta, jossa vanhemmat maksavat kaikki maksut itse. Jos lapsi ei ole riittävän etevä sinne, keksikää joku muu harrastus, mutta älkää tulko kuormittamaan vapaaehtoistoiminnalla pyöriviä ryhmiä. Varsinkaan siinä tapauksessa että pidätte joukkuetta keskittymis- tai käyttäytymishäiriöisen lapsen säilytyspaikkana.

Kun ei nämä pyöri vapaaehtoisvoimin, vaan on ihan suolainen kuukausimaksu. Jos olisikin selkeä pääosin vapaaehtoisvoimin pyöritettävä toiminta, sen ymmärtäisi.

Heh. Ja vielä kun vapaaehtoisesti hommia paiskivat toimihenkilöt (valmentajat, jojot, rahastonhoitajat, varustevastaavat yms.) nostaisivat kunnon palkkaa, niin johan vasta olisi suolainen kuukausimaksu! Jollain ne turnausmaksut, pelivaatteet, ruokailut, kuljetukse, lisenssit, ea-tarvikkket, vakuutukset, seuran toimiston sähkö ja lämpö yms. pitää maksaa. Talkootoiminta vain pienentää kuluja.

Se on ihan oma valinta, jos haluaa valmentaa tai olla jojo. Silloin se on osa omaa harrastusta myös. Plus että meillä kyllä heille myös palkkio maksetaan.

Turnausmaksut, pelilisenssit ja vaatteet maksavat vanhemmat myös erikseen. Kuljetukset hoitaa perhe. Seuran sähkön luulisi maksavan sillä kk-maksulla?

Meinaatko, että niitä kahvituksia, vessapaperinmyyntejä jne järjestetään ihan vaan huvikseen? :D Oikeastihan niitä juuri järjestetään, koska maksut eivät kata kaikkea.

Vierailija
85/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta jos tuollaiseen toimintaan yritetään pakottaa vanhemmat. Itse ainakin sanoisin kylmästi, jotta en tule.

Vierailija
86/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja! Pidän kyllä huolen, ettei meillä ala lapsi mitään sellaista harrastamaan, missä pitää olla täysillä mukana myös vanhemman. Kuten edelläkin sanottiin, lapsen harrastus, minulla on omani. 

No voi luoja, moni harrastus tulisi liian kalliiksi, jos kaikkiin tehtäviin palkattaisiin tekijä ulkopuolelta. Ei olisi turnauksia, kilpailuja. Kerro joku urheilulaji, jonka kilpailutoiminta pyörii täysin ilman vapaaehtoisten panosta.

Vierailija
87/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta jos tuollaiseen toimintaan yritetään pakottaa vanhemmat. Itse ainakin sanoisin kylmästi, jotta en tule.

Ja sitten ihmettelet miksi lapsellesi sanotaan kylmästi, että sinä et pelaa.

Vierailija
88/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja! Pidän kyllä huolen, ettei meillä ala lapsi mitään sellaista harrastamaan, missä pitää olla täysillä mukana myös vanhemman. Kuten edelläkin sanottiin, lapsen harrastus, minulla on omani. 

No voi luoja, moni harrastus tulisi liian kalliiksi, jos kaikkiin tehtäviin palkattaisiin tekijä ulkopuolelta. Ei olisi turnauksia, kilpailuja. Kerro joku urheilulaji, jonka kilpailutoiminta pyörii täysin ilman vapaaehtoisten panosta.

Eikä sen tarvitse olla urheilulaji. Musiikki oli jo esimerkkinä. Taidetta ja teatteria harrastavien lasten vanhempina emme ole mekään täysin välttyneet talkootoiminnasta.

Vierailija
89/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä seuraavaa vinkujat:

Minä, jojo-kakkoskoutsi, pistin viime vuonna vajaa 800 tuntia junnufutiksen eteen...

Vierailija
90/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Tässä taisi tulla esimerkki näiden talkoohirmujen todellisesta luonteesta.

Vierailija
91/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa joku hoitamaan puolestasi, saa varmaan 20e/h pimeänä maksettuna toisen paikalle...

Vierailija
92/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, jojo-kakkoskoutsi, pistin viime vuonna vajaa 800 tuntia junnufutiksen eteen...

Kyllä me sulle mitali askarrellaan.

Vierailija
93/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Tässä taisi tulla esimerkki näiden talkoohirmujen todellisesta luonteesta.

Kovien arvojen maailma. Muiden vanhempien luomat paineet on niin kovat, että näitä mulle kaikki heti ilman todellista vastuuta pitää jotenkin näpäyttää.

Vierailija
94/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa joku hoitamaan puolestasi, saa varmaan 20e/h pimeänä maksettuna toisen paikalle...

Kahvit ja bensakulut vielä päälle.

Vierailija
95/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa urheilulajissa on palkallisia toimitsijoita joita voi palkata sijaisekseen. Monessa lajissa voi palkata ei pelivuorossa olevia urheilijoitakin. Joukkuelaji vanhemmillekin. Hyvä henki, niin sijaisia löytyy.

Vierailija
96/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Riittää kun muistat ensi kerralla vinkuessasi siitä 2-3h kauden kolmesta kiskavuorostasi, että joku (tai aika monetkin) laittaa 100x enemmän aikaa tuohon touhuun.

Vierailija
97/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovien arvojen maailma. Muiden vanhempien luomat paineet on niin kovat, että näitä mulle kaikki heti ilman todellista vastuuta pitää jotenkin näpäyttää.

Näiden lasten kohdalle pelaamattomuuden voi yleensä perustella ihan jo muillakin syillä, kuin vanhempien osallitomattomuuden. Ei ne lapsetkaa kovin sitoutuneita ole harjoitteluun, joiden vanhemmat pitää harrastusta vain lapsen harrastuksena.

Vierailija
98/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Riittää kun muistat ensi kerralla vinkuessasi siitä 2-3h kauden kolmesta kiskavuorostasi, että joku (tai aika monetkin) laittaa 100x enemmän aikaa tuohon touhuun.

Uhriutuminen>3

Vierailija
99/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tunnista itsestäsi sitä mistä nyt syytät muita? Ei sinua varmaan kukaan ase ohimolla pakota samalla tavalla, kun tässä nyt sakon uhallakin pakotetaan.

Vierailija
100/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miten vanhemmille voi olla niin vastenmielistä olla lasten harrastuksissa mukana. Meillä se on ollut jo kymmenen vuotta elämäntapa ja omakin harrastus. Ihan mahtavaa saada seurata joukkueen kasvua ja kehitystä. Pieni haikeus jo rinnassa, että pian ei pääse enää pelireissuile mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän