Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen urheiluharrastus ja pakolliset toimtsijavuorot peleissä!

Vierailija
05.01.2018 |

Meillä urheilevia lapsia ja aina toimitsijatehtävät, joita väistämättä peleissä on ovat hoituneet eri joukkueissa suht. hyvin.
Nyt uudesta joukkueesta tuli viesti, että jos ei pääse annetulle toimitsijavuorolle( joukkueenjohtaja jakanut vuorot etukäteen) joutuu maksamaan sanktion. Este poissaololle ei ole vanhemman työpäivä, lapsen sairaus tai muukaan syy.
Onko edes laillista laittaa tuollaista sanktiota? Summa on muutaman kympin, mutta periaatteessa mielestäni ikävää.
Onko muiden lasten joukkueissa tämän tyyppistä?

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä seuraavaa vinkujat:

Minä, jojo-kakkoskoutsi, pistin viime vuonna vajaa 800 tuntia junnufutiksen eteen...

Kyllä me sulle mitali askarrellaan.

Ei tarvitse. Riittää kun muistat ensi kerralla vinkuessasi siitä 2-3h kauden kolmesta kiskavuorostasi, että joku (tai aika monetkin) laittaa 100x enemmän aikaa tuohon touhuun.

Et tunnista itsestäsi sitä mistä nyt syytät muita? Ei sinua varmaan kukaan ase ohimolla pakota samalla tavalla, kun tässä nyt sakon uhallakin pakotetaan.

Meinaatko, että tämän aktiivisen henkilön pitäisi vielä paikata muita, ja mennä joka viikko pariksi tunniksi kahvioon jos joku ei halua/viitsi? Eiköhän jokainen hoitele vain omat velvoitteensa.

Vierailija
102/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis tietenkään tiedä, miten pitäisi hoitaa, mutta on kurja toimintatapa, koska esim. itse saan omat työvuoroni todella myöhään ja en läheskään kaikille vuoroilla pääse mitenkään. Meillä siis urheilevia lapsia, mutta koskaan ei ole toimihenkilövuoroissa ollut ongelmia. minulle tämä oli outo toimintatapa, mutta ilmeisesti yleisesti siis käytössä joukkueissa.

Mies pääasiassa nämä hoitanut, mutta nyt hänellä työkuviot muuttuivat, eikä myöskään pääse läheskään kaikkiin peleihin.

Mutta miten ajattelit, että ne sinun vuorosi jotka vasta viime tipassa perut hoituu? Kenen mielestäsi pitää hankkia sinulle tuuraaja, jos se et ole sinä itse?

No sen joukkueen vastuuhenkilön tietysti. Yksikään vanhempi ei sillä, että lapsi pelaa seurassa, sitoudu yhtään mihinkään muuhun kuin kausimaksuihin.

Liittymällä seuraan hyväksyt seuran säännöt. Niissä voidaan velvoittaa muuhunkin kuun kausimaksuun. Kts. yhdistyslaki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurahan voi sopia mitä vaan, mutta tälläisiä "sakkoja" ei ole mikään pakko  maksaa. Toki maksamattomuus saa muut vanhemmat varmaan kyräilemään, mutta  voiko tuollaisessa porukassa, jossa pitää kiristää ihmisiä talkoohommiin, olla muutenkaan kovin hyvä henki.

Maksamattomuus voi johtaa siihen, että lapselta evätään pelioikeus kunnes kaikki maksuvelvoitteet joukkueelle on suoritettu. Nythän ei puhuta vapaaehtoisesta varankeruusta.

Mutta kun tuommoista maksuvelvoiteta ei ole! Sillä uhkailu ja kiristäminen on laitonta.

Jos on sovittu, että sanktio on osa joukkueen budjektia syntyy maksuvelvoite.

Ei muuten synny. Suomen laki ei salli tehdä tuollaisia sopimuksia.

Laitatko linkin? Yhdistyslaki nimittäin sallii ;)

Vierailija
104/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne oikeasti, juridisesti, sido ketään. Ja onneksi isossa osassa joukkueita ei ole mitään sakkoja. Olen itse toimihenkilönä lapseni joukkueessa. Huvittaa, kun talkoita kiivaimmin vastustavat vanhemmat ovat yleensä samoja jotka vastustavat kiivaimmin maksukorotuksia ja eivät suin surminkaan osallistu kokouksiin, joissa asioista päätetään. No, onneksi seurasta voi erottaa sääntörikkomusten takia. Harmi sinänsä, että se koskee enemmän lapseen.

Näin. Lapsihan se lopulta lentää joukkueesta.

Mitä tulee velvoitteisiin niin voihan ne liittää osaksi joukkuemaksuja. Joku aina vaan jaksaa luulla että jonkun muun velvollisuus on hoitaa hänen lapsensa harrastus.

Olisitte kiitollisia siitä, että joku vapaaehtoisesti pyörittää lapsenne harrastusta älkääkä nillittäkö siitä, että joskus harvoin joutuu osallistumaan.

Vierailija
105/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kolmivuorotyötä, ja miehellä on pitkiä työpäiviä myöskin. Lapsilla ei vielä ole satunnaisia harrastuksia kummempaa, mikä on harmittanut itseäni aina välillä. Kuitenkaan tällainen puoli osassa harrastuksia ei edes tullut mieleeni. Täytyykin muistaa huomioida tämä ja kysellä tarpeeksi, ennen kuin lapset heittäytyvät kunnolla mukaan harrastuksiin. Tällä kombolla kun mitkä tahansa talkoot jatkuvasti voivat olla liikaa. Tosin ei minulla mitään maksamistakaan vastaan olisi, jos sillä saisi asian järjestettyä ilman kyräilyä :)

Minkähän kaikkien lajien parissa tätä esiintyy?

Jotkut yksittäiset talkoot silloin tällöin ei tosin haittaa..

Vierailija
106/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miten vanhemmille voi olla niin vastenmielistä olla lasten harrastuksissa mukana. Meillä se on ollut jo kymmenen vuotta elämäntapa ja omakin harrastus. Ihan mahtavaa saada seurata joukkueen kasvua ja kehitystä. Pieni haikeus jo rinnassa, että pian ei pääse enää pelireissuile mukaan.

Se että sinä et ymmärrä ei ole oikein mittari mistään. Jotkut nauttivat kisoissa touhuamisesta, toiset eivät. Ei se tarkoita, etteikö olisi kiinnostunut lapsen harrastuksesta. Kaikki eivät vaan halua omistaa sille elämäänsä.

Vierailija
107/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta jos tuollaiseen toimintaan yritetään pakottaa vanhemmat. Itse ainakin sanoisin kylmästi, jotta en tule.

Ja sitten ihmettelet miksi lapsellesi sanotaan kylmästi, että sinä et pelaa.

Ohis. Tässä taisi tulla esimerkki näiden talkoohirmujen todellisesta luonteesta.

Kovien arvojen maailma. Muiden vanhempien luomat paineet on niin kovat, että näitä mulle kaikki heti ilman todellista vastuuta pitää jotenkin näpäyttää.

Näiden lasten kohdalle pelaamattomuuden voi yleensä perustella ihan jo muillakin syillä, kuin vanhempien osallitomattomuuden. Ei ne lapsetkaa kovin sitoutuneita ole harjoitteluun, joiden vanhemmat pitää harrastusta vain lapsen harrastuksena.

Ehkä ketjun älyttömin kommentti, jolla pakkotalkoita yritetään oikeuttaa. Yhtä lailla voisi sanoa, että se kaikessa mukana sähläävä vanhempi vain toteuttaa unelmaansa lapsen kautta, eikä anna tämän kasvaa itsekseen.

Vierailija
108/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miten vanhemmille voi olla niin vastenmielistä olla lasten harrastuksissa mukana. Meillä se on ollut jo kymmenen vuotta elämäntapa ja omakin harrastus. Ihan mahtavaa saada seurata joukkueen kasvua ja kehitystä. Pieni haikeus jo rinnassa, että pian ei pääse enää pelireissuile mukaan.

Lapset (omat ja toisten) ovat kivaa seuraa, mutta sellaiset aikuiset, jotka eivät ymmärrä mitään muuta kuin itseään ja omaa elämäntapaansa, ovat vähän rasittavia.

Vierailija
109/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta jos tuollaiseen toimintaan yritetään pakottaa vanhemmat. Itse ainakin sanoisin kylmästi, jotta en tule.

Ohis. Tässä taisi tulla esimerkki näiden talkoohirmujen todellisesta luonteesta.

Kovien arvojen maailma. Muiden vanhempien luomat paineet on niin kovat, että näitä mulle kaikki heti ilman todellista vastuuta pitää jotenkin näpäyttää.

Näiden lasten kohdalle pelaamattomuuden voi yleensä perustella ihan jo muillakin syillä, kuin vanhempien osallitomattomuuden. Ei ne lapsetkaa kovin sitoutuneita ole harjoitteluun, joiden vanhemmat pitää harrastusta vain lapsen harrastuksena.

Ehkä ketjun älyttömin kommentti, jolla pakkotalkoita yritetään oikeuttaa. Yhtä lailla voisi sanoa, että se kaikessa mukana sähläävä vanhempi vain toteuttaa unelmaansa lapsen kautta, eikä anna tämän kasvaa itsekseen.

Itse asiassa monesti se on juuri näin. Pikku-Pekan isi on nuorena pelannut jalkapalloa, Pekka laitetaan sinne myös ja isi koko ajan hengittää niskaan, seuraa joka treenit, puuttuu valmennukseen, käytöksellään saa Pekan tuntemaan, että pakko pelata, vaikkei kiinnostakaan.

Vierailija
110/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikani joukkueessa asioilla on kyllä selvä yhteys. Sitoutuneesti harjoittelevilla pojilla on aktiiviset vanhemmat. Tekemisen malli heijastuu lapsille, harkoissa käydään ja luvatuista jutuista pidetään kiinni, omat velvoitteet hoidetaan marisematta.

Vierailija
111/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauraisin vaan jos moista yritettäisiin.

Lapset harrastakoot mitä haluavat, minä autan kuljetuksissa jos on pakko mutta se siitä.

No lasta ei naurata sit ku ei pääse esim.pelaamaan kun ei oo toimitsijoita vanhempien vaan nauraessa

Sitten ei pelata ja sillä hyvä.

Vierailija
112/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset harrastakoot mitä haluavat, minä autan kuljetuksissa jos on pakko mutta se siitä.

No lasta ei naurata sit ku ei pääse esim.pelaamaan kun ei oo toimitsijoita vanhempien vaan nauraessa

Se muuten naurattaisi kaikkia, kun lähtisit aamulla monen kymmenen kilsan päähän vieraspeliin, jota ei pelattaisi kun vanhempia vaan naurattaa.

Vierailija
113/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se muuten naurattaisi kaikkia, kun lähtisit aamulla monen kymmenen kilsan päähän vieraspeliin, jota ei pelattaisi kun vanhempia vaan naurattaa.

Tuossa tilanteessa sekin naurattaisi, kun sali-/kenttävuokra ja tuomaripalkkio pitäisi kuitenkin maksaa joukkueen rahoista ja jokaisen pitäisi maksaa polttoaineensa. Sitten buukattaisiin ehkä uusi peli peruuntuneen tilalle ja maksettaisiin taas vuokraa ja tuomaripalkkio. Ja taas nousi kustannukset sen verran. Maksatko lisää vai koitetaanko varainkeruuta (= talkoita), koska tätä ylimääräistä peliä ei ollut budjetissa eikä näin ollen kuukausi-/ tai kausimaksussa? Hihii, hassunhauskaa.

Vierailija
114/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs sitten, kun niitä lapsia on kolme ja kaikilla eri harrastus? Vieläkö elämäntapa venyy?

Vierailija
115/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs sitten, kun niitä lapsia on kolme ja kaikilla eri harrastus? Vieläkö elämäntapa venyy?

Ei veny, kaikkiin ainakaan. Satunnaisiin talkoisiin voisi silti venyä.

Vierailija
116/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut, että monesti isoissa perheissä joissa kaikki harrastaa, vanhemmat ovat uskomattomia organisaattoreita, jotka tosiaan venyvät ihmetekoihin.

Vierailija
117/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ois sitten 50€/kerta/lapsi kun ei veny.

Vierailija
118/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meillä on pojan joukkueessa 11 poikaa. En viitsi tarkentaa, mutta aina tarvitaan kotipeleihin 4 aikuista (siis kahvioon yksi ja muihin tehtäviin, kuten pöytäkirjaan, yhteensä 3). Ja on myös pari poikaa, joiden vanhemmat ei koko viime vuonna olleet kertaakaan kotipeleissä tehtävissä. Siis 6 kotipeliä, joissa kussakin oli 4 vanhempaa, yhteensä siis 24 vuoroa. Joillekin vanhemmille ei käy mikään vuoro ilmeisesti. Jos ei ole töitä, on vieraita kaukaa, toisen lapsen harrastusturnaus tai ovat kipeänä. Pojan joukkueesta 2 pojan vanhemmat eivät osallistuneet kertaakaan "vapaaehtois"töihin viime vuonna. Olisi tehnyt mieli laittaa sakkomaksu. Arvatkaa mitä, samat pojat kulkee joka kerta vieraspeleissä muiden kyydeillä, kun vanhemmat ilmoittavat poikansa kyytiä tarvitsevaksi. Yhtään kertaa eivät itse ilmoita, että on kyyti ja otetaan 2-3 poikaa mukaan. Maksaa ne bensat meille muillekin, ja on meillä muillakin vieraita kaukaa, flunssaa perheessä yms. !!!!

Vierailija
119/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ois sitten 50€/kerta/lapsi kun ei veny.

Jos seuran säännöissä niin lukee, niin sitten se on.

Vierailija
120/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut, että monesti isoissa perheissä joissa kaikki harrastaa, vanhemmat ovat uskomattomia organisaattoreita, jotka tosiaan venyvät ihmetekoihin.

Ja kaikki harrastivat samaa lajia, samassa seurassa, eikä lapsilta kysytty.

Terkuin suurperheen jalkapalloilija vasten tahtoaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi