Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen urheiluharrastus ja pakolliset toimtsijavuorot peleissä!

Vierailija
05.01.2018 |

Meillä urheilevia lapsia ja aina toimitsijatehtävät, joita väistämättä peleissä on ovat hoituneet eri joukkueissa suht. hyvin.
Nyt uudesta joukkueesta tuli viesti, että jos ei pääse annetulle toimitsijavuorolle( joukkueenjohtaja jakanut vuorot etukäteen) joutuu maksamaan sanktion. Este poissaololle ei ole vanhemman työpäivä, lapsen sairaus tai muukaan syy.
Onko edes laillista laittaa tuollaista sanktiota? Summa on muutaman kympin, mutta periaatteessa mielestäni ikävää.
Onko muiden lasten joukkueissa tämän tyyppistä?

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän makasisin mieluummin sen "muutaman kympin" kuin alkaisin toimitsijaksi. Se on lapsen harrastus, ei minun.

Huomaatko ap miksi tälläinen on tarpeen?

Luulisi releen vetävän jo tuosta omasta vastauksesta.

Vierailija
22/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni väärin velvoittaa vanhemmat harrastukseen mukaan. Ottakoot jokainen eväät kotoaan niin mitään kahvioita ei tarvitse pitää.

Jotain järkeä näihin harrastuskuvioihin tarvittaisiin.

Lapsen harrastus josta maksetaan tietty vuosi/kausimaksu ja sen pitää riittää.

Onneksi lapseni harrastaneet musiikkia ja itse päässyt vain nautiskelemaan konserteista ilman mitään velvoitteita.

Urheiluharrastukset on syvältä, niissä tiedän olevan vanhempia velvoittavia käytänteitä.

Lapseni harrastaa musiikkiakin ja olen joutunut ihan samalla tavalla leipomaan mokkapaloja, narikkaan, myymään lippuja, jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä urheilevia lapsia ja aina toimitsijatehtävät, joita väistämättä peleissä on ovat hoituneet eri joukkueissa suht. hyvin.

Nyt uudesta joukkueesta tuli viesti, että jos ei pääse annetulle toimitsijavuorolle( joukkueenjohtaja jakanut vuorot etukäteen) joutuu maksamaan sanktion. Este poissaololle ei ole vanhemman työpäivä, lapsen sairaus tai muukaan syy.

Onko edes laillista laittaa tuollaista sanktiota? Summa on muutaman kympin, mutta periaatteessa mielestäni ikävää.

Onko muiden lasten joukkueissa tämän tyyppistä?

Yhdistystoiminnassa voi olla periaatteessa melkein vaikka minkälaisia sääntöjä, kunhan ne yhdistyksen kokouksessa päätetty ja ne kohteelee jäseniä tasavertaiesti.

Minä en vaan ole tyttäeren joukkueessa jäsenenä, joten minua tuollaiset eivät koske.

Meillä homma pyörii vapaaehtoisvoimin ja olen hoitanut aika monta buffettivuoroa, ihan vaan siksi että se auttaa joukkuetta.

Vierailija
24/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni väärin velvoittaa vanhemmat harrastukseen mukaan. Ottakoot jokainen eväät kotoaan niin mitään kahvioita ei tarvitse pitää.

Jotain järkeä näihin harrastuskuvioihin tarvittaisiin.

Lapsen harrastus josta maksetaan tietty vuosi/kausimaksu ja sen pitää riittää.

Onneksi lapseni harrastaneet musiikkia ja itse päässyt vain nautiskelemaan konserteista ilman mitään velvoitteita.

Urheiluharrastukset on syvältä, niissä tiedän olevan vanhempia velvoittavia käytänteitä.

Lapseni harrastaa musiikkiakin ja olen joutunut ihan samalla tavalla leipomaan mokkapaloja, narikkaan, myymään lippuja, jne...

Et ole joutunut. Se ei ole pakollista.

Vierailija
25/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, että noihin sankJHatioihin ryhdytään silloin, kun homma ei muuten toimi.

Ja homma ei toimi, koska porukkaa vetää siihen täysin sopimaton henkilö.

Se on lopun alkua kun vetovastuun ottaa joko hullu tai nyhverö.

Vierailija
26/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sääntönä, että jos ei omalla vuorollaan pääse niin itse pitää hoitaa sijainen (eli koittaa vaihtaa toisen vanhemman kanssa) tai järjestää muuten = maksaa

Meillä on sama juttu. Seuran junnuja voi tarvittaessa pientä korvausta vastaan tilata hoitamaan oman toimitsijavuoron.

Vierailija
27/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiseen sopimukseen se sakkomaksu perustuu? Oletteko allekirjoittaneet jonkun sopimuksen missä se sanotaan?   Kyseessä on kuitenkin vaan harrastus....työpaikka on kuitenkin se tärkein vanhemmille, mitä asiaa hyvinkin fanaattiset seuratoimijat eivät tajua...heille ei MIKÄÄN mene treenien ja kisojen ohi.  Olen itse toiminut monenkin lajin parissa sekä vanhempana, toimitsijana, vastuunkantajana. On ollut joskus haasteellista löytää toimitsijoita, mutta olen aina kaikille tähdentänyt, että AINA perhe/työasiat menevät edelle, tämä on vapaaehtoistoimintaa joka ei saa mennä liian vakavaksi.

Mitään laskua ei tarvitse maksaa jos siihen ei ole perustetta. Muutenhan kuka tahansa voisi mielivaltaisesti lähetellä laskuja... joten OLETTEKO allekirjoittaneet jotain missä teidän velvoitetaan em. toimiin?

Vierailija
28/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tavallaan, mutta jos haluan osallistua lapseni urheiluharrastukseen, lähden hänen kanssaan hiihtämään tai kiipeilemään. Samalla säästyn niiden toisten vanhempien naamojen näkemiseltä.

Vierailija
29/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trine kirjoitti:

Millaiseen sopimukseen se sakkomaksu perustuu? Oletteko allekirjoittaneet jonkun sopimuksen missä se sanotaan?   Kyseessä on kuitenkin vaan harrastus....työpaikka on kuitenkin se tärkein vanhemmille, mitä asiaa hyvinkin fanaattiset seuratoimijat eivät tajua...heille ei MIKÄÄN mene treenien ja kisojen ohi.  Olen itse toiminut monenkin lajin parissa sekä vanhempana, toimitsijana, vastuunkantajana. On ollut joskus haasteellista löytää toimitsijoita, mutta olen aina kaikille tähdentänyt, että AINA perhe/työasiat menevät edelle, tämä on vapaaehtoistoimintaa joka ei saa mennä liian vakavaksi.

Mitään laskua ei tarvitse maksaa jos siihen ei ole perustetta. Muutenhan kuka tahansa voisi mielivaltaisesti lähetellä laskuja... joten OLETTEKO allekirjoittaneet jotain missä teidän velvoitetaan em. toimiin?

nää sovitaan niissä palavereissa joihin ne vanhemmat ei viitsi tulla kenestä nää on lasten harrastuksia eikä vanhempien tarvitse osallistua.

Vierailija
30/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein vanhemmat eivät edes ole seuran jäseniä, joten ei heitä aikuisten oikeasti voi velvoittaa mihinkään, eikä varsinkaan rangaista siitä että ei osallistu.

Jäsenilleen seura voi asettaa velvotteita, mutta ne täytyy päättää vuosikokouksessa.

Lähtökohtaisesti yhden lapsen pariskunta on aika eri asemassa kuin kolmen lapsen yksinhuoltaja, jos laseten harrastuspaikasta aletaan iskeä talkoopakotteita.

Vierailija
31/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trine kirjoitti:

nää sovitaan niissä palavereissa joihin ne vanhemmat ei viitsi tulla kenestä nää on lasten harrastuksia eikä vanhempien tarvitse osallistua.

Ei sido mitenkän niitä jotka eivät olleet paikalla ja lupautuneet sakkoihn jos eivät hoida talkoitaan.

Vierailija
32/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trine kirjoitti:

Nää voidaan sopia vaikka Yrjönkadun uimahallissa, mutta mitään lainvoimaa näillä ei silti ole.

Vierailija
33/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trine kirjoitti:

Ei sido mitenkän niitä jotka eivät olleet paikalla ja lupautuneet sakkoihn jos eivät hoida talkoitaan.

voit kuvitella niin

Vierailija
34/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauraisin vaan jos moista yritettäisiin.

Lapset harrastakoot mitä haluavat, minä autan kuljetuksissa jos on pakko mutta se siitä.

Vierailija
35/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trine kirjoitti:

Ei sido niitäkään, ketkä ovat olleet paikalla ja jopa suostuneet tähän.

Vierailija
36/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne oikeasti, juridisesti, sido ketään. Ja onneksi isossa osassa joukkueita ei ole mitään sakkoja. Olen itse toimihenkilönä lapseni joukkueessa. Huvittaa, kun talkoita kiivaimmin vastustavat vanhemmat ovat yleensä samoja jotka vastustavat kiivaimmin maksukorotuksia ja eivät suin surminkaan osallistu kokouksiin, joissa asioista päätetään. No, onneksi seurasta voi erottaa sääntörikkomusten takia. Harmi sinänsä, että se koskee enemmän lapseen.

Vierailija
37/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset harrastakoot mitä haluavat, minä autan kuljetuksissa jos on pakko mutta se siitä.

No lasta ei naurata sit ku ei pääse esim.pelaamaan kun ei oo toimitsijoita vanhempien vaan nauraessa

Vierailija
38/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään joukkue ei pyöri ilman vanhempien apua. Mä niin haluaisin potkia pihalle joukkueesta jokaikisen, jonka vanhempi on tällainen vapaamatkustaja.

Vierailija
39/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne oikeasti, juridisesti, sido ketään. Ja onneksi isossa osassa joukkueita ei ole mitään sakkoja. Olen itse toimihenkilönä lapseni joukkueessa. Huvittaa, kun talkoita kiivaimmin vastustavat vanhemmat ovat yleensä samoja jotka vastustavat kiivaimmin maksukorotuksia ja eivät suin surminkaan osallistu kokouksiin, joissa asioista päätetään. No, onneksi seurasta voi erottaa sääntörikkomusten takia. Harmi sinänsä, että se koskee enemmän lapseen.

No niin, että kun muut keinot loppuu, käytetään lasta lyömäaseena. Kyllä urheilu on hieno ja mukava harrastus!

Vierailija
40/139 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurahan voi sopia mitä vaan, mutta tälläisiä "sakkoja" ei ole mikään pakko  maksaa. Toki maksamattomuus saa muut vanhemmat varmaan kyräilemään, mutta  voiko tuollaisessa porukassa, jossa pitää kiristää ihmisiä talkoohommiin, olla muutenkaan kovin hyvä henki.

Maksamattomuus voi johtaa siihen, että lapselta evätään pelioikeus kunnes kaikki maksuvelvoitteet joukkueelle on suoritettu. Nythän ei puhuta vapaaehtoisesta varankeruusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme