Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Kannattaa tutustua opetussuunnitelmaan, se velvoittaa koulut osallistamaan kodit. Opettajat eivät sitä siis kiusallaan tee. [/quote]
Tutustuin. Velvoittakoon koulut tekemään mitä vain, onneksi ei velvoita minua. Tämän olen myös opettajalle ilmoittanut. Perheiden tilanteet on hyvin erilaisia. On sairautta, yksinhuoltajia, monilapsisuutta. Miten kuvitellaan, että jo ennestäänkin tiukilla (ajallisesti, taloudellisesti, voimavarojen suhteen..) olevat vanhemmat pystyvät venymään lisää ja lisää? Koulu hoitakoon hommansa ja vanhemmat omansa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua opetussuunnitelmaan, se velvoittaa koulut osallistamaan kodit. Opettajat eivät sitä siis kiusallaan tee.
Tutustuin. Velvoittakoon koulut tekemään mitä vain, onneksi ei velvoita minua. Tämän olen myös opettajalle ilmoittanut. Perheiden tilanteet on hyvin erilaisia. On sairautta, yksinhuoltajia, monilapsisuutta. Miten kuvitellaan, että jo ennestäänkin tiukilla (ajallisesti, taloudellisesti, voimavarojen suhteen..) olevat vanhemmat pystyvät venymään lisää ja lisää? Koulu hoitakoon hommansa ja vanhemmat omansa.
Koulu hoitaa hommansa eli opettaja yrittää saada sinut osallistumaan lapsesi koulunkäyntiin kuten opetussuunnitelma hänet velvoittaa. Eli opettajat eivät edelleenkään tee sitä kiusallaan. MOT
Ja se on muuten ihan sama mitä näistä halipiireistä on ”todistettu”, koulu ei voi määrätä ketään sen enempää vähentämään pihvin syömistä kuin avautumaan tunteistaankaan.
Raskauttavana tekijänä lapsen alisteinen asema psyykkisesti keskeneräisenä.
Kysymys on itsemääräämisoikeudesta.
Sellainen lapsi poistetaan luokasta, joka ei osaa käyttäytyä eikä ruveta harrastelijaterapoimaan millään itsehoito-oppailla.
Luulin, että opettajien korkeakoulutus tuottaa ammattimaisuutta. !?
Tulevien nuorisorikollisten vanhemmat täällä vaan kapinoi järjestelmää vastaan ja opettaa lapsetkin kapinoimaan koulua vastaan. Tälläista se koulunkäynti on nykyään. Ei eletä missään 70 luvulla..Harmi että tälläiset vanhemmat pilaavat lastensa pärjäämisen koulussa. Yliopistoon ei varmaan ap n lapse hae taikka pääse.
Onha noita kissanristiäisiä, mutta onneksi ei ole koskaan ollut opettajia, jotka olis pikkunippeleistä valittaneet.. pitäisi osata myös niitä positiivisia asioita merkata Wilmaan.
Lapset on vasta päiväkoti-ikäisiä, mutta kauhulla odotan kouluvuosia, jos se tällaista pelleilyä nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua opetussuunnitelmaan, se velvoittaa koulut osallistamaan kodit. Opettajat eivät sitä siis kiusallaan tee.
Koulu hoitaa hommansa eli opettaja yrittää saada sinut osallistumaan lapsesi koulunkäyntiin kuten opetussuunnitelma hänet velvoittaa. Eli opettajat eivät edelleenkään tee sitä kiusallaan. MOT
Ja minä en edelleenkään vaikeasti vammaisen lapsen äitinä, itse kroonisesti sairaana veny tekemään kouluprojekteja enkä ostiskelemaan keltaisia T-paitoja, jotta Petteri voisi esittää kukkaa. Sen sijaan kyllä pidän säännöllisiä lukuharjoituksia ja opetan englannin sanoja lapselleni, kun huomasin, ettei koulu ehdi näitä opettaa muun puuhastelun viedessä liikaa aikaa. Näistä en raportoi koululle.
Käytöshän se pojalla tahtoi olla huonoin numero eli 8. Välillä urheilu mutta noi kin numerot loppua kohti pysähtyi ysiin.
Vierailija kirjoitti:
Tulevien nuorisorikollisten vanhemmat täällä vaan kapinoi järjestelmää vastaan ja opettaa lapsetkin kapinoimaan koulua vastaan. Tälläista se koulunkäynti on nykyään. Ei eletä missään 70 luvulla..Harmi että tälläiset vanhemmat pilaavat lastensa pärjäämisen koulussa. Yliopistoon ei varmaan ap n lapse hae taikka pääse.
En ole ap, mutta... Minä kapinoin järjestelmää vastaan, mutta lapseni pärjäävät erinomaisesti koulussa. Esikoinen kirjoittaa keväällä viimeiset aineensa, mutta tähän mennessä on kirjoittanut neljä L:ää. Ei lahjakkuus vaadi lampaana oloa eikä järjettömyyksiä. Toinenkin poikani on lukiossa ja pärjää hyvin. Kuopus ala-asteella.
Saman huomannut. Aikataulut voivat muuttua ja jos ei jatkuvasti wilmaa lue ei tiedä asiasta.
Rasittavaa ja välillä mahdotonta seurata tiiviisti wilmaa.
Omia aikatauluja ei pysty nopeasti muuttamaan.
Ja olen huomannut, että lapsi ei opi koulussa juuri mitään.
Joudun sitten kuitenkin opettamaan kotona asiat.
Kuitenkin se on niin, että pelkkä koulu lapsen muka jotenkin opettaa ja pienikin poissaolo vaarantaa tämän.
Ahdistusta ja stressiä koulu tarjoaa.
Käytöstavatkin tuhoaa koulut ja päiväkodit lapsilta.
Vuosikymmeniä on kasvatettu sitten nuorisorikollisia, kun ennen vanhemmat osallistuivat tasan sen verran, että kävivät kaksi kertaa vuodessa vanhempainillassa ja kaksi kertaa vuodessa koulun juhlissa.
Odotan, että koska se viimein myönnetään, että koulutkin pitäisi muuttaa yksilöllisemmiksi. Lapsilla tulisi olla oikeus käydä vaikka osa- aikaisesti koulussa ja opiskella osan muuten.
Kadehdin sitä perhettä jotka purjehtivat ympäri maailmaa ja lapset on netin kautta koulussa.
Ilman rahaa olet sidottu typerän orjan tavoin systeemeihin jotka jokainen ymmärtää vaillinaisiksi.
Koulussa pärjää ne joiden vanhemmat auttaa läksyissä, siis on aikaa ja voimia siihen.
Koulussa oppii se joka sattuu olemaan juuri oikeanlainen persoona sille kyseiselle opettajalle.
Ja muistelkaa nyt ihmeessä omia kouluvuosianne. Koululaitoksella on vuosikymmenien ajan mennyt lävitse tulevia rikollisia eikä koulu ole sitä mitenkään ehkäissyt.
Ennen ei ehkä edes esitetty sellaista diipadaapaa jossa koulu on mukamas joku sosiaalisuutta opettava ja lässynlässynjuttua.
Nykyään tätä hienoa kaikenkattavaa kasvatustyötä vakuutellaan jokapuolella.
Sinne ne ostarin kulmille menevät kamaa vetämään istuivat siellä koulussa sosiaalisiksi opettelemassa kuinka.
Pelkkä ryhmätyö silloin tällöin ei kenestäkään empaattista ja toisia huomioon ottavaa tee.
Ryhmässä sosiaalisesti se huumekin tulee usein käytettyä.
Opettajille sanoa, että et aio lukea wilmaa enää illalla eikä lapsesi (tai vanhemmat) ole vastuussa siitä, jos opettaja ei osaa tehdä selkeää aikataulua ajoissa valmiiksi vaan lähettelee illalla ihmeellisiä muutoksia seuraavan päivän aikatauluihin.
Tuo "mitä vanhemmat tekevät työkseen?" on ollut meidänkin koulun vanhempien ihmettelyn aiheena. Samoin opettajan ja oppilaan "kahdenkeskiset" juttutuokiot , jossa esim. tytöltä kysytty ovatko vanhempasi mahdollisesti eroamassa, miten nukkuvat, siis samassa makkarissa vai miten?
Oudoksi on mennyt. 6. luokkalaisen opettaja taas jauhaa Trumpista melkein joka päivä. Ei liity opetukseen mitenkään, ei aiheisiin, ei mitään. Ihme mihin käyttävät sitä vähäistä tehokasta työskentely aikaa ylipäätään.
99% wilmaviesteistä on tarpeettomia. Ja jos pitäydyttäisiin lukujärjestyksessä, niin jatkuvia muutoksia ei olisi. Todella rasittavaa päivystää nettiä, että otetaanko huomenna sisäpelikengät vai uikkarit kouluun vai mitä.
on se kummaa touhua nykyään, tämänkin takia kauhistuttaa sit jos lapsia pitäis hankkia kun hirveetä karusellia tehdään yksinkertaisistakin asioista.
Mun paksussa nahassa ei opettajien nillitykset enää tunnu. Mutta ne tiedotteet vois kyllä saada ajoissa. Juuri nämä seuraavaa aamua koskevat asiat. Kaikki me ei mennä nukkumaan vasta keskiyöllä vaikka opettaja menisi, eikä meillä kaikilla ole älypuhelimia mistä aamulla tarkistaa vaan voi olla vanha pöytäkone, mitä ei avata aamulla kun on kiire hoitaa aamutoimet ennen työhön rientoa (itse lähden töihin kun lapset vielä nukkuvat), eikä meillä kaikilla ole mahdollisuutta hetkessä muuttua teräviksi luistimiksi. On todella ärsyttävää, kun lapsi on väärään aikaan väärässä paikassa ja väärissä varusteissa vain siksi, että opettaja laittaa viestiä yöllä tai aamuvarhaisella, kun itse olet jo illalla nukkumassa ja aamulla töissä, eikä viesti tavoita. Ehkä paras suoritus mulla on ollut se, että aamulla klo 9.30 (kun juuri ajoin kotipihaan aamun töiden jälkeen) poika laittaa viestiä enkuntunnilla, että luistelua klo 10 hallilla. Äkkiä luistimet varastosta, urheiluliikkeeseen teroittamaan ja siitä jäähallille jossa luistimet lapsen käteen sillä hetkellä kun opettaja itse saapuu jäähallille. Kotona katsoin wilmasta, että opettaja oli laittanut viestin edellisenä iltana klo 23.
Kahdeksannen luokan terveystarkastukseen kuuluu ristikuulustelu. Kysely laitetaan oppilaalle, luokanvalvojalle ja vanhemmalle, jokainen täyttää omansa, laput luetaan terveystarkastuksessa ja siinä sitten selvitellään, että kuka valehtelee. Todella ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksannen luokan terveystarkastukseen kuuluu ristikuulustelu. Kysely laitetaan oppilaalle, luokanvalvojalle ja vanhemmalle, jokainen täyttää omansa, laput luetaan terveystarkastuksessa ja siinä sitten selvitellään, että kuka valehtelee. Todella ahdistavaa.
Meillä ei ollut huoltaja mukana tarkastuksessa, ei siitä mitään seurannut. En täyttänyt kyselylappuja, ilmoitin että töiden takia en pääse paikalle.
Oli mitä oli, ei kuulu kouluun mokoma toiminta.!
Voiko siellä sitten opettaja keksiä mitä tahansa halipiiriä ja on muka pakko osallistua?!