Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...

Vierailija
05.01.2018 |

Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.

Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.

Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.

Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.

Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.

Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.

Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?

Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.

Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...

Kommentit (1366)

Vierailija
1061/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä Helsingissä sitten niin paha opettajapula ja on paljon epäpäteviä/vastavalmistuneita, vai mistä johtuu noin älyttömältä kuulostava opettajien Wilman käyttö? Kai nyt jokaisen opettajan luulisi tajuavan, että jos laittaa illalla myöhään viestin, puolet ei ole lukenut sitä vielä seuraavana aamuna. T. ope

Ilmeisesti. Eikä nämä yöviestittelijöt mitään vastavalmistuneita ole vaan sellaisia todella tympiintyneen oloisia keski-ikäisiä.

Meillä on just nyt kuopuksella sellainen luokanvalvojana eikä oikein mikään toimi. Ainakaan ajoissa. Just noita keskiyön jälkeen tuupattuja punainen lanka -kateissa horinoita.

Vierailija
1062/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kuulee koko ajan koulussa, miten luokkakoot muka kasvavat. Eivät kasva. Luokassa saa olla 32 oppilasta. Näin oli jo 70-luvulla. Silloin oli vain yksi opettaja. Nyt luokassa on useampi aikuinen ja sekaannus vaan lisääntyy.[/quote]

Valitettavasti olet väärässä. Poikani luokalla tällä hetkellä 56 oppilasta, sisarensa luokalla 48 oppilasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös suuri vitutus kouluun. Lapsen luokalla on melkein 100 lasta! (Kyllä luit oikein) ja meno sen mukaista.

Wilmaviestit on pääosin saatanasta. Esim "jutteli tunnin alussa kaverin kanssa, lopetti kun pyydettiin". Vaikka lapsi lopettaa kun pyydetään tuon rikollisen puhumisen niin silti siitä pitää kertoa vanhemmille. En ymmärrä.

Opet ovat nykyään myös epäreiluja, suosivat räikeästi tiettyjä oppilaita ja suosiminen näkyy myös numeroissa.

Vierailija
1064/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös suuri vitutus kouluun. Lapsen luokalla on melkein 100 lasta! (Kyllä luit oikein) ja meno sen mukaista.

Wilmaviestit on pääosin saatanasta. Esim "jutteli tunnin alussa kaverin kanssa, lopetti kun pyydettiin". Vaikka lapsi lopettaa kun pyydetään tuon rikollisen puhumisen niin silti siitä pitää kertoa vanhemmille. En ymmärrä.

Opet ovat nykyään myös epäreiluja, suosivat räikeästi tiettyjä oppilaita ja suosiminen näkyy myös numeroissa.

No käske lasta jättämään kälätykset välitunnille, niin ehkä ope alkaa "suosimaan" sitä sinunkin lasta. Mitä et ymmärrä???

Vierailija
1065/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sympatiat ap:lle. Meillä on onneksi nyt koulussa rauhoittunut tuo tilanne vähän, mutta eskarissa otti ihan tosissaan pannuun. Milloin mitäkin pirun maitotölkkejä piti olla kuskaamassa ja milloin mitäkin pikku eväitä olla pakkaamassa mukaan, kun menivät lähimetsään. Joo, piknik on kiva idea, kun se ei tapahdu joka viikko ja vaikka tapahtuisikin, mutta kun on sitä kaikkea muuta oheisjuttua. Teemaa joka hiton lähtöön ja alituiseen.

Nykyisin olen miettinyt tätä hiihto-luistelukuviota. Olen vanhempi, joka kunnioittaa koulun kasvatus- ja opetustehtävää, mutta koska nyt alkaa olla selviö, mihin suuntaan nämä Suomen talvet ainakin täällä etelässä menevät, eli lunta ja jäätä on ehkä kerran talvessa, jos sitäkään, en osta luistimia, enkä suksia lapsille. Minulle on se ja sama, miten koulu asian järjestää, mutta itse en tuhlaa siihen rahojani tai luonnonvaroja.

Onneksi en ole opettaja, mulla menisi hermo tällaisiin vastarannankiiskeihin.

Olisiko parempi, jos lapsenne istuisi kaikki koulupäivät mieluiten vain sisällä välineinään kynä ja vihko/kirja?

Minä mielelläni kuskaan niitä maitotölkkejä, hankin käytetyt luistimet ja teen enemmän kuin mielelläni retkieväät valmiiksi reppuun, sillä on huikeaa, että lastani viedään eri paikkoihin. Siis joku muukin vie kuin minä tai mieheni. :D

Vierailija
1066/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sympatiat ap:lle. Meillä on onneksi nyt koulussa rauhoittunut tuo tilanne vähän, mutta eskarissa otti ihan tosissaan pannuun. Milloin mitäkin pirun maitotölkkejä piti olla kuskaamassa ja milloin mitäkin pikku eväitä olla pakkaamassa mukaan, kun menivät lähimetsään. Joo, piknik on kiva idea, kun se ei tapahdu joka viikko ja vaikka tapahtuisikin, mutta kun on sitä kaikkea muuta oheisjuttua. Teemaa joka hiton lähtöön ja alituiseen.

Nykyisin olen miettinyt tätä hiihto-luistelukuviota. Olen vanhempi, joka kunnioittaa koulun kasvatus- ja opetustehtävää, mutta koska nyt alkaa olla selviö, mihin suuntaan nämä Suomen talvet ainakin täällä etelässä menevät, eli lunta ja jäätä on ehkä kerran talvessa, jos sitäkään, en osta luistimia, enkä suksia lapsille. Minulle on se ja sama, miten koulu asian järjestää, mutta itse en tuhlaa siihen rahojani tai luonnonvaroja.

Sukset ja luistimet voi ostaa käytettynä ja myydä eteenpäin sitten, kun omat lapset eivät niitä enää tarvitse. Siten ei kulu turhaan rahaa eikä luonnonvaroja.

Siinähän menisi sitten, ei mahtaisi mitään. Ihan ammatinvalintakysymys. Omana kouluaikana ei ollut se kerta tai kaksi, kun otin luistimet mukaan, mutta luistelemaan ei päässyt. Tekojään päälle oli tullut vesimatto. Sitäkään jäätä ei saa pidettyä hyvänä, mikäli lämpötila on reilusti plussalla ja on satanut vettä. Hiihtoa ei itselläni ollut koululiikunnassa kertaakaan. Ei kyllä ollut suksiakaan, joilla olisin hiihtänyt.

Vierailija
1067/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsia voisi opettaa itse lukemaan wilmasta mitä asiaa opella on?

Jos lapsi lähtee kotoa kello 7 niiden open edellisten ohjeiden mukaan luistinkassin kanssa, ei hänkään voi mitään sille, että hänellä onkin sitten väärät varusteet, jos opettaja 7.45 viestii, että mennäänkin miekkailemaan/uimaan/sisäjumppaamaan.

Minua kiinnostaisi tietää, missä kaupungissa pääsee vartin varoitusajalla uimaan ja miekkailemaan.

Täälläpäin uintivuorot on varattu jo kuukausia etukäteen, sillä siellä pitää olla uimaopettaja ja kaupungissa on aika paljon muitakin kouluja, tarvitaan kuljetus jne. 

Ja missä pääsee ilmaiseksi miekkailemaan? Sehän ei saa maksaa oppilaille mitään. 

Vierailija
1068/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole opettaja, mulla menisi hermo tällaisiin vastarannankiiskeihin.

Olisiko parempi, jos lapsenne istuisi kaikki koulupäivät mieluiten vain sisällä välineinään kynä ja vihko/kirja?

Minä mielelläni kuskaan niitä maitotölkkejä, hankin käytetyt luistimet ja teen enemmän kuin mielelläni retkieväät valmiiksi reppuun, sillä on huikeaa, että lastani viedään eri paikkoihin. Siis joku muukin vie kuin minä tai mieheni. :D

Ongelma ei ole se että niitä tarvikkeita tilaillaan vaan se että se tilailu tehdään niin hemmetin myöhään!!!!

Vierailija
1069/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oliko ennen paremmin kirjoitti:

yhä enemmän tulee entisajan "erkkari"lapsia haasteineen. opettajat ei jaksa...

luokkakoot kasvaa...

no mitä siellä kotona sitten ...vanhemmat ei jaksa antaa huomiota jos edes ovat saman katon alla...

Tätä kuulee koko ajan koulussa, miten luokkakoot muka kasvavat. Eivät kasva. Luokassa saa olla 32 oppilasta. Näin oli jo 70-luvulla. Silloin oli vain yksi opettaja. Nyt luokassa on useampi aikuinen ja sekaannus vaan lisääntyy.

Yksi opettaja luokassa on edelleen. Aika harvassa ovat ne koulut, joissa luokkiin riittää vaikka avustaja. 

Täytyy myös muistaa, että 1970-luvulla aika oli aivan erilainen. Silloin koulussa kaikki eivät myöskään olleet samalla luokalla, vaan oli apukouluja, tarkkisluokkia ja jopa oppikoulu ja kansalaiskoulu.

Vierailija
1070/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse tosiaan viesteistä? Ettet tarkoittaisi tuntimerkintöjä.

Vierailija
1071/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se numeroiden antaminen on kyllä ihan matematiikkaa. Lasketaan kaikista arvioitavista suorituksista keskiarvo, ja pyöristetään tuntiaktiivisuuden mukaan alas- tai ylöspäin. 

Vierailija
1072/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penaali unohtuu kotiin , niin wilmamerkintä joka tunnita. Kynätarvike unohdus. 🤭

Apua, onko oikeesti tuollaista nykyään 😅😅

Vierailija
1073/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi käytöksen arvostelut on myös outoja, enkä puhu pelkästään Wilma-merkinnöistä.

Oma lapseni saa pelkkää plussaa, useampana vuotena tullut stipendikin nimenomaan käytöksestä. 

Mutta käytöstodistus (se on nykyään erillinen) ei suinkaan ole lähelläkään täydellistä!

En ymmärrä tarvetta erillisille todistukselle, enkä tajua logiikkaakaan: jos saa stipendin, eikö todistuksen tulisi olla todella hyvä siihen liittyen? Lapsi on itsekin ollut hämillään tästä, meistä vanhemmista nyt puhumattakaan. 

Vierailija
1074/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penaali unohtuu kotiin , niin wilmamerkintä joka tunnita. Kynätarvike unohdus. 🤭

Apua, onko oikeesti tuollaista nykyään 😅😅

Minusta on ihan hyvä laittaa merkintä siitä, että opiskeluvälineet puuttuvat.

Voi vaan kuvitella, millaista sählinkiä on, kun pitäisi ruveta tekemään hommia luokassa ja vaikka viideltä puuttuu kynä ja kumi joka tunti. Siinä tuhrautuu jo opetusaikaa, kun lähdetään niitä jostain laatikoista kaivelemaan. Ei koululla ole joka luokassa 25 varakynää unohtelijoille, voi olla, että ei ole yhtään kynää lainata.

Vierailija
1075/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei sinun tarvitse ysiluokan kevätjuhlaan saakka odotella.

Yläkoulun puolella opettajilla on aika harvoin mitään wilmaviestiteltävää vanhemmille. Aika paljon tiedotetaan vain suoraan oppilaille.

Vierailija
1076/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kummitäti on luokanopettaja.

Hän keräsi ITSE ne askartelutarvikkeet. Hän myös pyysi aina vanhempia tuomaan niitä tarvikkeita mukanaan, kun he joka tapauksessa tulivat koululle, juhlaan, vanhempainiltaan tai vaikka hiihtokilpailuun.

Me vietiin hänelle aina kyläillessä myös varastoa.

Nykyään tämäkin on merkillisesti siirtynyt äideille. Ja vielä just tuolla lailla päivystäen kippo ja nappi kerrallaan.

Vierailija
1077/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei sinun tarvitse ysiluokan kevätjuhlaan saakka odotella.

Yläkoulun puolella opettajilla on aika harvoin mitään wilmaviestiteltävää vanhemmille. Aika paljon tiedotetaan vain suoraan oppilaille.

Yläkoulussa alkaakin se koepäivä ja -aluesirkus. Muuttuu monta kertaa päivässä.

Vierailija
1078/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Häiritsi tunnilla" ja selitys "häiritsi oppituntia puhumalla vierustoverille".

Todellisuudessa - ja opettajakin tämän tietää - oma lapseni sanoi vierustoverille useamman kerran että ole jo hiljaa. Sanoi myös, että ei veisi hänen teroitintaan, ja että hän yrittää kuunnella mitä opettaja sanoo.

Todellinen häiritsijä on ADHD-poika ja oma lapseni murrosiän myrskyihin juuri rantautuva, ennen todella kiltti tyttö. Nykyään menettää hermonsa myös koulussa, mutta tavallaan oikeasta syystä. Toinen häiritsee, vie tavaroita ja estää omaa lastani oppimasta.

Koska kyseessä on kuutosluokkalaiset, ainoa mitä olen voinut tehdä on käskeä omaa lasta hillitsemään itsensä. Olen sanonut että kyllä, on epäreilua että toinen käyttäytyy niin, mutta nyt ei auta kuin purra hammasta tämä vuosi.

Opettajalle lähetetyt Wilma-viestit ei auttaneet vaan tekivät lapsestani silmätikun :(

Vierailija
1079/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten arvelet mussukkasi työskentelevän ilman kynää ja muita penaalitarvikkeita? Ei opettajan tehtävä ole huolehtia mussukan kynistä, vaan koko luokan opetuksesta. Ajattele, että jos kaikki lapset huutaisivat yhtaikaa, että mulla ei oo kynää tai kumia. Koulu ei ole päiväkoti. Vastuu on sinun ja lapsesi.

Vierailija
1080/1366 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuulumatonta. Aika kauheaa häirintää. Itse en suostuisi koko Wilmaan. En todellakaan.

Ylivilkkaus on jostain syystä lisääntynyt. Minusta koulun olisi hyvä rauhoitella oppilaita, eikä tanssia adhd pillien säestyksellä.

Tehkööt mitä haluavat, mutta vanhempana en suostuisi yhtään mihinkään simputukseen. Asialliset vanhempainillat ovat ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi