Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista väkeä opettajina nykyään sitten on? Tekevätkö ne omalla ajallaan tuota wilma-raportointia vai mitenkä. Itse olen esimiehenä ja jos näen, että tuntilistauksissa on paljon tunteja iltaisin niin asia otetaan esille. Työt tehdään työajalla ja jos ei ehditä, niin sitten keskustellaan mikä on olennaista ja mikä ei. Ei voi olla niin, että päivät tehdään oikeita töitä ja illat pyöritetän jotain wilmaa.
Opettajilla päivä on aina ollut kahtiajakoinen. Tunnit koululla josta osa poistuu hyvinkin aikaisin. Ja sitten näitä iltatöitä.
T. Ope
Eli toisin sanoen opettajat saa palkkansa siitä, että lähettelevät roskapostia vanhemmille? On kyllä hieno järjestelmä.
Miehenä olen monta kertaa havainnut, että monet epäkäytännölliset piirteet työelämässä ja työyhteisöissä ovat lähtöisin naisista. Mutta eihän tätä saa sanoa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun on useampi peruskouluikäinen lapsi niin ärsyttävät todella paljon myös terveystarkastukset. Sinänsä pidän terveystarkastuksia totta kai hyvänä asiana, mutta kun niihin aina toivotaan vanhemmat mukaan. Niitä on todella vaikea sovittaa kahden työssäkäyvän vanhemman (ei etätyö) aikatauluihin etenkin lääkärintarkastusten osalta, joihin aika vain ilmoitetaan. Terkkarilta tuli viimeksi oikein pitkä viesti, jossa erikseen painotettiin, kuinka tärkeää vanhemman/vanhempien osallistuminen on. Pari kertaa olen ollut mukana kahden pienemmän sisaruksen kanssa jos olen ollut vanhempainvapaalla, kun en ole heitä mihinkään saanut ja sitten on ruvettu turvaamaan, miksi ovat kotihoidossa. Ja tietenkin täytetään muutama lippulappunen taas ja udellaan perheen ilmapiiri ja onko sitä ja onko tätä ja kas kun ei kysytä vanhempien seksielämästä niin kuin neuvolassa. Ehkä on eri käytäntöjä eri kunnissa, mutta täällä ainakin lomakkeessa kysytään myös vanhempien ammatit, koulutus ja työnantaja. En ole näihin aina vastannut kun terkka on vaihtunut ja välillä on tullut pahaa silmää. Tämäkään ei kuulu koululle mitenkään mielestäni.
Omana kouluaikana terkkari haki oppilaat luokasta ja se oli siinä, en muista kertaakaan että vanhempi olisi ollut mukana. Lappu kyllä saatiin kotiin, jossa keskeiset tiedot, eli lähinnä mitat.
Terveystarkastukset eivät ole koulun toimintaa, vaan terveyskeskuksen. Helpotuksena vaan se, että oppilaat ovat koulussa ja terveydenhoitaja koulussa, ei tarvitse kesken päivän lähteä lasta viemään terveyskeskukseen. Ei niihin tarkastuksiin mikään pakko ole mennä mukaan. Ei niihin pääse kuin ehkä yksi tai kaksi vanhempaa per luokka.
Kyllä ne on koulun toimintaa.
Millä tavoin? Jos perut lapsen ajan ja varaat uuden, se tehdään ainakin täällä Helsingissä sähköisessä terveyskeskuksen järjestelmässä. Eiköhän koulu järjestä opetusta, ei sentään terveystarkastuksia. Ei terveydenhoitajakaan ole koulun palkkalistoilla.
Ihan kuule Wilmassa laitan kouluterkalle viestiä. Helsingissä.
Se kouluterkka ei silti ole koulun työntekijä vaan sotealueen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun on useampi peruskouluikäinen lapsi niin ärsyttävät todella paljon myös terveystarkastukset. Sinänsä pidän terveystarkastuksia totta kai hyvänä asiana, mutta kun niihin aina toivotaan vanhemmat mukaan. Niitä on todella vaikea sovittaa kahden työssäkäyvän vanhemman (ei etätyö) aikatauluihin etenkin lääkärintarkastusten osalta, joihin aika vain ilmoitetaan. Terkkarilta tuli viimeksi oikein pitkä viesti, jossa erikseen painotettiin, kuinka tärkeää vanhemman/vanhempien osallistuminen on. Pari kertaa olen ollut mukana kahden pienemmän sisaruksen kanssa jos olen ollut vanhempainvapaalla, kun en ole heitä mihinkään saanut ja sitten on ruvettu turvaamaan, miksi ovat kotihoidossa. Ja tietenkin täytetään muutama lippulappunen taas ja udellaan perheen ilmapiiri ja onko sitä ja onko tätä ja kas kun ei kysytä vanhempien seksielämästä niin kuin neuvolassa. Ehkä on eri käytäntöjä eri kunnissa, mutta täällä ainakin lomakkeessa kysytään myös vanhempien ammatit, koulutus ja työnantaja. En ole näihin aina vastannut kun terkka on vaihtunut ja välillä on tullut pahaa silmää. Tämäkään ei kuulu koululle mitenkään mielestäni.
Omana kouluaikana terkkari haki oppilaat luokasta ja se oli siinä, en muista kertaakaan että vanhempi olisi ollut mukana. Lappu kyllä saatiin kotiin, jossa keskeiset tiedot, eli lähinnä mitat.
Terveystarkastukset eivät ole koulun toimintaa, vaan terveyskeskuksen. Helpotuksena vaan se, että oppilaat ovat koulussa ja terveydenhoitaja koulussa, ei tarvitse kesken päivän lähteä lasta viemään terveyskeskukseen. Ei niihin tarkastuksiin mikään pakko ole mennä mukaan. Ei niihin pääse kuin ehkä yksi tai kaksi vanhempaa per luokka.
Kyllä ne on koulun toimintaa.
Millä tavoin? Jos perut lapsen ajan ja varaat uuden, se tehdään ainakin täällä Helsingissä sähköisessä terveyskeskuksen järjestelmässä. Eiköhän koulu järjestä opetusta, ei sentään terveystarkastuksia. Ei terveydenhoitajakaan ole koulun palkkalistoilla.
Ihan kuule Wilmassa laitan kouluterkalle viestiä. Helsingissä.
Se kouluterkka ei silti ole koulun työntekijä vaan sotealueen.
Aivan sama kuka palkan maksaa. Koulun järjestelmässä se toimii koululla.
Meillä on kyllä ollut tosi hyvät terkat kaikilla lapsilla. Kuopuksella kroonisia sairauksia joiden kanssa myös auttanut.
Piirtoheitin - aloitus vuodelta 2018 -provo
Jos opettajat laittaa Wilmaan viestejä vielä klo 22 jälkeen ovat varmasti viinihöyryissä. Ihmisiähän nekin vissiin ovat ja muksujen opettaminen erittäin ihmistä syövää touhua.
Hiukan kyllä korpeaa kun työpäivän aikana jatkuvasti pitäisi olla lukemassa merkintöjä kun lapsi on taas unohtanut sitä ja tätä ja yksi läksy jäänyt tekemättä jne. Sitten kun yrittää asioista keskustella arviointikeskustelussa niin opettajaa ei enää kiinnostakaan. Helpompi ilmeisesti Wilman kautta motkottaa.
En lukenut koko ketjua mutta perusopetus on maksutonta, niin miksi sinne kouluun pitää viedä tyyliin talouspaperirulla tai ruudullista kangasta..??
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua mutta perusopetus on maksutonta, niin miksi sinne kouluun pitää viedä tyyliin talouspaperirulla tai ruudullista kangasta..??
Ei ole pakko viedä paperirullaa, jos se on vaikeaa. Nopeammin vaan 25 lasta pääsee askartelemaan, kun ei tarvitse odottaa, että opella on rullat kasassa, jos jokainen vähän jeesii. Kuvistarvikkeisiin ei ole rahat muutamaan vuoteen riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Olet AP varmaankin asunut ikäsi Suomessa, kun ruikutat, että koululta tulee toiveita milloin minkinlaisista osallistumisista. Jos olisit asunut jossakin muussa maassa, esim. USA:ssa, niin siellä vanhemmat velvoitetaan toimimaan monenlaisissa tehtävissä koulussa. Yleensä perheen äiti tekee kaikenlaista pikkuhommaa koulussa, ilman palkkaa.
Usassa ollaankin erikoistuttu pitämään naiset kaukana itsenäisyydestä, rahasta, omasta elämästä ja vapaudesta. Society in USA is designed to abuse and consume women in every level of their lives.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä paskaa? Tottakai vanhemman pitää osallistua ja tarkistaa läksyt ja jopa tehä ne lapsen kanssa yhdessä ja jutella koulunkäynnistä yleisesti. Ja tosi hyvä, että wilmassa ilmotellaan kaikista retkistä yms poikkeusjutuista, kun ei oma ainakaan muista näistä infota. Kyl wilma on ollu ihan pelastava työkalu, muuten menis ohi kaikki läksyt yms. jutut. Tosin itellä vasta eka luokkalainen. Että se haluaa vaan leikkiä ja touhuta kaverin kanssa eikä muista tyyliin mitään, mitä koulussa sanottu, vaikka kuinka kyselee ja kuulustelee.
Miksi vanhempien pitäisi tehdä koululaisen kanssa läksyjä? Se on sen koululaisen tehtävä.
En tiedä kuinka opettajakohtaista on, mutta minusta lapsille määrätään aivan helvetisti läksyjä!
Jopa lomille annetaan tehtäviä?
Jospa siellä koulun penkillä tehtäisiin niitä kouluhommia ja vapaa-aika olisi vapaa-aikaa?
Edelleen ihmettelen, että kuinka me 70-80-luvuilla koulumme käyneet pystyimme oppimaan ilman wilmoja ja reissuvihkoja.
Vierailija kirjoitti:
_juniperi kirjoitti:
Itse laitoin opettajalle palautetta, että minä luen Wilma-viestit kerran viikossa ja katson silloin viikon ohjelman (Tietokoneella, puhelimeen ei Wilmaa laiteta).
Jos oppilaalle pitää ottaa jotain mukaan tai liikuntatunnit varusteet vaihtuu, siitä pitää kertoa sille oppilaalle siellä koulupäivän aikana, eikä Wilmalla vanhemmille. Meillä ainakin opetetaan jo tokaluokkalaiselle, että itse pitää huolehtia läksyt, liikuntavälineet jne. eikä niistä vanhemmat muistuttele (toki vähän seurataan ja tarvittaessa muistutellaan asioista, että onko kaikki hoidettu...).
Meille opettaja sanoi vanhempainillassa että se on teidän vanhempien tehtävä ja velvollisuus lukea Wilmaa päivittäin. Meille toki ei viestejä tule iltaisin. Mutta vähän väliä tulee jotain sanomista jostain mitä lapsi on päivän aikana tehnyt tai on tekemättä. Asiat ovat sellaisia, mitkä minun mielestä hoidetaan siellä paikan päällä siinä tilanteessa. Toki jos olisi kiusaamista tai muuta vakavaa niin sitten asia on erikseen. Mutta pääasiassa ilmoitukset ovat koskeneet jotain tunnilla pölisemistä tai näsäviisastelua tai muuta vastaavaa.
No kerropa sille jälkikasvullesi, että tunnilla ei pölistä vaan kuunnellaan, mitä opettaja pyytää tekemään. Sinun tehtäväsi on kasvattaa lapsesi kunnioittamaan muiden opiskelurauhaa. Tunnilla pöliseminen ei kuulu asiaan, se on kaikkia kohtaan väärin. Opetapa siis lpsellowsi käytöstavat.
_juniperi kirjoitti:
Itse laitoin opettajalle palautetta, että minä luen Wilma-viestit kerran viikossa ja katson silloin viikon ohjelman (Tietokoneella, puhelimeen ei Wilmaa laiteta).
Jos oppilaalle pitää ottaa jotain mukaan tai liikuntatunnit varusteet vaihtuu, siitä pitää kertoa sille oppilaalle siellä koulupäivän aikana, eikä Wilmalla vanhemmille. Meillä ainakin opetetaan jo tokaluokkalaiselle, että itse pitää huolehtia läksyt, liikuntavälineet jne. eikä niistä vanhemmat muistuttele (toki vähän seurataan ja tarvittaessa muistutellaan asioista, että onko kaikki hoidettu...).
Mä olen samaa mieltä siitä, että lapset voivat itse kantaa vastuunsa läksyistään ja liikuntavarusteistaan. Se on koululaisen tehtävä, eikä koululaisen huoltajan. Tämä on mennyt ihan kummaksi, että huoltajalle pitää ilmoittaa päivittäisistä läksyistä ja tulevista kokeista. Miksi pitää? Huoltaja käy töissä ja lapsi hoitaa koulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vanhemmat ei puuttuneet koulunkäyntiin. Luistimet ja sukset sain ja todistuksen katsoivat ja tuli joulu- ja kevätjuhliin. Ekalla luokalla laittoi oikeaan aikaan kouluun. Ihan itse piti tietää milloin on kokeet ja lukea niihin heti kun ymmärsin kellon. Osasin lukea jo kouluun mennessä, ei vanhempani olleet osaamisestani välinpitämättömiä. He vain ajatteli, että opettaminen kuuluu koululle ja läksyt minulle. Ihan hyvin pärjäsin ja sain akateemisen tutkinnon ilman vanhempien osallistumista ja ponnistin työläistaustalta siis.
Taitaa olla kyse jostain 60-70-luvusta. Ennen ei puututtu, vaikka olisi ollut syytäkin. Kiusaaminen oli holtitonta ja opettajatkin saivat kiusata oppilaita ja toisiaan ilman, että siihen kukaan puuttui. Vanhemmat saivat hakata ja kiusata lapsiaan kenenkään siihen puuttumatta. Eipä ollut hyvä sekään tilanne. Kaikki eivät siihenkään aikaan ihan hyvin pärjänneet, vaikka sinä pärjäsit eivätkä kaikki lahjakkaat päässet edes oppikouluun, vaikka sinusta tuli akateeminen.
Jos yhdellä on mennyt hyvin, ei se tarkoita, että kaikilla muilla olisi. Ja kyllä se koulu oli "ennen vanhaan" , vielä 60 - 70 - luvuilla aika paljon pahempi paikka kuin nykyään.
Jatkokysymyksenä päätelmääsi: voiko nuoriso yhtä pahoin 60-luvulla, kuin nukyään?
Nuo merkinnät joka pikkuasiasta kertoo sitä, että opettajat vastuuttavat vanhempia oppilaiden käyttäytymisestä koulussa. Isommat asiat eri juttu, mutta jotkin yksittäiset pienet asiat, niin eiväthän vanhemmat ole niistä mitenkään vastuussa, eivätkä ole näkemässä ja paikan päällä. Vastuu on silloin koululla puuttua näihin ja saada muutosta aikaan. Takana voi olla myös joitakin tiedostamattomia tunteita tai uupumusta ja epätoivoa, riittämättömyyden tunnetta, jota opettajat purkavat näin ja yrittävät sysätä vastuuta muille siitä, että heidän hallinnan tunne on heikko. Sitten nuo kaikki paperien ja purkkien kuskaamiset. Kaikki ne pois. Monilapsisessa perheessä ihan oikeasti kuorimittaa kaikki opetusmateriaalin hankkiminen läksyjen, kokeiden, vertaissuhteiden ja mahdollisten isompien asioiden, joita lasten elämässä on vähän väliä, hoitaminen. Tärkeämpää on tukea ja olla läsnä ja sitten pitää vielä hoitaa arki. Illassa on muutama tunti aikaa ja kaiken maailman kankaiden ja vaatteiden ja rekvisiitan etsiminen on ihan turhaa. Tässäkin on kyse vastuun siirtämisestä. Koulu hoitakoot oppimismateriaalit ja vanhemmmat hoitaa kasvatuksen ja vanhemmuuden velvoitteet kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän syksyn aikana on tarvittu
- valkoinen paita
- oma liima
- huomiseksi päällystetyt kirjat
- sisäpelikengät
- lasipurkki
- kulmalukkokansio
- oma pumpuli mukaan
- karkkia (mikä ihme tämä on että joka kuukausi pitää koulussa syödä karkkia?)
- isovanhemman haastattelu
- kuorittu maitotölkki (tää olikin hauska, kokeilkaapa joskus miten helppoa se kuoriminen on 🤣 siellä minä sitä puolilta öin liotin ja nyhräsin)
- johtava cd- tai dvd-levy (askartelumateriaaliksi)
- valokuvauslomake + saman sisältöinen netti-ilmoittautuminen seuraavalle päivälle
- oppimiskeskustelulomake vanhempien täyttämänä
- oppilasilmoitus jossa miljoona epämääräistä lupakohtaa "saako lapsen kuvan / nimen / teoksen taltioinnin julkaista koulun sisätiloissa / oppilaiden vanhemmille / koulun sisäisessä tiedotuksessa / kaupungin tiedotuskanavilla / muissa medioissa" ja saako lapsi käyttää koulussa omaa älylaitetta ja saako käyttää koulun laitetta ja saako mennä jeesustelemaan ja saako sitä ja tätä...Kivaa on myös se että kolmasluokkalaisen kokeita ei välttämättä laiteta näkyviin "kokeet" kohtaan, vaan ne voi olla siellä TAI viesteissä TAI läksyissä TAI koulun nettisivuilla. Että jos oot tsekata milloin se matikan koe olimaan niin joutuu tonkimaan.
Tässä välttämättömät. Sitten toki toistakymmentä kyselyä, tutkimuskutsua, äänestä kouluruoka -tiedotetta jne, jotka tini pitää vilkaista tietääkseen mitä ne koskee.
Osa noista on hallintoon liittyviä ja siksi pakollisia - ja myös opettajien mielestä naurettavia. Toisaalta joidenkin vanhempien kimpoilun takia on lähdetty varmistamaan esim. lupa oppilaan kuvan julkaisuun.
Olisiko kuitenkin niin, että yrität suorittaa vanhemmuutta kympin arvosanalla? Nuo askartelujutut on sellaisia, että voit tuoda jos löytyy. Noin puolet oppilaista tuo jotain ja useimmat useamman kappaleen - juuri siksi, että ei niitä hankkimaan tarvitse ryhtyä. Opettajilla on myös ihan omat varastot unohdusten ym. varalle. Aina on jokunen, jotka ei muista tai ei ole mistä ottaa. Se kuuluu asiaan, eikä siitä palkkioita jaeta.
Äläkä tee niitä lapsen tehtäviä. Jos oppilas ei itse sitä purkkia kuori, niin ei se vanhemman tehtävä ole lapset kuorivat ne sitten koulussa, jos ei ole kotona osannut taikka ehtinyt. Mitäpä tuosta.
Noin puolet oppilaista myös päällystää kirjat. Ei siihen ketään voi pakottaa. Muovit maksaa. Anna olla, jos ei ole sinun juttusi. Kulmalukkokansioita ym kouluilla on edellisten oppilaiden jäljiltä. Niitä löytyy varmasti, ellei halua juuri sitä omaa muksua miellyttävää mallia hankkia.
Tuo asioiden tiedottaminen eri tuuteista on sellainen, että siitä sanoisin opettajalle. Tuo ei mene oikein. Hän ei ilmeisesti itse osaa vielä systeemiä käyttää tai ei ole perehtynyt siihen riittävästi.
Hellitä hyvä ihminen
Kun ne ns. pyynnöt tulee viime tipassa, kyllä se on se äiti, joka maitopurkkia liottaa keskiyöllä.
Ja suurin ongelmahan on se, että
- kaikki tulee viime tipassa
- tipottain eli koko ajan jotain
Sen sijaan että olisi esimerkiksi aina viikonlopun yli aikaa ja ne lomakkeet tulisi kerralla
Turhaan haukut äitiä. Hellitä, paska ihminen.
Millä tavalla kuoritaan maitotölkki? Siis mitä siitä otetaan pois ja miten? En ole kuullutkaan tästä.
Joo mullekin tämä oli uusi juttu. Eli nyhrättiin siitä pahvitölkistä päällimmäinen, kuviollinen paperikerros irti, irtosi paremmin lioittamisen jälkeen mutta silloinkin huonosti, alta paljastuu sellainen pahvinvärinen kerros. Ilmeisesti idea oli että kun siihen päälle sitten liimattiin paperia niin tekstit ja kuvat ei paistaneet läpi. Joku rairuohopurkki siitä tuli.
Ja tietysti lapsikin tätä teki, mutta se ei ollut hetkessä valmis, joten minä jatkoin ennen nukkumaanmenoa kun oli ehtinyt liota paremmin. En ajatellut tätä varsinaisesti läksynä sen enempää kuin muitakaan varustelukäskyjä, lapsi osallistuu jos se näppärästi käy mutta en kyllä ole ajatellut tekeväni "lapsen puolesta tehtäviä" jos haen luistimet varastosta tai pesen sen lasipurkin tai pakkaan jumppakassin jos unohdin pyytää lasta itseään tekemään sen ajoissa.
Se on kyllä varmaan totta (viitaten aiemmiin viesteihin) että ilmeisesti suhtaudu tällaisiin turhan tunnollisesti. Mut mä jotenkin ajattelen että "lapsi tarvitsee huomenna mukaansa kouluun x/y/z" tarkoittaa sitä, eikä että "jos joku haluaa niin voi tuoda mutta ei oikeestaan tartte koska mulla on täällä niitä varten joita ei huvita". Kun niitä "saa halutessaan ottaa" viestejäkin tulee erikseen (omat värikynät, sisäkengät, välipalaa, vesipullon...).
Osa kultamussukoiden vanhemmista ei yksinkertaisesti usko, että pikku Aada-Amalia olisi voinut tehdä jotain riiviömäistä, tai Eetu-Eemeli suorastaan vainoaisi kiusaajaporukallaan jotain oppilasta. Useat vanhemmat kuvittelevat tänä päivänä, että kun heidän oman kehonsa biologiset (tiedottomat) toiminnot ovat kyenneet tuottamaan tähän maailmaan uuden yksilön, kasvatuskin tapahtunee omalla painollaan, ilman tietoista panostusta. Kotona vanhemmilla ja lapsilla on oma älylaite edessään, ja niiden kanssa vietetään uskomattomia aikoja. Opettajat, jotka viettävät tuntikausia suorassa kontaktissa oppilaiden kanssa, ovat tästä johtuen yhä useammin vastuussa heidän tunnekasvatuksestaan. Se on kova työ, ja johtaa ajoittain konflikteihin oppilaan ja etenkin tämän vanhempien kanssa. Suurin osa ajasta asioita varmasti sovitellaan koulun käytävillä, mitä vanhemmat eivät ole näkemässä ja kuulemassa.
Nykyään netistä saa valituslomakkeen asiaan kuin asiaan, ja ihmiset uskaltavat käyttää heille suotuja mahdollisuuksia. Vanhemmat vievät Oona-Omeliaa "kiusanneen" opettajan casen Aviin matalalla kynnyksellä. Se on hyväkin, koska vielä pari vuosikymmentä sitten vanhempi/kuntalainen/kansalainen otti lakki kourassa vastaan sen, mitä julkinen vallankäyttäjä päätti. Tähän muuttuneeseen todellisuuteen ei julkisten varojen käytössä ole vieläkään herätty muutoin kuin kaavoitus- ja rakennusalalla, jossa valitukset ovat myös arkipäivää. Siellä kuitenkin raha liikkuu, ja valituksiin vastaamiseen käytetään alaan perehtyneiden juristien osaamista. Huonosti resurssoidulla kasvatuksen ja koulutuksen sektorilla ei ole tarjolla tällaista ylellisyyttä, ja koulut ovat varpaillaan.
Luultavasti jotkut opettajat merkitsevät Wilmaan oppilaidensa hoopoilun täysin aiheetta, joskus taas siitä syystä, että olisi tositilanteessa edes jotain todistetta näyttää, että Aatu-Aapeli on käyttäytynyt huonosti aiemminkin, eikä tämä asia voi tulla vanhemmilla täytenä yllätyksenä. Koettakaa ymmärtää opettajien tilannetta, ja osallistukaa lastenne kasvatukseen enemmän siellä kotonakin.
Onpa mennyt kouluhommat vaikeaksi. 90-luvulla ei onneksi ollut tuollaista. Askartelumateriaalit saimme muistaakseni koululta, yleensä jotain isän- tai äitienpäiväkorttia varten. Tai sitten leikeltiin lumihiutaleita ikkunaan valkoisesta silkkipaperista.
Jos oli hiihtoa tai luistelua, se ilmoitettiin edellisenä päivänä oppilaille koulussa ja kyllä me lapset ihan itse osasimme ne luistimet huolehtia mukaan. Reppu selkään, villasukat mukaan ja luistimet kaulaan roikkumaan ja kävely niiden kanssa koululle. Koululta piti vielä kävellä luistelukentälle n. 1,5 km, luistella pari tuntia ja sitten vielä raahata ne luistimet kotiin. Sama toki suksien/sauvojen kanssa.
Jos jollain ei ollut omia välineitä, koululta sai lainata luistimet.
Kävimme myös välillä laskettelu-/hiihtokeskuksessa. Jos ei halunnut tai ei ollut varaa lasketella, yksi rinne oli varattu pulkkamäeksi. Ulkona paistettiin makkaraa ja jotain muutakin evästä oli koulun puolesta tarjolla. Kyydit ja eväät oli hoidettu siis koulun puolesta.
Muutoinkin muistelen, että olimme aktiivisia ja huolehdimme itse todella pitkälle asioiden järjestelyistä. Keräsimme rahaa leirikouluun myymällä arpoja, kortteja, kalentereita ja pitämällä myyjäisiä. Myyjäisiin leivoimme mokkapalat itse. Toki vanhemmat ovat katsoneet perään, mutta ei tarvinnut tehdä puolesta. Nämä siis ala-asteella.
Toivottavasti joku rehtori näkee tämän viestiketjun.
Käyttäjä44384 kirjoitti:
Hiukan kyllä korpeaa kun työpäivän aikana jatkuvasti pitäisi olla lukemassa merkintöjä kun lapsi on taas unohtanut sitä ja tätä ja yksi läksy jäänyt tekemättä jne. Sitten kun yrittää asioista keskustella arviointikeskustelussa niin opettajaa ei enää kiinnostakaan. Helpompi ilmeisesti Wilman kautta motkottaa.
Miksi sinun pitää seurata niitä wilmamerkintöjä koko ajan? Eikö kerran viikossa riitä?
Meille opettaja sanoi vanhempainillassa että se on teidän vanhempien tehtävä ja velvollisuus lukea Wilmaa päivittäin. Meille toki ei viestejä tule iltaisin. Mutta vähän väliä tulee jotain sanomista jostain mitä lapsi on päivän aikana tehnyt tai on tekemättä. Asiat ovat sellaisia, mitkä minun mielestä hoidetaan siellä paikan päällä siinä tilanteessa. Toki jos olisi kiusaamista tai muuta vakavaa niin sitten asia on erikseen. Mutta pääasiassa ilmoitukset ovat koskeneet jotain tunnilla pölisemistä tai näsäviisastelua tai muuta vastaavaa.