Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Minä en lähettele wilmaviestejä huvikseen. Vanhempainillassa kerron vanhemmille, että viestintä pidetään mahdollisimman riisuttuna. Pidän vanhemmat pääasioista tiedotettuna, eli mitä on opetettu tai mitä merkittävää lapselle kuuluu, lyhyesti. Vältän höpöhöpö -viestintää.
Kerron myös vanhemmille, etten joka risauksesta ja tekemisestä jaksa tiedottaa. Jos pyydän apua lapsen käyttäytymiseen, niin tietävät, että olen jo koulun päässä yrittänyt ja nyt todella tarvitsen tulitukea.
Mielestäni viestintää on tässä maailmassa liikaa. Joka hiton viesti- tai sähköpostiketju, laskepa. Niitä on parhaimmillaan ihan pirusti!
Ja ei todellakaan tarvitse opettajan työllistää vanhempia wilmatehtävillä. Huoltajat ovat oman työpäivänsä jo tehneet. Loppupäivä on perheen vapaata yhdessäoloa.
Mutta entäpä sitten nämä viestit, että "tuo punainen rusetti kouluun ma, värikäs paita ke, unilelu to..."
Hitto näitä erikoispäiviä keksivät kaikenmaailman opettajatiimit, esim. hyvinvointitiimi. Tiimit taas pitää olla, koska rehtori käskee ja velvoittaa keksimään kivoja koko koulun yhteishenkeä nostattavia tapahtumia. Rehtoria luultavasti velvoittaa opetusvirasto.
Ja sieltä ylempää valuu kuulkaapa niin paljon kaikkea yhteiskivasälää, että ainakin minä opettajana kaipaisin vain työrauhan ja lukujärjestyksen mukaisen arkirutiinin. Poikkeuspäiviä tulee kuitenkin harva se viikko. Ja kärsin siitä yhtä paljon kuin aloittaja. Käteni ovat ns. sidotut.
En jaksaisi lapsen päiväkodin tiedotteita lukea. Luotan, että he hoitavat hommansa opetussuunnitelmien mukaan, tarjoten lapselleni monipuolisen ja kattavan opetuksen. Haluaisin, että he viestittäisivät yhdellä lauseella mitä tarvii tehdä (esim. luistimet ke, lämmin takki puuttuu..).
Vierailija kirjoitti:
Millaista väkeä opettajina nykyään sitten on? Tekevätkö ne omalla ajallaan tuota wilma-raportointia vai mitenkä. Itse olen esimiehenä ja jos näen, että tuntilistauksissa on paljon tunteja iltaisin niin asia otetaan esille. Työt tehdään työajalla ja jos ei ehditä, niin sitten keskustellaan mikä on olennaista ja mikä ei. Ei voi olla niin, että päivät tehdään oikeita töitä ja illat pyöritetän jotain wilmaa.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö (esim. juuri wilma viestit) kuuluvat ys- aikaan, jota on 120 h vuodessa, sitä ei ole määritelty milloin tätä ys- aikaa tekee.
Ja valitettavasti se on juurikin niin, että päivät tehdään oikeata työtä (opetus, suunnittelu, arviointi) ja illalla hoidetaan loput, jos hoidetaan. Koulut on täytetty kaikenmaailman joutavanpäiväisillä työtehtävillä ja kokouksilla joita ilman koulumaailma pyörisi vallan mainiosti. Esimerkkinä alakoulunopettajan näkökulmasta poissaolojen varhaisen puuttumisen malli, oppilaiden poissaolojen seuranta. Ensin poissaoloista otetaan raportti, sitten kokoustetaan isolla porukalla ja jos havaitaan, että jollain oppilaalla on poissaoloja x- määrä on opettajan oltava kotiin yhteydessä. Huolimatta siitä, että opettaja tietäisi lapsella olevan perussairaus, josta johtuu vaikka infektioherkkyys. Jos poissaolot ylittävät kriittisen seuraavan rajan otetaan keskusteluun mukaan tarpeen mukaan esimerkiksi terveydenhoitaja ja taas todetaan, että kun on tämä perussairaus. Tämä yhtenä esimerkkinä.
Jos joku oppilas on jatkuvasti poissa vaikka maanantait ja perjantait, tai poissaoloja(vaikka huoltaja olisi poissaolon selvittänyt) alkaa tulla yhtäkkiä paljon, niin kyllä opettaja ilman kokoustakin asian huomaa. Ja nyt puhun yleisesti, yksittäistapauksia on tietenkin aina
Olen samaan mieltä. Minua varmaan pidettiin outona äitinä, kun kieltäydyin ostamasta välineitä. Luistimet ostin uutena kerran ja ne olivat sellaiset, joissa sai kokoa muutettua sujuvasti. Taisi olla joku 33-35 asteikkona, joten menivät pari vuotta hyvänä ja saatiin myytyäkin hyvin pois.
Sukset vuokrasin, koska hiihtotunnit olivat aina paikassa, jossa oli suksivuokraamo, mutta tietysti siihenkin sai aina varata rahaa ja varata suksipaketin paria päivää ennen tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa että äidit tekevät lastensa tehtäviä. Miksi sinä äiti peset lapselle maitotölkkiä askartelua varten? Se on lapsen tehtävä. Etkö käy töissä?
Niin. Kun se käsky tulee myöhään illalla, lapsi menee nukkumaan/on jo nukkumassa.
Näin yksinkertaista, kuten sinäkin.
Sitten se pentu on ilman tölkkiä. voi laittaa vastaviestin opelle, että varo aikaa enemmän, kiitos.
Saahan sitä lampaana sitten sätkiä miten toiset vaatii ja valittaa.
Eikun onko tässä nyt sitten taas pelko, että lapsi jää ulkopuolelle ja sitä pidetään erilaisena, kun sillä ei ole tölkkiä mukana? Voi ei..
Tuleeko siitä oikeasti valitusta jos ei olekaan juuri oikeita urheilu- tai askarteluvälineitä? Kävin itse peruskoulun 1998 alkaen enkä muista että olisi ollut tuollaista. Itse asiassa jossain vaiheessa oikein korostettiin, ettei peruskoulu saa maksaa perheille mitään.
Ei tarvitse ihmetellä miksi opettajat on ihan burnoutissa nykyään, jos todella pitää laittaa wilmaan kun lapsi syö purkkaa tunnilla. Vanhemmat voivat kyllä määritellä ettei wilmaa tarvitse avata joka päivä, eikä kaikilla olekaan mahdollisuutta/aikaa siihen.
Minulle tuli tänään aamulla klo 7.08 wilma viesti. En lukenut. Olisi pitänyt. Voi voi
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko siitä oikeasti valitusta jos ei olekaan juuri oikeita urheilu- tai askarteluvälineitä? Kävin itse peruskoulun 1998 alkaen enkä muista että olisi ollut tuollaista. Itse asiassa jossain vaiheessa oikein korostettiin, ettei peruskoulu saa maksaa perheille mitään.
Ei tarvitse ihmetellä miksi opettajat on ihan burnoutissa nykyään, jos todella pitää laittaa wilmaan kun lapsi syö purkkaa tunnilla. Vanhemmat voivat kyllä määritellä ettei wilmaa tarvitse avata joka päivä, eikä kaikilla olekaan mahdollisuutta/aikaa siihen.
Meillä käydään joka syksy keskustelu siitä pitääkö koulun maksaa uiminen jumppatunneilla.
Joka syksy sekin yritetään työntää vanhempien maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaan mieltä. Minua varmaan pidettiin outona äitinä, kun kieltäydyin ostamasta välineitä. Luistimet ostin uutena kerran ja ne olivat sellaiset, joissa sai kokoa muutettua sujuvasti. Taisi olla joku 33-35 asteikkona, joten menivät pari vuotta hyvänä ja saatiin myytyäkin hyvin pois.
Sukset vuokrasin, koska hiihtotunnit olivat aina paikassa, jossa oli suksivuokraamo, mutta tietysti siihenkin sai aina varata rahaa ja varata suksipaketin paria päivää ennen tuntia.
Mä taas koen, että tuommoiset sukset ja luistimet kuuluu myös yleisosaamiseen ja vapaa-aikaan. Kuten juokseminen, uiminen ja fillarilla ajo.
Niiden lisäksi koulussa oli hyvät varastot suksia (monot) ja luistimia (+kypärät). Jos omia ei ollut sai lainata. Nopeat syö hitaat tuossakin, että ne parhaimmat välineet oli sitten usein jo varattu. Joten parempi vaan ostaa omat kamat.
Siellä oli jopa fillareita lainattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas koen, että tuommoiset sukset ja luistimet kuuluu myös yleisosaamiseen ja vapaa-aikaan. Kuten juokseminen, uiminen ja fillarilla ajo.
Niiden lisäksi koulussa oli hyvät varastot suksia (monot) ja luistimia (+kypärät). Jos omia ei ollut sai lainata. Nopeat syö hitaat tuossakin, että ne parhaimmat välineet oli sitten usein jo varattu. Joten parempi vaan ostaa omat kamat.
Siellä oli jopa fillareita lainattavaksi.
Helsingissä on usein talvia että hiihtämään ei pääse.
Meillä on sukset siksi vain mökillä, mutta ei kaupungissa.
Luistimetkin on yleensä mökillä samasta syystä. Siellä pysyy jääkentät paremmin plus joka sunnuntaiaamu on ilmainen luisteluvuoro jäähallilla. Meillä on välillä mökkirannassakin luistelukenttä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä niitä viestejä tulee jopa aamuyöllä ja välillä seitsemältä aamulla että ottakaa sittenkin luistimet. Ikävä kyllä olen seiskalta jo työpaikalla, työssä jossa ei kytätä omaa sähköpostia silmä kovana.
Olen aivan täydellisen kyllästynyt koulujärjestelmään, wilmaan ja kaikkeen muuhunkin kyttäykseen. Vitosluokkalaisen terveystarkastuksen kyselylappuihin, mitä mitä ja mitä perheenne sitä ja tätä?
Entisenä neuvolatyöntekijänä neuvon, että älkää ihmiset kertoko niissä kyselykaavakkeissa mitään perheen asioista. Kaavakkeet jäävät koulupapereihin ja sitä mukaan arkistoon kymmeniksi vuosiksi. Sieltä ne sitten joskus pomsahtavat esille, kun lapsi aikuistuu.
Vähän ohi aiheen, mutta linkkiä ketjuun, jossa keskustelua poissaoloista ym:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4331206/ketju/linkki_lakiin_kun_100h_po…
Tietyt vanhemmat ilmeisesti itkevät täällä, kun eivät haluakaan olla vanhempia lapsilleen. Koululle vaan kaikki vastuu lasten kasvattamisesta. Sillä lailla.
Opinnäytetyö:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/73559/Jarvenpaa_Hannula_M…
esim. Kohta 8.4.2 Sähköiset viestintäjärjestelmät asiakastyössä sivu 47
Onko koulukuraattoreilla vielä nykyään käytössä Pro Consona? Vai jokin muu sähköinen kirjaamispaikka? Tietääkö joku?
Onko tietosuojalain mukaan ihmisillä on oikeus pyytää ja vaatia, mitä heistä on kirjoitettu mihinkin, kuka tietää?
Siis mitä paskaa? Tottakai vanhemman pitää osallistua ja tarkistaa läksyt ja jopa tehä ne lapsen kanssa yhdessä ja jutella koulunkäynnistä yleisesti. Ja tosi hyvä, että wilmassa ilmotellaan kaikista retkistä yms poikkeusjutuista, kun ei oma ainakaan muista näistä infota. Kyl wilma on ollu ihan pelastava työkalu, muuten menis ohi kaikki läksyt yms. jutut. Tosin itellä vasta eka luokkalainen. Että se haluaa vaan leikkiä ja touhuta kaverin kanssa eikä muista tyyliin mitään, mitä koulussa sanottu, vaikka kuinka kyselee ja kuulustelee.
Olet AP varmaankin asunut ikäsi Suomessa, kun ruikutat, että koululta tulee toiveita milloin minkinlaisista osallistumisista. Jos olisit asunut jossakin muussa maassa, esim. USA:ssa, niin siellä vanhemmat velvoitetaan toimimaan monenlaisissa tehtävissä koulussa. Yleensä perheen äiti tekee kaikenlaista pikkuhommaa koulussa, ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Millaista väkeä opettajina nykyään sitten on? Tekevätkö ne omalla ajallaan tuota wilma-raportointia vai mitenkä. Itse olen esimiehenä ja jos näen, että tuntilistauksissa on paljon tunteja iltaisin niin asia otetaan esille. Työt tehdään työajalla ja jos ei ehditä, niin sitten keskustellaan mikä on olennaista ja mikä ei. Ei voi olla niin, että päivät tehdään oikeita töitä ja illat pyöritetän jotain wilmaa.
Niin. Opettajat eivät ole työaikalainsäädännön piirissä. Ja ei, yleensä tälle viestittelylle ei todellakaan ole aikaa koulun arjessa työpäivien aikana -silloin opetetaan, palaveerataan, tavataan opiskelijoita. On jatkuva sosiaalinen härdelli päällä. Kaikki keskittymistä vaativa ja kirjalliset hommat jäävät iltoihin.
Meillä myös on ihan johdon ja opiskelijahuollon jatkuva painostus "aktiiviseen yhteydenpitoon" kotiväen kanssa. Toteutusta myös valvotaan ja siitä pitää raportoida, ettei vaan jää tekemättä nämä viestit, mitä kaikki täällä tuntuvat vihaavan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä paskaa? Tottakai vanhemman pitää osallistua ja tarkistaa läksyt ja jopa tehä ne lapsen kanssa yhdessä ja jutella koulunkäynnistä yleisesti. Ja tosi hyvä, että wilmassa ilmotellaan kaikista retkistä yms poikkeusjutuista, kun ei oma ainakaan muista näistä infota. Kyl wilma on ollu ihan pelastava työkalu, muuten menis ohi kaikki läksyt yms. jutut. Tosin itellä vasta eka luokkalainen. Että se haluaa vaan leikkiä ja touhuta kaverin kanssa eikä muista tyyliin mitään, mitä koulussa sanottu, vaikka kuinka kyselee ja kuulustelee.
Meillä onneksi on molempien lapsien opettaja ottanut alusta asti sen linjan, että läksyjä ei merkitä Wilmaan. Lapsen tehtävä on ne itse merkitä kirjaan tai ottaa vaikka valokuva taulusta johon läksyt on luokassa merkitty. Lapsen myös kuuluu tehdä läksyt itse ja ekaluokkalaisella siihen ei edes saisi kovin montaa minuuttia kulua. Opettajaan yhteys jos läksyt on niin vaikeita ettei lapsi selviydy niistä itse.
Poikkeusjuttuja ei pikkukoululaisten tietenkään tarvitse muistaa mutta kyllä 10v jo minusta voidaan velvoittaa itse huolehtimaan oikeat liikuntavarusteet, jos ne hänelle on koulussa kerrottu.
Ei tarvinne vastata.
Mikä hiton "reissuvihko??"
Googlettamalla esim. sanoilla: uutiset Wilma tiedonkulku
löytyy erilaisia artikkeleita
Olen alakoulun opettaja ja aivan kyllästynyt tähän kotien osallistamiseen, wilmaan ja vanhempien pyyntöihin selvitellä esimerkiksi vapaa-ajalla tapahtuneita riitoja. En ymmärrä miksi vanhempia pitää niin julmetusti joka asiaan osallistaa. Eikö riitä, että koulussa opetetaan ja kotona kasvatetaan? Toki kouluilla on myös koulupäivien aikana kasvatusvastuu (huonoon käytökseen puuttuminen, riitojen selvittely yms). Me hoidamme koulupäivän aikana tapahtuneet asiat, kodit hoitakoot vapaa-ajan asiat.
Wilmaan merkitsen läksyunohdukset (nämä on kotien hyvä tietää, jos unohtaminen on säännöllistä, voi kotona miettiä, miten tukea läksyjen tekemistä, minä en niitä voi tulla kotiik valvomaan) myöhästymiset, poissaolot, opiskelutarvikkeiden puuttumisen, huonon käytöksen (josta on huomautettu jo useamman kerran, silloinkin lähinnä tiedoksi, että ei tule vaikka huono käytösnumero yllätyksenä). Edellämainitut on rehtori velvoittanut wilmaan merkitsemään. En odota, että kotona keskustellaan sen enempää vaikka tunnin aikaisesta höpötyksestä, mun duuni on hoitaa ne tilanteet. Jos haluan, että lapsen kanssa kotona keskustellaan, pyydän sitä. Harvemmin pyydän. Ja soitan aina, jos on jotain isompaa selviteltävää. Näiden lisäksi laitan hyvä merkintöjä. Lisäksi rehtori on velvoittanut lähettämään viikottain viikkokirjeen, en ymmärrä miksi. Harvemmin minulla mitään isompaa asiaa on, joten tiedotteet ovat lyhyitä.
Poikkeukset ja mahdolliset luistin yms tarpeet laitan mahdollisimman ajoissa wilmassa kootusti huoltajille ja muistutan oppilaita koulussa niistä. Toki koulun toimintakulttuuri vaikuttaa, siihe, kuinka ajoissa saa tiedon koteihin. Meillä esimerkiksi on huonoa johtamista, joten poikkeukset saattavat tulla omaan tietooni lyhyellä varoitusajalla, silloin harmittaa kuormittaa koteja niillä.
Olisin erittäin tyytyväinen, jos saisin vain opettaa, suunnitella opetusta ja toteuttaa arviointia, ilman jonninjoutavia kirjauksia ja viestejä.