Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...

Vierailija
05.01.2018 |

Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.

Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.

Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.

Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.

Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.

Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.

Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?

Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.

Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...

Kommentit (1366)

Vierailija
841/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ostin luistimet kun jalka kasvoi, ainoa poika, suksia en ostanut kun meni hajalle

Menikö koulussa korvasiko koulu?

Vierailija
842/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin aikoinaan, yksi lapsi, ei siellä mitään ihmeellistä ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ostin luistimet kun jalka kasvoi, ainoa poika, suksia en ostanut kun meni hajalle

Menikö koulussa korvasiko koulu?

osa luisteli, osa hiihti, eikä poika valittanut

Vierailija
844/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmassa viestejä; osallistu kyselyyn, osallistu tutkimukseen , voit halutessasi kieltäytyä, kieltäytyä lapsesi osallistumisesta...

Vanhenpana joutuu itsekin "käymään koulua".

Ihan kuin tekemistä ei jo olisi riittämiin.....

Vierailija
845/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän outona sitä, että lapsilla on kalliit merkkipuhelimet jne., mutta värikyniä ja viivoitinta ei kotiin voida ostaa, koska perusopetus on ilmaista ja miten opettaja voi siis olettaa, että matkan läksyjä varten kotina olisi viivoitin, että sehän pitää saada kotiin koulusta.

Minä voin ostaa tai lainata kouluunkin vaikka sen sieniveitsen tai valomiekan (joita meiltä on tilailtu), mutta en sillä yhden yön varoajalla mikä meillä on jatkuvasti se reagointiaika.

Vierailija
846/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan hirveää, kun pitää osallistua lapsensa arkeen, vaikka vanhemmalla olisi parempaakin tekemistä.

Vierailija
847/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän ennenkin palstalla kertonut mutta mulla paloi hihat siinä vaiheessa, kun illalla 19.30 napsahtaa tilaus, että aamulla 7.50 pitää esikoisella olla koulussa mukana miekka ja punapilkullista kangasta.

Se miekka jopa olikin, mutta ei meillä mitään kangasvarastoa ole.

Minä olin yksin lasten kanssa kotona ja nuorempi oli jo menossa nukkumaan - olisiko pitänyt kaivaa auto lumesta ja lähteä kauppaan etsimään kangasta?

Vierailija
848/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää Wilmassa jatkuva raportointi. Sanon tän kahden ns. kympin oppilaan äitinä. Osaan itsekin laskea, miten paljon turhaa työtä siitä kertyy vuositasolla, kun arpoo yhden viidestätoista positiivisesta merkinnästä jokaiselle erikseen, tunti ja luokka toisensa perään. Mitä minä teen tiedolla, että lapsi "piti yllä opiskelurauhaa"? Tai "osallistui aktiivisesti"? Hienoa jos näin oli, mutta jos on pakko jotain merkata, riittäisikö pelkkä plussa/miinus? Senkin tilalle ottaisin mielummin ysärin reissuvihkot ja kaksi vanhempainvarttia per vuosi, kasvotusten.

Tuntimerkinnät ei ole vain vanhempia varten. Ne on tärkeitä arvioinnin kannalta. Tätä on vaikea joidenkin ymmärtää.

Vierailija
849/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää elämä aika uuvuttavaa, koska olemme saatavilla 24/7. Wilma-viestejä paukkuu milloin tahansa, hammaslääkäriaikoja putkahtelee postilaatikkoon ja sitten tekstiviestinä tuleekin peruutuksia ja uusia aikoja ja pitäisi pysyä kärryillä. Lasten harrastuksiin liittyvissä asioissa tulee wa- viestiä ja sähköpostia ja täytyy muistaa milloin tapahtuu mitäkin. Kaiken kruununa tähän päälle vielä työasioissa meillä käytössä wa-ryhmä jolloin työasiat vyöryvät myös vapaa-ajalle. Meillä 5-henkinen perhe ja seinäkalenteri aina ihan täynnä merkintöjä sekä työpaikalla mulla oma muistio seinässä, joka pursuilee kaikkia muista tehdä sitä sun tätä-merkintöjä. Joskus sitä miettii miksi on koko ajan niin uupunut, mutta sitten kuin miettii mitä infotulvaa käsittelee päivästä toiseen, niin onko se mikään ihme.

Vierailija
850/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan hirveää, kun pitää osallistua lapsensa arkeen, vaikka vanhemmalla olisi parempaakin tekemistä.

Oletko aikuinen lapsi, ei omia lapsia? Vieläkin äidiltä selitystä ym. vaatimassa? Allu?

Vierailija
851/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei yhdelläkään lapsella ole ollut tuollaista wilmassa. Ihan vaan perusjutut. Joskus opettaja ilmoitti aamulla vasta liikuntavarusteista. Silloin kyllä laitoin palautetta opettajalle. Vaikea ottaa urheiluvälineitä mukaan, jos ilmoittaa niin myöhään, että lapsi on jo lähtenyt kouluun.

Vierailija
852/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan kun opettaja saakin yhtäkkiä päähänsä, että huomenna luistelua! Varsinkin jos talven ekat luistelut. Meillä luistimet varaston perällä ja ei välttämättä olla edes sovitettu niitä ja saattaa olla, että mennään miehen kanssa molemmat aamulla aikaisin töihin (lähtö kotoa ennen kuutta), vuorotöitä kun teemme. Siinä kohtaa saa lapset mennä ilman luistimia ja joskus olen laittanut aika vihaisen viestin opettajalle että ei onnistu tällä varoajalla nämä asiat. Kaverini on opettaja ja aina tuskailee miten opettajilla on rankkaa ja vanhemmat ovat hirveitä. Varmasti niinkin, mutta joskus vanhemmat ovat hirveitä ihan syystä.

Ymmärrän, mulla sama ongelma, mutta toisaalta syytän itseänikin. Kai sen luistintilanteen voisi tarkistaa ilman mitään viestiäkin. Esim. voisi mennä kaivelemaan niitä luistimia varastosta nyt. Oispahan sitten valmiina.

Vierailija
853/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän se opetajien aika menee Wilmaillessa, ja ihmetellään kun kukaan ei opi mitään.

Opettaja ei kyllä tunnin aikana ehdi mitään wilmailla.

Vierailija
854/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko kirjoitti:

Juu. En usko. Päikyssä oli tollasta.

Meillä ainakin kaikki siistit askartelut tehty koulussa koulun omista tarvikkeista - olen kiitollinen. Ei enää raihuorohon ym kasvatusta kotona ym.

Opet on ihan burnout outissa näin syksyllä muutenkin....

Pitäs kieltää opeilta kännyköiden käyttö työpäivän aikana.

Rupeais burnoutit vähenemään.

kouluissa pitäisi ottaa kännykät haltuun heti aamusta ja antgaa kun tulee kotiinlähdön aika. 

Vierailija
855/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän se opetajien aika menee Wilmaillessa, ja ihmetellään kun kukaan ei opi mitään.

Opettaja ei kyllä tunnin aikana ehdi mitään wilmailla.

Mun esikoisen ranskan opettaja pyöritti tunnilla kenneliään. Eli käkki koneensa ääressä ja opiskelijat teki runsaasti ryhmätöitä.

Vierailija
856/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsella oli luokilla 4 - 6 vanhempi miesopettaja, joka ei koskaan laittanut Wilmaan mitään, että näinkin voi olla.

Erittäin hyvä opettaja oli kyllä, piti kuria ja omasi auktoriteettia.

oliko Hgissä? alkoiko open etunimi Pllä

Ei ollut Hgissä, ja asiat käsiteltiin vanhempain varteissa (niitäkin oli vain muutama), ei siis Wilmassa.

Vierailija
857/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko kirjoitti:

Juu. En usko. Päikyssä oli tollasta.

Meillä ainakin kaikki siistit askartelut tehty koulussa koulun omista tarvikkeista - olen kiitollinen. Ei enää raihuorohon ym kasvatusta kotona ym.

Opet on ihan burnout outissa näin syksyllä muutenkin....

Pitäs kieltää opeilta kännyköiden käyttö työpäivän aikana.

Rupeais burnoutit vähenemään.

kouluissa pitäisi ottaa kännykät haltuun heti aamusta ja antgaa kun tulee kotiinlähdön aika. 

Opettajat mukaanlukien!

Vierailija
858/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hulluksi mennyt tuo koulun Wilma touhu. Opettajille säännöt että ohjelmaa ei voi muuttaa vasta edellisenä päivänä. Tuo Wilma on osittain turha, höpönhöpöä, tärkeilyä ja marttyyriyttä. Turhis. Ällö digi ähky. Joku vihkosysteemikin ilmoituksina kodin ja koulun välillä olisi parempi kuin Wilma. Eiköhän nuo kaikki inhoa sitä, opettajat,oppilaat, vanhemmat.

Vierailija
859/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hulluksi mennyt tuo koulun Wilma touhu. Opettajille säännöt että ohjelmaa ei voi muuttaa vasta edellisenä päivänä. Tuo Wilma on osittain turha, höpönhöpöä, tärkeilyä ja marttyyriyttä. Turhis. Ällö digi ähky. Joku vihkosysteemikin ilmoituksina kodin ja koulun välillä olisi parempi kuin Wilma. Eiköhän nuo kaikki inhoa sitä, opettajat,oppilaat, vanhemmat.

Ei tuollainen ohjelman vaihtelu varmaankaan kovin yleistä ole. Jollakin opettajalla on vain tuollainen sätkytapa. Siitähän voi antaa opettajalle palautetta, jos hän ei itse tajua.

Omien lasteni opettajat eivät ole ikinä harrastaneet tuollaista suunnitelmien vaihtamista.

Vierailija
860/1366 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollainen ohjelman vaihtelu varmaankaan kovin yleistä ole. Jollakin opettajalla on vain tuollainen sätkytapa. Siitähän voi antaa opettajalle palautetta, jos hän ei itse tajua.

Omien lasteni opettajat eivät ole ikinä harrastaneet tuollaista suunnitelmien vaihtamista.

Lue ketju. Hyvin yleistä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi