Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Keskustelijoiden asenteesta näkee että täälläkin suurinosa on näitä kauhukakaroiden ja rikollisten äitejä.
Joo no siitä ei makseta erikseen että kirjoitetaan WIlma-viestejä. Koulupäivän aikana niitä ei mitenkään ehdi tehä, joten ne on tehtävä työpäivän jälkeen. Sama pätee tuntien suunnitteluun. Et ei jos sulla on 10 minsan välkkä, pitää vaihtaa luokkaa ja siirrellä tuoleja, käynnistää tietokone, vastata oppilaiden kyselyihin käytävällä, käydä kusella nii joo ei. Ei ehdi työpäivän aikana hoitaa näitä, joten itsekin laitan illalla kun olen työpäivän jälkeen (loppuu klo 16) kotona.
Lopettakaa opet se Wilmailu, ettette joudu burnouttiin. Koulu voi hankkia askartelutarvikkeet ja sieniveitset, jos niitä tarvitaan.
Takas ysärille ja tärkeät asiat paperilapulla viikkoa paria ennen ja muut antaa olla. Todella huonosta käytöksestä järjestetään kaasvokkain keskustelu, mutta jostain väärästä matikantehtävästä...
ostin luistimet kun jalka kasvoi, ainoa poika, suksia en ostanut kun meni hajalle
Tämä on aika mielenkiintoinen ketju. Opena ihan uteliaana luen tätä.
Havaintoja ketjusta:
-Opettajat. Osa opettajista ei hallitse tiedottamista. Ei kuulu tapoihin laittaa vanhemmille yöllä Wilma-viestejä. Vanhempien ei ole velvollisuus tarkistaa Wilmasta viime hetken muutoksia, mitä open päähän on pälkähtänyt. Jos ope on torstaina sanonut, että perhantain liikunnassa on hiihtoa, silloin otetaan sukset. Opettaja ei voi suunnitelmaa yhtäkkiä vaihtaa. Ottakaa opettajaan yhteyttä ja sanokaa, ettette pysty jatkuvasti päivystää Wilman äärellä.
- Sukset ja luistimet. Opettajalta on fiksua ilmoittaa, että kahden tai kolmen viikon päästä alkaa luistelukausi, että perheet ehtivät varautua. Lisäksi perheet voivat itse seurata vuoden vaihtumista syksystä talveksi ja ennakoida. Luistelu- ja hiihtokausi alkaa tänä vuonnakin.
-Perheiden arjen hallinta. Varatkaa aika perheneuvolaan, jos arki on kaaosta. Saatte sieltä toivottavasti apua. Ei ole normaalia, että lapsen aamutoimiin kuluu aikaa kaksi tuntia ja läksyihin menee viisi. Lapsi ei pysy asiassa. Annate hänen johtaa orkesteria ja vetkutella ja vitkutella.
- Erilaiset perheet. Toiset valittavat, kun ope viestii liian vähän ja toiset sitä, kun viestejä tulee liian paljon.
Lapseni opettaja (alakoulu) lähettää viikoittain viestin. Hänellä on selkeä tapa viestiä: ranskalaiset viivat. Viestistä voi helposti tsekata seuraavan viikon asiat.
Olen opettaja. Vanhemmat ovat välillä kärsimättömiä Wilman kanssa. He eivät aina ymmärrä, että opettaja ei pidä on-line -palvelua Wilmassa. Opettaja opettaa.
Kun vanhempi on kesken koulupäivän laittanut opettajalle jonkin viestin, uusi viesti voi tulla jo parin tunnin kuluttua, että mikset vastaa. Joiltakin vanhemmilta puuttuu se ymmärrys, että ope on luokassa opettamassa 20+ oppilaan luokkaa, ettei siinä aina heti ehdi vastata tai lukea huoltajan viime hetken muutoksia lapsen koulupäivän poikkeusaikatauluihin.
Luulenpa, että niin opettajissa kuin huoltajissakin on viestittäjiä, joilla olisi varaa parantaa viestintäkäyttäytymistään.
Älkää ostako liikuntavälineitä(luistimia, suksia jne.) Lainsäädännön mukaan KAIKKI opetussuunitelmaan/opetukseen kuuluvan tulee koulun järjestää ihan ilmaiseksi kaikille oppilaille tulotasoon katsomatta. Eihän matematiikan kirjojakaan itse kouluun osteta.
Ihan perseestä tämä nykyaika ja nillitys. Kaikki pitää raportoida tai ainakin nykyinen opettaja tekee näin. Lapsi jättää läksysyä yhden pienen kohdan tekemättä, niin heti on merkintää ettei koko läksyä ole tehty. Huoh, on siinä opettajalla turhaa hommaa kirjoitella koko 20 hengen luokan kanssa tommosta.
Ratkaisin ongelman sillä, että en ole wilmaa avannut.
Pitäkää oikeuksistanne kiinni kirjoitti:
Älkää ostako liikuntavälineitä(luistimia, suksia jne.) Lainsäädännön mukaan KAIKKI opetussuunitelmaan/opetukseen kuuluvan tulee koulun järjestää ihan ilmaiseksi kaikille oppilaille tulotasoon katsomatta. Eihän matematiikan kirjojakaan itse kouluun osteta.
Mä en käsitä tuota ajatustapaa. Jos sulla on rahaa, osta ihmeessä lapsellesi liikuntavälineet. Koulut ovat tosi köyhiä. Hiihtäminen on hirveää koulun kauheilla suksilla. Ne ovat a) vanhoja, b) huonokuntoisia ja c) niitä ei kukaan huolla.
Sun periaatteen vuoksi lapsesi liikuntatunnit ovat tuskaa.
Pidän outona sitä, että lapsilla on kalliit merkkipuhelimet jne., mutta värikyniä ja viivoitinta ei kotiin voida ostaa, koska perusopetus on ilmaista ja miten opettaja voi siis olettaa, että matkan läksyjä varten kotina olisi viivoitin, että sehän pitää saada kotiin koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja. Vanhemmat ovat välillä kärsimättömiä Wilman kanssa. He eivät aina ymmärrä, että opettaja ei pidä on-line -palvelua Wilmassa. Opettaja opettaa.
Kun vanhempi on kesken koulupäivän laittanut opettajalle jonkin viestin, uusi viesti voi tulla jo parin tunnin kuluttua, että mikset vastaa. Joiltakin vanhemmilta puuttuu se ymmärrys, että ope on luokassa opettamassa 20+ oppilaan luokkaa, ettei siinä aina heti ehdi vastata tai lukea huoltajan viime hetken muutoksia lapsen koulupäivän poikkeusaikatauluihin.
Luulenpa, että niin opettajissa kuin huoltajissakin on viestittäjiä, joilla olisi varaa parantaa viestintäkäyttäytymistään.
Miten voi olla että lähestukoon kaikki maapallon maat tulevat toimeen ilman wilmoja?
Suomessa kerätään lapsesta asti digitaalinen rekisteri, johin on merkitty jokainen pieraisu ja jonka tietoturva on tasolla soosoo ei saa katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Pidän outona sitä, että lapsilla on kalliit merkkipuhelimet jne., mutta värikyniä ja viivoitinta ei kotiin voida ostaa, koska perusopetus on ilmaista ja miten opettaja voi siis olettaa, että matkan läksyjä varten kotina olisi viivoitin, että sehän pitää saada kotiin koulusta.
Parempi kysymys on miten koulu voi olettaa, että lapsilla on ne puhelimet ja jos jollain ei ole, niin on eriarvoisessa asemassa, mikä taasen on syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vanhemmmat pitää tavoittaa jos lapsi sairastuu! Mun yläkoululinen saa rajuja migreenikohtauksia eikä sitä todelakaan saa laittaa silloin yksin kotiin. Aina haen sen sieltä itse. Menee yleensä terkan luo pötköttelemään siksi vartiks kun multa menee matkaan.
Aika kaukana mun lapsen tilanteesta, kun hänellä on huono olo.
Siitä huolimatta sitä lasta ei saa lähettää kotiin, ellei vanhempia ole saatu kiinni.
Aivan. Vähintään pitää lähettää kouluterkalle.
Eipä se terkkakaan saa lähettää oppilasta kotiin, ellei saa huoltajia kiinni. Ja joskus tämä jää opettajan hoidettavaksi, koska monissa kouluissa ei ole terkka joka päivä paikalla.
jahänen ethtävä on tehdä tarkastuksia eikä vahtia oksentelevaa/kuumeista lasta
Juu. En usko. Päikyssä oli tollasta.
Meillä ainakin kaikki siistit askartelut tehty koulussa koulun omista tarvikkeista - olen kiitollinen. Ei enää raihuorohon ym kasvatusta kotona ym.
Opet on ihan burnout outissa näin syksyllä muutenkin....
No kyllä niitä tarvitaan koulun jälkeenkin. Eihän nyt kukaan koulun liikuntatuntien varaan jätä lapsen liikkumista!
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä tuota ajatustapaa. Jos sulla on rahaa, osta ihmeessä lapsellesi liikuntavälineet. Koulut ovat tosi köyhiä. Hiihtäminen on hirveää koulun kauheilla suksilla. Ne ovat a) vanhoja, b) huonokuntoisia ja c) niitä ei kukaan huolla.
Sun periaatteen vuoksi lapsesi liikuntatunnit ovat tuskaa.
Miksi koulussa pitää opettaa välineurheilulajeja?
Paskat kamat köyhien penskoille on koulun organisoimaa kiusaamista.
Enpä usko kirjoitti:
Juu. En usko. Päikyssä oli tollasta.
Meillä ainakin kaikki siistit askartelut tehty koulussa koulun omista tarvikkeista - olen kiitollinen. Ei enää raihuorohon ym kasvatusta kotona ym.Opet on ihan burnout outissa näin syksyllä muutenkin....
Pitäs kieltää opeilta kännyköiden käyttö työpäivän aikana.
Rupeais burnoutit vähenemään.
Klo 4.20?? Ope varmaankin jäämässä pitkälle saikulle piakkoin? Pakko , mikäli tää on totta. Lähetetty silloin, vai olisko jotenkin päivittynyt vasta silloin?