Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Koulu ei voi velvoittaa oppilasta tuomaan kotoaan yhtään mitään. Tämähän asettaa perheet/lapset eri asemiin. Kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa kaikkeen. Omien lasteni ollessa koululaisia, tein hyvin selväksi, ettei mulla ollut varaa jokoka vuosi ostaa uusia luistimia. Joita ehkä käytettiin kerran tai kaksi vuodessa. Tai suksia - Helsingissä! Jos koulu vaatii jotain opetussuunnitelmaan kuuluvaa - hommatkoon sen :)
Toisaalta kun tämän päivä uutisia lukee, ei ole mikään ihme että viestejä tippuu alvariinsa. Kauhulla odotan pienten lastenlasteni kasvamista koululaisiksi. :(
Eli kaikesta pitää keskustella kotona, vaikka se meidän pikku arttu-vilma ei koskaan mitään kellekään ole tehnyt..... mutta jos onkin. Tämä siis karrikoiden näissä härskeissä mulle ei kukaan vielä mitään voi kun en oo 15 v.
Itse suurperheen äitinä, jonka kaikki lapset ovat jo peruskoulun käyneet, en voi kuin ihmetellä näitä wilmaviestejä koskevia ketjuja.
En muista montaa wilmaviestiä tulleen kaikilta lapsilta yhteensä. Mitä ihmeen viestejä nämä ovat, mitä toisten puhelimet koko ajan paukuttavat. Itse otin sen asetuksen pois kertaheitolla, mikä kilisyttää sähköpostiin aina kun jotain viestiä jonnekin tulee. Kerran viikossa kävin varmaan wilmassa katsomassa kaikki lapset samalla kerralla, kiinnosti yläkoulupuolella ne tuntimerkinnät ja myös vähän seurata, että mitä kokeita ja koearvosanoja heillä siellä näkyy. Mistään luisteluista ei wilmassa viestitelty, eikä papereista eikä mistään muustakaan. Joskus saattoi olla ehkä kaksi kertaa vuodessa joku poikkeusaikataulu ellei nyt viimeistä kouluviikkoa ennen lomaa lasketa. Mutta yleensä oma lapsi tai nuori oli sen jo kertonut, että menevät vaikka jonnekin näyttelyyn tai retkelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kännykässä Wilma appi, joten ei tuota minkäänlaista vaivaa seurata sitä, menee ehkä minuutti vilkaista mitä siellä nyt on ja tartteeko reagoida, siinä samalla kun muutenkin ottaa kännykän käteensä. On hyvä että on yksi keskitetty kanava jota kautta viestintä kulkee. Opettaja ilmoittaa etukäteen milloin on hiihtoa tai luistelua tai jotain muuta, joten ehtii kyllä varautua, ja harvoin mihinkään viesteihin tarvitsee mitään vastata tai muutenkaan reagoida, tiedotteita ne vain on. Koulun Wilman lisäksi lapsen harrastus käyttää Wilmaa, joten niitä viestejä tulee toisinaan monta päivässä, sit taas joskus ei tule yhtään. Kuopuksen päiväkodin käyttämä järjestelmä on paljon hankalampi.
Ei se aina niin yksinkertaista ole, ei kaikissa töissä voi aina napata sitä kännykkää heti tai autoa ajaessa tms.
On myös pidemmän päälle todella uuvuttavaa päivystää sitä puhelinta 24/7.
Sanoinko että heti? Ei tietenkään, miksi sitä pitäisi 24/7 vahdata, vaan silloin kun muutenkin katsoo puhelinta. Ei auton ratissa, ei kesken työnteon, vaan silloin kun on itselle sopiva väli, kyllä ne viestit siellä odottaa. Siitä kuvakkeesta vaan näkee että siellä se viesti on ja muistaa tarkistaa sen. Jos jaksaa ja ehtii vauvapalstailla niin ei pitäis olla mikään ongelma tsekata sitä Wilmaa samalla... Enemmän kuulostaa nyt asenneongelmalta.
Kun suurin osa niistä viesteistä on niitä, että pitää reagoida asap.
Sehän se just on se ongelma, että tiedotus tapahtuu aina niin, että viime tipassa tulee muutoksia jne.
No ei kyllä ole, eikä tapahdu. Ei ainakaan meillä yhdenkään lapsen tai opettajan tapauksessa. Valita opettajalle jos se ei osaa suunnitella.
Luepa tämä ketju. Se on jatkuva, hyvin yleinen, ongelma.
Minun keskimmäisen lapsen äidinkielen opettaja teki meillä kyllä enkan, kun kello 4.20 oli päivitetty 8.30 alkavan kokeen koealue.
Aivan jatkuvasti tulee myöhään illalla tietoa seuraavasta päivästä, aamupäivän aikana ilmenee, että koulupäivä loppuukin pari tuntia aikaisemmin, aamulla tulee ohjeita, mitä tarvitaan retkelle/teatteriharjoituksiin jne.
Mä en usko tuosta viestistä sanaakaan. Missään koulussa ei takuulla toimita noin.
Siinähän se opetajien aika menee Wilmaillessa, ja ihmetellään kun kukaan ei opi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan kun opettaja saakin yhtäkkiä päähänsä, että huomenna luistelua! Varsinkin jos talven ekat luistelut. Meillä luistimet varaston perällä ja ei välttämättä olla edes sovitettu niitä ja saattaa olla, että mennään miehen kanssa molemmat aamulla aikaisin töihin (lähtö kotoa ennen kuutta), vuorotöitä kun teemme. Siinä kohtaa saa lapset mennä ilman luistimia ja joskus olen laittanut aika vihaisen viestin opettajalle että ei onnistu tällä varoajalla nämä asiat. Kaverini on opettaja ja aina tuskailee miten opettajilla on rankkaa ja vanhemmat ovat hirveitä. Varmasti niinkin, mutta joskus vanhemmat ovat hirveitä ihan syystä.
Sulle olisikin kai hyvä ilmottaa luistelusta jo marraskuussa? Olisiko riittävän ajoissa?
Ennen talven ekaa kertaa olisi hyvä olla noin viikon varoaika, koska tosiaan osa tarvitsee uudet luistimet.
Kesällä voi jo varautua ostamaan uudet jos toteaa ettei entiset mahdu. Kuitenkin sitä luistelua on joka kouluvuosi. Ei voi tulla yllätyksenä. Kesällä voi löytää käytettyjä jopa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan kun opettaja saakin yhtäkkiä päähänsä, että huomenna luistelua! Varsinkin jos talven ekat luistelut. Meillä luistimet varaston perällä ja ei välttämättä olla edes sovitettu niitä ja saattaa olla, että mennään miehen kanssa molemmat aamulla aikaisin töihin (lähtö kotoa ennen kuutta), vuorotöitä kun teemme. Siinä kohtaa saa lapset mennä ilman luistimia ja joskus olen laittanut aika vihaisen viestin opettajalle että ei onnistu tällä varoajalla nämä asiat. Kaverini on opettaja ja aina tuskailee miten opettajilla on rankkaa ja vanhemmat ovat hirveitä. Varmasti niinkin, mutta joskus vanhemmat ovat hirveitä ihan syystä.
Sulle olisikin kai hyvä ilmottaa luistelusta jo marraskuussa? Olisiko riittävän ajoissa?
Ennen talven ekaa kertaa olisi hyvä olla noin viikon varoaika, koska tosiaan osa tarvitsee uudet luistimet.
Kesällä voi jo varautua ostamaan uudet jos toteaa ettei entiset mahdu. Kuitenkin sitä luistelua on joka kouluvuosi. Ei voi tulla yllätyksenä. Kesällä voi löytää käytettyjä jopa ilmaiseksi.
Jalka kasvaa siinä puolessa vuodessa.
Meillä ei todellakaan ollut joka talvi luistelua koulussa.
Onko vielä ihme, että syntyvyys laskee, siis kyllä silloin 80 ja 90-luvulla oli asiat hyvin, ei tarvinnu moisia wilmoja, jos jotain ilkeyttä tehtiin tai muuta huomautettavaa oli, ope kirjotti lapun kotio, seki väärennettii ite mutsin allekirjotuksella, tommonen nykyajan touhu on ihan sairasta ja stressaavaa vanhemmillekki, pitäs poistaa koko homma, enkä ymmärrä miksi kotoa pitäisi raahata kaikenmaailman juttuja kouluun, luulisi, että koulu järjestää itse nämä kartongit ym...tilpehöörit.
Mummo 62 kirjoitti:
Koulu ei voi velvoittaa oppilasta tuomaan kotoaan yhtään mitään. Tämähän asettaa perheet/lapset eri asemiin. Kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa kaikkeen. Omien lasteni ollessa koululaisia, tein hyvin selväksi, ettei mulla ollut varaa jokoka vuosi ostaa uusia luistimia. Joita ehkä käytettiin kerran tai kaksi vuodessa. Tai suksia - Helsingissä! Jos koulu vaatii jotain opetussuunnitelmaan kuuluvaa - hommatkoon sen :)
Toisaalta kun tämän päivä uutisia lukee, ei ole mikään ihme että viestejä tippuu alvariinsa. Kauhulla odotan pienten lastenlasteni kasvamista koululaisiksi. :(
Eli kaikesta pitää keskustella kotona, vaikka se meidän pikku arttu-vilma ei koskaan mitään kellekään ole tehnyt..... mutta jos onkin. Tämä siis karrikoiden näissä härskeissä mulle ei kukaan vielä mitään voi kun en oo 15 v.
Käytettyjä luistimia saa muutamalla eurolla, eivät ole yleensä uutta kummempia. Ei aina tarvitse olla uusinta uutta, lapsillekaan. Miten te saatte tästä näin ison ongelman aikaan? Oman lapsen sain kasvatettua 90- luvulla pätkätyöläisenä minimituloisena. Ei ollut kirppiksiä meillä eikä nettikirppiksiä olemassakaan. Lapsi harrasti useampia lajeja ja kaikkiin pystyin ostamaan uudet välineet. Osasin ennakoida ja säästää. Tänä päivänä ihmiset saa lähes kaiken ilmaiseksi lapsilleen tai pikkurahalla ja ei muka rahat riitä. Miten on mahdollista? Miten ei aikuiset osaa enää raha-asioitaan hoitaa? Kaksi työssä olevaa aikuista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalka kasvaa siinä puolessa vuodessa.
Meillä ei todellakaan ollut joka talvi luistelua koulussa.
No osta kasvunvaralla! Hyvä luoja teitä avuttomia 😄
Eikö sinne kouluun voi ilmoittaa että uudistan omia tieojärjestelmiäni yhtyeydenpitokokemuksen parantamiseksi. Näin käyttämällenne Wilma-järjestelmälle ei löydy rajapintatukea 31.12.2023 klo 24 jälkeen, joten huomioinette tämän uudistuksen yhteydenpidossanne. Kirjepostin käyttö on edelleen mahdollista kirjekohtaisella käsittelymaksulla 57 euroa, käsittelyaika on 21 vuorokautta kirjeen vastaanottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Voi sitä aikaa kun oli reissuvihot, ei silmasta tietoakaan. Ja yläasteella paperinen kuukausiraportti.
Nykyään wilma on johtanut siihen että pompotus huipussaan.
Kävin siis peruskoulun 1995-2004.Tosin ala-asteen pikkujouluissa jokaisen perheen piti erikseen nousta lavalle ja äidin/isän piti kertoa ammattinsa ja missä asutaan.
Kuului siis pikkujoulujen ohjelmaan, äitini piti hommaa nöyryyttävänä.
Tämä siis vuonna -95
Niinpä, tuollaista se on kun sydämen sivistys puuttuu, sitten briljeerataan varakkuudella, omaisuudella tai koulutuksella.
Tulipa mieleeni, ehkä opet tarvitsevat jatkuvaa kannustusta miten tärkeää työtä he tekevät. Olisiko kiitoksen paikka joskus........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ilmoittanut että en käytä nettiä muuta kuin töissä ja sielläkin vaan satunnaisesti.
Olen myös ilmoittanut että jos koulu haluaa että seuraan Wilmaa, niin saavat toimittaa minulle liittymän ja laitteen jolla pääsen nettiin...
Eipä ole ollut ongelmia.
Kyllä ne tiedot tulee sieltä edelleen reissuvihkon muodossa ja joskus opettaja on mielestään kiireeellisempiä asioita laittanut myös tekstiviestinä.Mutta vauva-palstailu sujuu moitteetta ihan omilla laitteilla?
Sujuu tietty, mutta kyse on enemmänkin periaatteesta, ja siitä että Wilmaa pitää seurata ns kokoajan, siihen orjuuteen en halua.
On minulla kotona laitteet, mutta käytän niitä harvakseltaan.
Itse olen suurperheen äiti ja opettaja. Pyrin katsomaan lasteni Wilmat kerran päivässä, yleensä illalla. Mitään ilmoituksia minulle ei kilahtele. Jos joku opettaja ilmoittaa viime tipassa jostain muutoksista niin se on voi voi, huonoa organisointia opelta. Saattaa mennä ohi. Aamut aloitan avaamalla oman työwilmani, siinä vaiheessa keskityn oppilaideni Wilma-asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ilmoittanut että en käytä nettiä muuta kuin töissä ja sielläkin vaan satunnaisesti.
Olen myös ilmoittanut että jos koulu haluaa että seuraan Wilmaa, niin saavat toimittaa minulle liittymän ja laitteen jolla pääsen nettiin...
Eipä ole ollut ongelmia.
Kyllä ne tiedot tulee sieltä edelleen reissuvihkon muodossa ja joskus opettaja on mielestään kiireeellisempiä asioita laittanut myös tekstiviestinä.Mutta vauva-palstailu sujuu moitteetta ihan omilla laitteilla?
Sujuu tietty, mutta kyse on enemmänkin periaatteesta, ja siitä että Wilmaa pitää seurata ns kokoajan, siihen orjuuteen en halua.
On minulla kotona laitteet, mutta käytän niitä harvakseltaan.
Ei tarvi seurata koko ajan. Jos sattuu opeksi kokematon, joka ei tätä hoksaa, hänelle voi kertoa esim. että pyrin käymään Wilmassa kerran päivässä, joskus saattaa unohtua.
Vierailija kirjoitti:
Kehotus keskustella asiasta kotona on syytä ottaa vakavissaan. Opettajan sana kun ei aina mene perille. Opettaja kyllä kieltää aina keikkumasta tuolilla. Tuolilla keikkuminen on pakko kieltää halvaantumisriskin vuoksi (oppilas kaatuu niska edellä takana istuvan pulpetin kulmaan...). Samaa oppilasta saa olla kieltämässä usein kymmeniä kertoja tunnin aikana. Olisi hienoa, jos vanhemmat voisivat tehdä osuutensa ja vaatia muksuaan lopettamaan vaarallisen keikkumisen.
Wilmaan kuuluu nykyään kirjata kaikki pikkuasiat. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mistä pikkuasiasta muodostuu isompi juttu.
Opettajan oletetulla sivistystasolla varustetun ihmisen voisi kuvitella osaavan ilmaista itseään sen verran selvästi, että vanhempi ymmärtää kyseessä olevan jatkuvan, toistuvan ja mahdollisesti vaarallisen käytöksen, johon on jo yritetty puuttua siinä epäonnistuen.
Jos kirjoittaa vain "keikkui tuolilla", antaa ymmärtää, että lapsi keikkui kerran ja sitten lopetti kun kiellettiin.
Olkaa opettajat täsmällisiä ilmaisussanne ja kertokaa myös, minkä muutoksen tahdotte tilanteeseen. Tuolilla keikkuminen parantaa lapsen tasapainoa ja vahvistaa syviä vatsalihaksia, joten itselläni ei tulisi mieleenkään kieltää jonkun utopistisen halvaantumisriskin takia.
Onkohan tämänkin viisi vuotta vanhan ketjun tilanne jo ratkennut?
Sijaistin juuri ala-asteen opettajaa. Tapasin muita kyseisellä koululla. He eivät (oma ammillinen taustani täysin muualla) vaikuttaneet järin motivoituneilta, orgainsaatiokykyisiltä tai edes älykkäiltä. Sääliksi käy nykylapset, kun jatkuvasti uusi ihminen sijaistamassa. Yleiusilme opettaakunnassa oli laiskanpulskea, huudeltiin lapsille että olkaa hiljaa ja kokonaisuus ei kehittävää. Olen kovin iloinen saaneeni käydä toisenlaisessa ympäristössä niin ala-asteeni kuin maisterin paperitkin. Joka taopauskessa, täysin subjektiivista opettajan käytös. Kuin joku voi olla kykenevä opettamaan Suomen tulevaisuutta, ellei ymmärrä perus etikettiä ja tekee viimehetken muutoksia. Ongelma on, että jos valitat hänestä rehtorille, kostaa tuo henkilö lapseesi todennäköisesti arvosanojen muodossa sanasi. Aloitteen pitäisi tulla vanhemmilta yhdessä, mutta kuinkas heidät tavoitat. Parasta ehkä hyvin kaunissanaisesti toimittaa viesti ja tiedustella olisiko mahdollista, että pyynnöistä tulevaisuudessa tiedotettasiin 2 arkipäivää aiemmin. Tai edes yhden. Ei todellakaan 23 illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevien nuorisorikollisten vanhemmat täällä vaan kapinoi järjestelmää vastaan ja opettaa lapsetkin kapinoimaan koulua vastaan. Tälläista se koulunkäynti on nykyään. Ei eletä missään 70 luvulla..Harmi että tälläiset vanhemmat pilaavat lastensa pärjäämisen koulussa. Yliopistoon ei varmaan ap n lapse hae taikka pääse.
En ole ap, mutta... Minä kapinoin järjestelmää vastaan, mutta lapseni pärjäävät erinomaisesti koulussa. Esikoinen kirjoittaa keväällä viimeiset aineensa, mutta tähän mennessä on kirjoittanut neljä L:ää. Ei lahjakkuus vaadi lampaana oloa eikä järjettömyyksiä. Toinenkin poikani on lukiossa ja pärjää hyvin. Kuopus ala-asteella.
Samoin täällä vanhemmat akateemisia. Wilma nostaa kyllä aina sykettä. Nuhdellaan jos ei ole joka päivä päivystää wilman ääressä kun on nämä työtkin mitkä pitäisi hoitaa välillä. Kummia palavereita joista ilmoitetaan, että nyt kokoonnumme pohtimaan miten voimme auttaa kun kerran on jäänyt läksyt tekemättä. Kokeista on tullut kiitettäviä ja todistukseen myös.
Mua ärsyttää Wilmassa jatkuva raportointi. Sanon tän kahden ns. kympin oppilaan äitinä. Osaan itsekin laskea, miten paljon turhaa työtä siitä kertyy vuositasolla, kun arpoo yhden viidestätoista positiivisesta merkinnästä jokaiselle erikseen, tunti ja luokka toisensa perään. Mitä minä teen tiedolla, että lapsi "piti yllä opiskelurauhaa"? Tai "osallistui aktiivisesti"? Hienoa jos näin oli, mutta jos on pakko jotain merkata, riittäisikö pelkkä plussa/miinus? Senkin tilalle ottaisin mielummin ysärin reissuvihkot ja kaksi vanhempainvarttia per vuosi, kasvotusten.
Kahden erityislapsen kokemuksella, aikatauluttakaa Wilma. Esim. kerran pari viikossa, klo. 15-16 tai 16-17 on Wilma-aika. Muutoin koko appia ei tarvitse avata, jos ei ole mitään akuuttia meneillään. Jos tuntuu että tuhraantuu päivä-ja viikkokaupalla Wilmaan aikaa, on helpompaa sopia palaveri opejen kanssa. En päivystä enää joka päivä Wilmassa. Kerta, kaksi viikossa toimii loistavasti. Jos kaikki menee hyvin, kerran viikossakin on ihan tarpeeksi.