Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...

Vierailija
05.01.2018 |

Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.

Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.

Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.

Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.

Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.

Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.

Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?

Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.

Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...

Kommentit (1366)

Vierailija
321/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä koskaan kirjautunut wilmaan klo 16 jälkeen arkisin ja viikonloppuisin ei tulisi mieleenkään. Rehtorilta tullut tähän suositus, voisivat muut koulut ottaa mallia.

T. Luokanope kolmatta vuotta hki

Vierailija
322/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn Wilmassa ehkä kolmen kuukauden välein, en tarvitse sitä muuhun kuin jos ilmotan lapsen sairaana olosta yms. Senkin voin oikeasti hoitaa tekstiviestillä.

En ymmärrä vanhempia jotka käy Wilmassa päivitääin ja hääräävät muutenkin koulun parissa, minusta koulu kuuluu opettajille ja kouluhenkilökunnalle ja oppilaille, ei se ole vanhempien työtä siellä järjestellä ja sorkkia. Minä luotan opettajiin ja kouluun, sekä myös lapseeni. Me osataan puhua keskenään, miten koulussa menee, ja jos ongelmia tulee niin kyllä ne takuulla soittavat minulle, siellä on koululla tiedot kyllä mistä minut tavottaa hätätilanteen tullen.

Miksikähän tällänen Wilma edes pitänyt tehdä, oletetaan että jokainen kyylää sitä kokoajan? Reppuvihko oli paljon parempi systeemi. 

Yksi kaverini käy wilmassa päivittäin, eikä taida edes kerta riittää. On jatkuvasti kiukkunen ihan sen wilman takia, sen poika onkin ongelmainen eikä pärjää koulussa yhtään. Mutta kun itse huomautin että en minä missään wilmassa käy kun muutaman kerran vuodessa, tuhahti mulle "mä ainakin olen kiinnostunut lapsestäni!"  Joo, ja minäkö en ole, koska lapseni pärjää koulussa hyvin, osaa käytöstavat ja kyselen siltä ihan itse miten koulussa menee, enkä kyttää onko tullut wilmaan merkintöjä, minulla kun ei ole lapsen suhteen mitään pelkoja että tulisi edes mitään merkintöjä, ja jos tulee, ne ovat vaaleanpunaisia hyvästä työstä. 

Mutta kytätlään wilmaansa ja raivotkoon päivittäin typerän kakaransa tekoja, eipä ole mun ongelma. Minulle wilma ei ole mikään pakollinen paikka käydä, olen oman peruskouluni jo käynyt.

Nykyinen ops painottaa vanhempien osallistamista eli ei tää ole mikään viitsinkö vai enkö viitsi -juttu.

Onko lakiin kirjattu vanhemmille osallistumispakko? Jos ei, se siitä.

No kyllä se on.

Lastensuojelulaki edellyttää huoltajan hoitavan velvollisuutensa. Jos ei hoida, niin sitten ne mielipireensä saa käydä kertomassa siellä sosiaalivirastossa.

Tämä on ala-arvoinen kommentti. Kertoo kaiken opettajien asenteesta. Miten ihmeessä tämän ketjun asia liittyy MILLÄÄN TAVALLA sosiaalivirastoon, sinnekkö mennään valittamaan, kun ei olla tyytyväisiä opettajien tyyliin ja tapaan viestittää turhia asioita wilmassa, ja nipottaa kaikesta? Vai tarkoitatko, että kun opettajalla menee herne nenään, niin kostolla tehdään lasuja lapsista? Sellaistakin olen kuullut. Mitähän tämä viesti viestittää? Itse en ole kuullut vanhemmasta, joka ei hoitaisi velvollisuuttaan. Ne perheet jotka eivät sitä tee (joita on kuitenkin aika harvassa), kuuluvat jo sosiaalitoimen piiriin. Oletpas törkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn Wilmassa ehkä kolmen kuukauden välein, en tarvitse sitä muuhun kuin jos ilmotan lapsen sairaana olosta yms. Senkin voin oikeasti hoitaa tekstiviestillä.

En ymmärrä vanhempia jotka käy Wilmassa päivitääin ja hääräävät muutenkin koulun parissa, minusta koulu kuuluu opettajille ja kouluhenkilökunnalle ja oppilaille, ei se ole vanhempien työtä siellä järjestellä ja sorkkia. Minä luotan opettajiin ja kouluun, sekä myös lapseeni. Me osataan puhua keskenään, miten koulussa menee, ja jos ongelmia tulee niin kyllä ne takuulla soittavat minulle, siellä on koululla tiedot kyllä mistä minut tavottaa hätätilanteen tullen.

Miksikähän tällänen Wilma edes pitänyt tehdä, oletetaan että jokainen kyylää sitä kokoajan? Reppuvihko oli paljon parempi systeemi. 

Yksi kaverini käy wilmassa päivittäin, eikä taida edes kerta riittää. On jatkuvasti kiukkunen ihan sen wilman takia, sen poika onkin ongelmainen eikä pärjää koulussa yhtään. Mutta kun itse huomautin että en minä missään wilmassa käy kun muutaman kerran vuodessa, tuhahti mulle "mä ainakin olen kiinnostunut lapsestäni!"  Joo, ja minäkö en ole, koska lapseni pärjää koulussa hyvin, osaa käytöstavat ja kyselen siltä ihan itse miten koulussa menee, enkä kyttää onko tullut wilmaan merkintöjä, minulla kun ei ole lapsen suhteen mitään pelkoja että tulisi edes mitään merkintöjä, ja jos tulee, ne ovat vaaleanpunaisia hyvästä työstä. 

Mutta kytätlään wilmaansa ja raivotkoon päivittäin typerän kakaransa tekoja, eipä ole mun ongelma. Minulle wilma ei ole mikään pakollinen paikka käydä, olen oman peruskouluni jo käynyt.

Nykyinen ops painottaa vanhempien osallistamista eli ei tää ole mikään viitsinkö vai enkö viitsi -juttu.

Onko lakiin kirjattu vanhemmille osallistumispakko? Jos ei, se siitä.

No kyllä se on.

Lastensuojelulaki edellyttää huoltajan hoitavan velvollisuutensa. Jos ei hoida, niin sitten ne mielipireensä saa käydä kertomassa siellä sosiaalivirastossa.

Tämä on ala-arvoinen kommentti. Kertoo kaiken opettajien asenteesta. Miten ihmeessä tämän ketjun asia liittyy MILLÄÄN TAVALLA sosiaalivirastoon, sinnekkö mennään valittamaan, kun ei olla tyytyväisiä opettajien tyyliin ja tapaan viestittää turhia asioita wilmassa, ja nipottaa kaikesta? Vai tarkoitatko, että kun opettajalla menee herne nenään, niin kostolla tehdään lasuja lapsista? Sellaistakin olen kuullut. Mitähän tämä viesti viestittää? Itse en ole kuullut vanhemmasta, joka ei hoitaisi velvollisuuttaan. Ne perheet jotka eivät sitä tee (joita on kuitenkin aika harvassa), kuuluvat jo sosiaalitoimen piiriin. Oletpas törkeä.

Noin se nyt vaan menee. Laiminlyö ne uuden opsin asettamat vaatimukset huoltajalle niin siitä lähtee lasu. Jopa peruuttamattomasta hammashoitola-ajasta lähtee lasu.

Tervetuloa nykyaikaiseen rentoon äitiyteen.

T. Äiti

Vierailija
324/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä koskaan kirjautunut wilmaan klo 16 jälkeen arkisin ja viikonloppuisin ei tulisi mieleenkään. Rehtorilta tullut tähän suositus, voisivat muut koulut ottaa mallia.

T. Luokanope kolmatta vuotta hki

Myöskin meidän rehtorimme on ohjeistanut, ettei wilmaa tulisi käyttää klo 16-18 jälkeen (päivästä riippuen). Hyvin on toiminut kommunikointi ajallaan eikä ole tullut huonoa palautetta keltään.

Vierailija
325/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ops ei tasan ole mikään laki. Lapsella on oppivelvollisuus, ei aikuisella joka on omat koulunsa jo käynyt.

Oppivelvollisuus koskee lasta. Laki velvoittaa huoltajaa pitämään huolta siitä, että lapsi suorittaa oppivelvollisuuden. Opetussuunnitelmassa on kerrottu, mitä oppivelvollisuuden alaisiin opintoihin sisältyy. Siten ops velvoittaa myös sitä huoltajaa. Jos huoltaja ei halua olla missään yhteydessä kouluun tai muutenkaan osallistua koulun ja kodin väliseen yhteistyöhön, hän voi antaa lapsensa huostaan tai kouluttaa hänet itse. Lapsi on myös kotikoulussa aina kotikuntansa koululaitoksen piirissä, vaikka ei siellä kävisi koulua, ja lapsen tulee tenttiä kaikki oppiaineet koulussa vuosittain. Koulusta ei eroon pääse. Mutta ainahan voi muuttaa vaikka Nepaliin.

Vierailija
326/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne pakko lukea, jos silloin illalla laitetaan seuraavan koulupäivän asioita sinne Wilmaan. Tyyliin 19.50 ohjeet että aamulla 7.50 pitää olla punapilkullista kangasta ja miekka.[/quote]

No hohhoijaa. Niin varmaan.

Vierailija
327/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjkl kirjoitti:

On ne pakko lukea, jos silloin illalla laitetaan seuraavan koulupäivän asioita sinne Wilmaan. Tyyliin 19.50 ohjeet että aamulla 7.50 pitää olla punapilkullista kangasta ja miekka.

No hohhoijaa. Niin varmaan.

Mitä niin varmaan? Ei paljon naurattanut tuo ohjeistus. Olin sen koululaisen ja alta kouluikäisen sisaruksen kanssa yksin kotona. Ei kauheesti kiinnostanut alkaa pukea niitä kangaskauppaan.

Vierailija
328/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä opettajat jotka ovat koko ajan laittamassa wilmaan pienimmätkin rikkeet taitavat lähinnä turvata omaa selustaansa mahdollisen riita-asian varalta.

Vierailija
329/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hienoa, jos iltalehti tai muu lehti tekisi tästä jutun. Tutkimuksiahan Wilmasta on kyllä tehty. Täällä yksi Wilman rasittama vanhempi! Huomenna tuo on edessä jälleen..

Vierailija
330/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista urheiluvarusteista...

itse panostan siihen vanhempana että lapsi oppii jo pienenä urheilulliseksi. En voi tajuta niitä vanhempia jotka ei osta urheiluvälineitä vaikka olisi rahaa!

Kyllä joka lapsi on ansainnut että vanhemmat opettaa uimaan, luistelemaan ja hiihtämään pienenä (2-4v oppii jo perustaidot) ja pitää välineet ajantasalla.

Surkea aina kuulla miten joillakin ei ole ollut välineitä tai eivät osaa perustaitoja.

Olkaa vanhempia, älkää laiskotelko vaan harrastakaa lastenne kanssa!

harrastuksiin kuskaaminen ei korvaa yhdessä harrastamista ja ulkoilua!!

Välillä tuolla retkeillessä näkee kouluikäisiä jotka eivät osaa vuolla edes makkarakeppiä!!! puhumattakaan että osaisivat onkia ja ottaa kalan koukusta.

Ryhdistäytykää vanhemmat!

Vierailija
331/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei uusavuton vanhempi kirjoitti:

Noista urheiluvarusteista...

itse panostan siihen vanhempana että lapsi oppii jo pienenä urheilulliseksi. En voi tajuta niitä vanhempia jotka ei osta urheiluvälineitä vaikka olisi rahaa!

Kyllä joka lapsi on ansainnut että vanhemmat opettaa uimaan, luistelemaan ja hiihtämään pienenä (2-4v oppii jo perustaidot) ja pitää välineet ajantasalla.

Surkea aina kuulla miten joillakin ei ole ollut välineitä tai eivät osaa perustaitoja.

Olkaa vanhempia, älkää laiskotelko vaan harrastakaa lastenne kanssa!

harrastuksiin kuskaaminen ei korvaa yhdessä harrastamista ja ulkoilua!!

Välillä tuolla retkeillessä näkee kouluikäisiä jotka eivät osaa vuolla edes makkarakeppiä!!! puhumattakaan että osaisivat onkia ja ottaa kalan koukusta.

Ryhdistäytykää vanhemmat!

Kun Helsingissä ei ole lunta, eikä ole niitä luistelukenttiä.

Täällä voi mennä monta talvea ettei pääse ollenkaan tai kerran luistelemaan.

Sukset meillä on mökillä koska siellä on lunta. Ei oikeesti viitsisi joka viikonloppu varoiksi roudailla niitä edestakaisin.

Vierailija
332/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö höpö! täällä helsingissä asutaan mekin!

talvisin on jäähalleissa yleisluisteluvuoroja, on tekojää kenttiä ulkona ympäri pääkaupunkiseutua! on myös usein lunta että pääsee hiihtämäänkin!

Välineet voi ostaa käytettyinä myös.

Vierailija
333/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei uusavoton vanhempi kirjoitti:

höpö höpö! täällä helsingissä asutaan mekin!

talvisin on jäähalleissa yleisluisteluvuoroja, on tekojää kenttiä ulkona ympäri pääkaupunkiseutua! on myös usein lunta että pääsee hiihtämäänkin!

Välineet voi ostaa käytettyinä myös.

Me ollaan vain viikot Helsingissä, viikonloput mökillä.

Meillä on mennyt jopa kolme vuotta putkeen ettei kouluissa ole luisteltu kertaakaan.

Viime talvema kumpikin luisteli koulussa tasan kerran.

Luistelukouluissa kävivät hallissa, mutta nyt kun ovat yläkoulussa ei se luistelu ole kyllä ykkösprioriteetti, enkä lähde näitä roudaamaan jonnekin hallille aamuviideksi jos siellä olis lätkävapaata.

Vierailija
334/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenttiä on vaikka kuinka!

haluatko että listaan hallit ja tekojäät?

me ollaan Espoosta ja tarvittaessa bussi vie lähimmälle kentälle.

Suksien roudaaminen on pikkujuttu! siinä ne autossa mökiltä kulkee matkassa.

Vierailija
335/1366 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti ja 3 liikunnallista poikaa kirjoitti:

kenttiä on vaikka kuinka!

haluatko että listaan hallit ja tekojäät?

me ollaan Espoosta ja tarvittaessa bussi vie lähimmälle kentälle.

Suksien roudaaminen on pikkujuttu! siinä ne autossa mökiltä kulkee matkassa.

Miten?

Isä, äiti, kaksi teiniä, kaksi koiraa, tavarat, koulureput, vesikanisterit ja kahdet sukset?

Viikolla kolmena iltana on harrastuksia (liikunta). Eli se yks ainoa tyhjä ilta pitäs paukata jonnekin luistelemaan? En varsinaisesti tajua miksi.

Koko viikonloppu on sitä perhene yhdessäoloa ja ulkoilua.

Vierailija
336/1366 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
337/1366 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vinkata tästä aiheen toimittajalle? Tämä asia pitäisi nostaa pintaan, wilman pitää muuttua, systeemin pitää muuttua. Ei ole tasaväkistä ja reilua, että ainoastaan lapsi jota koko ajan autetaan kotona pärjää koulussa. Vanhemmilta vaaditaan liikaa osallistumista, ja se on väärin. Kuka tässä käy koulua; lapset vai vanhemmat? Alkaa tuntua siltä että vanhemmat. 

Vierailija
338/1366 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku vinkata tästä aiheen toimittajalle? Tämä asia pitäisi nostaa pintaan, wilman pitää muuttua, systeemin pitää muuttua. Ei ole tasaväkistä ja reilua, että ainoastaan lapsi jota koko ajan autetaan kotona pärjää koulussa. Vanhemmilta vaaditaan liikaa osallistumista, ja se on väärin. Kuka tässä käy koulua; lapset vai vanhemmat? Alkaa tuntua siltä että vanhemmat. 

Voi hyvä luoja sentään. Miten tyhmä sinä olet? Miten sinä luulet että tää on uutinen?

Vierailija
339/1366 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä opettajat jotka ovat koko ajan laittamassa wilmaan pienimmätkin rikkeet taitavat lähinnä turvata omaa selustaansa mahdollisen riita-asian varalta.

Meillä on ihan työn antajan määräys kirjata mahdollisimman paljon.

Uusi opetussuunnitelma on opettajalle ja koululle sitova. Sitä on pakko noudattaa.

Vierailija
340/1366 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan työn antajan määräys kirjata mahdollisimman paljon.

Uusi opetussuunnitelma on opettajalle ja koululle sitova. Sitä on pakko noudattaa.

Vakuuttavaa.😂 ”Opettaja” joka ei osaa kirjoittaa ”työnantaja”.😂😂😂😂😂