Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Koulusta on nykyään tullut pelkkä sirkus. Lapset itsekin sanovat, ettei siellä nykyään opi mitään. Kaikki todellinen työ pitää tehdä kotona, ja vanhemmilta odotetaan aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että onko opettajilta kadonnut kyky erottaa tärkeät asiat vähäpätöisistä asioista? Sen verran turhaa tekstia näyttää sinne wilmaan tulevan jatkuvalla syötöllä. Opettajan ammatti on teille opettajille se ammatti, meillä vanhemmilla on ihan oma ammattimme, ja sen lisäksi olemme vielä vanhempia lapsillemme!Opettajiksi emme ole opiskelleet. Luuletteko opettajat ihan oikeasti, että haluamme viettää jokaisen vapaahetken perheen kanssa wilmaa tutkiskellen ja koululäksyjä opettaen, ja ruotsin sanoja tentaten??? Sekö on sitä nykyajan laatuaikaa perheen kanssa? Koska te siellä koulussa teette nykyään jotain ihan muuta; ryhmätöitä ja hauskoja retkiä, ja kaikkea muuta huuhaata. Kaikesta pitää tehdä monimutkaista ja mahdollisimman hauskaa, mutta levottomat luokat eivät tunneillaan enää opi mitään, koska kaikki on pelkkää säheltämistä. Mitä jos palattaisiin vanhanajan kouluun, jossa opitaan, ja annetaan lasten olla vapaa-ajalla lapsia? Varmasti sitä uutta Opsia voi toteuttaa myös niin, että lapset oppivat? Nyt kaikki työ ja vastuu kaatuu kotiin.
Tämä on totta mutta ei opettajien vika vaan suurenmoisen OPS:n ja nerojen päättäjien aikaansaannosta
Vierailija kirjoitti:
Koulusta on nykyään tullut pelkkä sirkus. Lapset itsekin sanovat, ettei siellä nykyään opi mitään. Kaikki todellinen työ pitää tehdä kotona, ja vanhemmilta odotetaan aivan liikaa.
Naulan kantaan. Mutta vika ei ole opettajissa, vaan koko opetussuunnitelmassa.
Nykyinen, uusi opetussuunnitelma nimenomaan eriarvoistaa lapset heti alkumetreillä. Lapset, joiden kotona ollaan aktiivisia ja käytännössä kotiopetetaan lapset; valmistaudutaan kokeisiin, autetaan läksyissä, keskustellaan teemoista. Nämä jotakuinkin oppivat edes jotain suunnitelman sisältävistä asioista. Muut eivät opi mitään, koska opetus on uskottu koululle.
Kouluun on pesiytynyt myös sille kuulumattomia elementtejä "moniammatillisen" yhteistyön merkeissä. Tällaiset työporukat sitten "arvioivat" ja " tarkkailevat" itselleen tuntemattomia lapsia, epäsäännöllisesti. Esim. terveydenhoitaja voi ottaa kovasti kantaa palavereissa, vaikka näkee lasta max. kerran vuodessa.
Opettaja taas näkee lasta päivittäin, mutta vain luokka-ja koulutilanteissa, jossa siis koulutetut ammattilaiset eli opettajat ovat luomassa ilmapiiriä työskentelylle, ei lapset.
Moni asia piiputtaa.
Wilmaan, helmeen ja vastaaviin pitäisi laittaa vielä yksi valintaboksi lisää.
Niille vanhemmille, jotka eivät halua tietää lapsensa käytöksestä tai kuulumisista mitään laittavat rastin ruutuun ja siihen loppuisi sitten kyttääminen. Aina kun käydään vaikkapa kouluretkillä, näitä lapsia saisi jättää omin nokkinensa haahuilemaan vaikkapa kaupungille. Jos koululla tulee tappeluita tai muita kiusaamistapauksia, soitetaan suoraan sossuun tai poliisille, koska vanhempi on "väsynyt" koululta tuleviin viesteihin. Varmaan halutaan lisää Vilja-Eerikoita.
Aika synkkää lukea täältä palstalta, että osa vanhemmista ei ole kiinnostuneita siitä syystä, että ovat jo mielestään omat koulunsa käyneet. Miksi olet edes tehnyt lapsia? Ei ole ihme, että osalla lapsista on täysin sosiaalisten tilanteiden käytöskoodisto hukassa, kun kotona asiaan suhtaudutaan noin.
Se kasvatusvastuu on siellä kotona eikä koulussa. Sellaisten oppilaiden koteihin ei tarvitse viestejä juuri laittaa, joissa kasvatukseen on panostettu sen verran että lapsi ymmärtää miten koulussa toimitaan. Keskustelemaan kehottaminenhan kotona tarkoittaa vain sitä, että opettaja haluaa kohteliaasti sanoa vanhemmalle, että tässä asiassa teillä on kasvatuksessa epäonnistuttu. Asianhan voisi ilmaista myös suorempaan niille vanhemmille, joille tämä kryptinen viesti ei avaudu: lapsesi ei osaa käyttäytyä!
Vierailija kirjoitti:
Se kasvatusvastuu on siellä kotona eikä koulussa. Sellaisten oppilaiden koteihin ei tarvitse viestejä juuri laittaa, joissa kasvatukseen on panostettu sen verran että lapsi ymmärtää miten koulussa toimitaan. Keskustelemaan kehottaminenhan kotona tarkoittaa vain sitä, että opettaja haluaa kohteliaasti sanoa vanhemmalle, että tässä asiassa teillä on kasvatuksessa epäonnistuttu. Asianhan voisi ilmaista myös suorempaan niille vanhemmille, joille tämä kryptinen viesti ei avaudu: lapsesi ei osaa käyttäytyä!
Minun lapsilla on keskiarvot yli 9,5, käytös ollut aina kymppi eikä kummallakaan ole yhtä ainutta negatiivista tuntimerkintää.
Silti minä kyttään useamman kerran päivässä näitä viiem hetken muutoksia, koepäivien muutoksia, erilaisia evästoiveita ja evästoiden muutoksia ja muutosten muutoksia, varailen aikoja opettajille, arviointi-iltoihin, vanhempainiltoihin, terkalle, lääkärille. Täyttelen tasa-arvokyselyjä, terveyskyselyjä, kyselujämme sukujemme ammateista useampi sukupolvi taaksepäin. Etsin punaista kangasta, ruskeita housuja, viilikippoja, käpyjä, pärekoreja ja taikaviittoja. Kasvomaaleja.
Leivon mokkapaloja ja kerjään arpajaisvoittoja.
Ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn Wilmassa ehkä kolmen kuukauden välein, en tarvitse sitä muuhun kuin jos ilmotan lapsen sairaana olosta yms. Senkin voin oikeasti hoitaa tekstiviestillä.
En ymmärrä vanhempia jotka käy Wilmassa päivitääin ja hääräävät muutenkin koulun parissa, minusta koulu kuuluu opettajille ja kouluhenkilökunnalle ja oppilaille, ei se ole vanhempien työtä siellä järjestellä ja sorkkia. Minä luotan opettajiin ja kouluun, sekä myös lapseeni. Me osataan puhua keskenään, miten koulussa menee, ja jos ongelmia tulee niin kyllä ne takuulla soittavat minulle, siellä on koululla tiedot kyllä mistä minut tavottaa hätätilanteen tullen.
Miksikähän tällänen Wilma edes pitänyt tehdä, oletetaan että jokainen kyylää sitä kokoajan? Reppuvihko oli paljon parempi systeemi.
Yksi kaverini käy wilmassa päivittäin, eikä taida edes kerta riittää. On jatkuvasti kiukkunen ihan sen wilman takia, sen poika onkin ongelmainen eikä pärjää koulussa yhtään. Mutta kun itse huomautin että en minä missään wilmassa käy kun muutaman kerran vuodessa, tuhahti mulle "mä ainakin olen kiinnostunut lapsestäni!" Joo, ja minäkö en ole, koska lapseni pärjää koulussa hyvin, osaa käytöstavat ja kyselen siltä ihan itse miten koulussa menee, enkä kyttää onko tullut wilmaan merkintöjä, minulla kun ei ole lapsen suhteen mitään pelkoja että tulisi edes mitään merkintöjä, ja jos tulee, ne ovat vaaleanpunaisia hyvästä työstä.Mutta kytätlään wilmaansa ja raivotkoon päivittäin typerän kakaransa tekoja, eipä ole mun ongelma. Minulle wilma ei ole mikään pakollinen paikka käydä, olen oman peruskouluni jo käynyt.
Nykyinen ops painottaa vanhempien osallistamista eli ei tää ole mikään viitsinkö vai enkö viitsi -juttu.
Onko lakiin kirjattu vanhemmille osallistumispakko? Jos ei, se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn Wilmassa ehkä kolmen kuukauden välein, en tarvitse sitä muuhun kuin jos ilmotan lapsen sairaana olosta yms. Senkin voin oikeasti hoitaa tekstiviestillä.
En ymmärrä vanhempia jotka käy Wilmassa päivitääin ja hääräävät muutenkin koulun parissa, minusta koulu kuuluu opettajille ja kouluhenkilökunnalle ja oppilaille, ei se ole vanhempien työtä siellä järjestellä ja sorkkia. Minä luotan opettajiin ja kouluun, sekä myös lapseeni. Me osataan puhua keskenään, miten koulussa menee, ja jos ongelmia tulee niin kyllä ne takuulla soittavat minulle, siellä on koululla tiedot kyllä mistä minut tavottaa hätätilanteen tullen.
Miksikähän tällänen Wilma edes pitänyt tehdä, oletetaan että jokainen kyylää sitä kokoajan? Reppuvihko oli paljon parempi systeemi.
Yksi kaverini käy wilmassa päivittäin, eikä taida edes kerta riittää. On jatkuvasti kiukkunen ihan sen wilman takia, sen poika onkin ongelmainen eikä pärjää koulussa yhtään. Mutta kun itse huomautin että en minä missään wilmassa käy kun muutaman kerran vuodessa, tuhahti mulle "mä ainakin olen kiinnostunut lapsestäni!" Joo, ja minäkö en ole, koska lapseni pärjää koulussa hyvin, osaa käytöstavat ja kyselen siltä ihan itse miten koulussa menee, enkä kyttää onko tullut wilmaan merkintöjä, minulla kun ei ole lapsen suhteen mitään pelkoja että tulisi edes mitään merkintöjä, ja jos tulee, ne ovat vaaleanpunaisia hyvästä työstä.Mutta kytätlään wilmaansa ja raivotkoon päivittäin typerän kakaransa tekoja, eipä ole mun ongelma. Minulle wilma ei ole mikään pakollinen paikka käydä, olen oman peruskouluni jo käynyt.
Nykyinen ops painottaa vanhempien osallistamista eli ei tää ole mikään viitsinkö vai enkö viitsi -juttu.
Onko lakiin kirjattu vanhemmille osallistumispakko? Jos ei, se siitä.
No kyllä se on.
Lastensuojelulaki edellyttää huoltajan hoitavan velvollisuutensa. Jos ei hoida, niin sitten ne mielipireensä saa käydä kertomassa siellä sosiaalivirastossa.
Lapsi käy nyt yhdeksättä vuotta peruskoulua. Voisin todeta, että wilma olisi hyvä, jos ne opet sitä fiksusti käyttäisi. Oma poika on hyvinkäyttäytyvä, kohtelias ja aina ollut ajallaan koulussa... paitsi... yhtenä aamuna myöhästyi 10min, niin jo prkl oli wilmassa muistutusta. Ihan naurettavaa. Sieltä löytyy ne vihreätkin pylpyrät, niin voisi sitä positiivistakin laittaa. Toisekseen, koetulokset kuuluisi opettajien sinne myös laittaa, vaan harva vaivautuu.
Ystävän lapsen opet olivat merkanneet joka viikko, ellei päivittäin wilmaan lapselle vihreää merkintää. Sitten tuli vanhempainilta, jonne yksinhuoltajavanhempi ei päässyt, niin siihen loppui merkinnät. Piti sekin kostaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi käy nyt yhdeksättä vuotta peruskoulua. Voisin todeta, että wilma olisi hyvä, jos ne opet sitä fiksusti käyttäisi. Oma poika on hyvinkäyttäytyvä, kohtelias ja aina ollut ajallaan koulussa... paitsi... yhtenä aamuna myöhästyi 10min, niin jo prkl oli wilmassa muistutusta. Ihan naurettavaa. Sieltä löytyy ne vihreätkin pylpyrät, niin voisi sitä positiivistakin laittaa. Toisekseen, koetulokset kuuluisi opettajien sinne myös laittaa, vaan harva vaivautuu.
Ystävän lapsen opet olivat merkanneet joka viikko, ellei päivittäin wilmaan lapselle vihreää merkintää. Sitten tuli vanhempainilta, jonne yksinhuoltajavanhempi ei päässyt, niin siihen loppui merkinnät. Piti sekin kostaa.
Mikä "opettaja alapeukuttajaa" v....aa?!
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa jo tuo tuleva koulunkäynti. Nyt jo ahdistaa lasten päiväkoti ja eskari. Päiväkodista tulee noin kerran viikossa tekstiviesti 7-8 aikaan aamulla että suunnitelmat muuttuneet, onkin retki/aloitetaankin sisältä/ulkoa/retki peruttu/jumppavaatteet mukaan jnejnejne. Tuon lapseni hoitoon 8:30 ja aika monesti on unohtunut katsoa saapuneet tekstarit aamun hässäkässä! Siinä sitten oma lapsi ainut jolla ei jumppavaatteita mukana ja äitihän se taas on vaan hajamielinen tapaus. Viikko-/kuukausikirjeessä ilmoitettu ohjelma ei koskaan pidä paikkaansa. Retkipäiviä on 1-2 viikossa ja joka kerta omat eväät mukaan, usein vielä toivotaan tiettyjä eväitä (mielellään hedelmä, leipä, pienet eväät, runsaat eväät, kaakaota, vettä, ei mehua jne). Eskarilaisen kanssa suunnitelman muutokset on vielä ok mutta juuri päivähoidon aloittaneelle 3v:lle tämä syksy ja talvi on ollut tosi hämmentäviä ja sekavia. Olisi varmaan pitänyt hoitaa lapset kotona juu :D Mutta sitten koulun aloitus olisi varmaan ollut samanlainen shokki.
Eikä todellakaan yksikään tähän ketjuun kirjoittanut anna palautetta päiväkotiin ja kouluun? Ei tosiaan olisi onnistunut meillä päiväkodin ohjelmanmuutoksen ilmoittaminen aamulla klo 7.30, kun moni lapsi olisi jo lähtenyt kotoaan hoitopaikkaan paljon ennen sitä. Onhan monen vanhemman työmatka pitkä ja työ alkaa ennen kahdeksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ETTE KAI OLE TOSISSANNE!
Vilpittömästi ihmettelee maalaisopettaja, joka ei vilkaisekaaan Wilmaa muualla kuin koulussa. Oppituntien päätyttyä istahdan koneelle, kirjaan päivän merkinnät ja lähden kotiin. Työpuhelinta en tavallisesti ota esiin ennen seuraavaa aamua, jos ei ole itselläni jotain ilmoitettavaa esim. "olen sairastunut, tarvitaan sijainen ". Sitäkään viestiä en lähetä vanhemmille.
Sitä en enää ihmettele, että hakiessani opettajaksi Helsinkiin minulle ei ole tullut koskaan muuta vastausta kuin "olemme vastaanottaneet hakemuksesi" tai jotain siihen tapaan. On siellä niin toisenlainen toimintakulttuuri.
Minä olen kohtuullisen kokematon opettaja, mutta minun mielestäni tuollainen iltaviestien lähettely on ammattitaidottomuutta. Pitäisi sen verran osata suunnitella tulevaisuutta, että huomisen ohjelmaa ei enää iltamyöhään muuteta ilman pakottavaa syytä. Säätiedotuksetkin saa nykyään 10 päiväksi, ettei edes säätilan muutos vaadi ulkoliikuntasuunnitelman muutosta.
Eikö siellä ole opettajilla muuta elämää?
Veikkaisin että koko työelämä ja muu rytmi on hektisempää... jotain kertoo sekin, ettet pääse tänne edes haastatteluihin😂
Ilo on epäilemättä minun puolellani. Sitä saa mitä tilaa, ja itsehän olette sinne nämä "hektiset" opettajat valinneet, tai siis teidän valitsemanne edustajat ja viranhaltijat.
Viihdyn vallan mainioisti pienissä kyläkouluissa, joissa oppilaan kiroileminen on jokseenkin kamalin rikos.
248
Mitä? Opettajat valitsee kyllä rehtori ja rehtorin valitsee opetusvirasto.
Ja mitäs rikollisia sinä luulet täällä kasvatettavan? Ainakaan nää lapset ei jää jonnekin peräkamariin piereskelemään koulun loputtua.
Koulutuslautakunta on mukana yksittäisen opettajan valintaprosessissa, rehtori ei todellakaan sitä yksin valitse.
Mikä on koulutuslautakunta?
Ei opetuslautakunta sekaannu kuin kunnan virkoihin. Se ei päätä lyhyemmistä työsuhteista, eikä yksityiskouluista tai valtion kouluista.
Tässä keskustellaan enimmäkseen peruskoululaisista. Kuinka moni suomalaislapsi käy yksityistä tai valtion peruskoulua.
Se lautakunta, jolle opetushenkilökunnan virat kuuluvat, voi olla monella ei nimellä. Nykyään usein sivistys- tai perusturvalautakunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ETTE KAI OLE TOSISSANNE!
Vilpittömästi ihmettelee maalaisopettaja, joka ei vilkaisekaaan Wilmaa muualla kuin koulussa. Oppituntien päätyttyä istahdan koneelle, kirjaan päivän merkinnät ja lähden kotiin. Työpuhelinta en tavallisesti ota esiin ennen seuraavaa aamua, jos ei ole itselläni jotain ilmoitettavaa esim. "olen sairastunut, tarvitaan sijainen ". Sitäkään viestiä en lähetä vanhemmille.
Sitä en enää ihmettele, että hakiessani opettajaksi Helsinkiin minulle ei ole tullut koskaan muuta vastausta kuin "olemme vastaanottaneet hakemuksesi" tai jotain siihen tapaan. On siellä niin toisenlainen toimintakulttuuri.
Minä olen kohtuullisen kokematon opettaja, mutta minun mielestäni tuollainen iltaviestien lähettely on ammattitaidottomuutta. Pitäisi sen verran osata suunnitella tulevaisuutta, että huomisen ohjelmaa ei enää iltamyöhään muuteta ilman pakottavaa syytä. Säätiedotuksetkin saa nykyään 10 päiväksi, ettei edes säätilan muutos vaadi ulkoliikuntasuunnitelman muutosta.
Eikö siellä ole opettajilla muuta elämää?
Veikkaisin että koko työelämä ja muu rytmi on hektisempää... jotain kertoo sekin, ettet pääse tänne edes haastatteluihin😂
Ilo on epäilemättä minun puolellani. Sitä saa mitä tilaa, ja itsehän olette sinne nämä "hektiset" opettajat valinneet, tai siis teidän valitsemanne edustajat ja viranhaltijat.
Viihdyn vallan mainioisti pienissä kyläkouluissa, joissa oppilaan kiroileminen on jokseenkin kamalin rikos.
248
Mitä? Opettajat valitsee kyllä rehtori ja rehtorin valitsee opetusvirasto.
Ja mitäs rikollisia sinä luulet täällä kasvatettavan? Ainakaan nää lapset ei jää jonnekin peräkamariin piereskelemään koulun loputtua.
Koulutuslautakunta on mukana yksittäisen opettajan valintaprosessissa, rehtori ei todellakaan sitä yksin valitse.
Mikä on koulutuslautakunta?
Ei opetuslautakunta sekaannu kuin kunnan virkoihin. Se ei päätä lyhyemmistä työsuhteista, eikä yksityiskouluista tai valtion kouluista.
Tässä keskustellaan enimmäkseen peruskoululaisista. Kuinka moni suomalaislapsi käy yksityistä tai valtion peruskoulua.
Se lautakunta, jolle opetushenkilökunnan virat kuuluvat, voi olla monella ei nimellä. Nykyään usein sivistys- tai perusturvalautakunta.
Helsingissä todella moni.
Oppilaan myöhästyminen on pakko kirjata wilmaan aina. Myöhässä oleva lapsi ei ole opettajan vastuulla, jos hänelle sattuu jotain. Jos kirjausta ei ole on ope itse pahassa pulassa!
Opettajan on oman oikeusturvansa vuoksi pakko kirjata kaikki. Kirjaamisilla perustellaan arvosanoja ja niihin voidaan vedota, jos jotain jatkoja seuraa. Kirjaamatonta tapahtumaa ei ole lain silmissä ollut. Wilman merkinnöistä voidaan myös esimerkiksi seurata miten diabeetikon insuliiniannos on kohdillaan (alhaiset tai korkeat aiheuttavat häröilyä) tai onko adhd oppilaan lääkitys otettu vai ottamatta. Opettajan ja huoltajan lisäksi kirjauksia tarvitsevat aina välillä opo, rehtori ja koulukuraattori.
Onneksi itselläni oli vain 20 sivun pieni reissuvihko, johon ei tullut merkintöjä edes puoleenväliin asti. Uskaltaako tässä enää lasta hankkia?
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. On täysin opettajakohtaista, kuinka paljon viestisaastaa wilmasta tulee. Omilla lapsillani on 2 v ikäeroa. 1-2 luokat olivat peräjälkeen saman opettajan opetuksessa, 3. luokalla vaihtui opettaja. Kaksi ensimmäistä vuotta wilma toimi ihan hyvin ja opettajalta tuli vain oikeasti tarpeellisia viestejä. Tosin silloinkin ihan liikaa kaikkia teemapäiviä omine eväineen.
Toinen lapsi sai vanhan polven opettajan 3. luokasta alkaen ja wilma-viestittely on ollut hyvin minimaalista ja asiallista, vanhemmat totesivat kaikki vanhempainillalla, että ovat tyytyväisiä linjaan. Toinen lapsi taas sai vastavalmistuneen opettajan ja wilmaviestit ovat saaneet kaikki vanhemmat stressaantuman. Asiaa käsiteltiin hyvin vahvasti myös vanhempainillassa. Opettajalta on selvästikin vielä pahasti hakusessa koko ammatti sekä lapsiin että vanhempiin suhtautumisessa.
ff
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis mitä se vanhempien osallistaminen käytännössä on?
sitä että lukee wilmaa tunnollisesti vai on tunnollisesti lapsen elämässä?
vai tehdään läksyjä yhdessä tai mitä???
Tuo kaikki on kyllä kerrottu niissä ops-infoilloissa ja tavallisissa vanhempainilloissa ja arviointi on avattu arviointi-infoissa...
Olen käynyt jokaisen vanhempainillan joka vuosi, olen käynyt kaikenmaailman teemapäivät ja lauantaikoulupäivät yhdessä... siis kaiken mihin olen saanut kutsun. Ei ole ollut opsinfoiltoja tai arviointi-infoja? Vanhempainilta on,mutta siellä ei kerrottu, ja useammassa vanhempainillassa ollut.
Vierailija kirjoitti:
ff
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis mitä se vanhempien osallistaminen käytännössä on?
sitä että lukee wilmaa tunnollisesti vai on tunnollisesti lapsen elämässä?
vai tehdään läksyjä yhdessä tai mitä???
Tuo kaikki on kyllä kerrottu niissä ops-infoilloissa ja tavallisissa vanhempainilloissa ja arviointi on avattu arviointi-infoissa...
Olen käynyt jokaisen vanhempainillan joka vuosi, olen käynyt kaikenmaailman teemapäivät ja lauantaikoulupäivät yhdessä... siis kaiken mihin olen saanut kutsun. Ei ole ollut opsinfoiltoja tai arviointi-infoja? Vanhempainilta on,mutta siellä ei kerrottu, ja useammassa vanhempainillassa ollut.
Olis pitänyt olla. Meillä oli alakoulun puolella esikoisella kokonainen ops-lauantai. Kuopuksen koululla kolme ops-iltaa. Arvioinnista molemmilla erikseen ouhtaasti arvioinnille omistettu vanhempainilta.
On juostu ja on osallistuttu.
Se ops on myös ollut netissä jo ainakin viisi vuotta.
Käytännössä mulla menee koko ns vapaa-aika lapsiin. Tänäänkin kerrattu yhteiskuntaoppia aamukymmenestä...