Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi näkökulma pottailuun

13.04.2006 |

Kun tästä on useammassakin aloituksessa oltu huolissaan, niin lainaan tähän Saara Kinnusta:

" Lapsen lihaksisto ja hermosysteemi alkaa kypsyä potalle oppimista varten vasta parin ikävuoden paikkeilla. Lapsi voi kyllä oppia asioimaan potalla jo ensimmäisen syntymäpäivänsä jälkeen, jos hänellä on aktiiviset vanhemmat. Lapsen oppiminen on kuitenkin silloin ehdollista oppimista. Potalle istuttamisen jälkeen hän tietää , mitä hänen odotetaan tekevän, koskapa vanhemmat häntä aikaansaannoksista kovasti kiittelevät.

Ehdollisen oppimisen kautta siistiksi oppinut lapsi ei kuitenkaan ole päässyt kosketuksiin omien tarpeittensa, motivaationsa ja aloitteisuutensa kanssa. Häneltä on riistetty eräs arvokas kypsymisen alue. Ravinnon käsittelemisen koko ketjussa on kyse syvällisemmistä ja kauaskantoisemmista asioista kuin pelkästä ravinnon saamisesta. Tärkeät persoonan ominaisuudet kypsyvät elämän konkreettisissa tilanteissa.

Joskus lapsi kiinnostuu itse potalla käymisestä alle kaksivuotiaana. Hän on todennäköisesti nähnyt muitten asioivan vessassa ja hänessä syntyy motivaatio tehdä samalla tavalla. Silloin aloite on tullut lapselta itseltään" (Saara Kinnunen: Anna mun olla lapsi. Helsinkin 2003, 45-46.)

Jokainen tietysti toimii tavallaan, mutta lähipiirissäkin on äitejä, jotka tuskailevat kuivaksi oppimisen kanssa parikin vuotta ja lopputulos on, että lapsi saattaa vielä 3-vuotiaanakin käyttää vaippoja. Välillä tuntuu, että vanhemmat käyttävät potalle oppimiseen ihan hirveästi energiaansa ja stressaantuvat melkein syyttä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan se jossa joku kertoi mukavuudenhaluisista vanhemmista, joiden lapset ovat oppineet kuivaksi itse aikaisin.

Vierailija
42/61 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin näistä vielä piti kommentoida, että itse en kyllä saanut mitään " pissahätä/kakkahätäviestejä" vastasyntyneeltä vauvaltani. Tai sitten en osannut lastani tulkita... mene ja tiedä, mutta hyvin tyytyväiseltä hän on aina vaikuttanut enkä ole koskaan nähnyt milloin hän alkaa pissata. vauvanakin piti aina haistella ja tarkastaa että onko kakka housussa kun ei tyttöä paljon häirinnyt... hänellä on aina ollut todella hyvä iho, että ehkä ei vaan ehtinyt rueta hankaamaan...

Itse en kyllä voisi edes harkita vaihtoehtoa että jatkuvasti kiikuttaisin vauvaa pissalle. Tiedän että stressaantuisin ja sittenhän siitä pissa-kakka-asiasta vasta " negatiivista" tulisikin. Vauvani olisi aistinut koko ajan että " tää on nyt äipälle kauhee stressi kun pissautetaan..." .

Mutta, toisille varmaan sopii, ei vaan ole meidän juttu. En kuitenkaan koe itseäni laiskaksi sen takia että vaippoja on käytetty, ja käytetään edelleen.

Täytyy vielä mainita, että en minäkään ole koskaan sanonut lapselleni että vaippaan kakkiminen olisi nyt väärin kun potta on esillä. Ajattelen niin, että lapsella on olemassa ne molemmat vaihtoehdot koko ajan mutta häntä ei pakoteta. Hän tietää mihin pottaa käytetään, mutta kiirettä ei ole, eikä mikään ole " väärin" . Kakkaaminen on iloinen asia;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poju 1v7kk ja potta on vessassa ja olohuoneessa. 1 v ei suostunut siinä edes istumaan,nyt menee istumaan vaatteilla ja vaipatta,mutta luulee lähinnä että kyseessä on joku sirkustemppu,jolle vanhemmat ja poju itse taputtaa : ),pissoja ja kakkoja ei ole pottaan ilmaantunut.

Pissat ja kakat eivät tunnu vaipassa herraa haittaavan lainkaan ,hmmm. mutta vaippaa vaihdettaessa ihmettelee ja osoittelee tuotostaan jos siis kakka vaipassa ja mikäli kiinteä sellainen,tiputetaan se vaipasta pönttöön ja vedetään pönttö yhdessa. Kakantulon näen,mutta lopettaa heti punnaamisen jos vien potalle. pissantuloa en ole lapsesta koskaan nähnyt paitsi alasti vipeltäessään. pissavaipan poju vie itse roskiin.

Kakat ja pissat vaipassa eivät meillä ole mitenkään iljettäviä asioita,vaikka allergialapsen kakkoja kovasti onkin vahdattu : )

Mulla on sellainen ajatus, että kun kesä tulee saa pikkuherra juoksenella vähissä vaatteissa ja vaipatta pihanurmella,eiköhän sitten ala huomata pissantulon paremmin ja jospa siitä innostusta pottailuunkin. Luulen ettei vielä pissan tuloa oikein tajua itsekkään,ei siitä mitenkään tule sanomaan,mutta alasti kotona esim.suihkussa kyllä ihmettelee kun pissat tulee.

eli kesällä vähemmillä vaatetuksilla luulen et vois olla et lapsi alkais hoksaamaan tätä juttua. kuivaksiopetteluhousuja aattelin kanssa kesällä kokeilla.

Jos 4 v kakkaa vaippaan häpeillen pitäis vanhemman mun mielestä ystävällisesti viedä lapsi vessaan kakkaamaan omaan rauhaan vaikka sitten siihen vaippaan.

tiivii

Vierailija
44/61 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina ilahduttanut minua kovasti : ) (paitsi jos on löysää ripulia).

Mutta kyllä isompaa lasta tässäkin asiassa mun mielestä pitää opastaa eteenpäin,lasta kuunnellen.

Vierailija
45/61 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla puolilla hyviä kommentteja. Itse olen sitä mieltä että potattaminen ei " kannata" (tarkotan nyt lähinnä lapsen kuivaksi oppimisen kannalta, vaippoja ja roskaa toki säästyy) ennen kuin lapsi on siihen itse valmis. Itse siis valmis oppimaan kuivaksi. Mutta sitten tulee se suuri kysymys millon tämä aika on ja se on tietysti jokaisella eri aikaan ja vaihteluväli voi olla todella iso. Mä en oikeen usko että säännöllisellä varhaisella potattamisella voi edistää kuivaksi oppimista, en tiedä, mutua vaan. Uskon kuitenkin että jotkut lapset tarvitsevat pikku sysäyksen vanhemmilta tai muuten saattavat tavasta vaan jumittua tähän vaippaan pissimiseen. Vanhempien täytyy osata nähdä millon lapsi voi olla kuiva.

Minulta otettiin vaipat pois takuulla alle parivuotiaana ja potatettiin jo puolivuotiaasta. Ei se kyllä tarkottanut (niin kun tässä tuli esille aikasemminkin) että olin erityisen kuiva vaan vahinkoja sattui ja öisin pissin sänkyyn vielä aika vanhanakin. Tarhassa mulla oli kausia vielä leikki-ikäsenä että pissailin (huvin päiten?) housuihin päivittäin.

Esikoinen oli tarhassa 1-vuotiaasta ja siellä pottaili säännöllisesti. Sitten kun oli 2v4kk niin vaipat jätettiin vaan kerrasta pois ja nyt tälle kesällä 7v täyttävälle on sen jälkeen sattunut vahinkoja niin harvoin että on kyllä yhden käden sormilla laskettavissa, yöt mukaan lukien. Keskimmäisemme ei tykännyt potttailla mutta on nyt " kuiva" . Vaipat jätin kun hän oli noin 2v7kk, vähän aikasemmin ehkä. Yhtäkkiä vaan itse sanoi että nyt hän pissaa pottaan (kammosi pottaa aiemmin). Yöllä ei ole sattunut vahinkoja mutta päivällä laiska poitsu sillon tällön saattaa pissata pikkusen housuun kun on leikit niin pahasti kesken...

Ninni, tuosta mallista, meillä ei todellakaan isosiskon tai kavereiden malli vaikuttanut MITENKÄÄN. Poika kyllä ihaillen kertoi kuinka muut käyvät potalla tai vessassa mutta ilmoitti että hän ei siihen suostu. Eli tiedän tunteen!

Vierailija
46/61 |
01.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ajattelin että olisi kiva kertoa, kuin " jatkokertomuksena" omiini kirjoituksiin, että meillä ollaan asiassa edistytty nyt hienosti :)

Poika, kohta 3v4kk on nyt kohta 3 viikkoa ollut ilman vaippoja!!! :D

Kun kesähelteet alkoivat, niin sain puhuttua pojan ympäri että mentäisiin ulos ilman vaippaa. Sanoin että voi tehdä pissit sitten puskaan. Ja hän suostui!! Pari pientä pisuvahinkoa on tullut, mutta mielestäni yllättävän vähän. Poika suostuu käymään myös pöntöllä (pienentäjän kanssa) kakalla!!! Lahjontaa on käytetty apuna kovasti! Kun pönttöön tulee kakka, saa poika siitä hyvästä 5 pientä karkkia (ei muuten saa karkkia ollenkaan) ja viidestä kakasta saa yllätyslahjan myös. Hiljalleen sitten yritetään tästä lahjonnasta päästä eroon.

Mutta täytyy sanoa että olen onneni kukkuloilla kun noista vaipoista ollaan vihdoin ja viimein pääsemässä eroon! Yöllä pojalla on vielä vaippa, kun sitä pissaa usein tulee paljon öiseen aikaan. Mutta eilen aamullakin oli yllätksekseni kuiva vaippa!

Tämä olkoon myös kannustuksena muillekin, jotka samojen ongelmien kanssa painivat. :)

Vierailija
47/61 |
01.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö, 2v 9kk, teki noin viikko sitten kakan pönttöön. Oli kiivennyt itse pöntölle ja huusi sieltä: " Äiti, tuu pyyhkimään!" Sen jälkeen on yhden kerran illalla kakannut vaippaan, mutta muuten pönttöön tai pottaan. Pissallekin ehtii yleensä ajoissa, ainakin vessaan asti.

Lahjonta ei meillä auttanut, tytön molemmissa päissä vain taisivat jutut loksahtaa ;) Ja siis ihan yht' äkkiä. Toivottavasti tahti jatkuu tällaisena. Yövaippa on edelleen litimärkä.

Vierailija
48/61 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä hiukan ihmettelen että viimeisen 20 vuoden aikana on lasten kypsymisprosessi tuohon kuivaksioppimiseen siirtynyt selvästi..lienee syynä kertakäyttövaipat? 70-luvulla lapset oli järjestäen 2 v kuivia, öisin ja päivisin ja nyt siis monet 3 v kulkee vielä vaipoissa..meillä on pelkästään kestoiltu (monet on ne syyt..juuri se ettei saastu ympäristö ja että lapsi " kypsyy" nopeemmin)

ainakin kaikki ne tuttavaperheetkin, joissa on kestoiltu on havaittu nopeemmin kypsyviksi, järjestäen.mä en tunne ketään täykestoilijaa joka olisi kulkenut vaipoissa vielä 2 vuoden jälkeen..meidänkin poika ollut täysin yö ja päiväkuiva 1,5 vuotiaasta, potalla alettiin käyttää 10 kk: jälkeen sillon tällön..(1,5 vuotiaasta on pyytänyt potalle kun on hätä ja osannut pidättää), tosin tuntuu että kertistelijöillä tää kypsyminen järjestäen viivästyy..miksiköhän?varmasti oman kosteuden tunteminen on jokin kypsymiseen vaikuttava asia..tätkin varmaan tutkittu jossain?

eli pakko sitten väittää että rakon kypsymiseenkin voi vaikuttaa..mikäli muka tämä kypsyminen tapahtuu 2 v jälkeen, tuntuu että kestovaippoilijoilla se tapahtuu jo paljon aiemmin.

kyllä hiukan hölmöltä näkökulmalta mielestäni tuntuu tää että lapsen pitää kulkea vaipoissa vielä 3 vuotiaana..

tämä valtava vaippabisnes vaan haluaa että lapset ei opi kunnolla kuiviksi..kyseessä on kuitenkin miljoonaluokan bisnes, johon on helppo valjastaa mukaan muutama asiantuntija toteemaan ettei lapsen tarvikkaan oppia kun esim. 3 v jälkeen tai muuta potaskaa..

kyllähän vaippoja mainostetaan (siis kertiksiä) ties millä hiukan arveluttavalla tavalla..puhutaan hyvistä yöunista kuivan vaipan kanssa..ym..

ihan kun tolla olisi oikeesti jotain merkitystä..meillä on ainakin vauvana nukuttu koko yö läpeensä kestovaipoilla 2 kkn iästä ja aamulla on oltu kosteita, eipä ole tuntunut haittaavan..

eli hiukan siis omaa ajatteluakin kehiin..ja kriittisyyttä näitä asiantuntijalausuntoja kohtaan..

t.anni 38+

Vierailija
49/61 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika lailla luopunut toivosta kuivaksi opettamisen suhteen. On käytetty harjoitteluhousuja ja pikkuhousuja, vaihtelevalla menestyksellä. Ei tunnu meidän likkaa (2,5 v.) kastuminen haittaavan. On istutettu potalla unien ja aterioiden jälkeen alle 1-vuotiaasta lähtien ja kehuttu, jos tulosta on tullut. Mutta ei siinä lahjonta ole auttanut. Käy kyllä pöntöllä, jos muistutetaan, muttei itse tajua mennä.

Kun tyttö oli 1,5-vuotias, olimme matkalla Vietnamissa eikä tyttö voinut käyttää vaippaa kuin öisin, iho ei kestänyt. Se mitään vaikuttanut... Kun pissa/kakka tuli, tyttö huomasi sen sitten, kun tavaraa valui jalkoja pitkin. Opetteluaikaa oli yli 5 viikkoa, eikä vahingoista koskaan tehty numeroa, mutta kun ei ollut valmis niin ei ollut! Viime kesänä kokeiltiin taas: ei vaikutusta. Keskosuutta olisi helppo syyttää tästäkin, mutta taidanpa tyytyä vakioselitykseen: lapset ovat erilaisia.

Vierailija
50/61 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ihan siksi aloin viemään lasta potalle kakan tullessa, koska näin niin selvästi milloin se tulee. Tuntui typerältä antaa lapsen kakkia vaippaan, kun seurauksena siitä on kakat läärynä pitkin poikin -> pesemään koko pyllyn seutu, ja ikävä tunne tietysti kakkiessa. Joku voi väittää että pieni lapsi ei siitä välitä, mutta uskoisin että on miellyttävämpää tehdä kakat jonnekin muualle kuin vaippaan.

Voi tosiaan kysyä, onko enemmän lapsilähtöistä ja lasta kunnioittavaa osoittaa hänelle heti mahdollisimman pienenä, että vaippaan ei ole pakko tehdä asioitaan, vaan ne voi tehdä muuallekin, vai " antaa" lapsen pissiä ja kakkia alleen ja olla tämän jälkeen kenties likaisissa vaipoissa odottamassa vaipanvaihtoon pääsyä. Aivan selvästi olen itse huomannut, että lapsi osasi jo alle vuodenikäisenä hallita jossain määrin virtsarakkoaan ja suoltaan, koska tosiaan yleensä jos mentiin potalle, sinne myös tuli tavaraa. Olkoon se sitten ehdollisen oppimisen tai minkä tahansa tulosta, selvä merkkihän se on, että lapsi pystyy pissimään ja kakkimaan halutessaan tietyllä hetkellä.

Nyt puheen kehittyessä meillä on opittu pyytämään potalle silloin kun hätä iskee. Toki niin ei aina käy jos on jotain muuta liian kiinnostavaa, mutta olen varma että kaikki tästä hyötyvät kun voidaan olla paljon ilman vaippaa ja vessassa asiointi on lapselle tuttua jo tässä vaiheessa (1v 4kk).

Vierailija
51/61 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika aloitti päiväkodissa 9 1/2 kk ikäisenä. Melkein ensimäiseksi äidiltä kysyttiin, osaako poika jo käydä potalla? Päiväkodin kokeneen lastenhoitajan oma mielipide oli se, että lapsen olisi hyvä käydä säännöllisesti potalla heti, kun hän on oppinut istumaan. Poika oppi hyvin nopeasti päiväkodissa istumaan potalla ja pissaamaan siihen. Nyt pottailemme kotonakin säännöllisesti. Vaipat kastuvat, mutta poika osaa kyllä pissata pottaankin, kun hänet siihen laitta ruokailun jälkeen ja heti herättyään istumaan, ellei pissa ole jo ehtinyt tulla vaippaan. Olemme kuulema mieheni kanssa molemmat oppineet kuiviksi vähän yli vuoden ikäisinä, mikä on ollut 70-luvulla aivan normaalia. Miksei siis 2000-luvulla syntynyt lapsemmekin voisi oppia varhain kuivaksi? Toki kuivaksi oppiminen on hyvin yksilöllistä, kuten muidenkin taitojen oppiminen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vanhemmat voivat opastaa lastaan aktiivisesti oppimaan kuivaksi. Jos emme viitsi siihen lainkaan opastaa, niin lapsi tuskin reilun vuoden ikäisenä oppii kuivaksi, vaikka hän voisikin olla siihen jo vanhempiensa tavoin valmis.

Vierailija
52/61 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, typerää kyllä, mutta entäs kun lapsi mieluummin panttaa kuin tekee kakan pottaan? Meillä jaksettiin jonkin aikaa n. puolivuotiaan lapsen pissattamista ja kakattamista (tuttu juttu isän kulttuurista), mutta eipä siitä tulosta tullut, vaikka selvästi nähtiin lapsesta, että nyt on hätä tulossa.

syysnasu:

Tuntui typerältä antaa lapsen kakkia vaippaan, kun seurauksena siitä on kakat läärynä pitkin poikin -> pesemään koko pyllyn seutu, ja ikävä tunne tietysti kakkiessa. Joku voi väittää että pieni lapsi ei siitä välitä, mutta uskoisin että on miellyttävämpää tehdä kakat jonnekin muualle kuin vaippaan.

Vierailija
53/61 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien poikien kanssa on pottailu aloitettu ajoissa. Esikoinen nyt 1,5 vuotias ja jo täysin kuiva. Pidettelykyky on jo hyvä, kauppareissuille ja muille laitamme kuitenkin monesti varmuuden vuoksi vaipan. Pikkuveikka haluaa potalle istumaan silloin kun isompikin menee ja useimmiten on hänenkin potassaan " saalista" . Pienempi saa mennä potalle tai olla menemättä, kun pottaan jotain tulee, kehun kyllä miten teki niinkuin isot pojat, mutta ihan vaan ohimennen, asiasta ei tehdä numeroa.

Esikoisen kanssa lähdettiin liikkeelle siitä, että ajattelin säästää vaipan, kun huomasin että kohta on kakka tulossa. Siitä sitten pikkuhiljaa alkoi pisujakin tulla pottaan. Meillä on hyvin säännöllinen päivärytmi joten ehkä sekin vaikuttaa, kun ruokailut sun muut on aina samaan aikaan. Tarve potalle on aina samoihin aikoihin. Potalla käynti aikataulu on nimenomaan lähtenyt niistä pojan antamista merkeistä, hänet on viety potalle silloin kun kakka/pissa on tulossa, ei viety sinne odottelemaan josko jotain tulisi tyyliin ennen ei potalta pois pääse. Uskon myös että se on pienellekin mukavampi tehdä tarpeensa pottaan kuin " allensa" .

Tahdon vain sanoa että asiat ei ole niin mustavalkoisia. Vaikka meillä jo pienenä käydään potalla, käydään siellä lapsen omasta tarpeesta ja aloitteesta, eli väite " lapsi ei kuitenkaan ole päässyt kosketuksiin omien tarpeittensa, motivaationsa ja aloitteisuutensa kanssa" ei aina ihan pidä paikkaansa pottailussakaan.

Sitten on se toinenkin ääripää. Tuttavaperheessä on yksi erittäin " lapsilähtöisesti" kasvatettu poika, jonka kanssa odoteltiin lapsen omaa kiinnostusta pottailuun melkein 4-vuotiaaksi saakka. Kun pojalla oli kakkahätä, hän hakeutui itse johonkin yksikseen ja kyyhötti sitten häpeävän näköisenä nurkassa vääntäen kakkaa vaippaansa. Uskoisin, että poika olisi mennyt kyllä vessaan, jos joku olisi häntä siihen kannustanut tai edes ehdottanut, vanhemmat odottivat kunnes poika itse sanoi ettei halua enää kakata vaippaan. Nyt poika on 9 ja huutaa äitiään pyyhkimään... Minusta tuossa on jo aiheutettu lapselle jotenkin kieroutunut ajattelumalli, kun ei tunne normaalia yksityisyyden tarvetta tuossa asiassa. Muuten on ihan normaalisti kehittynyt ja fiksu poika, mutta kyllähän tuon ikäiset yleensä pärjää yksin vessassa ja haluavat yksityisyyttä.

Kohtuus kaikessa ja kukin tyylillään, kumpikaan ääripää ei tässäkään asiassa varmaan ole paras mahdollinen. :)

misty rv 27, markus 1 vuosi 6kk ja julius 7kk

Vierailija
54/61 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninni-03:

Juu, typerää kyllä, mutta entäs kun lapsi mieluummin panttaa kuin tekee kakan pottaan? Meillä jaksettiin jonkin aikaa n. puolivuotiaan lapsen pissattamista ja kakattamista (tuttu juttu isän kulttuurista), mutta eipä siitä tulosta tullut, vaikka selvästi nähtiin lapsesta, että nyt on hätä tulossa

Auttaisiko malli? Meillä poika ei suostunut alkuun istumaan lainkaan potalla, kun sitä kotona kokeilimme. Pissasi kyllä yleensä potan viereen lattialle. Päiväkodissa hän oppi heti istumaan potalla ja pissaamaan siihen, kun siellä kokeilivat. Ja taito siirtyi kotiinkin. Otti varmaan poika isommista mallia.

Menna+poika 1-vuotta

Vierailija
55/61 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tyttö potalla tai pöntöllä istuu ja saattaa pissat tehdä, mutta kakkaa ei tule - ei kotona eikä päiväkodissa. Pissalla tyttö käy aina unien ja aterioiden jälkeen. Joskus menee oma-aloitteisestikin pissalle, mutta siihen ei voi luottaa. Ei vain tunnista hätää ajoissa/osaa pidättää. On kokeiltu kuivaksiopetteluhousuja n. 1,5-vuotiaasta lähtien ja sittemmin pikkareita, mutta ei sille mitään voi.

No, mulle se ei vielä ole kovin iso ongelma. Ihmettelen vain, mitä tässä vielä keksisi vai annetaanko vain ajan kulua. Itse aikoinani kummastelin, onko tällaisia lapsia olemassakaan vai onko kyse pelkästään vanhempien tietämättömyydestä/laiskuudesta - ja kas, sattui tällainen tyttö omalle kohdalle!

menna:

Auttaisiko malli? Meillä poika ei suostunut alkuun istumaan lainkaan potalla, kun sitä kotona kokeilimme. Pissasi kyllä yleensä potan viereen lattialle. Päiväkodissa hän oppi heti istumaan potalla ja pissaamaan siihen, kun siellä kokeilivat. Ja taito siirtyi kotiinkin. Otti varmaan poika isommista mallia.

Menna+poika 1-vuotta

Vierailija
56/61 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että maailma on pullollaan tarkoitushakuisia tutkimuksia (myynnin edistämiseksi tehtyjä). En väitä, että tässä tapauksessa niin olisi, mutta omituinen yhteensattuma on tosiaan tuo, että kun kertakäyttövaipat otettiin käyttöön, kuivaksi oppiminen hidastui.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun lapsella on sekä mukavat vaipat (lue: tavaraa vaipassa ei tunne) että mukavuudenhaluiset vanhemmat (lue: ei viitsitä opettaa potalle), vaippoja kuluu.

Olen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Myös meillä kestovaipat käytössä ja lasten kuivaksiopettelu alkanut jo alle puolitoistavuotiaina.

anni1978:

mä hiukan ihmettelen että viimeisen 20 vuoden aikana on lasten kypsymisprosessi tuohon kuivaksioppimiseen siirtynyt selvästi..lienee syynä kertakäyttövaipat? 70-luvulla lapset oli järjestäen 2 v kuivia, öisin ja päivisin ja nyt siis monet 3 v kulkee vielä vaipoissa..meillä on pelkästään kestoiltu (monet on ne syyt..juuri se ettei saastu ympäristö ja että lapsi " kypsyy" nopeemmin)

ainakin kaikki ne tuttavaperheetkin, joissa on kestoiltu on havaittu nopeemmin kypsyviksi, järjestäen.mä en tunne ketään täykestoilijaa joka olisi kulkenut vaipoissa vielä 2 vuoden jälkeen..meidänkin poika ollut täysin yö ja päiväkuiva 1,5 vuotiaasta, potalla alettiin käyttää 10 kk: jälkeen sillon tällön..(1,5 vuotiaasta on pyytänyt potalle kun on hätä ja osannut pidättää), tosin tuntuu että kertistelijöillä tää kypsyminen järjestäen viivästyy..miksiköhän?varmasti oman kosteuden tunteminen on jokin kypsymiseen vaikuttava asia..tätkin varmaan tutkittu jossain?

eli pakko sitten väittää että rakon kypsymiseenkin voi vaikuttaa..mikäli muka tämä kypsyminen tapahtuu 2 v jälkeen, tuntuu että kestovaippoilijoilla se tapahtuu jo paljon aiemmin.

kyllä hiukan hölmöltä näkökulmalta mielestäni tuntuu tää että lapsen pitää kulkea vaipoissa vielä 3 vuotiaana..

tämä valtava vaippabisnes vaan haluaa että lapset ei opi kunnolla kuiviksi..kyseessä on kuitenkin miljoonaluokan bisnes, johon on helppo valjastaa mukaan muutama asiantuntija toteemaan ettei lapsen tarvikkaan oppia kun esim. 3 v jälkeen tai muuta potaskaa..

kyllähän vaippoja mainostetaan (siis kertiksiä) ties millä hiukan arveluttavalla tavalla..puhutaan hyvistä yöunista kuivan vaipan kanssa..ym..

ihan kun tolla olisi oikeesti jotain merkitystä..meillä on ainakin vauvana nukuttu koko yö läpeensä kestovaipoilla 2 kkn iästä ja aamulla on oltu kosteita, eipä ole tuntunut haittaavan..

eli hiukan siis omaa ajatteluakin kehiin..ja kriittisyyttä näitä asiantuntijalausuntoja kohtaan..

t.anni 38+

Vierailija
57/61 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siaan potalle. Tiedän yhden sellaisen perheen itse: äidin periaate on, että " miksi opettaa, kun kaupasta saa nykyään niin helposti vaippoja ja vaipat ovat niin mukavia lapsellekin" .

Vierailija
58/61 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla ikää kohta 3v2kk ja sitkeästi käyttää vaippoja, on oikeastaan kovin ihastunutkin niihin (Liberon housuvaipat). Potalla (ja joskus pöntöllä pienentäjän kanssa) käy pissalla päivittäin, mutta itsenäisesti hyvin harvoin, vaikka häneltä kysyisikin " pissattaako" , niin sanoo ei ja sitten kohta on vaippa märkä. Aina ei suostu edes yrittämään.

Kakkaa ei suostu tekemään muualle kuin vaippaan, ei halua edes yrittää. Toisaalta ymmärrän häntä kun ne kakat on usein löysiä, eikä niitä tarvitse tekemällä tehdä, ne vaan tulla plörähtää niin ei siinä kyllä potalle edes kerkiäiskään. Näiden kakkojen takia luulisin pojan tahtovankin pitää vielä vaipat, mutta kivahan se ois jo hiljalleen noista eroon päästä. Pikkuhousuja ei suostu päällensä laittamaan, eikä halua olla ilman vaippaa.

Mitä tehdä tällaisessa tilanteessa? Olen ollut aina sitä mieltä ettei pakottaa saa, että kyllä lapsi sitten kun on valmis haluaa olla ilman vaippaa ja käydä tarpeillaan potalla/pöntöllä. Mutta kun tilanne on aikalailla jumissa jos näin voi sanoa. Pitääkö tässä nyt vain alkaa tekemään niin ettei anna lapselle vaippaa vaikka hän sen haluaa vai mitä ihmettä? Neuvolasta, saati lastenpolilta jossa käydään pojan kanssa, ei neuvoja heru. Lastenpolilla patistetaan jo vaipattomuuteen ja neuvolassa taas sanotaan, että eiköhän se tuosta ajan kanssa lutviudu.. Mitä siis tehdä? Patistaa vai antaa ajan kulua?

Neuvoja, vinkkejä, kommentteja otetaan vastaan.

Vierailija
59/61 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä osaanko neuvoa..mutta ensiksikin tulisi mieleen lapsesi ruokavalio? miksi vatsa on aina löysällä? vai onko jokin sairaus joka vaikuttaa?

voisi kuvitella että jos lapsella on jatkuvasti vatsa löysällä on suolen toiminnassa/ravinnossa jotain vikaa ja tätäkin kautta kakkaaminen tuntuu inhottavalta..

pissaamisen suhteen ja yleensäkin antaisin neuvon jättämään vaipat pois, vahingoista huolimatta, ton ikästä lasta voi hyvin jo palkitakin (tarra, purkka tms.) ja tietenkin asian voi selittää (ja pitääkin) moneen kertaan, siten ettei lasta mollaa tai pakota vaan pikemminkin kannustaa potalla/pytylle ja kehuu aina kun lapsi yrittääkin (ja huom.myös silloin kun tulee housuun..voi todeta tyyliin että hienosti yritit ehtiä, vaikka kävikin vahinko..ensi kerralla sitten aikaisemmin), hyvä keino on tietenkin että sinne mennään säännöllisesti (siis vessaan) oli hätä tai ei..aina syömisen jälkeen, aamulla, illalla..niin että siitä tulee tapa.ton ikäsen kanssa on tietenkin hiukan hankalampaa koska lapsi on jo noin vanha (mulla tuttavaperheessä poika, joka täyttää ensi kuussa 4 v ja edelleen on kertikset käytössä, kakat tulee aina vaippaan ja öisinkään ei ole kuiva)..ja olen heillä huomannut että kun (siis heidän tapauksessaan) potalla käynti on aloitettu tosi myöhään ja laiskasti, ei lapsi tunnu haluavankaan oppia (vastustaa voimakkaasti muualle kun vaippaan kakkaamista, eikä suostu edes yrittämään)..

no tuskin musta nyt paljoa apua asiassa on, mutta tsemppiä

ja kevätaurinkoa :)

t.anni 38+6

Vierailija
60/61 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei ollut 3-vuotiaaksi mennessä tehnyt kakkaa ikinä muualle kuin vaippaan. Pissasi n. 2-vuotiaasta lähtien pottaan tai pönttöön, jolloin päivävaippa otettiin pois käytöstä. Kun hänelle tuli kakkahätä, hän pyysi vaipan. Jos sitä ei antanut, rupesi huutamaan ihan hirveästi, joten odottelimme, että hän kypsyy rauhassa asiaan. Mikään lahjominen tmv. ei auttanut. Kerran jopa asettelin vaipan potan päälle. Suostui istumaan siinä hetken, mutta ei kuitenkaan halunnut kakata, ennen kuin se vaippa oli päällä.

Kun kysyin, miksi haluaa kakata vaippaan, sanoi, että se tuntuu kivalta. Kerran en sitten ehtinyt laittaa vaippaa, kun imetin kuopusta ja häneltä pääsi kakka lattialle. Pelästyi asiaa ihan hirveästi, vaikka yritin rauhoitella. Kiljui siis kurkku suorana aivan paniikissa. Se vahvisti mielipidettäni, että saa aivan rauhassa kakata vaippaan niin pitkään kun haluaa.

Tästä noin kuukauden kuluttua meni kuitenkin pinna. Olin kamalan väsynyt vauvan valvottamisen takia ja tyttö oli jo aika painava, joten pyllyn peseminen kakasta kävi työlääksi (kakka oli usein löysähköä ja levisi ympäriinsä vaipan painamana, yöks!). Tyttö pyysi jo kolmannen kerran saman päivän aikana vaippaa kakkaamista varten. Laitoin potan keskelle vessan lattiaa, tytön vessaan ja suljin oven. Pidin ovea väkisin kiinni ja huusin sen lävitse, että tee kakka pottaan, ulos et pääse. Tyttö huusi tietenkin todella lujaa, mutta minä huusin takaisin vielä lujempaa. Käytökseni ei siis ollut kovin aikuismaista, mutta tulosta se tuotti. Tyttö jaksoi taistella vastaan n. 5 minuuttia, sitten kakkasi pottaan. Siitäkös riemu repesi, pidettiin oikein kunnon " pottakakkajuhlat" . Tehtiin kakku ja tyttö sai tarra-arkkeja lahjaksi. Siitä lähtien ei koskaan enää pyytänyt vaippaa. Meillä siis pakottaminen onnistui, vaikka en olekaan tavastani hoitaa asia kovin ylpeä. En tiedä kuinka kauan olisin joutunut odottamaan tytön omaa kypsymistä, mutta yksi sukulaislapsi kuulemma kakkasi vielä 4-vuotiaana vaippaan. Jotenkin tuntuu, että meillä olisi saattanut mennä yhtä pitkään.