Uudesta Tuntemattomasta jäi päällimmäisenä mieleen Paula Vesala istumassa alasti saunan lauteilla jalat levällään suoraan kameraa kohti
Muuten oli aika ylimainostettu elokuva. Ei huono, mutta yllättävän vähän tähän oli saatu uutta näkökulmaa tai otetta mukaan entisiin verrattuna.
Kommentit (318)
Olen tosi pettynyt tähän uuteen versioon. En odottanutkaan että pääsisi alkuperäisen tasolle mutta odotin että olisi pärjännyt kakkoselle. Kauas jää kuitenkin siitäkin.
Jäi häiritsemään, miksi Rokan perhe palasi kotiin jo ennen kuin Viipuriakaan oli vallattu.
Mikä tuon Majurin (Matti Ristinen) ja lotan juttu oikein on? En ole lukenut tuntematonta.
Sai sen käsityksen että tuo Majuri on naimisissa kun höpisi jotain "lapset on vielä niin pieniä"
Ja miksi tuo lotta vaikuttaa kauhean tyytymättömältä/surulliselta koko ajan?
Valaiskaa joku?
Pienet lottien keskeiset lesboilut olisi sopinut hyvin Louhimiehen elokuvakerronnalliseen tyyliin ja tulkintaan.
Höh, Ylönen on nähnyt pöllönsilmänkin.
Sama juttu täälläkin. Ei minullakaan juuri jäänyt mieleen kuin se Vesala haarat levällään saunan lauteilla. N44
Paula Vesala on kyllä niin 1/5 ihminen ja näkönen että ei kyllä tuokaan kohtaus yhtään innosta. Tissit ovat pienet kuin teinillä jotka kaiken lisäksi vielä roikkuu. Tuskin on seksikään kovin kaksista vesalla isännänsä kanssa. Itseäni ei tuollainen kroppa kovin pitkään kiinnostaisi jos ollenkaan.
Sen takia Louhimies sen hahmon ja kohtauksen elokuvaan laittoikin. Myi elokuvaa Paula Vesalan alastonkohtauksella.
Toisen syyn ollessa sen että se pervo halusi, ja sai tekosyyn, myös itse nähdä Vesalan nakuna. Tolla perusteellahan se valitsee naisnäyttelijät elokuviinsa.
Ehkä Aku jätti parhaat pätkät filmistä pelkästään itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Siis hyi, kiitos että varoitit etukäteen? Mitä siinä näkyy? Koko tuhero siis vai, yök. Muistan miten Rukajärven tie oli pilattu kuvaamalla suuseksiä, vaikkei sitä kukaan tuolloin harrastanut, varsinkaan sodan aikana. Peter Franzen siis muka rupesi nuolemaan Irina Björklundia, älyttömän nolo kohtaus. Sen jälkeen päätin, että oli viimeinen "hieno sotaelokuva hienoin kuvauksin sodan mielettömyydestä", jota ikinä menin katsomaan.
Saattoi olla toosassa mehevä riistan maku, kun ei varmaan kovin usein päästy pesulle.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täälläkin. Ei minullakaan juuri jäänyt mieleen kuin se Vesala haarat levällään saunan lauteilla. N44
Eipä ne nyt oikein levällään ole, eikä siinä mitään varsinaisesti edes näy hämärän takia. Ainakaan hdtv-kuvassa, tiedä sitten, jos teatterissa.
Kokonaisuutena realistisin versio Tuntemattomasta, ja ehdottomasti minun mielestäni paras.
Roolihahmot uskallettiin inhimillistää ja tuoda niihin paljon realismia. Sitä rumaakin puolta, jota tapahtui. Esimerkkeinä tästä Rahikainen ja Petroskoin/Äänislinnan tapahtumat
En ole kokenut kertaakaan myötähäpeän tunnetta elokuvaa tai tv-sarjaa katsoessani.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuutena realistisin versio Tuntemattomasta, ja ehdottomasti minun mielestäni paras.
Roolihahmot uskallettiin inhimillistää ja tuoda niihin paljon realismia. Sitä rumaakin puolta, jota tapahtui. Esimerkkeinä tästä Rahikainen ja Petroskoin/Äänislinnan tapahtumat
En ole kokenut kertaakaan myötähäpeän tunnetta elokuvaa tai tv-sarjaa katsoessani.
Samaa mieltä. Kaikkinensa oli ihan onnistunut ja raikas päivitys. Louhi olisi itse varmasti tehnyt vielä räväkämmän version, mutta tietty kansallistaiteen asema ja suitset palleissa hillitsi menoa.
Minulla tuotti vaikeuksia tunnistaa kaikkia eri hahmoja elokuvassa.
Vaikka olen lukenut kirjan monesti, samoin katsonut edelliset filmatisoinnit.
Samoin ihmetytti Ristisen ja lotan juttu, sitä ei noin kerrottu kirjassa. Itseasiassa hyvin pintapuolisesti lottien elämää kerrottiin.
Tosin joku lotta kulki upseerien mukana ja autossa, mutta mitään sen syvemmin ei seurustelua kuvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne nyt oikein levällään ole, eikä siinä mitään varsinaisesti edes näy hämärän takia. Ainakaan hdtv-kuvassa, tiedä sitten, jos teatterissa.
Ei näkynyt teatterissakaan. Ihmettelen näitä juttuja täällä. Pitkä sotaleffa ja ainoa, mikä ihmisille jää mieleen on suunnilleen sekunnin murto-osa naisesta saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuotti vaikeuksia tunnistaa kaikkia eri hahmoja elokuvassa.
Vaikka olen lukenut kirjan monesti, samoin katsonut edelliset filmatisoinnit.
Samoin ihmetytti Ristisen ja lotan juttu, sitä ei noin kerrottu kirjassa. Itseasiassa hyvin pintapuolisesti lottien elämää kerrottiin.
Tosin joku lotta kulki upseerien mukana ja autossa, mutta mitään sen syvemmin ei seurustelua kuvattu.
Kaikissa Tuntemattomissa osa kk-komppanian kirjassa esitellyistä hahmoista jäävät vain taustalla oleviksi mykiksi naamoiksi. Tässä oli haluttu tuoda sitä uutta näkökulmaa laajentamalla näkökulmaa, joten osa hahmoista jäi vielä enemmän taustalle, mutta mitään sellaista en elokuvasta huomannut, joka olisi räikeässä ristiriidassa kirjan (Sotaromaanin tai Tuntemattoman sotilaan) kanssa.
Sodassa muodostui romansseja, ja osa lotiksi lähteneistä nuorista naisista oikeastikin ajatteli hankkivansa sieltä puolison. Ainahan nuoret saattavat suhtautua tulevaan tehtäväänsä kevyesti. Moni olisi varmasti jättänyt lähtemättäkin, jos todellisuuden koko karu kuva olisi selvinnyt jo etukäteen. Silti velvollisuudentunto sai monet jäämään, vaikka todellisuus oli kovempaa kuin oli osannut ajatella. Varmasti suhteita on monenlaisia, ja minä ymmärsin tuon yhden lotan tuomisen elokuvaan taiteellisena ratkaisuna, jolla haluttiin osoittaa, että kuten sotilaita, myös lottia oli rintamalla monenlaisia ja monenlaisissa tehtävissä. Ja samakin lotta saattoi näyttää miehistön silmissä karkeasti sanottuna herrojen kenttähu*ralta, mutta todellisuudessa sama nainen saattoi työskennellä amputoivan ja epätoivoiseltakin tuntuvaa työtä tekevän lääkärin apulaisena jsp:llä. Yhdellä hahmolla haluttiin näyttää laajempaa kuvaa. Minusta se on paljon paremmin naisten sotaa kuvaavaa kuin Laineen Tuntemattomassa nähty herrojen ajeluseuralainen. Siinä muu totuus lottien tehtävistä jäi täysin kunkin oman mielikuvituksen varaan.
Mielestäni sarja oli erittäin hyvä
Minua ei kenenkään alastomuus kiusannut enkä mitään römpsää nähnyt. Muutkin näki vai oman kuvitelmansa. Nainen istui hämärässä saunassa