Miten laskut maksettiin ennen nettiä?
Mentiinkö laskunipun kanssa aina pankkiin ne maksamaan tiskille?
Kommentit (413)
Aikoinaan oli, että mentiin pankkiin laskujen kanssa. Sen jälkeen tulivat laskuautomaatit ja sen jälkeen netin kautta maksettavat.
Aloin maksaa ekoja omia laskuja 80-luvun loppupuolella. Marssin paperilaskun kanssa Postipankin (nyk. Danske) tiskille ja täti kirjasi kuulakärkikynällä pankkikirjaani, paljonko tililtäni lähti jne. Tein tätä vielä 90-luvun alkupuolellakin. Sen jälkeen aloin käyttää laskunmaksuautomaatteja. Siirryin verkkopankkiin
2000-luvun alussa aika lailla pakosta.
Kun muutin omille vuonna 1989, oli olemassa onneksi jo ne maksuautomaatit, joihin sitten suuremman tai pienemmän laskupinon kanssa jonoteltiin pitkäänkin, jos huono tuuri kävi.
Välillä jouduin vanhempia ihmisiä auttamaankin... nähden kaikki tunnukset ja tilin saldon...
Suuren helpotuksen toi jossain vaiheessa viivakoodi ja -lukija noissakin vekottimissa, ettei jokaista viitettä tarvinnut yksitellen naputtaa.
Ja onhan noita edelleen joillakin ostareilla ainakin Helsingissä.
Pankkikonttoreitahan ei enää ole juuri missään...
-
En muista, että olisin pankkitiskillä koskaan laskujani maksellut.
-
Olen niin kylläkin vanhanliiton nainen, että sain ensimmäisen nettiyhteyteni vasta vuonna 2004. :D
Jo helpotti.
-
On se nykyään sangen ykinkertaista, kun ottaa puhelimella vaan viivakoodista kuvan ja alkaa maksella.
Muistelen lämmöllä, kun omassa mökki-pitäjässä oli oma pieni kyläkauppa. Voi niitä aikoja...
Laskunmaksuautomaatilla pankin eteisessä. Sitä ennen laitoin laskut ns. tilisiirtokuoreen ja pudotin pankin luukusta. Pankki maksoi laskun tililtä 3 arkipäivän päästä. Olen syntynyt 70-luvulla, joten olen hoitanut laskunmaksuja vasta noin v. 1994 lähtien, kun muutin opiskelemaan.
Nuo tilisiirtokuorethan ovat edelleenkin käytössä! Allekirjoitetut ja tilinumerolla varustetut laskut vaan
pankin valmiiksimaksettuun kuoreen jonka voi laittaa postilaatikkoon tai pankin eteisessä olevaan
laatikkoon. Tosi kätevä palvelu vanhuksille jotka eivät enää itse pääse asioitaan hoitamaan. Omainen vaan
ottaa kuoren hoitaakseen eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Kyllä ne piti tosiaan pankissa käydä maksamassa. Postipankissa pystyi jättämään kuoressa johonkin luukkuun allekirjoitettuina, mutta en muista SYP:n asiakkaana (myöh. Merita myöh Nordea) että olisin niin tehnyt. Myös käteistä nostettiin pankista ja se merkittiin pankkikirjaan. Kortilla ei tietenkään voinut maksaa. Ulkomaanmatkoillekin nostettiin käteistä ja sitten vaihdettiin sitä paikalliseksi valuutaksi. Jonkinlaisia matkashekkejäkin oli kyllä olemassa, mutta en muista itse niitä käyttäneeni.
Mistä ajasta puhut? Korteillahan on voinut maksaa lähes 40 vuotta ja käteistä saanut seinästä yhtä kauan.
Mitä mitä???? Kun tästä vuodesta vähennetään 40 vuotta, tullaan vuoteen 1978.
Katin kontit silloin millään korteilla maksettiin! Eikä takuulla ollut mitään automaatteja, millä olisi saanut "seinästä rahaa."
Ihmisillä oli pankkikirjat, ja se kädessä mentiin pankkiin tai postiin (=postipankliin) maksamaan laskut. Pankkeja oli joka kulmalla ja joka pikkukylässäkin postipankki.
Kyllä sulla nyt heittää muisti pahasti.
Niitä maksuautomaatteja on varmaan vieläkin, mutta varsinaisesti niiden aika oli suhteellisen lyhyt. En muista, että maksuautomaatteja olisi ollut missään kaupoissa, ainakaan minun kotipaikkakunnallani. Pankkien eteisissä ne olivat.
Suoramaksupalvelu on ollut pankeilla tosi kauan, äitini käytti sitä jo ajat sitten ja edelleenkin. Se tapahtui (ja edelleen tapahtuu) joko suoraveloituksena tai maksupalveluna, jolloin lasku pannaan kuoreen ja postin vietäväksi tai pankkiin suoraan.
Vielä maksaessani vuokraa v. 1987 (ennen omaan muuttamista) kirjoitin vuokrakuitin itse ja menin sen kanssa pankkiin maksamaan vuokran. Niin se tapahtui.
Joskus pankeissa ja postissa joutui jonottamaan. Se oli ihan tavallista eikä siitä edes osannut mukista mitään. Elämänmeno ei ollut niin kiireistä.
Toisaalta jos nyt on asiaa pankkiin, niin saa jonottaa vielä kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin laskut aina niissä laskunmaksuautomaateissa. Niitä oli joissain kaupoissa ja pankkien aulassa.
Noita automaatteja on edelleen. Näen miltei joka päivä kun läheisen ostoskeskuksen aulassa on joku maksamassa Nordean automaatilla. Vanhukset ymmärrän, mutta joskus näen n 40-50v ihmisiä maksamassa.
Edelleen on koko joukko ihmisiä, joilla ei ole kotona nettiyhteyttä eikä tunnuksia maksamiseen.
Justiin luin että Marita Taavitsainen opettelee hoitamaan laskujen maksua eron jälkeen. Mies hoitanut ne liitossa ollessaan. Marita sanoo ettei omista pankin tunnuslukuja vaan maksaa laskunsa pankkiautomaateilla. Kuin vanhukset.
Pankkisiirtoina, pankkien postiluukuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Kyllä ne piti tosiaan pankissa käydä maksamassa. Postipankissa pystyi jättämään kuoressa johonkin luukkuun allekirjoitettuina, mutta en muista SYP:n asiakkaana (myöh. Merita myöh Nordea) että olisin niin tehnyt. Myös käteistä nostettiin pankista ja se merkittiin pankkikirjaan. Kortilla ei tietenkään voinut maksaa. Ulkomaanmatkoillekin nostettiin käteistä ja sitten vaihdettiin sitä paikalliseksi valuutaksi. Jonkinlaisia matkashekkejäkin oli kyllä olemassa, mutta en muista itse niitä käyttäneeni.
Mistä ajasta puhut? Korteillahan on voinut maksaa lähes 40 vuotta ja käteistä saanut seinästä yhtä kauan.
Katin kontit silloin millään korteilla maksettiin! Eikä takuulla ollut mitään automaatteja, millä olisi saanut "seinästä rahaa."
Ihmisillä oli pankkikirjat, ja se kädessä mentiin pankkiin tai postiin (=postipankliin) maksamaan laskut. Pankkeja oli joka kulmalla ja joka pikkukylässäkin postipankki.
Kyllä sulla nyt heittää muisti pahasti.
Niitä maksuautomaatteja on varmaan vieläkin, mutta varsinaisesti niiden aika oli suhteellisen lyhyt. En muista, että maksuautomaatteja olisi ollut missään kaupoissa, ainakaan minun kotipaikkakunnallani. Pankkien eteisissä ne olivat.
Suoramaksupalvelu on ollut pankeilla tosi kauan, äitini käytti sitä jo ajat sitten ja edelleenkin. Se tapahtui (ja edelleen tapahtuu) joko suoraveloituksena tai maksupalveluna, jolloin lasku pannaan kuoreen ja postin vietäväksi tai pankkiin suoraan.
Vielä maksaessani vuokraa v. 1987 (ennen omaan muuttamista) kirjoitin vuokrakuitin itse ja menin sen kanssa pankkiin maksamaan vuokran. Niin se tapahtui.
Joskus pankeissa ja postissa joutui jonottamaan. Se oli ihan tavallista eikä siitä edes osannut mukista mitään. Elämänmeno ei ollut niin kiireistä.
Toisaalta jos nyt on asiaa pankkiin, niin saa jonottaa vielä kauemmin.
60 luvulla pankkikortit ja luottokortit oli ihan yleisiä jos ei ollu jossain perskylässä jossa moisia ei oltu koskaan nähtykkään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luottokortti Eli suomessa nykyisenkaltaiset kortit ollu käytössä jo yli 60 vuotta.
En kyllä ymmärrä niitä, jotka kertovat käyneensä 1980-luvulla maksamassa laskut pankin tiskillä. Kyllä jo siihen aikaan olivat käytössä tilisiirtokuoret, johon allekirjoitetut ja omalla tilinumerolla varustetut laskut laitettiin, ja sitten kuoren saattoi pudottaa minkä tahansa pankin luukusta. Pankin tiskillä laskut maksettiin vain poikkeustapauksessa, esim. silloin, kun piti saada maksettua lasku heti eikä normaali muutaman päivän maksuaika riittänyt.
Aloitin itse opiskelut vuonna 1984, ja hoidin siitä saakka laskuni tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varma vuodesta 1978, mutta kun vuonna 1984 aloitin opiskelut ja muutin pois kotoa, pankkikortilla maksaminen ja rahan nostaminen pankkiautomaatista olivat normaalia arkipäivää. Ne eivät siis missään tapauksessa olleet silloin viimeisen parin vuoden aikana tulleita uusia juttuja, vaan jo vakiintuneita asioita.
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luottokortti Eli suomessa nykyisenkaltaiset kortit ollu käytössä jo yli 60 vuotta.
Hyvin harvoilla vielä 50- tai 60-luvulla. Tuossa Wikissäkin sanotaan, että luottokortit yleistyivät Suomessa 80-luvulla. Silloin tämä korttirumba täällä vasta kaiken kansan kesken alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Nro 6 taitaa olla aika vanha! Olen itse viiskymppinen, ja olen ekasta palkastani asti, eli teini-iästä maksanut kaiken pääasiassa pankkikortilla.
Puhu silti vain omasta puolestasi, jookos? 😘
Kutosen ikää en tiedä, mutta itse -74 syntyneenä oon käyttänyt kaikkia kerrottuja keinoja. Ei ollut ekojen kesäpalkkojeni aikaan -88 edes mahdollista mun maksaa ”kortilla” laskuja silloisen paikkakunnan pankkien konttoreissa.
(Mitä sitten tarkoititkaan laskujen pankkikortilla maksamisella, ehkä laskuautomaattia?)
Ekan vuokra-asunnon vuokrat lukioaikana maksoin automaatilla pankin tiloissa.
Pankkeja oli tiuhemmassa kuin pankkiautomaatteja.
-95 menin kesätöihin pankkiin, silloin oli sitten jo paljon vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Nro 6 taitaa olla aika vanha! Olen itse viiskymppinen, ja olen ekasta palkastani asti, eli teini-iästä maksanut kaiken pääasiassa pankkikortilla.
Höpö höpö! Ei ollut viiskympoisillä 1970-luvun alussa pankkikortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö! Ei ollut viiskympoisillä 1970-luvun alussa pankkikortteja.
Viisikymppiset eivät olleet teini-ikäisiä 1970-luvun alussa, vaan kymmenen vuotta myöhemmin, jolloin pankkikortit olivat ihan yleisessä käytössä.
N53
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin ihana ketju! Kuinka moni on soittanut puhelinkopista? Ottanut vastapuhelun posti-tele-laitoksesta? Ottanut kuvia kameralla, jossa on ulkoinen salama ja 24-28 kuvan filmi, joka sitten piti lähettää kehitettäväksi?
Tai tosi heviä settiä: Käynyt aikoinaan koulua myös lauantaisin? Muistaa ajan, kun kaikki kaupat menivät kiinni viimeistään klo 17 arkisin (lauantaisin puolenpäivän aikaan)?
Minä.Paitsi tuo vastapuhelujuttu. Olen kyllä soittanut teleltä mut piti muistaakseni maksaa kassaan vai olikohan kolikkopuhelin??? En ihan tarkkaan muista. Ja olen käyttänyt puhelinkorttia maksanut laskut pankissa omistanut pankkikirjan lunastanut shekin yms.
Huhhuh. Onneks en ollu laskunmaksuiässä kun oli vielä noin.
Ole nyt jo nti Näsä hiljaa !