Mies kuvittelee että töistä tullessaan hän saa enemmän vapaa-aikaa
Mies lähtee aamuisin töihin ja minä jään lapsen (3kk) kanssa kotiin, mies tänään järkyttyi kun sanoin että töistä tullessaan saa vapaasti juoda kahvit, syödä ym. Sen jälkeen kuitenkin hän loppuillan hoitaa vauvaa yhtä paljon kuin minäkin. Onko tämä teistä jotenkin miehen kannalta epäreilua? Hän palasi vasta takaisin työelämään ja olimme molemmat vain kotona. Minä olen nyt alkuun lupautunut herätä öisin että hän saa nukuttua, mutta koiran ja vauvan hoito kotona on kyllä silti paljon rankempaa kuin kuvittelin. En ehdi tekemään _mitään_. Mies ei tunnu ymmärtävän...miten saisin hänet tajuamaan että vauvan ja koiran kanssa kotona käy ”työstä”, vaikka helppo ja tyytyväinen vauva meillä onkin. Tuntuu että kun vauva nukkuu, tekee itsekin mieli levätä, eikä sitten ehdi tekemään edes kotitöitä...koiran lenkitän kun mies tulee töistä (n. 40min)...en tiedä miten selittäisin miehelle, että minäkin tarvitsisin omaa aikaa, miten teillä on tehty nämä järjestelyt ym?
Kommentit (152)
Se, joka on kotona lapsen kanssa niin sen työpäivä on se 8-17 (ilman lakisääteisiä kahvitaukoja). Se, joka on töissä kodin ulkopuolella, niin senkin työaika on varmaan about 8-17 (ja sillä on ne kahvitauot).
Sitten on illat ja viikonloput, jotka kuuluu molemmille tasapuolisesti tietenkin. Ihan niin kuin ennen lasta.
Noinhan sen pitäisi tietysti mennä. Jos joku haluaa laskea sen kotona vietetyn ajan vapaa-ajaksi niin ei muuta vaihtamaan osia eli äiti työelämään ja mies kotiin!
Vaihtokauppa kannattaa tehdä myös siksi, ettei käy niin, että kun lapsi menee jonain päivänä päivähoitoon ja äiti palaa töihin, se isä edelleen olettaa, ettei hänen tarvitse tehdä kotona mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on kotona niin hoitaa kodin, jos mies auttelee vähän, se on ok!
Jos nainen rupeaa jakamaan hommia, niin mars töihin sitten kanssa, rahaa taloon hankkimaan. Helvata näitä nykymuijia!Itseasiassa ap työ on hoitaa se lapsi, ei koti.
Tiedätkö, vanhempainvapaa? Ei kodinhoitovapaa. Vaikka tuo nimike on niin väärä, ihan työtä tuo on, ei vapaa.
Että helvata itselles vaan..
Jos ap yrittää päivällä torkahtaa, hän yrittää palautua yön katkonaisesta yöunista, jotka mies saa nauttia levollisesti.
Voisinpa sanoa että mies saisi ottaa illan täysin vastuulleen koska yö on apn vastuulla ja kummallakin töitä päivällä.
Ai että kotona ollaan päivät pitkät, eikä ole tarvis edes hoitaa kotia. Täsmentäisin vielä että vauvan hoito ei ole työ, vaan lähinnä velvollisuus, jota tehdään sydämellä, kun on lisääntynyt. Vaikka tiedän kyllä mitä se on ja miten rankkaa, neljän lapsen isänä on tullut ihan jopa koettua.
Ja se vanhempainvapaa on nimenomaan vapautus työstä tietyksi ajaksi, ja siitä saat jopa rahaa yhteiskunnalta. Että kyllä se on vapaata työstä ihan siinä kuin kesälomakin, vaikkei ehkä sinusta siltä tunnu. Ihme mamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja makaa kotona päivät pitkät, ja miehen pitäisi leikkiä äitiä työpäivänsä jälkeen?
Kunnon loinen taas vauhdissa. Ton ikänen nukkuukin puolet päivästä.
"Mulla on niin rankkaa, makaan kotona ja av-palstailen, yhyy!".
Taas ketju joka jokaisen miehen pitäisi lukea ajatuksella ennen kuin suostuu lastentekoon.
Jos ap makaa kotona kaiket päivät, niin eikö se olisi ihan reilua, että mies makaa illat? Ja ap ehdotti kyllä vain sitä, että makaaminen hoidetaan puoliksi, niin että molemmat saavat tehdä muutakin kuin maata kotona.
Ja voithan sinä tarjoutua kotonasi makaamaan kotona, kun äiti menee töihin. Minusta oli ihana päästä takaisin töihin aikoinaan neljän lapsen äitinä. Saivat päiväkodissa maata meidän lastemme kanssa, ja minä sain taas vähän toivuttua ja nautin omasta ajasta.
Mutta se on minusta niin jännää, että naiselle vauvan hoito on kotona makaamista, mutta jos miehen pitää siihen osallistua, se on niin kamalaa, että puoliso uhataan jättää.
Tämä!!!!
Hapeä ap.-miten ihmeessä ilkeät valittaa.Sinulle 3kk ikäinen TERVE vauva.Sen olet saanut tai hankkinut ihan vapaaehtoisesti.Kone PESEE PYYKIT ,SINÄ VAUVAN pyllyn ja maitoa vaan juo tissistä tai pullosta.Nuo hommat ei luulis liikaa rasittavan, pieniä arkiaskareita. No-entäs kotityöt,,,laita astiat samantien koneeseen,kun olt syönyt ja vaatteet kaappiin tai pesukoriin ,kun vaihdat.Ei siinä kotityöt juuri rasita. Noista ,jos valittaa on todella saamaton nahjus.Nuo kaikkihan on pikku askareita.Entäs itselle ja miehelle ruuan laitto,hieman organisoit ja teet kerralla paljo+pistät pakkaseen ,sietä valmista pöytään+ uuniruuat tulee lähes itsestään. .Kaiken ruuan voi tehdä noin,,,vegekin.
Heitä se rakki hevon kuuseen ,jos senkin ulkoiluttaminen on sinulle rasite,eikä nautinto.Miksi olet sen hankkinut.
Tätä mieltä on neljän alle kouluikäisen äiti.
Eitodellista kirjoitti:
Hapeä ap.-miten ihmeessä ilkeät valittaa.Sinulle 3kk ikäinen TERVE vauva.Sen olet saanut tai hankkinut ihan vapaaehtoisesti.Kone PESEE PYYKIT ,SINÄ VAUVAN pyllyn ja maitoa vaan juo tissistä tai pullosta.Nuo hommat ei luulis liikaa rasittavan, pieniä arkiaskareita. No-entäs kotityöt,,,laita astiat samantien koneeseen,kun olt syönyt ja vaatteet kaappiin tai pesukoriin ,kun vaihdat.Ei siinä kotityöt juuri rasita. Noista ,jos valittaa on todella saamaton nahjus.Nuo kaikkihan on pikku askareita.Entäs itselle ja miehelle ruuan laitto,hieman organisoit ja teet kerralla paljo+pistät pakkaseen ,sietä valmista pöytään+ uuniruuat tulee lähes itsestään. .Kaiken ruuan voi tehdä noin,,,vegekin.
Heitä se rakki hevon kuuseen ,jos senkin ulkoiluttaminen on sinulle rasite,eikä nautinto.Miksi olet sen hankkinut.
Tätä mieltä on neljän alle kouluikäisen äiti.
Miksi se pyykien peseminen on sitten miehelle/miehille niin raskasta? Konehan ne pesee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi nyt 8 kk. Aamulla mies lähtee töihin vasta 8.30. Joten käyn koiran kanssa lenkillä ennen sitä. Päivällä käymme 2 kertaa lenkillä, vauva vaunuissa ja koira mukana. Ruoan teen valmiiksi klo. 17.30 ja syödään miehen kanssa yhdessä. Sitten jompikumpi lähtee lenkille ja toinen lapsen kanssa kotiin. Ei meillä ole mitään omaa aikaa, mutta olemme tyytyväisiä näin. Yritän hoitaa kodin, koska mies elättää meidät nyt. Mutta toki mieheni osallistuu siivoamiseen ja lapsenhoitoon kun on kotona.
MIes elättää teidät nyt?
Saathan kuitenkin itse tilillesi lapsilisän ja äitiyspäivärahan? Laitatko ne kokonaan säästöön vai mihin perustuu tuo että mies elättåä teidät nyt?
Ja ymmärräthän että lapsi on myös miehesi lapsi eli on itsestään selvää että hän elättää omaa lastaan. Lisäksi ymmärräthän että sen yhteisen lapsen hoidon vuoksi sinä saat nyt paljon vähemmän rahaa kuin töissä ollessasi ja että se vaikuttaa alentavasti sinun mutta ei senttiäkään lapsesi isän tulevaan eläkkeeseen? Eli miehesi pitäisi oikeasti maksaa se osa eläkettä sinulle.
Onko siis kolmen henkilön talouden hoito muka niin vaikeaa, ettei sitä ehdi tehdä yhden vauvan kanssa, hohhoijaa, pitäisi kai hallituksen kehittää aktiivimalli kotiäideillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi nyt 8 kk. Aamulla mies lähtee töihin vasta 8.30. Joten käyn koiran kanssa lenkillä ennen sitä. Päivällä käymme 2 kertaa lenkillä, vauva vaunuissa ja koira mukana. Ruoan teen valmiiksi klo. 17.30 ja syödään miehen kanssa yhdessä. Sitten jompikumpi lähtee lenkille ja toinen lapsen kanssa kotiin. Ei meillä ole mitään omaa aikaa, mutta olemme tyytyväisiä näin. Yritän hoitaa kodin, koska mies elättää meidät nyt. Mutta toki mieheni osallistuu siivoamiseen ja lapsenhoitoon kun on kotona.
MIes elättää teidät nyt?
Saathan kuitenkin itse tilillesi lapsilisän ja äitiyspäivärahan? Laitatko ne kokonaan säästöön vai mihin perustuu tuo että mies elättåä teidät nyt?
Ja ymmärräthän että lapsi on myös miehesi lapsi eli on itsestään selvää että hän elättää omaa lastaan. Lisäksi ymmärräthän että sen yhteisen lapsen hoidon vuoksi sinä saat nyt paljon vähemmän rahaa kuin töissä ollessasi ja että se vaikuttaa alentavasti sinun mutta ei senttiäkään lapsesi isän tulevaan eläkkeeseen? Eli miehesi pitäisi oikeasti maksaa se osa eläkettä sinulle.
Näin juuri. Kerrankin joku tajuaa asian. Täällä tuntuu olevan monella vaikea käsittää, että avioliitossa ihan lain mukaan molempien rahat kuuluvat molemmille. Ei lain edessä ole sinun ja minun, vaan meidän rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen rupeaa jakamaan hommia, niin mars töihin sitten kanssa, rahaa taloon hankkimaan. Helvata näitä nykymuijia!Itseasiassa ap työ on hoitaa se lapsi, ei koti.
Tiedätkö, vanhempainvapaa? Ei kodinhoitovapaa. Vaikka tuo nimike on niin väärä, ihan työtä tuo on, ei vapaa.
Jos ap yrittää päivällä torkahtaa, hän yrittää palautua yön katkonaisesta yöunista, jotka mies saa nauttia levollisesti.
Voisinpa sanoa että mies saisi ottaa illan täysin vastuulleen koska yö on apn vastuulla ja kummallakin töitä päivällä.
Ai että kotona ollaan päivät pitkät, eikä ole tarvis edes hoitaa kotia. Täsmentäisin vielä että vauvan hoito ei ole työ, vaan lähinnä velvollisuus, jota tehdään sydämellä, kun on lisääntynyt. Vaikka tiedän kyllä mitä se on ja miten rankkaa, neljän lapsen isänä on tullut ihan jopa koettua.
Ja se vanhempainvapaa on nimenomaan vapautus työstä tietyksi ajaksi, ja siitä saat jopa rahaa yhteiskunnalta. Että kyllä se on vapaata työstä ihan siinä kuin kesälomakin, vaikkei ehkä sinusta siltä tunnu. Ihme mamma.
Näinhän siinä kävi, kuin 70-80-luvulla pelättiin, ettei yhteiskunnan tuki tule joissakin perheessä merkittävästi lisäämään lapsen hyvinvointia ja tukea lapsen kehityksessä,kun vanhemmat laittavat oman etunsa lapsen edun edelle edelle, lisätäkseen vapaa-aikaan sa ja hyvinvointia yhteiskunnan piikkiin.
Kesäloma on tarkoitettu työntekijän työstö palautumiseen ja työssä jaksamiseen, jonka työnantajat maksavat.
Perhevapaat on tarkoitettu lisäämään ainoastaan lapsen hyvinvointia ja kehitystä, eikä siihen, että muut perheenjäsenet voi loisia tai kieltäytyä vastuusta. Jos toisin olisi, myös muut vanhemmat pitäisi saada tukea tai vapaata työelämästä, kun molemmat vanhemmat käyvät töissä.
Ihmettelen, neljän lapsen isä, meneekö sinun etu, lapsesi edun edelle, niin kuin kommentissa kerrot. Ei oikein kuulosta vastuullisesta isältä.
Täällä tämä provo vaan pyörii, milloin on neljän lapsen isä ja milloin äiti. Ja puhuu vielä työn teosta.
Vastaa jopa itselleen.
Hahhahhaa, kommentista päätellen, ei ole työelämää nähnytkään, kun pyörii palstalla vuorokauden ympäri ja väittää vielä palkakseen (toinen aine) 35€/h
Otahan nyt neljän lapsen isä ne lääkkeet ja käy vaikka ottamassa pienet unet ja siirry kaltaistasi palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tämä provo vaan pyörii, milloin on neljän lapsen isä ja milloin äiti. Ja puhuu vielä työn teosta.
Vastaa jopa itselleen.Hahhahhaa, kommentista päätellen, ei ole työelämää nähnytkään, kun pyörii palstalla vuorokauden ympäri ja väittää vielä palkakseen (toinen aine) 35€/h
Otahan nyt neljän lapsen isä ne lääkkeet ja käy vaikka ottamassa pienet unet ja siirry kaltaistasi palstalle.
Tämä viesti on tarkoitettu viesti 111 kommenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se vanhempainvapaa on nimenomaan vapautus työstä tietyksi ajaksi, ja siitä saat jopa rahaa yhteiskunnalta. Että kyllä se on vapaata työstä ihan siinä kuin kesälomakin, vaikkei ehkä sinusta siltä tunnu. Ihme mamma.Näinhän siinä kävi, kuin 70-80-luvulla pelättiin, ettei yhteiskunnan tuki tule joissakin perheessä merkittävästi lisäämään lapsen hyvinvointia ja tukea lapsen kehityksessä,kun vanhemmat laittavat oman etunsa lapsen edun edelle edelle, lisätäkseen vapaa-aikaan sa ja hyvinvointia yhteiskunnan piikkiin.
Kesäloma on tarkoitettu työntekijän työstö palautumiseen ja työssä jaksamiseen, jonka työnantajat maksavat.
Perhevapaat on tarkoitettu lisäämään ainoastaan lapsen hyvinvointia ja kehitystä, eikä siihen, että muut perheenjäsenet voi loisia tai kieltäytyä vastuusta. Jos toisin olisi, myös muut vanhemmat pitäisi saada tukea tai vapaata työelämästä, kun molemmat vanhemmat käyvät töissä.
Ihmettelen, neljän lapsen isä, meneekö sinun etu, lapsesi edun edelle, niin kuin kommentissa kerrot. Ei oikein kuulosta vastuullisesta isältä.
No ei se todellakaan ole lapsen edun vastaista että samalla hoidetaan sitä kotia eli yhteistä elinympäristöä. On aikamoista huijausta ettei muka ehdi tämän yhden vauvan hoidon ohella hoitamaan myös kotitöitä, ei mene minulle läpi. Onneksi ei ole sattunut minulle osumaan noin avutonta naisihmistä vaimoksi. Itse olen oman osuuteni aina hoitanut, mutta en käsitä ollenkaan että tässä tämä vaimo ei päivän aikana saa mitään muuta tehtyä kuin vauvan hoitoa ja nukkumista. Minusta se on avuttomuuden huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIes elättää teidät nyt?
Nainen tekee ison uhrauksen, kun luopuu palkastaan ja urakehityksestään hoitaakseen yhteistä lasta. Miten kävisi miehen palkalle ja uralle, jos nainen kieltäytyisi tekemästä työtä yhteisen lapsen hyväksi?
Minusta on ihan naurettavaa puhua siitä, että mies elättää. Ei ainakaan naista elätä, vaan päinvastoin vie naiselta elannon.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos menisit itse töihin ja mies jäisi kotiin hoitamaan vauvaa?
Itse ainakin ehdotin tätä miehelle kun olisin voinut äitiysloman jälkeen mennä töihin. Yhtä mieltä olimme siitä ettei vielä hoitoon noin pienenä. Ei halunnut mies jäädä hoitovapaalle millään, minä sitten jäin edelleen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis kolmen henkilön talouden hoito muka niin vaikeaa, ettei sitä ehdi tehdä yhden vauvan kanssa, hohhoijaa, pitäisi kai hallituksen kehittää aktiivimalli kotiäideillekin.
En minä ainakaan aio tehdä yksin kahden aikuisen töitä vaikka ehtisinkin. Hölmö sellainen on, joka siihen suostuu.
En ymmärrä miksi miehen pitäisi saada olla koko ilta vapaalla vain siksi että hän käy töissä. Ei täällä kukaan muukaan saa. Minä käyn töiden jälkeen kaupassa, laitan ruokaa, vien koiran, pesen pyykkiä... Ja meillä ei siis ole lapsia. Ap:n mies eli varmaan ihan samalla tavalla kuin minäkin ennen kuin sai lapsen. Oliko hän oikeasti niin naiivi, että kuvitteli työmääränsä VÄHENEVÄN lapsenhankinnan myötä? Aika naurettavaa jos kuvitteli.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi miehen pitäisi saada olla koko ilta vapaalla vain siksi että hän käy töissä. Ei täällä kukaan muukaan saa. Minä käyn töiden jälkeen kaupassa, laitan ruokaa, vien koiran, pesen pyykkiä... Ja meillä ei siis ole lapsia. Ap:n mies eli varmaan ihan samalla tavalla kuin minäkin ennen kuin sai lapsen. Oliko hän oikeasti niin naiivi, että kuvitteli työmääränsä VÄHENEVÄN lapsenhankinnan myötä? Aika naurettavaa jos kuvitteli.
Sama tuli mieleen, ilmeisesti jotkut oikeasti kuvittelevat näin :D
Sinkku kun olen, käyn töissä ja töiden jälkeen ja viikonloppuisin täytyy kuitenkin laittaa ruokaa, pestä pyykit, siivota jne. Ei kukaan muu minulle noita hommia tee. Kahden kesken ne hommat onnistuu paljon nopeammin.
Paras että sovitte illan tai muutaman tunnin viikonloppuna per viikko per nuppi jonka aikana toinen vanhempi hoitaa lasta ja tekee kotihommia että saatte ns. omaa aikaa molemmat saman verran.
Tällaista se nykyajan punaviher-akkojen kanssa on. Tärkeämpää möykätä sukupuolineutraalisuudesta kuin että lapset tulisi hoidetuiksi.
Jestas, että vituttaa ölinä, siitä, että raskaan työpäivän jälkeen ei töissä olleen vanhemman täydy tehdä mitään muuta kuin relata ja että kotona oleva vanhempi on joku helpon elämän pilaama loinen. Ei jumalauta. Tässä nyt pari pointtia:
1) Monissa perheissä sekä äiti että isä käyvät töissä ennen lapsen syntymää. Monissa perheissä myös kootaan yhdessä ja tasaveroisesti säästöjä, joilla talous pyörii tasapainoisesti vanhempainvapaan aikana. Minä en ainakaan koskaan ole elänyt mieheni rahoilla vaan ihan omalla työlläni, perhetuilla ja omilla säästöilläni olen itseni elättänyt.
2) Kotivanhempana oleminen ei ole mitään lomailua ja laiskottelua varsinkin, jos kotona oleva vanhempi hoitaa lapsen yöheräilyt. Mitään ylimaallisen raskasta lapsen hoito ei välttämättä ole, jos lapsi nukkuu hyvin, mutta kyllä se silti työstä käy. Pitkäaikainen valvominen rasittaa useimpia ihan saatanasti, ja silti pitää kärsivällisesti olla lapsen saatavilla myös päivisin. Alle vuoden ikäinen on usein vielä hyvin kiinni hoitajassaan. Syö ja kakkaa usein jne. Kun lapsi nukkuu päikkäreitä, ehtii itse pitää sen lounastauon, joka työssäkäyvilläkin muuten on.
3) Kotona lasta hoitava menettää kotiajaltaan työeläkekertymänsä, eli ottaa siis taloudellisesti takkiin, vaikka lapsen kanssa vietetty aika muulla tavoin onkin arvokasta ja korvaamatonta.
4) Jonkun on joka tapauksessa hoidettava lapsi. Jos vanhempi ei hoitaisi kotona, pitäisi palvelu ostaa muualta (eikä muuten ole mitään halpaa lystiä tämä).
5) Lapsi on molempien vanhempien. Molemmat osallistuvat lapsen kuluihin ja hoitoon tasapuolisesti. Ei voi olla ennenkuulumaton rasite ja velvollisuus huolehtia omasta lapsestaan niin hyvin kuin mahdollista.
6) Kaikki terveet aikuiset joutuvat aina tekemään oman osuutensa kodin- ja taloudenhoidosta. En muista, että sinkkuaikanakaan pyykit olisivat itsestään menneet narulle, likaiset astiat koneeseen ja pihvi pannulle, vaikka työpäiväni olisi ollut kuinka raskas. Parisuhde ei ole mikään syy yhtäkkiä lakata huolehtimasta omasta siisteydestään ja ruokahuollostaan. Usein vain on kätevämpää, että vuorotellen hoidetaan asiat kummankin edestä. Jos A laittaa molemmille ruuan maanantaina, B voi laittaa keskiviikkona. Ja yhä kumpikin vastaa itsestään yhtälailla kuin silloin, kun asui yksin.
En ymmärrä niitä, joiden mielestä töissä käynti olisi hyvä syy ulkoistaa kaikki muut arjen asiat toiselle. Ehkä siinä tapauksessa ymmärtäisin esim. kotitöiden epätasaisen jakautumisen, jos työssäkäyvä muuten rahoittaisi koko perheen elämän. Tässäkään tapauksessa olisi kuitenkin outoa olla omasta puolestaan hoitamatta omaa lasta yhtään. "Joo, lapseni, mä oon sun äitis ja hoidan tän rakastamisen ja huolehtimisen. Tuo toinen on vain meidän sponsori." Jep-,Jep.