Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä raskaana, mies ei kestäkään arkea. Miten selvitä?

Vierailija
03.01.2018 |

Vauvaa tehtiin pari vuotta, eli erittäin odotettu ja toivottu on. Mies alkoi haluta lastentekoa ennen minua, itse jouduin miettimään ajatusta vanhemmuudesta selvästi häntä pidempään ennen kuin olin valmis lopettamaan pillerit. Plussatessa mies oli todella innoissaan, ja tiedän että hän haluaa lastan todella paljon, on halunnut jo useamman vuoden ja kärsinyt siitä että tärppäämiseen meni vähän yli kaksi vuotta ehkäisyn lopettamisesta.

No nyt hän ei sitten tunnukaan kestävän arkea eli sitä että minä olen ollut pahoinvoiva ja väsynyt enkä ole pystynyt tekemään niin paljon kotitöitä kuin ennen enkä harrastamaan hänen kanssa niin energisenä ja niin paljon kuin ennen. Hän ei kestä sitä että energinen ja aikaansaava vaimo onkin muuttunut oksentelevaksi naiseksi, jota kiinnostaa töiden jälkeen eniten päiväunet. Mies kiukuttelee, nalkuttaa, valittaa ja suuttuu minulle harva se päivä. Mitä ihmettä teen? Haluaisin viettää onnellista raskausaikaa, mutta vaikeaa se on kun toinen on vain koko ajan vihainen siitä että en pystykään kaikkeen samaan kuin ennen. Mikään järjen puhuminen ei ole auttanut eikä se että neuvolassa lääkärikin sanoi miehelle että en ole ilkeyttäni väsynyt.

Kommentit (258)

Vierailija
161/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä edelliseen lisäyksenä, että kun se mies EI ole tyytyväinen jos ostoksilla sanon, etten jaksa kävellä enempää tai kävelen liian hitaasti. Ja olisihan se muutenkin kiva, että esim. seulakärähdykset, jatkotutkimukset ja muut voisi avoimesti jakaa miehen kanssa ilman että syytetään liiasta huolehtimisesta. Lääkäritkin kuitenkin huolehtivat passittamalla jatkuvasti uusiin lisätutkimuksiin.

Minunkin miestä aivan selvästi ärsyttää, että en enää kävele niin nopeasti kuin ennen. Olen ennen raskautta ollut fyysisesti hyvässä kunnossa ja nopea kävelijä ja jaksanut hengästymättä kävellä vauhdikkaita pitkiä lenkkejä, ja ollaan usein käyty tunnin ilta-hölkällä yhdessä. Nyt kun en pysty enää samaan, niin alkaa miehen napina, että "mitä sinä siellä oikein hidastelet", ja tuskastuneella ja ärtyneellä äänellä tiuskaista "tule nyt jo vihdoin" kun hän kävelee kauppaan 10 metriä minun edellä vauhdilla eikä kestä sitä että en pysty juoksemaan enää perässä. Ap.

Siis onko miehesi jotenkin vajaa? ei kukaan voi olla noin ääliö muuten.

Ei hän ole vajaa. On ihan älykäs. Hän kyllä periaatteessa tietenkin tietää, että iso maha saattaa hidastaa kävelyä. Mutta se silti ärsyttää (ja raivostuttaa) häntä selvästi hyvin paljon. Tunne ja järki ei ihan kohtaa. Ap.

Juu tosi fiksu kaveri kyseessä. 😀

Vierailija
162/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että ap haluat paeta. Kuitenkin kuulostaa, että olette ennen tehneet paljon asioita ja viihtyneet toistenne seurassa. Ehkä mies kokee menettäneensä parhaan kaverinsa raskaudelle? Onko miehellä omia kavereita? Toinen syy minkä osasit itsekin selkeästi sanoa, että mies on kasvatettu tuntemaan vastenmielisyyttä heikkoutta kohtaan ja ei kykene tuntemaan empatiaa sinua kohtaan. Miten mies suhtautuu vauvaan? Onhan sinun hyvinvointi vauvan kehityksen kannalta tärkeää. Asiasta on paljon tutkimusta, pistä mies lukemaan. Jos ei pysty tunne puolella samaistumaan, niin ehkä ne faktat uppoaa kalloon? Ja sinuna menisin vaikka yksin juttelemaan jonnekin tai kysyisin neuvolasta apua. Oletko kertonut miehelle, kuinka paljon hänen käytös sinua loukkaa ja että mies vaarantaa nyt koko suhteen?

Tälle toiselle kirjoittajalle. Ihan oikeestikko oot vielä tossa suhteessa? Vaikea uskoa, että tollainen kaveri on ollut mikään helmi ennen raskauttakaan.

T.42 & 63

Miksi IHMEESSÄ kenenkään pitäisi kertoa, että loukkaa jos rakastettu ja elämänkumppani pilkkaa, kun itse voi pahoin ja oksentaa? Kerro oikeasti, minua kiinnostaa. Kuvaile olosuhteet ja kuvaile ihminen, jolle olisi normaalia vääntää tuollainen asia rautalangasta.

Eri kuin se jolle kirjoitit, mutta tässä vastaus. Ap:n mies tarvitsee kunnon tietopläjäyksen raskaudesta, hormooneista, vastasyntyneen hoidosta, koko siitä isosta muutoksesta, jota hän ei ymmärrä. Ihminen joka ei ymmärrä jotain on usein pelokas ja agressiivinen. Ap:n mies on muutoksen edessä kauhuissaan, koska raskausaika ei ole sellainen kuin hän on kuvitellut, ja kääntynyt omaan napaansa. Voisi olla mahdollisesti hyvä reality check, jos ap kertoisi miehelleen millainen tolikka hän on.

Minä en ole koskaan ollut syöpähoidoissa, mutta osaan kuvitella että pahoinvointi voi todella haitata normielämää enkä kuvittele, että syöpäpotilas jaksaisi terveen lailla juosta ostoksilla. Riittävää pitäisi olla kun nainen sanoo, että voi nyt huonosti eikä jaksa lähteä mihinkään. Kaikki kommentit sen jälkeen ovat idiotismia.

Vertasitko juuri raskaanaolevaa syöpäpotilaaseen......

Hän vertasi pahoinvointia pahoinvointiin.......

Olen melko varma, että syöpäpotilaalla voi lähtökohtaisesti olla paljon huonompi olo ja huomattavasti huonompi ennuste.......

Refluksipahoinvointi ois parempi vertaus. Ei kuulosta yhtä dramaattiselta, mutta eräät eivät usko siitäkään, kuinka voi refluksin takia olla jatkuvasti huono olo.

Minun raskauspahoinvointi on ollut kuin 24/7 merisairaus. Koko ajan päässä pyörii ja keinuttaa ja oksettaa ja kuvottaa ja meinaa antaa ylen. Pienikin liikahdus pahentaa oloa. Kuvotukselta ei saa nukuttuakaan kunnolla. Tämä ei ole ollut mitään sellaista, että aamuisin oksennan kerran, vaan kolmen kuukauden jatkuva, tauoton merisairaus. Henkisesti aika rankkaa. 

Kas, kun tuo pahaksi äitynyt refluksipahoinvointikjin voi olla 24/7 pahaa oloa ja kipua ja tuskaa, useita viikkoja - kuukausiakin kestävä. Vaan et sitä uskonut sinäkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko se mies ja tuleva isä perehtynyt raskaustieteeseen teoreettisesti eli lukenut aihetta käsittelevää kirjallisuutta, edes ne neuvolan lappuset. Tai onko ollut mukana neuvolakäynneillä, että olisi nähnyt lapsensa ultrassa tms.

Eikö teillä ole tuttuja, joilla olisi lapsia, jotta saisitte jostain vertaistukea.

Ei mies voi niin lapsellinen olla, ettei perehdy tosiasioihin. Minua nukutti alkuraskauksissa tosi paljon, nukuin 13 tuntisia öitä.

Pelkääkö mies jäävänsä kakkoseksi kun lapsi syntyy.

Ihmisten pitäisi tajuta, että parisuhde on se tärkein asia, jota tulee hoitaa. Suhteeseen syntyvät ne lapset ja ovat aikansa osa sitä. Puolisot ja lapset eivät kilpaile keskenään suosituimmuudesta. Perhe on parisuhteen osapuolten yhteinen projekti, johon sitoudutaan, eikä mitään sattuman kauppaa.

Mikään firmakaan ei menesty, jos aloitetaan iso projekti ja sitten avainhenkilöt alkavat kiukutella siitä, että hommaan pitääkin hieman panostaa.

Mies ei ole lukenut raskausjuttuja eikä sen kavereilla ole lapsia, vaikka mies on jo 36-vuotias. Minä olen lukenut sille ääneen kaikki neuvolalappuset ja tietoa netistä raskaudesta, mutta miehen mielestä jankkaan turhuuksia. Hän on kyllä aina mukana neuvolassa mutta hänen mielestä neuvolan työntekijä liioittelee raskauden vaikutuksia kuten naiset aina raskausjutuissa. Meillä olisi varmaan pitänyt olla miespuoleinen hoitaja siellä neuvolassa niin mies olisi ehkä uskonut hänen puheita. 

En tiedä pelkääkö mies jäävänsä kakkoseksi. Itse hän lapsen halusi, ja olen kyllä tehnyt selväksi, että saa/joutuu sitä puolet hoitamaan eli en tule omistamaan elämääni vauvalle. Ap.

Oi voi. Ei aikuiselta kuulosta tuo 36-vuotias. Eikö tällaiset näkemykset tulleet esille aiemmin, vai onko hänen käytöksensä muuttunut tuollaiseksi eli ovatko jotain mystisiä 'miesten raskausoireita'?

Jatkossa hänen kanssaan kannattaa tehdä kirjalliset sopimukset, jos jotain isompaa ikinä enää yhdessä suunnittelette.

Vierailija
164/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko se mies ja tuleva isä perehtynyt raskaustieteeseen teoreettisesti eli lukenut aihetta käsittelevää kirjallisuutta, edes ne neuvolan lappuset. Tai onko ollut mukana neuvolakäynneillä, että olisi nähnyt lapsensa ultrassa tms.

Eikö teillä ole tuttuja, joilla olisi lapsia, jotta saisitte jostain vertaistukea.

Ei mies voi niin lapsellinen olla, ettei perehdy tosiasioihin. Minua nukutti alkuraskauksissa tosi paljon, nukuin 13 tuntisia öitä.

Ihmisten pitäisi tajuta, että parisuhde on se tärkein asia, jota tulee hoitaa. Suhteeseen syntyvät ne lapset ja ovat aikansa osa sitä. Puolisot ja lapset eivät kilpaile keskenään suosituimmuudesta. Perhe on parisuhteen osapuolten yhteinen projekti, johon sitoudutaan, eikä mitään sattuman kauppaa.

Mikään firmakaan ei menesty, jos aloitetaan iso projekti ja sitten avainhenkilöt alkavat kiukutella siitä, että hommaan pitääkin hieman panostaa.

Mies ei ole lukenut raskausjuttuja eikä sen kavereilla ole lapsia, vaikka mies on jo 36-vuotias. Minä olen lukenut sille ääneen kaikki neuvolalappuset ja tietoa netistä raskaudesta, mutta miehen mielestä jankkaan turhuuksia. Hän on kyllä aina mukana neuvolassa mutta hänen mielestä neuvolan työntekijä liioittelee raskauden vaikutuksia kuten naiset aina raskausjutuissa. Meillä olisi varmaan pitänyt olla miespuoleinen hoitaja siellä neuvolassa niin mies olisi ehkä uskonut hänen puheita. 

En tiedä pelkääkö mies jäävänsä kakkoseksi. Itse hän lapsen halusi, ja olen kyllä tehnyt selväksi, että saa/joutuu sitä puolet hoitamaan eli en tule omistamaan elämääni vauvalle. Ap.

Olette kuin pikkulapset. Alkuviehätyksen jälkeen kumpaakaan ei vauva kovasti kiinnosta: en tule omistamaan elämääni vauvalle. Huoh!

Niin, miksi keskenkasvuiset ihmiset lisääntyvät? En todellakaan ymmärrä. Lapset tekee lapsia, en tajua.

Nää on jo aikuisia. Henkisesti ovat molmat lapsen tasolla.

Sinä olet siis sitä mieltä, että minä olen syyllinen mieheni käytökseen. Voisitko kertoa minullekin, että miten olen siihen syyllinen, niin ehkä minäkin voisin oppia jotain. Ap.

Ketään ei syytetty. Puhuttiin henkisestä tasosta. Kiinnitä huomiota luetun ymmärtämiseen.

Vierailija
165/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi voi. Ei aikuiselta kuulosta tuo 36-vuotias. Eikö tällaiset näkemykset tulleet esille aiemmin, vai onko hänen käytöksensä muuttunut tuollaiseksi eli ovatko jotain mystisiä 'miesten raskausoireita'?

Jatkossa hänen kanssaan kannattaa tehdä kirjalliset sopimukset, jos jotain isompaa ikinä enää yhdessä suunnittelette.

Miten voi ennakkoon tulla ilmi miehen käsitykset raskausväsymyksestä? Kyllä hän tiesi että raskaana olevat naiset oksentaa, siitä oltiin juteltu ennakkoon. Mutta hän ei selvästi tiennyt, että voi olla jatkuvaa uuvuttavaa pahoinvointia, ilmeisesti oletti että se on yksi pikainen oksennus ja loppupäivän on oikein hyvä olo taas. En minäkään tiennyt ennakkoon että raskaus uuvuttaa näin, tuli se minullekin yllätyksenä. Ap.

Vierailija
166/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap nyt ainakaan ole kovin väsynyt ja pahoinvoiva. Koko illan kommentoinut kärkkäästi ketjuun. Taidat olla trolli.

Vierailija
167/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että ap haluat paeta. Kuitenkin kuulostaa, että olette ennen tehneet paljon asioita ja viihtyneet toistenne seurassa. Ehkä mies kokee menettäneensä parhaan kaverinsa raskaudelle? Onko miehellä omia kavereita? Toinen syy minkä osasit itsekin selkeästi sanoa, että mies on kasvatettu tuntemaan vastenmielisyyttä heikkoutta kohtaan ja ei kykene tuntemaan empatiaa sinua kohtaan. Miten mies suhtautuu vauvaan? Onhan sinun hyvinvointi vauvan kehityksen kannalta tärkeää. Asiasta on paljon tutkimusta, pistä mies lukemaan. Jos ei pysty tunne puolella samaistumaan, niin ehkä ne faktat uppoaa kalloon? Ja sinuna menisin vaikka yksin juttelemaan jonnekin tai kysyisin neuvolasta apua. Oletko kertonut miehelle, kuinka paljon hänen käytös sinua loukkaa ja että mies vaarantaa nyt koko suhteen?

Tälle toiselle kirjoittajalle. Ihan oikeestikko oot vielä tossa suhteessa? Vaikea uskoa, että tollainen kaveri on ollut mikään helmi ennen raskauttakaan.

T.42 & 63

Miksi IHMEESSÄ kenenkään pitäisi kertoa, että loukkaa jos rakastettu ja elämänkumppani pilkkaa, kun itse voi pahoin ja oksentaa? Kerro oikeasti, minua kiinnostaa. Kuvaile olosuhteet ja kuvaile ihminen, jolle olisi normaalia vääntää tuollainen asia rautalangasta.

Eri kuin se jolle kirjoitit, mutta tässä vastaus. Ap:n mies tarvitsee kunnon tietopläjäyksen raskaudesta, hormooneista, vastasyntyneen hoidosta, koko siitä isosta muutoksesta, jota hän ei ymmärrä. Ihminen joka ei ymmärrä jotain on usein pelokas ja agressiivinen. Ap:n mies on muutoksen edessä kauhuissaan, koska raskausaika ei ole sellainen kuin hän on kuvitellut, ja kääntynyt omaan napaansa. Voisi olla mahdollisesti hyvä reality check, jos ap kertoisi miehelleen millainen tolikka hän on.

Eli jotta mies kykenee ymmärtämään että pahoinvoivaa ihmistä - omaa puolisoa! -ei ole OK pilkata, hän tarvitsee jonkinlaisen tietopaketin hormonitoiminnasta. Oletko sinä tosissasi? Oikeastiko luulet, että normaalia ihmistä pitäisi jotenkin kouluttaa olemaan pilkkaamatta rakastamaansa ihmistä? Vai pelkästään miehiä?

Ja miten kumppanin pahoivointi tai raskaus voi aiheuttaa normaalissa ihmisessä kauhua? Varmasti pelottaa ja jännittää, mutta KAUHUA joka saa kiusaamaan rakasta ihmistä? En usko hetkeäkään. En väitä että joku ei voisi noin reagoida, mutta sellainen ihminen ei ole normaali eikä terve.

Minäkään en usko, että mieheni jotenkin olisi kauhuissaan. Tai että ei ymmärtäisi kenenkään pahoinvointia. Luulen, että häntä oikeasti vain ärsyttää se, että voin huonosti. Hän ei siedä sitä. Ap.

Oletko ikinä kokeillut pitää puoliasi? Kun miehesi haukkuu ja pilkkaa, oletko ikinä vain antanut tulla, kiroillut ja huutanut äänesi käheäksi? Suosittelen kokeilemaan. Joskus jotkut ihmiset täytyy tosissaan opettaa siihen, että tasainen ja hillitty käytös ei ole sama kuin kyvyttömyys pitää puolensa. Jotkut vain jatkavat maassa makaavan potkimista, kunnes nousee ylös ja potkaisee kunnolla takaisin. Työelämässä olen sen huomannut ja aina on yhtä iso yllätys, kun minunlaiseni sanoo vastaan. Tai huutaa vastaan.

Sitä en tosin ymmärrä, miksi joku haluaisi jatkaa parisuhdetta miehesi kaltaisen ihmisen kanssa.

On sekin mahdollisuus, että hän on jo pitkään halunnut nujertaa sinut. Mutta vasta nyt uskoo sinun olevan niin heikossa asemassa, että pystyy siihen. Sellaisia ihmisiä on, heistä on paljon kertomuksia tällä palstalla. Ja kaikki heidän uhrinsa sanovat aina että kesti vuosia tajuta asia.

Tietenkin. En ole mikään kynnysmatto enkä kiltti hiirulainen. Laitan aina kovan kovaa vastaan, yleensä kovemman jopa, ja mies kyllä hiljenee kun "luen sille lakia". En vain haluaisi tehdä niin, mielestäni se on rasittavaa, koska sen pitäisi olla täysin tarpeetonta. Saan kyllä miehen kuriin, väsyttää vaan kun joudun liian usein niin tekemään :( . Ap.

Sitten toivon sinulle voimia että jaksat tehdä sen useammin. Elämäsi loppuun asti, jos pysytte yhdessä. Vielä enemmän toivon sinulle voimia puolustaa tulevaa lastasi isältään.

Vierailija
168/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehen perheessä on ollut vetäytyvä isä ja ohjat käsissä pitävä dominoiva äiti. Voi olla että teidän suhteessa sinulle ap jää päävastuu lapsesta ja mies vetäytyy. Eikä siedä sinun tarvitsevaisuutta, kun juuri sinun pitäisi olla se "tekijä".

No tämä on joka tapauksessa sellaista kyökkipsykologiaa, mutta sinulla on raskas rooli vedettävänä, jos sinulta ei siedetä epätäydellisyyttä ja haavoittuvuutta. Muista, että on ihan ok olla välillä riippuvainen ja sairas. Älä syyllisty, vaan yritä pitää mielessäsi tämä koko kuvio.

Vierailija
169/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette kuin pikkulapset. Alkuviehätyksen jälkeen kumpaakaan ei vauva kovasti kiinnosta: en tule omistamaan elämääni vauvalle. Huoh!

Niin, miksi keskenkasvuiset ihmiset lisääntyvät? En todellakaan ymmärrä. Lapset tekee lapsia, en tajua.

Sinä olet siis sitä mieltä, että minä olen syyllinen mieheni käytökseen. Voisitko kertoa minullekin, että miten olen siihen syyllinen, niin ehkä minäkin voisin oppia jotain. Ap.

Ketään ei syytetty. Puhuttiin henkisestä tasosta. Kiinnitä huomiota luetun ymmärtämiseen.

Tiedän kyllä mitä termi henkinen taso tarkoittaa. Mutta koska olit jättänyt kommentistasi kaikki perustelut pois, niin jouduin lukemaan rivien välistä. Kyllä sinä tietenkin tiedät, että jonkun henkilön henkisen tason mollaaminen lapselliseksi tai matalaksi on puhtaasti vain kiusaamista, jos ei jollain perusteluilla pyri todentamaan väitettään. Mutta sallittakoon sinulle nyt nautinto anonyymistä kiusaamisesta netissä, voit vetäytyä tässä kohdin takavasemmalle ja me muut jatketaan keskustelua aiheesta. Jookos. Kivaa iltaa ja hyvää jatkoa sinulle. Ap.

Vierailija
170/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ap nyt ainakaan ole kovin väsynyt ja pahoinvoiva. Koko illan kommentoinut kärkkäästi ketjuun. Taidat olla trolli.

Samaa ajattelin juuri itsekin. Jos on kovin huonovointinen niin ei jaksa roikkua koneella.

Vierailija
171/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ajattelin juuri itsekin. Jos on kovin huonovointinen niin ei jaksa roikkua koneella.

Minä selvästi herätän ärsytystä muissakin ihmisissä kuin miehessäni (kuten esim. sinussa). Miksi? 

Ap.

Vierailija
172/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä mitä termi henkinen taso tarkoittaa. Mutta koska olit jättänyt kommentistasi kaikki perustelut pois, niin jouduin lukemaan rivien välistä. Kyllä sinä tietenkin tiedät, että jonkun henkilön henkisen tason mollaaminen lapselliseksi tai matalaksi on puhtaasti vain kiusaamista, jos ei jollain perusteluilla pyri todentamaan väitettään. Mutta sallittakoon sinulle nyt nautinto anonyymistä kiusaamisesta netissä, voit vetäytyä tässä kohdin takavasemmalle ja me muut jatketaan keskustelua aiheesta. Jookos. Kivaa iltaa ja hyvää jatkoa sinulle. Ap.

Kyllä minä nyt uhriuduin.

Vierailija
173/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.42 & 63

Eli jotta mies kykenee ymmärtämään että pahoinvoivaa ihmistä - omaa puolisoa! -ei ole OK pilkata, hän tarvitsee jonkinlaisen tietopaketin hormonitoiminnasta. Oletko sinä tosissasi? Oikeastiko luulet, että normaalia ihmistä pitäisi jotenkin kouluttaa olemaan pilkkaamatta rakastamaansa ihmistä? Vai pelkästään miehiä?

Ja miten kumppanin pahoivointi tai raskaus voi aiheuttaa normaalissa ihmisessä kauhua? Varmasti pelottaa ja jännittää, mutta KAUHUA joka saa kiusaamaan rakasta ihmistä? En usko hetkeäkään. En väitä että joku ei voisi noin reagoida, mutta sellainen ihminen ei ole normaali eikä terve.

Minäkään en usko, että mieheni jotenkin olisi kauhuissaan. Tai että ei ymmärtäisi kenenkään pahoinvointia. Luulen, että häntä oikeasti vain ärsyttää se, että voin huonosti. Hän ei siedä sitä. Ap.

Oletko ikinä kokeillut pitää puoliasi? Kun miehesi haukkuu ja pilkkaa, oletko ikinä vain antanut tulla, kiroillut ja huutanut äänesi käheäksi? Suosittelen kokeilemaan. Joskus jotkut ihmiset täytyy tosissaan opettaa siihen, että tasainen ja hillitty käytös ei ole sama kuin kyvyttömyys pitää puolensa. Jotkut vain jatkavat maassa makaavan potkimista, kunnes nousee ylös ja potkaisee kunnolla takaisin. Työelämässä olen sen huomannut ja aina on yhtä iso yllätys, kun minunlaiseni sanoo vastaan. Tai huutaa vastaan.

Sitä en tosin ymmärrä, miksi joku haluaisi jatkaa parisuhdetta miehesi kaltaisen ihmisen kanssa.

On sekin mahdollisuus, että hän on jo pitkään halunnut nujertaa sinut. Mutta vasta nyt uskoo sinun olevan niin heikossa asemassa, että pystyy siihen. Sellaisia ihmisiä on, heistä on paljon kertomuksia tällä palstalla. Ja kaikki heidän uhrinsa sanovat aina että kesti vuosia tajuta asia.

Tietenkin. En ole mikään kynnysmatto enkä kiltti hiirulainen. Laitan aina kovan kovaa vastaan, yleensä kovemman jopa, ja mies kyllä hiljenee kun "luen sille lakia". En vain haluaisi tehdä niin, mielestäni se on rasittavaa, koska sen pitäisi olla täysin tarpeetonta. Saan kyllä miehen kuriin, väsyttää vaan kun joudun liian usein niin tekemään :( . Ap.

Sitten toivon sinulle voimia että jaksat tehdä sen useammin. Elämäsi loppuun asti, jos pysytte yhdessä. Vielä enemmän toivon sinulle voimia puolustaa tulevaa lastasi isältään.

Haluan vielä alleviivata sitä, että vaikka sinä saat miehesi kuriin, lapsesi ei saa. Miehesi voi murskata lapsen itsetunnon. Joten vahdi kuin haukka, että hän ei pääse sitä tekemään.

Vierailija
174/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on saanut paljon kommentteja pitkin päivää. Ihmisten omia kokemuksia ja pohdintoja siitä mikä avuksi. Mihinkään ei vaan tartu. Ensimmäinen kommentti taisi olla osuvin. Mitä odotat muiden tähän sanovan? Osaat analysoida miksi mies käyttäytyy noin ja saat sen kuriin. Mitäs sitten?

Vierailija
175/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jo suunnitelleet synnytystä? Ensikertalaisille sen rajuus voi tulla yllätyksenä. Samoin esim. Käveleminen voi ompeleiden takia olla alkuun hidasta ja hankalaa. Imetyksen opettelu vie aikansa. Vauva-arki on ihanaa ja samaan aikaan haastavaa. Tsemppiä tulevaan.

Vierailija
176/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun silmilleni pomppaa tästä ketjusta se, ettei mies siedä heikkoutta.

Olen itse ollut sellainen valitettavasti. Nuorena minua hävetti olla huonokuntoisen isovanhempani lähellä ja ärsytti poikaystävän synnynnäinen sairaus. Kuulostaa todella urpolta nyt. Noissa tilanteissahan tulisi olla toisen tukena. Omalla kohdallani arvaisin tämän johtuvan a) siitä, etten lapsuudessa ja nuoruudessa juuri joutunut kohtaamaan sairautta, heikkoutta tai vaikeuksia ja b) tulen pärjääjä- ja suorittajaperheestä, jossa tärkeintä on antaa kaikkensa ja saada hyviä tuloksia. Silloin on hyvä ihminen.

Sairastuin masennukseen, vaikka kuvittelin olevani maailman selväjärkisin ihminen. Kun jouduin tarpeeksi pohjalle tunteideni kanssa ja oli pakko lopulta hakea apua itselleni, alkoi minulla mahtava tie heikkouteen.

Mahtavaa olla tarvitseva. Nykyään haen helposti ammattiapua kaikenlaisiin ongelmiin heti. Mahtavaa, kun meillä on Suomessa matalan kynnyksen apua mm. perheneuvolat ym. Jostain syystä ymmärrän paremmin myös toisten heikkoutta nykyään. Ehkä vaadittiin vain lisää elämänkokemusta, jotta minusta tuli suvaitsevaisempi.

Jotenkin haluan tässä vain sanoa, että ap:n miehellä on pitkä tie edessä, koska vauvan syntymään ja vauva-aikaan kuuluu yllättävän paljon heikkoutta äidin osalta. Teidän pitäisi puhua tästä asiasta perinpohjin. Todella harmi, kun lähipiirissä ei ole lapsia. Realismi on niin toista lasten kanssa kuin päältä päin näyttää. Tuttavien kanssa jutellessa usein tunee: "ihanaa, noillakin on just yhtä hirveitä tilanteita, se on siis normaalia"...

Uskon myös, että mies voi ajan mittaan kasvaa hyväksi isäksi ja puolisoksi. Hyvä vanhemmuus ja kumppanuus edellyttää kuitenkin empatiakykyä, jota hänen on PAKKO kehittää, muuten sinä et kestä.

Vierailija
177/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on saanut paljon kommentteja pitkin päivää. Ihmisten omia kokemuksia ja pohdintoja siitä mikä avuksi. Mihinkään ei vaan tartu. Ensimmäinen kommentti taisi olla osuvin. Mitä odotat muiden tähän sanovan? Osaat analysoida miksi mies käyttäytyy noin ja saat sen kuriin. Mitäs sitten?

Kyllä mä niin uhriudun.

Vierailija
178/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä selvästi herätän ärsytystä muissakin ihmisissä kuin miehessäni (kuten esim. sinussa). Miksi? 

Tässähän vain ihmeteltiin jaksamistasi. Käsittääkseni kukaan ei tässä kommentissa ärsyyntynyt.

Ap.

Vierailija
179/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet pitkämielistä sorttia niin voit katsoa kai raskausajan... Itse en ole, antaisin kunnon ultimatumin ja jos mikään ei muuttuisi, lähtisi mies ulkoruokintaan. Kai joku pieni prosentti miehistä tulee järkiinsä tuon ulkoruokintakauden aikana, mutta eivät kyllä kaikki. Tai lähtisin itse, osoittaisin että nyt on tosi kyseessä. Enkä kyllä kestäisi mitään tuollaista ylimääräistä paskaa raskausaikana. En siis yritä neuvoa että sinun ei pitäisi kestää (ehkä kestät, jos pystyt ignooraamaan miehesi mussutuksen, ehkä sinulle parempi vaihtoehto on olla yhteisessä kodissa synnytykseen asti tms). Mutta sinuna tekisin selväksi että tuollainen ei vetele. Siis tuo on aivan törkeää - joskin ehkä "vain" lapsellisuudesta juontuvaa - käytöstä sinua kohtaan. Jos se siis on sinulle vielä epäselvää.

Vierailija
180/258 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.42 & 63

Jaaha en ollut nähnyt tätä kommenttia kun kirjoitin edelliseni ("mies ulkoruokintaan"), no jos teidän dynamiikka on tuo, niin ei tuosta todennäköisesti hyvä heilu... Miehesi on hyvin kehittymätön ja itse katsot sitä sormien läpi. Tiedän tuon kuvion hyvin, olen ollut itse siinä tilanteessa monta kertaa elämässäni. Tuollaisia on suurin osa naisten ja miesten välisistä parisuhteista, ikävä kyllä. Miehet eivät kasva kulttuurissamme aikuisiksi kun heidän ei tarvitse. Tietysti voi joillain riippua lapsuudenperheen psykologiasta myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän