Kertokaa mistä tunnistaa alkoholin suurkuluttajan
Eli miten esim salaa runsaan alkoholin käytön? Mitä käytöksestä voi päätellä, huomata? Entä miten nopeasti määrät kasvaa? Mitä oireita voi olla? Entä miten nopeasti vaikuttaa elämään, esim. Ihmissuhteisiin,töissä käyntiin yms? Kaikki tieto tervetullutta.
Kommentit (76)
Olen katsonut vierestä miesalkoholistin elämää. Hän tissutteli suurimmaksi osaksi väkeviä, piilotteli pulloja, ja meni todella huonoon kuntoon juodessaan. Kaatuili ympäri asuntoa ja kolhi itseään. Jonkun kerran löysin hänet verissään lattialta.
Hän tykkäsi laittaa ruokaa, mutta usein joi ruokarahansa. Ei käynyt töissä, joten aikaa oli kai liikaa käsissä. Kukaan tuttava ei tiennyt hänen olevan juoppo. Eli se ei välttämättä näy päällepäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos aamulla haisee vanha viina, niin on varmasti ongelma alkoholin käytönkanssa.
Eli ilmeisesti?
Töissä haisee vanha viina = ongelma
Vapaa-aamuna = hauskan illan jälkeinen perusdarra
Mies on suurkuluttaja. Tietää sen itsekin ja minä huomautan tasaisin väliajoin että ko. määrät ovat jo terveydelle vaaraksi. Suuttuu kun huomauttaa. Ei ole juuri koskaan änkyräkännissä harvoja juhlia lukuunottamatta, mutta uo lähes joka ilta, minimi pari olutta, useimmiten viiniä lisäksi. Annoksia 2-6, viikonloppuisin enemmän. Jos katsottaisiin niin tuskin olisi ikinä ajokunnossa klo 20 illalla. Hoitaa työnsä ja lapsia. On hoikka ja sporttisen näköinen. Ehkä naamasta vähän näkyy, muutoin ei juuri. Mutta jos kävisi verikokeissa kuten olen ehdottanut niin uskoisin että GT olisi reilusti koholla koska vuosikymmeniä juonut noin.
Vierailija kirjoitti:
paihdelinkki.fi. Lue sieltä. Ei täältä kannata mitään oikeaa tietoa kysellä.
Näin. T. Päihdetyöntekijä
Alkoholin runsaan kuluttajan tuntee siitä kun seuraa läheltä hänen elämää. Kaupasta lähtee lähes joka kerta olutta mukaan isohko määrä kerralla juoda. Alkossa vieraillaan säännöllisesti. Ihmisen kotona on alkotuotteita. Koti voi olla hoitamatta. Habitus voi olla ok, mutta verestävät tai sumeat silmät paljastavat alkoholiriippuvuuden. Ihminen voi lihoa ja pyhöttyä. Naaman iho tulee ryppyiseksi ja punaiseksi. Miehille kasvaa "kaljamaha". Luonne voi muuttua masentuneeksi. Varmin keino paljastaa suurkuluttaja, on ottaa asia puheeksi. Erittäin suurella todennäköisyydellä hän suuttuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miten esim salaa runsaan alkoholin käytön? Mitä käytöksestä voi päätellä, huomata? Entä miten nopeasti määrät kasvaa? Mitä oireita voi olla? Entä miten nopeasti vaikuttaa elämään, esim. Ihmissuhteisiin,töissä käyntiin yms? Kaikki tieto tervetullutta.
Siitä, että on aina välillä yllättäen poissa töistä "flunssan" tai "selkäkivun" vuoksi. Poissaolot ajoittuvat aina viikonlopun molemminpuolin. Ilmoitus saikusta tulee viestillä, ei koskaan puhelimella. Merkkiäkään sairastumisesta ei ole etukäteen. Töihin palatessaan on tärähtäneen näköinen, mutta flunssasta tai selkäkivusta ei ole tietoakaan. Näin meillä töissä johtoportaassa.
Maanantaipoissaolot on kaupunkilegenda. Duunari ainakin raahautuu työhön maanantaina vaikka rankastikin olisi ryypännyt. Voi sitten loman jälkeen jäädä ryyppy päälle ja hakeutuu katkolle viimeisellä lomaviikolla.
Yksi selvä merkki on alkoholitapaturmat. Naamassa tai päässä voi olla rosoja ja vekkejä, silmämustana, silmäkulmamustana. Nämä siitä kun kännissä kaatuillaan ja törmäillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti sitä mieltä ettei alkkiksen lähipiiriin kuuluva ihminen osaa kertoa näkemästään ja kokemastaan luotettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti sitä mieltä ettei alkkiksen lähipiiriin kuuluva ihminen osaa kertoa näkemästään ja kokemastaan luotettavasti.
Samaa kysyn minä!? Eikö lähipiirin kokemuksia voi kysyä? Ja eiköhän alkoholin käyttäjätkin ole yksilöitä ja käyttäydy eri tavalla jne.
Aiemmin joku sanoi, että suurkuluttamisen rajat ovat ne, joiden jälkeen varmuudella tulee fyysisiä oireita. Onko suurkuluttajaa paikalla kertomassa kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Varmin keino paljastaa suurkuluttaja, on ottaa asia puheeksi. Erittäin suurella todennäköisyydellä hän suuttuu...
Myös absolutisti tai kohtuukäyttäjä saattaa suuttua jos menet laukomaan omien arvailujesi perusteella, että "tiedän että vedät viinaa liikaa".
Meinaan vaan että minulle on mm. sanottu että tiedän sinun käyttävän amfetamiinia, vaikka en ole kyseistä ainetta edes kokeillut. En edes polta ja alkoholia käytän vähemmän kuin valtaosa suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmin keino paljastaa suurkuluttaja, on ottaa asia puheeksi. Erittäin suurella todennäköisyydellä hän suuttuu...
Myös absolutisti tai kohtuukäyttäjä saattaa suuttua jos menet laukomaan omien arvailujesi perusteella, että "tiedän että vedät viinaa liikaa".
Meinaan vaan että minulle on mm. sanottu että tiedän sinun käyttävän amfetamiinia, vaikka en ole kyseistä ainetta edes kokeillut. En edes polta ja alkoholia käytän vähemmän kuin valtaosa suomalaisista.
Näin. Minä join nuorena hyvin vähän alkoholia, tyyliin lasi viiniä kuukaudessa. Siitä huolimatta minuun sydämistynyt tyyppi keksi, että olen alkoholisti ja tietenkin levitteli sitä juorua ympäriinsä. Olin kuuleman mukaan aina niin varovainen ja estoinen hänen seurassaan, että minulla oli pakko olla salattavaa.
Kolmekymppisenä kävin läpi muutaman vuoden rankan suurkulutuskauden. Silloin sain mm. kuulla lässytystä vanhoilta perhetutuilta, että sinähän olet niin reipas ollut aina ettet varmaan alkoholiakaan ole ikinä juonut. Joo, enpä...
Nyt olen lopettanut kokonaan. Odotan innolla, mitä seuraavaksi joku keksii. Nyt varmaan majailen jonkun mielestä Töölön Ruusulankadulla :D
Kaikista ei näe, ja läheisistä tietysti huomaa helpommin kuin tuntemattomista.
Mutta on kyllä olemassa sellainen tietty suurkuluttaja/alkoholisti-look. Hieman punakat, pöhöttyneet (ei lihavat) kasvot, suurentuneet ihohuokoset, läski tai laihaläski pienellä vatsapömpötyksellä. Vaikea selittää, mutta kun sen kerran tunnistaa niin sitten tunnistaa jatkossakin. Itse pidin tätä ulkomuotoa pitkään normaalina vanhenemisena koska se on niin yleistä, mutta päihdekuntoutuksesta tietävä tuttu kerran vähän valaisi asioita, eli näytti muutaman (isolta työpaikalta) varmasti suurkuluttajaksi tiedetyn ihmisen ja osoitti yhteneväisyydet heidän piirteissään, ja sen jälkeen olen pystynyt spottaamaan näitä piirteitä muuallakin. Kun tähän vielä yhdistetään tietynlaiset lipsahdukset jutuissa niin kyllä se pistää vahvasti epäilemään.
Lipsahduksilla tarkoitan, että ihmiset kuvittelevat automaattisesti olevansa normaaleja. Suurkuluttajalle suurkulutus on normaalia ja alkoholi haluttavaa ja hän helposti olettaa että muut ajattelevat samoin- se särähtää korvaani.
Ketjusta tuli mieleen, että useimmat suurkuluttajat ja aloittelevat alkoholistit ovat varmoja siitä että onnistuvat peittelemään ongelmansa.
Eivät useinkaan onnistu, se että ihmiset eivät huomauttele asiasta ei tarkoita sitä etteivät he olisi huomanneet.
Oman kokemukseni mukaan kaikki, joiden läheltä seuranneena tiedän varmasti olevan suurkuluttajia, hermostuvat jos alkoasiat ottaa puheeksi. Se on vaan niin arka ja henkilökohtainen asia.
Ja tosiaan mikä on normaalia kulutusta, riippuu varmaan siitä mihin itse on tottunut. Kaljalaatikko tai vajaa päivässä on mielestäni todella paljon, mutta on eräille tutuilleni se on normaalia kulutusta...
Iltatissuttelija ei ole koskaan illalla ajokunnossa tai ei muuten voi lähteä muka just nyt mihinkään kun on flunssa ym.