Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa mistä tunnistaa alkoholin suurkuluttajan

Vierailija
02.01.2018 |

Eli miten esim salaa runsaan alkoholin käytön? Mitä käytöksestä voi päätellä, huomata? Entä miten nopeasti määrät kasvaa? Mitä oireita voi olla? Entä miten nopeasti vaikuttaa elämään, esim. Ihmissuhteisiin,töissä käyntiin yms? Kaikki tieto tervetullutta.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miten esim salaa runsaan alkoholin käytön? Mitä käytöksestä voi päätellä, huomata? Entä miten nopeasti määrät kasvaa? Mitä oireita voi olla? Entä miten nopeasti vaikuttaa elämään, esim. Ihmissuhteisiin,töissä käyntiin yms? Kaikki tieto tervetullutta.

1) tyhjiä viinapulloja ympäri kämppää (olut tölkkejä ei lasketa)

2) on päissään herätessään ja alkaa heti uuteen nousuun

3) lainaa rahaa, kun kelan tuet ei riitä viinaan

4) haisee pahalle

5) eiköhän noilla jo alkuun pääse....

1) Asunnostani ei löydy näkyviltä yhtäkään täyttä tai tyhjää pulloa tai tölkkiä. Täydet on asianmukaisesti kaapissa, pois näkyvistä, tyhjät vien aamuisin roskakatokseen josta joku ne palauttaa kauppaan.

2) En ole humalassa herätessäni. Olo on väsynyt, vetämätön, haluton. Joskus on lievää päänsärkyä. En koskaan aloita juomista aamulla. Lomalla ehkä jo iltapäivällä, muulloin aikaisintaan klo 18.

3) En ole ikinä lainannut rahaa viinaan tai siihen, että joku muu lasku jäisi hoitamatta siksi, että olen käyttänyt rahani alkoholiin. Palkkani riittää ihan mukavasti. En ole ollut töistä kertaakaan pois krapulan takia. Työtehoni ei toki aina ole paras mahdollinen.

4. Joka aamu suihkun kautta töihin (myös silloin, kun olen illallakin käynyt suihkussa kuntosalin tai uimahallin jälkeen), hyvä suuhygienia.

t. suurkuluttaja N, yli 50 annosta/viikko

1) Niin kukaanhan ei kuule sitä pullojen/tölkkien kilinää kun raahailet niitä joka aamu roskiskatokseen. Naapurit tietää.

2) Luulet olevasi selvä aamuisin mutta jokapäiväjuomisessa on pieni pöhnä koko ajan. Lasket minuutteja tuohon maagiseen klo 18.00.

3) Et vaan muista mihin rahat meni viime viikolla.

4) Ja tämä! Jokaisen juopon turhin luulo. Se haisee!! Vanha viina puskee ihon läpi vaikka suihkuttelis viisi kertaa päivässä. Kuka kehtaa esim työkaverilleen sanoa että sä haiset?

Mikä sinun ongelmasi on?

Vierailija
42/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs että luonne muuttuu juodessa? Exäni oli sulkeutunut selvinpäin, mutta lähes Euroopan omistaja juotuaan. Ja hänelle kyllä maistui viina suhteen loppuaikana niin, että lähes joka viikonloppu sammui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama pätee kaikkiin riippuvuuksiin. Helpompi lopettaa tupakanpoltto kokonaan kun polttaa vaan viikonloppuisin, tai vaan yks Tupakki pvä. Lihava kun alkaa syömään terveellisesti vakuttaa kohta yks pulla pvä on ok, laitti limsa on terveellistä yms kohta ollaan taas riippuvaisia? .. parempia tuloksia saadaan elämäntapa muutoksella. Miksi siis kiusata itseään heikkoudellaan?

Vierailija
44/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs että luonne muuttuu juodessa? Exäni oli sulkeutunut selvinpäin, mutta lähes Euroopan omistaja juotuaan. Ja hänelle kyllä maistui viina suhteen loppuaikana niin, että lähes joka viikonloppu sammui.

Tuota noin... oikeastaan ainoa syy alkoholin nauttimiselle on sen aivokemiaan aiheuttama muutos. Sitä juodaan juuri siksi, että se vapauttaa estoista. Toisille vaikutus on kovempi kuin toisille. Sulkeutuneelle, estyneelle tai introvertille käytöksen muutos on todennäköisesti huomattavampi kuin luonnostaan pälättävälle ekstrovertille.

Vierailija
45/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin vuoden verran miehen kanssa ja vasta jälkeenpäin tajusin, että hän oli juoppo. Mies kävi töissä, oli vastuullisessa asemassa. Hän on hoikka, terve (ainakin silloin vielä oli) ja hoiti kaikki asiansa ihan hyvin ja tunnollisesti. Joka ilta tissutteli punaviiniä, en osannut arvioida määrää koska joi hanaviiniä. Siis lasi kädessä koko illan ja sitä täytettiin vähän väliä. Emme asuneet yhdessä, joten en tiennyt että kuinka monta laatikkoa veti viikon aikana. Veikkaan, että vähintään 4-5. Pikkuhiljaa juominen alkoi ärsyttämään mua, koska mulle tuputettiin viiniä koko ajan enkä olisi halunnut juoda arki-iltana. Viinin lisäksi olutta kului myös aika reippaasti.

Mun mittarilla mies oli juoppo, olkoon sitten kuinka tunnollinen tai vastuullisessa työssä, jos kaikki vapaa-aika täytyy viettää pienessä pöhnässä.

Vierailija
46/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikoe on varmin mikä näyttää suurkulutuksen. Eli Gt -testi.

Moni kykenee salamaan suurkäytön mutta tuo testi paljastaa käytön.

Vierailija
47/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suurkuluttaja.

Juon 1-2pvää viikossa riippuen jaksotyön antamista saumoista ja rahatilanteesta.

En dokaa jos on seuraavana päivänä töitä. Paitsi joskus, jos on erityistapahtuma, esim. hyvä keikka ja seuraavana päivänä on klo 20 tai 21 yövuoroon vasta meno.

Silloin kun juon, niin nappailu alkaa mielellään heti kun heräilee, eli klo10-12. Viimeistään kuitenkin heti kun mahd. asiat ja velvoitteet on hoidettu.

Joskus tulee vedettyä se toinenkin päivä putkeen, jos on em. saumat työn ja rahan puolesta. Silloin dokailu alkaa ehdottomasti heti kun herää ettei darra suotta pääse iskemään.

Näin on mennyt jo noin viimeiset 15v.

Joskus tulee työn takia tai muuten sattuen 2-3 viikon tauko ettei tule otettua. En juo mitään saunakaljoja tai "yksiä", sillon kun vedetään, niin vedetään kunnolla. Muisti ei ole kuitenkaan mennyt about vimppaan kolmeen vuoteen.

Kun juon niin tommonen 0,5l leijona plus baareissa sen 10 tuoppia on koko päivän satsi. Siis päivä 12- about 00-04.

Perhettä, eli lapsia ei ole. Säännöllinen työ on hoitunut ongelmitta yli 15vuotta.

naisseuraa rändomisti muutama eri muija vuodessa plus kertapillut päälle.

Hauskaa, rentoa, muista kuin työstä vastuutonta elämää. Kukaan ei ohjeista tai vaadi.

M44v

Vierailija
48/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukamas pulleista poskista juonteesta otsassa silmien välissä ja pinaisesta nenästä. Keskivartalon pulleudesta. Niin olen pari kertaa maistanut viinaa ja olen jo 37. Olen punainen naamasta ihosairauden takia ja kaikki rasva kertyy vyötärölle. Herkkuja syön kyllä! Mua luullaan usen alkoholistiksi. Eli ulkonäkö ei kerro mitään!!

Vierailija
49/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) tyhjiä viinapulloja ympäri kämppää (olut tölkkejä ei lasketa)

2) on päissään herätessään ja alkaa heti uuteen nousuun

3) lainaa rahaa, kun kelan tuet ei riitä viinaan

4) haisee pahalle

5) eiköhän noilla jo alkuun pääse....

1) Asunnostani ei löydy näkyviltä yhtäkään täyttä tai tyhjää pulloa tai tölkkiä. Täydet on asianmukaisesti kaapissa, pois näkyvistä, tyhjät vien aamuisin roskakatokseen josta joku ne palauttaa kauppaan.

2) En ole humalassa herätessäni. Olo on väsynyt, vetämätön, haluton. Joskus on lievää päänsärkyä. En koskaan aloita juomista aamulla. Lomalla ehkä jo iltapäivällä, muulloin aikaisintaan klo 18.

3) En ole ikinä lainannut rahaa viinaan tai siihen, että joku muu lasku jäisi hoitamatta siksi, että olen käyttänyt rahani alkoholiin. Palkkani riittää ihan mukavasti. En ole ollut töistä kertaakaan pois krapulan takia. Työtehoni ei toki aina ole paras mahdollinen.

4. Joka aamu suihkun kautta töihin (myös silloin, kun olen illallakin käynyt suihkussa kuntosalin tai uimahallin jälkeen), hyvä suuhygienia.

t. suurkuluttaja N, yli 50 annosta/viikko

1) Niin kukaanhan ei kuule sitä pullojen/tölkkien kilinää kun raahailet niitä joka aamu roskiskatokseen. Naapurit tietää.

2) Luulet olevasi selvä aamuisin mutta jokapäiväjuomisessa on pieni pöhnä koko ajan. Lasket minuutteja tuohon maagiseen klo 18.00.

3) Et vaan muista mihin rahat meni viime viikolla.

4) Ja tämä! Jokaisen juopon turhin luulo. Se haisee!! Vanha viina puskee ihon läpi vaikka suihkuttelis viisi kertaa päivässä. Kuka kehtaa esim työkaverilleen sanoa että sä haiset?

Mikä sinun ongelmasi on?

Ehkäpä kaltaisesi alkoholin suurkuluttajat jotka luulee ettei muut huomaa mitään... olen kyllä edellisen kanssa samaa mieltä. Äitini on tissuttelija ja sitä touhua on nykyään todella vastenmielistä katsoa.

Vierailija
50/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Tätä en ymmärrä. Miten niin on koko ajan pienessä pöhnässä? Alkoholi palaa maksassa noin 1,5-2h/annos. Toisin sanoen, voit illalla kuuden jälkeen juoda 6 annosta ja viimeistään kuudelta aamulla on promillet veressä nollilla. Et ole pienessä pöhnässä, olet täysin selvä.

Suurkulutuksen raja on tietysti mennyt rikki jo kauan sitten, tuostahan tulee 42 annosta viiossa.

Vierailija
51/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukamas pulleista poskista juonteesta otsassa silmien välissä ja pinaisesta nenästä. Keskivartalon pulleudesta. Niin olen pari kertaa maistanut viinaa ja olen jo 37. Olen punainen naamasta ihosairauden takia ja kaikki rasva kertyy vyötärölle. Herkkuja syön kyllä! Mua luullaan usen alkoholistiksi. Eli ulkonäkö ei kerro mitään!!

Juonne otsassa, silmien välissä on ns huoliryppy jotkut nimittävät sitä sibeliusrypyksi. Ei oo mitään yhteyttä alkon käytön kanssa.

Vierailija
52/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso Jari Sillanpään kasvoja tvssä tai mediassa, ja vertaa sitten muihin ihmisiin, jos näyttää samalta niin ovat alkoholisteja

Vierailija
53/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa vielä edelliseen: tilanne on nykyään sellainen, että juomisen huomaa jo ulkonäöstä, hajusta ja hapertuvasta päästä. Kun iltaisin soitellaan, äänestä ja puhetyylistä huomaa että ei ole taaskaan selvinpäin.

Ilmeisesti on menettänyt ainakin yhden työn tämän takia, sekä kärähtänyt ratista krapulassa. Ei itse tajua tilannetta, olen kysynyt muutaman kerran olisko syytä vähentää juomista, ei osaa sanoa siihen oikein mitään.

Ai niin, eihän näistä saa puhua, joku salajuoppo voi loukkaantua kun luulee että juominen on ihan hallinnassa eikä häiritse ketään.

Vierailija
54/76 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen suurkuluttaja.

Juon 1-2pvää viikossa riippuen jaksotyön antamista saumoista ja rahatilanteesta.

En dokaa jos on seuraavana päivänä töitä. Paitsi joskus, jos on erityistapahtuma, esim. hyvä keikka ja seuraavana päivänä on klo 20 tai 21 yövuoroon vasta meno.

Silloin kun juon, niin nappailu alkaa mielellään heti kun heräilee, eli klo10-12. Viimeistään kuitenkin heti kun mahd. asiat ja velvoitteet on hoidettu.

Joskus tulee vedettyä se toinenkin päivä putkeen, jos on em. saumat työn ja rahan puolesta. Silloin dokailu alkaa ehdottomasti heti kun herää ettei darra suotta pääse iskemään.

Näin on mennyt jo noin viimeiset 15v.

Joskus tulee työn takia tai muuten sattuen 2-3 viikon tauko ettei tule otettua. En juo mitään saunakaljoja tai "yksiä", sillon kun vedetään, niin vedetään kunnolla. Muisti ei ole kuitenkaan mennyt about vimppaan kolmeen vuoteen.

Kun juon niin tommonen 0,5l leijona plus baareissa sen 10 tuoppia on koko päivän satsi. Siis päivä 12- about 00-04.

Perhettä, eli lapsia ei ole. Säännöllinen työ on hoitunut ongelmitta yli 15vuotta.

naisseuraa rändomisti muutama eri muija vuodessa plus kertapillut päälle.

Hauskaa, rentoa, muista kuin työstä vastuutonta elämää. Kukaan ei ohjeista tai vaadi.

M44v

Tässäpä sen näkee kuinka erilaista suurkulutus voi olla. Itsellä taas aivan toisin, ikinä en aloita päivää alkoholilla, en edes saa ihmeempää darraa, jota pitäisi paeta (ei okseta, särje päätä tms., vähän vaan vetämätön olo). Yleensä en juo kahta päivää peräkkäin muutenkaan. Voin myös juoda pieniä määriä, pari lasia viiniä ja lopettaa siihen. Muistin taas olen juonut toisinaan, en ihan kokonaan (että aamulla herään eikä mitään muistikuvaa kuinka olen päätynyt kotiin), mutta kirkkaasti en muista koko iltaa ja sen vaiheita, keskusteluja jne.

M40

Vierailija
55/76 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko oikeasti ettei juomisenne näy muille, ettei kukaan huomaa mitään kunhan syö vähän pastillia ja käy suihkussa? Huomaatteko edes olevanne aamulla krapulassa, lähdettekö esim. ajamaan pää pökkyrässä? Hoidatteko lasta/lapsia jatkuvasti pienessä krapulassa?

Vierailija
56/76 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aamulla haisee vanha viina, niin on varmasti ongelma alkoholin käytönkanssa.

Vierailija
57/76 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo suurkulutus vaikuttaa vähitellen ulkonäköön ja olemukseen, alkoholismista puhumattakaan. Ja niinhän se on, että alkoholistiksi tullaan juomalla. Raja suurkulutuksesta alkoholismiin on vaikea tunnistaa, mutta vaarallisen helppo ylittää. Riippuvuus voi muuttua hallitsemattomaksi ihan huomaamatta, eikä etukäteen voi tietää, miten itselle käy. Paluu kohtuukäyttöön on sitten sitäkin vaikeampaa ja monille mahdotonta. Ja jokaisesta voi tulla alkoholisti, kun tarpeeksi juo.

Vierailija
58/76 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkuluttajakin voi tuntea häpeää juomisestaan, kyllähän siitä on hänelle usein huomautettu.

Itse ainakin olen huomannut muutamissa lähipiirini alkoholisteissa ja suurkuluttajissa sen piirteen, että Alkossa vain piipahdetaan kauppareissun yhteydessä (selitysten kanssa) kuin apteekissa. Ihan kuin siellä nyt vain olisi kaikkien pakko piipahtaa varmuuden vuoksi tai ohimennen.

Jos siihen ei liity mitään salattavaa tai huonoa omatuntoa, normaalisti ihminen todellakin vain hakee sen viinipullon ohimennen.

Vierailija
59/76 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mistään

Eikä suurkuluttaja salaa mitään. Ei ole kyse riippuvuudesta.

Eikä määrät välttämättä mitenkään kasva.

Sinulla on käsitteet sekaisin

Suurkulutuksessa on kyllä kyse riippuvuudesta! Suurkulutus määritellään Suomessa siten, että millä alkoholimäärällä elimistöön tulee varmuudella fyysisiä sairauksia. Suurkulutus ei ole normaalia kulutusta, vaan se on jo riippuvuuden aiheuttamaa. Suurkuluttaja on omasta mielestään ihan kohtuukäyttäjä, eikä voi sietää jos juomisesta huomautellaan. nim. kokemusta on.

Vierailija
60/76 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurkuluttaja noiden päihdetestien mukaan. Viikonloppuna juon yleensä yli kymmenen annosta (olen nainen). Arkipäivinä hoidan työni ja harrastan liikuntaa, eikä muutenkaan alkoholi kuulu arkipäiviini. Tilanne on kuitenkin se, että tuo viikonloppujuominenkin on minulle haitallista monella tapaa ja olenkin päättänyt, että se loppuu vähäksi aikaa (kuukaudeksi nyt aluksi) ja sen jälkeen vähentyy.