Aktiivimalli alkoi. Mitä sinä työtön aiot tehdä seuraavan 3 kk aikana?
Itse olen työtön ja en aio tehdä yhtään mitään väkisin. Haen edelleen töitä mutta en mene pupukurssille, en ryhdy yrittäjäksi, enkä hae 3:n päivän duunia. (Koska niitä ei edes saa mistään)
Jos johonkin ei pakoteta, jatkan niinkuin ennenkin.
Kommentit (76)
Sitä samaa mitä ennenkin, eli haen töihin ja työvoimakoulutuksiin. Lisäksi kehitän ammattitaitoani omin päin opiskellen.
Eli luultavasti pysyn siis passiivisena; tuo mitä kuvasin niin sehän on silkkaa passiivisuutta.
.
Tältä palstalta valistuin, että se onkin työttömyyskassa, joka päättää, mikä opiskelu on aktiivisuutta. Pitänee sinne kirjoittaa ja kysyä asiasta. Veikkaan kyllä että eivät tiedä, ja että eivät edes tiedä että heidän pitäisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on työkyvyttömyyseläkkeen hakemus sisällä, aktiivimalli ei velvoita sua.
Miten tuo muuten käytännössä lasketaan?
Eli jos jätän hakemuksen vaikkapa helmikuun loppupuolella, syynätäänkö aktiivisuuttani kuitenkin tammikuun ja helmikuun alun osalta? Kolmen kuukauden jaksoissa se pitäisi kuulemma tehdä, mutta en ymmärrä käytännön toteutusta.
Pitäisikö työttömyyskassan tietää? Ja mistä ne saa tietää, onko eläkehakemus tehty vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Kadun sitä, että vaadin päästä te-keskuksen järjestämään 5pv. kestävään höpökurssille. Pakko mennä kuluttamaan persettä viikoksi ,Sipilän hyvävelijärjestön voitontavoittelu konsulttifirman paskanjauhanta kurssille. Aion sanoa heti, että olen täällä pelkästään aktiivimallin takia , en tee muuta kuin istun ja palstailen. Päivitän kurssin "annin " facebookiin päivittäin.
Hyvä. Laita myös tänne raporttia "kurssin" etenemisestä ja sisällöstä, en varmaankaan ole ainut jota tuo kiinnostaa. Olen ollut joskus jollain työnhakukurssilla, mutta siitä on aikaa yli kymmenen vuotta. Onnekseni olen nykyään työelämässä, mutta kukapa tietää milloin työt loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Haen kokoaikatyötä kuten aiemminkin.
Mulle ei vittuilla.
Paha hakea kun työpaikkoja on 10 kertaa vähemmän kuin hakijoita eikä sun asenteellas ole asiaan mitään vaikutusta
Vierailija kirjoitti:
Luen laadukkaita kirjoja. (Vartiaisen kirjan luin jo aiemmin.)
Kirjoitan hauskoja juttuja vauvapalstalle.
Kokkaan halpoja ruokia ulkomaisista raaka-aineista.
Opiskelen kieliä.
Soittelen kitaraa.
Kävelen pitkiä kävelyjä.
Mietin, menisinkö suolistotähystykseen vai säästäisinkö poliklinikkamaksun.
Käyn museoissa ja taidenäyttelyissä.Tuossahan tuota alkuun.
Niin, ja odottelen kapinoiden alkamista. Ja ainakin sitten seuraavia vaaleja. Niistä voi tulla hauskat.
Kapinaa ei tule, muuta kuin että internetin keskustelupalstoilla ja Facebookissa tupistaan. Kapinointi varmaankin loppuisi aika lyhyeen, kun kaikki korvausten maksaminen lopetettaisiin ja sitten kun vuokrat olisi maksamatta, niin porukkaa olisi asunnottomina suurin joukoin. Tietysti vuokranantajat älähtäisivät, koska eivät olisi saaneet asumistukiaan, mutta heille varmaan myönnettäisi jotain korvausta siitä. Vaaleissa ei tule mitään yllätystä, samat puolueet siellä on jatkossakin, ne samat jotka halusivat tämän aktiivimallin. Äänestysprosentti lienee jossain 50-60 tietämillä kuten yleensäkin, eihän ihmisiä kiinnosta tuollaiset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Kadun sitä, että vaadin päästä te-keskuksen järjestämään 5pv. kestävään höpökurssille. Pakko mennä kuluttamaan persettä viikoksi ,Sipilän hyvävelijärjestön voitontavoittelu konsulttifirman paskanjauhanta kurssille. Aion sanoa heti, että olen täällä pelkästään aktiivimallin takia , en tee muuta kuin istun ja palstailen. Päivitän kurssin "annin " facebookiin päivittäin.
Tiedät kai, että sinut voidaan laittaa sieltä pihalle, jos todetaan, että osallistuminen ei edistä työllistymistäsi? Ja seuraamukset ovat silloin samat kuin jos olisit kieltäytynyt osallistumasta.
Vierailija kirjoitti:
en voi mitään tehdä kun olen työkyvytön. eläke on vetämässä mutta kelan tuntien sieltä taas tulee hylky vaikka lääkärilausuntoa ym asiatuntijalausuntoa on pilvin pimein etten pysty työelämään ja kuulun eläkkeelle. eipä ne siitä välitä. että en tiedä mitä teen jos joku käskee pomppaamaan, en pysty.
Kyllä pystyt pomppaamaan, jos Kelan asiantuntija niin sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se idea onkin. Joudut notkumaan jossain päivän, jotta elämäsi ei ole liian helppoa ja pienipalkkaisempikin osa-aikatyö alkaa kiinnostamaan enemmän. Näitä höpökursseja aina pilkataan. Eihän niiden ole tarkoituskaan olla hyödyllisiä. Tarkoitus on vain tehdä työttömyydestä ikävämpää. Vaihtoehto on leikata tukia. Valitse siitä.
Vierailija kirjoitti:
Koska en jaksa uskoa suomalaisten poliitikkojen kekseliäisyyteen, voisiko joku kertoa, miten tämä malli on toiminut niissä maissa, joissa tätä on jo kokeiltu?
Ei tätä mallia ole missään kokeiltu.
Tanskan mallin kopioinnista puhutaan, mutta unohdetaan, että Tanskassa julkinen sektori järkkää pitkäaikaistyöttömälle paikan, jossa aktivoitua. Suomen mallissa sitä ei ole.
Minulle kyllä kelpaisi, jos joku vain osoittaisi työpaikan, johon pääsen.
Tämä on varmasti aktiivimallin ensimmäinen vaihe. Lopullisessa Vartiaisen ideoimassa mallissa tulee todennäköisesti työskennellä 18 tuntia 3 kuukauden tarkastalujaksolla avoimilla työmarkkinoilla tai menettää koko työttömyyskorvauksen 3 kuukauden ajaksi, kunnes aktiivisuutta tarkastellaan uudelleen. Tähän suuntaan olemme menossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen määräaikaisessa työsuhteessa tammikuun loppuun asti ja sen jälkeen haen töitä kuten aina, ellen siis ole löytänyt uutta työtä jo sitä ennen. Millekään kurssille tai kolmen ilmaistöihin en aio mennä koska en ole ollut passiivinen aiemminkaan ja pätkätyöttömyyteni johtuu ainoastaan siitä että tarjolla ei ole kuin määräaikaisia töitä. Aktivoikoon sipilä ensin sen lähiöräkälöissä notkuvan elämäntapatyöttömien porukan joka ei töitä ole tällä vuosituhannella tehnyt.
N40
Miksiköhän nämä aktivointitoimet eivät koske näitä elämäntapanarkomaaneja ja alkoholisteja? Tiedän noita narkomaaneja-alkoholisteja ja he saavat jatkaa touhuaan vuodesta toiseen, osa jopa vuosikymmenestä toiseen. Ei heidän tarvitse osallistua työnhakukursseille ynnä muille ja yhteiskunnan tukirahat asumistukineen tulevat kuukausittain.
Ihan suosiolla saa pienentää tukea sen yhden päivän verran. Teen kaikenlaista pientä harmaan talouden puolella, tienaan siellä sen verran, että ei tuo taloutta hetkauta. Verottajaa ei kiinnosta, koska virallisesti miehen tulot riittävät elättämään myös minut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se idea onkin. Joudut notkumaan jossain päivän, jotta elämäsi ei ole liian helppoa ja pienipalkkaisempikin osa-aikatyö alkaa kiinnostamaan enemmän. Näitä höpökursseja aina pilkataan. Eihän niiden ole tarkoituskaan olla hyödyllisiä. Tarkoitus on vain tehdä työttömyydestä ikävämpää. Vaihtoehto on leikata tukia. Valitse siitä.
Miksi työtön sitten pistetään sinne hyödyttömälle kurssille, eikä suoraan pienipalkkaiseen osa-aikatyöhön? Olisihan sellainenkin laki voitu sorvata, että työkkärin osoittama osa-aika- tai pätkätyö on otettava vastaan.
Veikkaan kyllä että ihan vain siksi, että hömppäkurssittajafirmoilta olisi muuten jäänyt rahat saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtön sitten pistetään sinne hyödyttömälle kurssille, eikä suoraan pienipalkkaiseen osa-aikatyöhön? Olisihan sellainenkin laki voitu sorvata, että työkkärin osoittama osa-aika- tai pätkätyö on otettava vastaan.
Veikkaan kyllä että ihan vain siksi, että hömppäkurssittajafirmoilta olisi muuten jäänyt rahat saamatta.
Miksi sinusta ammatillinen oppilaitos on hömppäkurssittajafirma? Nehän suurimman osan valmennuksista järjestävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinusta ammatillinen oppilaitos on hömppäkurssittajafirma? Nehän suurimman osan valmennuksista järjestävät.
Luepa edes vähän pidemmälle kommenttiketjua, johon viestini liittyi. Kommentoin vastaajalle, jonka mukaan kurssien ei ole tarkoituskaan olla hyödyllisiä.
Osa kursseista on järkeviä ja niitä järjestävät juurikin vaikka ammatilliset oppilaitokset. Olenpa itsekin järkeville kursseille hakenut ja harmittaa kun en ole päässyt. Mutta sitten on myös (ja yleensä muiden tahojen järjestäminä) silkkaa hömppää. Yleensä lyhyitä kursseja, joilla ei opiskella mitään ammattiosaamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen sopinut 2,5 kk palkattoman työkokeilun, mutta sitä ei tässä mallissa katsota aktiivisuudeksi. Ellen saa työtä, otan vastaan raipan ja lähden syksyllä ulkomaille jatko-opiskelemaan.
Siis ei hyväksytä,miksei? Pitäisikö se olla tasan 3kk että hyväksyttäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Olen määräaikaisessa työsuhteessa tammikuun loppuun asti ja sen jälkeen haen töitä kuten aina, ellen siis ole löytänyt uutta työtä jo sitä ennen. Millekään kurssille tai kolmen ilmaistöihin en aio mennä koska en ole ollut passiivinen aiemminkaan ja pätkätyöttömyyteni johtuu ainoastaan siitä että tarjolla ei ole kuin määräaikaisia töitä. Aktivoikoon sipilä ensin sen lähiöräkälöissä notkuvan elämäntapatyöttömien porukan joka ei töitä ole tällä vuosituhannella tehnyt.
N40
Just näin!
Onpahan jo ennestään tunnit ylittävä osa-aikatyö,että ei vaikuta mitään.
Puhelinmyyntiä ja aion siinä samalla opetella myymään. Ehkä se auttaa löytämään sen vakkariduunin omalta alalta. Tai voihan olla että siitä puhelinmyynnistä tuleekin uusi ala jos satun oppimaan sen hyvin.
Aloitin uimaharrastuksen uudelleen. Myyn hatsia, huonekaluja, vaatteita, pelejä, koruja, mitä ikinä vastaan tulee. Hyvin pärjään vaikken edes hae tukia yhtään mistään.