Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä riittäisi katkaisemaan välit vanhempaan/vanhempiin?

Vierailija
09.10.2026 |

Mikä "riittäisi" sinusta syyksi katkaista välit (iso)vanhempaan tai (iso)vanhempiin? Tai mikä riitti sinulle, joka olet myös katkaissut välit lähisukulaiseen?

Itse katkaisin välit äitiini n. puoli vuotta sitten. Tätä ennen omat rajani oli rikottu ja minua loukattu jo niin monta kertaa ja asioista "puhuttu" ilman tulosta, että koin sen ainoana vaihtoehtona. Aiemmin nähtiin harvemmin ja puhuimme vähemmän, mutta lopulta päätin katkaista välit kokonaan, kun käytös ei muuttunut. Ennen kaikkea jatkuva kritisointi, kontrollointi ja kiristäminen/manipulointi alkoi nyppiä, vaikkei mitään sen suurempaa yksittäistä tapausta olekaan taustalla.

Äitini sisarukset ja isäni suku ymmärtävät tämän oikein hyvin. Nyt kuitenkin äitini miesystävä laittoi vähän yllättäen viestiä ja sanoi, että olen tehnyt kärpäsestä härkäsen ja ylireagoin. Aloinkin sitten miettiä, mistä on ns. oikeus loukkaantua ja mikä riittää välien katkaisuun.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tulisi ainakin kertoa mistä syystä on niin kovasti loukkaantunut ja antaa mahdollusuus pyytää anteeksi. Sitten jos hän ei ymmärrä eikä pyydä anteeksi voi laittaa välit poikki.

Vierailija
2/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tulisi ainakin kertoa mistä syystä on niin kovasti loukkaantunut ja antaa mahdollusuus pyytää anteeksi. Sitten jos hän ei ymmärrä eikä pyydä anteeksi voi laittaa välit poikki.

Tämä toki tehty. Monta kertaa ja vuosien ajan 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisen kasvatuksen laiminlyönti

Vierailija
4/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen päättää itse, mistä syystä välit katkoo. Ei se ole ulkopuolisten määriteltävissä. 

Vierailija
5/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatko, että olet taas asettumassa samaan manipuolitavan rooliin kuin äitisi kanssa? Alat heti etsiä virhettä omasta toiminnastasi, kun sinulle syötetään ajatus, että olet toiminut väärin. 

Vierailija
6/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään draamaa tarvita. Me ei jaeta kuin sama dna ja muuta yhteistä meillä ei juurikaan ole, joten miksi viettäisimme väkisin aikaa yhdessä? 

Vierailija
7/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja kulkee siinä, mihin lapsi sen haluaa asettaa. Se, mikä on minun rajani, ei tietenkään ole kaikkien raja. Jokaisella on omat syynsä ja täysi oikeus niihin. 

Vierailija
8/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihde-, väkivalta- ja mielenterveysongelmaperhe. Katkaisin sen napanuoran 16 vuotiaana, eikä ole kukaan sen jälkeen perään kysellyt. 

Vierailija
9/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raja kulkee siinä, mihin lapsi sen haluaa asettaa. Se, mikä on minun rajani, ei tietenkään ole kaikkien raja. Jokaisella on omat syynsä ja täysi oikeus niihin. 

Jos vanhempi haluaa vetää sen rajan tämän pitää alistua lapsen tahtoon? 

Vierailija
10/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempi haluaa vetää sen rajan tämän pitää alistua lapsen tahtoon? 

Nyt puhuttiin välien katkaisemisesta vanhempiin, ei välien katkaisemisesta lapseen. Opettele lukemaan edes otsikon verran, mitä kysytään. 

Vierailija
11/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välien katkaisuun riittää se ettet halua olla toisen kanssa tekemisissä. Sinun ei tarvitse selitellä asiaa millään lailla. 

Valitettavasti muut eivät sitä välttämättä ymmärrä, mutta sille et voi mitään

Vierailija
12/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihkomielinen Äitini on woke,- palestiina,- ja ilmastohullu. Paasaa näistä 24/7 ja raivoaa kun elän itse normaalisti. Lapselleni tiputti aatettaan ja kun yritti kääntää lastani is la miin laitoin välit heti poikki.

Vierailija
13/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historia tulee toistamaan itseänsä. Sitten kun sinusta joskus tulee vanhempi,  niin tulet kokemaan saman. Ihminen oppii vain ja ainoastaan kantapään kautta.  Vanhemmuus on haastavaa, mutta ymmärrät sen sitten, kun on myöhäistä. Surullista.

Vierailija
14/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nyt mitataan onko sinusta seisomaan päätöksesi takana.

Vierailija
15/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minussaa oli kaikki vialla. Mollaaminen alkoi jo enne kouluikää. Olin liian itkuherkkä (olin tunteellinen), huono koulussa (paha lukihäiriö, joka häneltä peritty ja jota ei myöntänyt) Muut vaan oli aina parempia kuin minä (kehui tuntemattomiakin lapsia, mutta ei koskaan minua) Luki päiväkirjaani, varasti tavaroitani (hajuvesiä, vaatteita ym) Arvosteli ulkonäköäni (olin lihava teinistä pitäen (kasvoi B koon rinnat ja näkyvä takapuoli) Poikaystävä oli väärä ja vanhemmat ala-luokkaisia, Muutin väärälle paikkakunnalle ja väärään asumismuotoon, Koskaan ei hyväksynyt työpaikkojani, Suuttui kun kävin kouluja (omalla kustannuksella 30 vuotiaana), Suuttui silmittömästi kun erosin, Raivostui kun kuuli uudesta miehestäni, Sai raivarin kun lähdin kerran jouluksi ulkomaille, Suuttui kun en ala heille omaishoitajaksi ja en muuta samalle paikkakunnalle asumaan (Ei siis väliä, että joutuisin jättämään työni ja ilm.miehenikin, koska hän ei suostuisi) Tässä joitain. Oliko tarpeeksi esimerkkejä? 

Vierailija
16/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikuistuu ei koko ajan loukkaannu. Kestää erilaisia ihmisiä. Jopa vanhempiaan.  

Pärjääkö töissä jota on silkkihansikkain kohdeltava?

Vierailija
17/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmissuhteet ovat kahden kauppa. Joissa tulisikin aina pohtia pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan onkohan kummassakin vikaa. 

Vierailija
18/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmissuhteet ovat kahden kauppa. Joissa tulisikin aina pohtia pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan onkohan kummassakin vikaa. 

Aina ei ole. Jos vanhempi on vaikkapa väkivaltainen alkkis-narkki, se ei ole mitenkään päin lapsen vika. 

Vierailija
19/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippa toistaa lähes pakonomaisesti tekojaan, kunnes on valmis katsomaan niiden tarjoamia oppeja. Olet on alitajuisesti jäänyt kiinni ajatukseen, että turvaa ja läheisyyttä olisi tarjolla, kunhan toinen vain muuttuu.  Läheisriippa ei näe, että lähes aina se johon riippuvuus kohdistuu, on usein kykenemätön tasavertaiseen ja aikuiseen suhteeseen. Lapsuuttaan ei pysty takautuvasti muuttamaan vaikka kuinka veivasit asiaa. 

Vierailija
20/21 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei ole. Jos vanhempi on vaikkapa väkivaltainen alkkis-narkki, se ei ole mitenkään päin lapsen vika. 

Nyt taidetaan kuitenkin keskustella aikuisesta lapsesta. Ja jos aikuinen lapsi riippuu alkkis-narkki vanhemmassaan kyllä siinä on jo vähän se peilin katsomisen paikka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi