Vein lapsen ihotautilääkärille, sain saarnan painosta!!
Yksityinen ihotautilääkäri, aion tehdä valituksen. Vein tytön näytille selässä olevan kutisevan ihotuman takia, lapsen piti riisua kaikki muut vaatteet paitsi pikkuhousut ja äkkiä lääkäri keskittyikin ihottuman asemasta tytön painoon ! Kosketti vatsaa ja kysyy huomaanko sen roikkuvan, yritti käskyttää tyttöä puntarillekin mutta ilmoitin ettei käy ja käskin tutkia sen "helvetin ihottuman jonka takia tulimme", en normaalisti kiroile lapseni kuullen enkä menetä itsehillintääni mutta nyt meni kuppi nurin! Tyttö on täysin normaalissa painossa mutta vartalo on muuttumassa pikkulapsen vartalosta isomman tytön vartaloksi, rasvaa kertyy reisiin ja vatsaan kuten kuuluukin kertyä.
Tyttö on punnittu syksyllä koululääkärin tarkastuksessa eikä silloin sanottu mitään ylipainosta! Kaikki kulki kuulemma käyrillä. Pituus on 132cm , painoa oli tuolloin 30kg eikä sitä ole kertynyt mielestäni yhtään lisää.
Näin niitä syömishäiriöitä saadaan aikaan.. ;(
Kommentit (57)
Ylläolevaan, vau meni läpi, äsken ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestäni jokatapauksessa lääkäri teki ala-arvoisen virheen.
Hänen olisi kuulunut tutkia oire mitä varten lapsi sinne tuli määrittää diagnoosi ja mahdollinen lääkitys.
Sen jälkeen pyytää lasta poistumaan huoneesta, koska haluaa jutella äidin kanssa aikuisten juttuja.
Sitten vasta kun lapsi on poistunut ottaa paino äidin kanssa esille.Juuri näin. Pitäisi olla itsestään selvää, ettei toisten ulkonäköön liittyviä asioita osoitella sormella. Sivistyneille ihmisille onkin.
Ulkonäköön?
Lihavuus on terveyshaitta ja kansanterveydellisesti valtava sellainen. Ulkonäköön puuttuminen olisi ollut luokkaa: "sulla on aika iso nenä".
Mutta mahdollisesti lääkäri oli töksäyttelevä aiheesta. Kuitenkin oli ihan oikein ottaa esiin lapsen lihavuus.
Kyllä joillain lapsilla, varsinkin tytöillä, vatsa voi pömpöttää jopa silti vaikka olisi alipainon rajoilla. Jos ruumiinrakenne on sellainen että selkä on hieman notko ja/tai lantio kallistuu ylhäältä eteenpäin, helposti on pömppis ellei sitten pidä jatkuvasti vatsalihaksia kiristettynä - ja lapset harvemmin pitää, koska se haittaa luonnollista palleahengitystäkin.
Oma lapsi oli
ensin ihan laiha ja sitten liian lihava! Alkoi hermo mennä että kun ikinä ei ns. Ammattilaisten mielestä ollut hyvä.
2-6 vuotiaana oli tikku jolta kylkiluut paistoi ja minun luultiin suunilleen pitävän tyttöä nälässä. Sitten täytti 7v ja ilmestyi pömppömaha jolloin sanottiin että pitää liikkua enemmän ja syödä vähemmän!
No nyt on 10v, harteikas ja pitkä tyttö jolla on se pömppömaha, mutta paino on viimein saatu asiantuntioita miellyttäviin lukemiin, ei ole liian laiha eikä liian lihava.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju pistää niin vihaksi ! Oman 15v tyttären ortoreksia/anoreksia alkoi kolmannella luokalla, kun koulun terveydenhoitaja piti tytölle saarnan tämän pömppömahasta ja tivasi että istutko paljon tietokoneella, mitä ruokaa syöt, syötkö paljon sokeria? Tyttö soitti minulle välitunnilta ja kysyi että äiti, olenko läski? Tytön pituus oli tuolloin noin 131cmcm ja paino noin 35/35kg....
Arvatkaa miltä tuntuu , kun oma lapsi itkee kaupassa että äiti, en mä voi syödä muroja kun olen niin läski? Vahtii joka suupalan ja juoksee taloa ympäri? Puristelee peilin edessä olemattomia läskejään?
Niin?
Milätähän tosiaan tuntuu olla lihavan lapsen äiti?
Minulla olisi ainakin jäätävät syyllisyyden tunteet. Mutta sinä syytät vain muita.
Karmeat lukemat lapsella, jos ylittää pituutensa kahdella viimeisellä numerolla. Ei suositeltavaa aikuisellekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen olisi kuulunut tutkia oire mitä varten lapsi sinne tuli määrittää diagnoosi ja mahdollinen lääkitys.
Sen jälkeen pyytää lasta poistumaan huoneesta, koska haluaa jutella äidin kanssa aikuisten juttuja.
Sitten vasta kun lapsi on poistunut ottaa paino äidin kanssa esille.Juuri näin. Pitäisi olla itsestään selvää, ettei toisten ulkonäköön liittyviä asioita osoitella sormella. Sivistyneille ihmisille onkin.
Ulkonäköön?
Lihavuus on terveyshaitta ja kansanterveydellisesti valtava sellainen. Ulkonäköön puuttuminen olisi ollut luokkaa: "sulla on aika iso nenä".
Mutta mahdollisesti lääkäri oli töksäyttelevä aiheesta. Kuitenkin oli ihan oikein ottaa esiin lapsen lihavuus.
Ei ollut oikein, koska lapsi on normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
117 cm ja 15 kg?
Lapsi on huomattavan alipainoinen! Olisin aika huolissani näistä mitoista.
Oma tytär on 8v, perinyt raukka minulta leveän selän ja leveät hartiat ja tod. Näk. Leveän lantionkin!
Tytöllä on pömppömaha joka näkyy tiukkojen paitojen läpi sekä kaksoisleuka, mutta syytän ruumiinrakennetta ja sukurasitetta , ei tyttö lihava ole ! Pituus 138cm ja paino noin 30kg, ihan normimitoissa tämä meijän likka ♡
Sitten, jos esim. Koululääkäri alkaa huolestua palataan asiaan, mutta toistaiseksi mennään sillä että tyttö on hyvässä painossa, ei siro keijukainen mutta hyvä juuri noin :)
Ai niin ja itse olen 166cm/64kg, maha kerää lähes kaiken rasvan pömpöttää ja työntyy eteenpäin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
150 cm ja 25kg?! 😲
Jos tuo oli minulle tarkoitettu niin kyllä, mutta kuten kerroin asiaan on puututtu ja sitä on tutkittu mm sulkemalla pois keliakia.
Numero 12
EI oo todellista. Lapsihan on vain luuta ja nahkaa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joillain lapsilla, varsinkin tytöillä, vatsa voi pömpöttää jopa silti vaikka olisi alipainon rajoilla. Jos ruumiinrakenne on sellainen että selkä on hieman notko ja/tai lantio kallistuu ylhäältä eteenpäin, helposti on pömppis ellei sitten pidä jatkuvasti vatsalihaksia kiristettynä - ja lapset harvemmin pitää, koska se haittaa luonnollista palleahengitystäkin.
e
Pömppömahakin on eri asia kuin roikkuva maha. Omakin tyttäreni seisoo usein selkä notkolla, mutta maha ei todellakaan roiku vaan on hyvinkin lihasta. Monella kouluikäisellä (tai jopa nuoremmalla) näkee näitä laihaläski-mahoja, jolloin muuten hoikan lapsen vyötärölle on kertynyt "repullinen" pehmeää rasvaa. Syynä yleensä ylenpalttinen sokerin syöminen. Vyötärölihavuus on pahasta vaikka bmi olisikin normaali, koska silloin rasva kertyy sisäelimiin.
Äiti taitaa itsekin olla tällainen "sopivasti kurvikas", niin ottaa koville kuulla totuus. Ehkä kannattaisi silti ottaa ne silmät käteen ja katsoa peiliin. Mieti, miten paljon ylipaino aiheuttaa lapsellesi tulevaisuudessa sekä psyykkisiä että fyysisiä ongelmia. Suosittelen puuttumaan asiaan ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Äiti taitaa itsekin olla tällainen "sopivasti kurvikas", niin ottaa koville kuulla totuus. Ehkä kannattaisi silti ottaa ne silmät käteen ja katsoa peiliin. Mieti, miten paljon ylipaino aiheuttaa lapsellesi tulevaisuudessa sekä psyykkisiä että fyysisiä ongelmia. Suosittelen puuttumaan asiaan ajoissa.
Jos pn pakko tietää niin olen 169cm%54 kg, käyn salilla viikottain ja juoksen. Myös tämä "lihava" lapseni harrastaa liikuntaa !
Ap
Mun tyttö muuttui pulkannarusta pulleroksi kun alkoi tokaluokalla juosta kavereiden kanssa lähikaupassa, jos tytöllä ei ollut rahaa niin kaveri tarjosi tikkarin tai lakun. Kyllähän se vitutti, mutta sohvaanko se lapsi oli pitänyt sitoa?!
Vierailija kirjoitti:
Sitten vasta kun lapsi on poistunut ottaa paino äidin kanssa esille.
Tässä ensimmäinen järkevä vastaus ketjuun. Mikä teitä vaivaa? Aivanko oikeasti mielestänne on asiallista puuttua LAPSEN painoon lapsen kuullen? Lääkärin olisi pitänyt äidin kanssa jutella kahden kesken lapsen painoon liittyvistä asioista, mikäli näki siihen aihetta.
Kun käyn vauvani kanssa lähikaupassa tappelemassa mummojen kanssa alelaarin aarteista, näen usein lapsia reput selässä ostamassa paistopisteen herkkuja, karkkia, limsaa, ne joiilla ikää on energiajuomiakin. Hirvittää ajatus, että siinä voi olla vauvani tulevaisuus! Sillä en usko, että vanhemmat ovat tuosta herkkujen ostelusta tietoisia.
Eka trollitehdas kysyy mikä loukkaa sairaanhoidossa ja ymppää siihen tämän täysin älyttömän aloituksen ( ei lapsia ja läski ).
Mutta hän tuhoaakin AV:lla illuminaattia, jota lihavuus lapsilla on.
Olkaa vaikuttuneita, tämä suorastaan ovela ja tosi vakuuttava!
Jep jep.