Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiattomin kommentti mitä lääkäri/hoitaja on sanonut sinulle?

Vierailija
02.01.2018 |

Itse menin joskus vuosia sitten Terveystaloon psykiatrille, kun oli ollut jo pidemmän aikaa masennusta ja mietin että koska pää sekoaa totaalisesti. Jonkin aikaa kun olin kertonut siinä asioitani niin tämä toteaa että "et sä kyllä masentuneelta vaikuta", viitaten siihen että ulkonäkö ym oli siisti. En muuten varannut toista aikaa.

Outoa että ammattilainen möläyttää noin, vaikka tottakai masennus vaikuttaa niin ettei aina jaksa huolehtia itsestään, mutta olisko ollut parempi että olisin käyttänyt jo pari kuukautta samoja haisevia vaatteita ja hiukset takkupallona? Mitään mahdottoman erikoista mulla ei ollut päällä, vaan ihan perus farkut ja tavallinen musta takki.

Ja kyllähän myös miljonäärijulkkiset tekee itsemurhia, vaikka muiden silmissä niiden elämä on olevinaan täydellistä.

Kommentit (996)

Vierailija
821/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena työharjoittelussa ja seurasin lasten ryhmäliikuntahetkeä, kun yhtäkkiä aloin näkemään kaiken kahtena, näkökentässä pyöri, mitään sellaista ei ollut koskaan tapahtunut. Hakeuduin tk-lääkärille, joka lähetti sairaalaan silmätaudeille. Silmälääkäri tutki ja hutki. Kun kysyin, että mistä tällainen oire voi johtua, oli vastauksena ainoastaan ”vaikka polvesta”. Ylimielinen paskakasahan tuo lääkäri oli.

Vierailija
822/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun pitäisi tehdä jotain noille sun selluliiteille, sanoi mieslääkäri kun tutki luustoani osteoporoosin vuoksi.

aivan järkyttävää, ei se ole edes mikään terveydellinen asia niin mitä ihmettä...

Mitä todennäköisimmin lääkäri ei ole mitään tällaista sanonut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ääliöitä terveydenhoitoalan ammattilaisia on olemassa, mutta osasta näistä kommenteista paistaa, että ne ovat joko täysin keksittyjä tai sitten on ymmärretty väärin, mitä joku on tarkoittanut.

Vierailija
824/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykon lausonnossa luki, siististi pukeutunut naishenkilö kun menin masennuksen takia. Eihän masennus

aina päälle päin näy. 3 putkkia määräs vaan tenpx unilääkettä.

Se lukee lähes kaikkien mtt asiakkaiden papereissa että onko siististi vai huonosti pukeutunut. Jsokus sielä on myös maininta pukeutuuko joku oudosti tai esim säähän ja vuodenaikaan sopimattomasti. Pukeutuminen ja ulkonäkö ei aina kerro onko ongelmaa mutta monesti se on hyvä keino nopeaan arviointiin jos joku tulee pari kertaa siististi pukeutuneena ja sitten yhtäkkiä alkaa homssuuntua jne. Toki tämmöinen arviointi tuntuu pahalta asiakkaasta mutta se on yksi työkalu.

Oleellinen tieto mm. kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä. Jos on kovin seksikkäästi pukeutunut, se on aika hyvä merkki hyposta.

Vierailija
825/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä nyt miehen pitää kipua kestää". Vanhempi mieslääkäri, kun menin yksityisvastaanotolle selän takia ja maksoin käynnistä lähes satasen. Ei määrännyt edes kipulääkettä. Kuukauden päästä kun olin toipunut järkytyksestä menin toiselle lääkärille, joka lähetti kuvauksiin. Löytyi nikamansiirtymä, joka vaati kaksi vuotta osteopatiaa ja fysioterapiaa parantuakseen. 

826/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten kävin gynellä papa-kokeessa ja uusitutin pillerireseptin. Lisäksi olisin halunnut sukupuolitautitestit, sillä olin aloittanut uuden parisuhteen ja halusin kumin välistä pois. Lääkäri sanoi "tajuatko yhtään miten kallista tää sun käynti on tähän mennessä jo ollu? kallis näyte ja reseptin uusiminen. kysy kuule luukulta hoitajalta jos haluat niitä testejäs" ja vielä heilautti kättä, että mee ny siitä :DDD sanoin että yhteiskunnalle on varmaan sitte halvempaa hoitaa jotain klamydiaa ja lähin ovet paukkuen.

Vierailija
827/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ole hiljaa ja lakkaa huutamassa, pelotat kaikki muut synnyttämään tulleet".

Kätilö sanoi käskevästi kun synnytin. En totellut. 😖

Vierailija
828/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutamasTa siis

T.871

Vierailija
829/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun pitäisi tehdä jotain noille sun selluliiteille, sanoi mieslääkäri kun tutki luustoani osteoporoosin vuoksi.

aivan järkyttävää, ei se ole edes mikään terveydellinen asia niin mitä ihmettä...

Mitä todennäköisimmin lääkäri ei ole mitään tällaista sanonut.

Kyllä on! Seinäjoen keskussairaalassa kymmeniä vuosia sitten. Mieslääkäri joka sittemmin erikoistui urologiksi. Nimeä en viitsi tähän laittaa, vaikka iänkaiken sen muistan. Olen nätti ja siro muuten, mutta minulla on sukurasitteena sellulliittia reisissä ollut nuoresta lähtien. Ehkä hänkin ihmetteli sitä, kun muuten olen laiha ja siksi kommentoi noin.

Vierailija
830/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki ääliöitä terveydenhoitoalan ammattilaisia on olemassa, mutta osasta näistä kommenteista paistaa, että ne ovat joko täysin keksittyjä tai sitten on ymmärretty väärin, mitä joku on tarkoittanut.

Kun on sairas, kipeä ja ehkä hädissään, on aika herkillä. Terveydenhuollon ammattilaisten pitää tuo tietää ja muistaa. Luulisin, että asia tulee esille koulutuksessa.

Vierailija
831/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin aloittajalla. Olin vuosia ollut masentunut, kärsinyt paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöistä, syömishäiriöstä ja vaikka mistä. Osasta saanut jo myöhäisteininä ihan diagnoosinkin. No, sitten jouduttuani väkivaltarikoksen uhriksi reilu parikymppisenä, voimat loppuivat aivan täysin, ja lähdin keskellä yötä sairaalaan. Kun pääsin lääkärin vastaanotolle, niin heti ensimmäinen asia mitä hän sanoi, oli että "et sä kyllä mun silmään mitenkään masentuneelta näytä. Juu-u.

Toinen asiaton kommentti eräältä lääkäriltä oli se, kun lääkäri tiuskaisi minulle joutuvansa ylitöihin kun joutuu minun asioita kirjaamaan ylös. 😃

Vierailija
832/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikin noista ylitöistä mieleen kun (omaa tyhmyyttäni kyllä) olin epähuomiossa luullut, että e-pillereitä on reseptissä vielä jäljellä. Eipä ollut. Mutta aikaa oli silti pari viikkoa siihen, että uusi laatta piti aloittaa.

Soitin ehkäisyneuvolaan ja kerroin tilanteen.

Sain kuunnella kunnon kiukuttelun kun hoitsun pitää ottaa mut sinne omalla ruokatauolla ylimääräisenä ja vali vali. Kuitenkin se pari viikkoa aikaa, mutta ilmeisesti siis kaikki ajat täynnä koko ajalta. Ja oikeesti, miksei voinut laittaa uusimispyyntöä lääkärille tapaamatta? Ehkä sillon muutama vuos sitten oli eri käytännöt tai jotain...

Vierailija
833/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se kun lukuisia kertoja kroonisen migreenin takia sairaalassa ollessa on lääkärit ja hoitajat todenneet, että ”et sä taidakaan kovin kipeä olla” koska pystyin keskustelemaan järkevästi ja vitsailemaan (itsepuolustusmekanismi vitsailla ja piilottaa kipu muilta). Kai siellä vaan pitäis itkeä ja huutaa tuskasta että otetaan tosissaan.

Vierailija
834/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"taidat käydä salilla" ,  oishan se pitänyt nähdä jo ennen kuin otin paidan pois  kun lekuri halus kuunnella keuhkot.

Vierailija
835/996 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin synnytystapa-arviossa ja keskustellessani lääkärin kanssa viittasin syntymässä olevaan lapseen sanalla "vauva". Lääkäri totesi, että kyseessä on sikiö.

Oikeasti?!? Lapsi syntyy viikon päästä ja äidin pitäisi puhua sikiöstä??

Vierailija
836/996 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oin sairaalassa letkuissa ja aamulla tuli hoonosoomi lääkäri, katsoi jotain papereita, tuijotti vähän aikaa ja totesi kovaan ääneen.

Aa sinä juonu paljo viina! Ja lähti.

Ja en todellakaan ollut juonut tippaakaan viinaa aikoihin.

Vierailija
837/996 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menin joskus vuosia sitten Terveystaloon psykiatrille, kun oli ollut jo pidemmän aikaa masennusta ja mietin että koska pää sekoaa totaalisesti. Jonkin aikaa kun olin kertonut siinä asioitani niin tämä toteaa että "et sä kyllä masentuneelta vaikuta", viitaten siihen että ulkonäkö ym oli siisti. En muuten varannut toista aikaa.

Outoa että ammattilainen möläyttää noin, vaikka tottakai masennus vaikuttaa niin ettei aina jaksa huolehtia itsestään, mutta olisko ollut parempi että olisin käyttänyt jo pari kuukautta samoja haisevia vaatteita ja hiukset takkupallona? Mitään mahdottoman erikoista mulla ei ollut päällä, vaan ihan perus farkut ja tavallinen musta takki.

Ja kyllähän myös miljonäärijulkkiset tekee itsemurhia, vaikka muiden silmissä niiden elämä on olevinaan täydellistä.

Ei se ollut mikään möläytys vaan toteamus. Masentuneelta vaikuttaminen voi osin olla sitä huolittelematonta ulkonäköä, mutta myös paljon muuta. Masentunut potilas on vastaanotolla usein tuskainen, itkuinen, ahdistunut tai vaikkapa motorisesti hidas. Lääkärin kuuluu arvioida näitäkin asioita, ja lääkärin mielestä et vaikuttanut olevan mitään näistä. Eikä niiden puuttuminen tietenkään poissulje masennusta, vaan on pikemminkin hyvä asia. Masennuksesta huolimatta pystyit kertomaan asioistasi loogisesti ja ymmärrettävästi jne.

Ulkoasusta lääkäri voi tehdä MIELESSÄÄN päätelmiä, mutta potilas kokee möläyttämisen "et vaikuta masentuneelta"  vähättelynä. Miksi ihmeessä tällainen "toteamus" pitää potilaalle mölöyttää?

Lääkäri arvioikoon asioita, mutta kannattaa pitää mölyt mahassaan, kunnes on haastatellut potilasta kunnolla ja sitten voi lausua johtopäätökset ja toteamukset. 

Käsittääkseni on vanhanaikaista tehdä oletuksia potilaan ulkoasun perusteella. Nykyisin opinnoissa korostetaan: älä päättele ulkomuodosta mitään.

Vierailija
838/996 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

menin tutkituttamaan rintani kun tuntui kyhmy ja lääkäri sanoi että olet kyllä niin luuranko että ei näissä rinnoissa voi edes kasvainta olla, ja mulla on c-kupin rinnat vaikka olenkin laiha niin mua kiinnostaisi millä logiikalla ei vois olla kasvainta, kyhmy tutkittiin ja oli kysta.

kuka lääkäri sanoo noin, luuranko vielä sanavalintana

Olenkohan käynyt samalla lääkärillä? Minulla on a-kupin rinnat, ja kun menin näyttämään aristavaa kyhmyä, niin lääkäri totesi rinnoistani että "eihän täällä ole mitään tutkittavaa". Lopulta löytyi kasvain, joka oli onneksi hyvälaatuinen.

Se tarkoitti sillä ettei sielä ole kyhmyä mitä tutkia. Pienirintaiset ja epävarmat naiset luulee aina että kaikki kommentit on heidän pienuuteen liittyvää

Siis eivät luule, koska tälläkin potilaalla nimenomaan OLI hyvänlaatuinen kasvain. Eli lääkärin kommentti "ei ole mitään tutkittavaa" viittasi juuri potilaan rintojen kokoon. 

Lääkärit ja hoitajat töksäyttävät välillä törkeitä ja ajattelemattomia. Näin vain on. Se, että näitä möläytyksiä aletaan vähätellä ja tulkita asiallisiksi puheiksi, jotka potilaan omassa päässä vain kääntyvät merkiksi hänen epävarmuudestaan, on naurettavaa. 

Itse sairastin nuorena vaikea-asteisen masennuksen. Lääkäri totesi heti vastaanoton alussa: "sinusta masennus on niin kaukana kun vain voi olla!" ja naurahti ja muistaakseni kysyi, että "no, jättikö poikaystävä, älä huoli, löydät heti uuden, kun olet tonnäköinen". Olin nuori, kaunis, hyvinpukeutunut jne. Tunnin vastaanoton päätteeksi oli kourassa nippu reseptejä ja puoli vuotta sairauslomaa, myös osastohoitoon kirjoitettiin lähete. 

Vierailija
839/996 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Sulla EI VOI olla kipuja”, ilmoitti kätilö mulle kesken helvetillisen supistuksen, kun hän olisi just sillä hetkellä pyytänyt multa nimeä paperiin. Aha, no selvä sitten 😂 sillon raivostutti, nyt jo vähän huvittaa.

Vierailija
840/996 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin virhe IKINÄ lääkärissä on sanoa ääneen epäilevänsä, saati sitten tietävänsä itse, mikä on vaivan aihe. Vaikka sairastaisit 10x vuodessa samanoireisen virtsatietulehduksen tai minkä vaan vaivan niin aina muista esittää tyhmää ja tietämätöntä niin että herra tai rouva jumalasta seuraava lääkäri saa sanoa ääneen diagnoosin.

Tämä kantapään kautta oppineena sekä omalla että lasten kohdalla... 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä