Asiattomin kommentti mitä lääkäri/hoitaja on sanonut sinulle?
Itse menin joskus vuosia sitten Terveystaloon psykiatrille, kun oli ollut jo pidemmän aikaa masennusta ja mietin että koska pää sekoaa totaalisesti. Jonkin aikaa kun olin kertonut siinä asioitani niin tämä toteaa että "et sä kyllä masentuneelta vaikuta", viitaten siihen että ulkonäkö ym oli siisti. En muuten varannut toista aikaa.
Outoa että ammattilainen möläyttää noin, vaikka tottakai masennus vaikuttaa niin ettei aina jaksa huolehtia itsestään, mutta olisko ollut parempi että olisin käyttänyt jo pari kuukautta samoja haisevia vaatteita ja hiukset takkupallona? Mitään mahdottoman erikoista mulla ei ollut päällä, vaan ihan perus farkut ja tavallinen musta takki.
Ja kyllähän myös miljonäärijulkkiset tekee itsemurhia, vaikka muiden silmissä niiden elämä on olevinaan täydellistä.
Kommentit (996)
Olin vatsakivun takia päivystyksessä ja hoitaja kysyi vatsani arvesta että minulta poistettu jo umpisuoli? Kerroin että kyseessä on hätäsektion arpi ja sitten käytiinkin seuraava keskustelu:
"Mikä?"
"Hätäsektio"
"Siis mikä? " (kumartuu kohti)
"H-Ä-TÄ-S-E-K-T-I-O!"
" Minä en nyt ymmärrä mitään ! Huudatkin vielä noin, teen kuule sinusta ilmoituksen !"
Ja sitten hoitaja häipyi jättäen minut huuli pyöreänä tuijottamaan perään, että onko tämä joku sairas piilokamera? Kohta tuli toinen hoitaja joka toisti kysymyksen arvesta, nyökkäsi ja hihkaisi avoimesta ovesta "Rouvalle on tehty hätäsektio!"
Ja ihan suomalainen oli se ensimmäinen hoitaja. Kyse ei myöskään voinut olla siitä, että minun olisi pitänyt tietää virallinen, hienompi termi kun toinen hoitajakin puhui ihan hätäsektiosta. Vuonna 2009 Mikkelin keskussairaalassa tapahtui.
Olin lääkärin vastaanotolla hakeakseni ensimmäistä kertaa elämässäni nukahtamislääkkeitä matkaa varten.Kärsin unettomuudesta vieraissa paikoissa ja ajattelin että nyt saa riittää.Virolainen ylipainoinen lääkäri piti kovan saarnan terveellisistä elämäntavoista, painon pudottamisesta.Elämäntapani ok.Kuka muka saa unilääkkeitä
Asiattomin asia mitä lääkäri on minulle tehnyt (itse asiassa jättänyt tekemättä) on se, että ei tutkinut polveani ollenkaan.
Olin kaksi päivää aikaisemmin loukannut polveni. Se oli kipeä, turvoksissa eikä tuntunut "pysyvän paikallaan". Miespuolinen lääkäri pyysi saada polven nähdäkseen, tunnusteli käsin minun istuessani tuolilla, lähetti röntgeniin. Röntgenkuvassa ei (tietenkään) näkynyt mitään. Vetolaatikkotestiä hän ei tehnyt eikä tutkinut liikkuvuuksia muutenkaan.
Eikä määrännyt mihinkään kontrolliin. Vaikka polvi oli musta ja turvonnut kuin limppu.
Kuukautta myöhemmin hakeuduin privaattiin, kun polvi oli (turvotuksen jo laskettua ja värin parannuttua) toistuvasti mennyt alta. (Olin jopa murtanut ranteeni, kun autosta noustessa polvi petti alta ja otin ranteella vastaan.) Määrättiin magneettiin ja todettiin katkennut eturistiside. Joka sitten leikattiin.
Jälkikäteen minulle kerrottiin, että ns. vetolaatikkotesti ja liikkuvuuksien tarkistus kuuluvat aina traumapolven tutkimuksiin. Kyseinen lääkäri oli kyllä oikein ystävällinen ja kohtelias, myötätuntoinen ja lähes lipevä, mutta siis epäpätevähän hän oli kun ei osannut hommiaan.
Arvostan enemmän lääkäriä, joka osaa ammattinsa, kuin tuommoista joka osaa kauniisti hölistä, mutta ei osaa työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kävin terveysasemalla valittamassa, että vatsani on jatkuvasti turvoksissa ja todella kipeä. Lääkäri sanoi: "Sellaista vaivaa ei voi olla kenelläkään. Sinulla on päässä vikaa." Muutama vuosi myöhemmin menin yksityisesti tutkimuksiin. Löytyi paha laktoosi-intoleranssi. Pää taisi parantua samalla tutkimuksella!
Normaalijärjellä varustettu ihminen kokeilee laktoositonta ruokavaliota jo ennen lääkärille menoa.
Tuon kommentin kirjoittaja kirjoitti "nuorena". Hän on voinut olla nuori 80-luvulla, jolloin laktoosi-intoleranssista vasta alettiin tietää jotain.
Todellakin olin nuori silloin 80-luvulla.
Äidilläni epäiltiin syöpää samanlaisten oireiden vuoksi. Ei ollut syöpä, oli laktoosi-intoleranssi. Nuori, vasta valmistunut lääkäri Naistenklinikalla otatti kaikkien muiden kokeiden jälkeen laktoosin rasituskokeen. Äidillä ei koskaan epäilty päävikaa.
Pyydän muutamilta kommentoijilta kovasti anteeksi, kun en teininä ollut lääkäreitä viisaampi!Parikymppisellä tyttärelläni tuli kovia vatsavaivoja jotka alkoivat ruokailujen jälkeen ja kestivät tunteja, ilmavaivoja oli myös paljon.
Koska tytär oli nuori nainen niin tietenkin vaivat johtuivat sukupuolielimistä ja niitä sitten eräskin lääkäri tutki ja kaivoi ja monenlaista tutkimusta tehtiin ja lääkettå määrättiin vaikka tytär kertoi että oireet liittyvät nimenomaan syömiseen jotenkin.
Vuoden kestäneiden tutkimusten jälkeen tytär meni yleislääkärille uudestaan ja tämä laittoi vihdoin ruoansulatuselimistön tutkimuksiin ja jo löytyi syy mahakipuun eli tulehduksellinen suolistosairaus joka saa voimaa tietyistä ruoka-aineista.
Käsittämätöntä että nainen on yhtä kuin p.illu lääkäreille ja tyttären tapaus ei ole ainut eikä oireen ole tarvinnut liittyä mitenkään vatsanseutuun.Tyttäresi oireet olisivat varmaan sopineet moneen vaivaan. Parempi että muutkin mahdolliset syyt tutkittiin ja poissuljettiin.
Mitäpä minä maallikko tiedän mutta syömiseen yhteydessä olevat vatsakivut eivät ensinnä viittaisi ongelmaan sukuelimien alueella.
Entäs jos kaikki vatsakivut eivät olisikaan johtuneet syömisestä? Ei se tovin kestävä gynekoliginen tutkimus varmasti nyt järkyttänyt mielenrauhaa vaikka varmasti turhalta tuntuikin.
Vierailija kirjoitti:
Olin lääkärin vastaanotolla hakeakseni ensimmäistä kertaa elämässäni nukahtamislääkkeitä matkaa varten.Kärsin unettomuudesta vieraissa paikoissa ja ajattelin että nyt saa riittää.Virolainen ylipainoinen lääkäri piti kovan saarnan terveellisistä elämäntavoista, painon pudottamisesta.Elämäntapani ok.Kuka muka saa unilääkkeitä
Melatoniini on keksitty.
en nyt kaikkee muista mut esim..
olin naisgynekologilla, ja ensimmäinen mitä se tokas ku olin levittäny jalat oli "ootsä laihduttanu ku sun iho on tommosta????" (mun iho oli vähän pehmeää sisäreisistä)
--- mun mielestä toi ei vaan liittyny mitenkää tohon gynetarkastukseen. :D
sitte joskus ku mul oli lähestymiskielto yhtä miestä kohtaan joka mm. raiskas mut ja ahdisteli mua, ja hankin sen takia sairaslomaa, niin lääkäri kirjas "kokee tulleensä vainotuksi" ---- tosta oli ihan mustaa valkosella ja lähestymiskielto, niin se sai mut kuulostaa tyylii hullulta tossa tekstissä.
sit joskus nuorena ku hain apua syömisongelmiin, söin kauheita määriä , kerroin tästä naislääkärille joka tokas et "MITÄ???? SIIS SÄ SÖIT SELLASEN SATSIN??? NO HUH HUH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
---------ei ois voinu epäammattimaisempi olla. :D
plus muut kerrat ku yritin saada apua , siis jotain terapiaa niin suuri osa kerroista mut naurettii pihalle ja sanottii et "oon liian nuori ja hyvännäkönen että olis ongelmia"
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka saa unilääkkeitä
Nykyisin tarjotaan ensisijaisesti masennuslääkkeitä nukahtamiseen. Saan niistä enemmän sivuvaikutuksia kuin bentsoista ja yhtä lailla tulee riippuvuusoireita vieroitusoireiden muodossa. En tajua miten lääkefirmat ovat onnistuneet aivopesemään lääkärit tuputtamaan kalliimpia lääkkeitä...
Lastenlääkäri ja lastenfyssari kuvittelivat, et talutan 11v lapsen kouluun tai vien autolla (menin töihin paljon ennen koulun alkua). Lapsella oli kepit jalkavamman takia ja tarvitsi taksikyydin. Luulivat varmaan, et olen jollain hoitovapaalla. Luulivat myös ettei 11v täysin normaali lapsi voi iltapäivällä olla ilman vanhempia kotona. "Eihän hän voi yksin olla..." Lässyttivät murrosikäiselle kuin taaperolle. Sietämättömiä tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun pitäisi tehdä jotain noille sun selluliiteille, sanoi mieslääkäri kun tutki luustoani osteoporoosin vuoksi.
Olisin hyvin kiinnostunut tietämään mitä niille selluille voi tehdä. Ei auta kuntoilu, eikä varsinkaan mitkään voiteet. Hoikkuudesta ei mitään hyötyä. Viime viikollakin näin muuten hyvin hoikkajalkaisen tytön shortseissa ja reidet oli takaa aivan täynnä selluliittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun pitäisi tehdä jotain noille sun selluliiteille, sanoi mieslääkäri kun tutki luustoani osteoporoosin vuoksi.
Olisin hyvin kiinnostunut tietämään mitä niille selluille voi tehdä. Ei auta kuntoilu, eikä varsinkaan mitkään voiteet. Hoikkuudesta ei mitään hyötyä. Viime viikollakin näin muuten hyvin hoikkajalkaisen tytön shortseissa ja reidet oli takaa aivan täynnä selluliittia.
Terveellinen ruokavalio
Vierailija kirjoitti:
Eräs gynekologi (vanhempi nainen) oli todella omituinen. Menin gynelle jatkuvan vatsakivun takia, ja hän keskittyi täysin epäolennaiseen: ulompien häpyhuulieni kokoon. Kommentoi, että onpas isot lärpyttimet (!), otti kiinni niistä ja nyki edestakaisin ja hoki samalla "plärp plärp, plärp plärp". Minä totesin siinä vaiheessa, että kiitos, tämä oli tässä. Nousin, pukeuduin ja häivyin. Tilanne oli täysin absurdin tuntuinen, ja jos ei olisi ollut kyse niin henkilökohtaisesta hetkestä, olisin uskonut olevani piilokamerassa. Ja häpyhuuleni eivät ole edes normaalia suuremmat, joten senkin takia ihmettelen suuresti!
Anteeksi, oli pakko vähän nauraakin, mutta ihan vakavasti puhuen, tuo oli aivan uskomattoman absurdia ja ehdottomasti erittäin epäasiallista. Toivottavasti teit valituksen, koska tuollainen on kyllä ihan hirveää käytöstä "ammatilaiselta". Lie jotenkin päihteidenalaisena ollut, kun ei kuulostaa yhtään normaalilta käytökseltä.
Tämä ei varsinaisesti ole kommentti, vaan epäilyttävää toimintaa muuten. Minulla havaittiin yläasteen terveystarkastuksessa skolioosi, jota menin sitten näyttämään koululääkärille (noin viisikymppinen mies - itse olin ehkä 14v?). Lääkäri pyysi minua riisumaan paidan ja housut eli olin alusvaatteisillani. Tämän jälkeen hän pyysi minua seisomaan jalat suorassa ja siitä kumartumaan eteenpäin niin että sormet koskettvat maata. Tuossa asennossa olin vaikka miten pitkään ja lääkäri oli vuorollaan seisten ja vuorollaan kyykyssä takani (siis suunnilleen naama kiinni takapuolessani) ja tutki siitä selkääni.
Tuo tuntui aika kiusalliselta mutta ajattelin että tuolla tavalla sitä skolioosia kartoitetaan. Ei jäänyt mitään traumoja siis. Mutta vuosia myöhemmin kun tuli lääkäriystäväni kanssa puheeksi tuo tutkimus, niin hän ihmetteli että ei kyllä kuulostaa skolioositutkimuksen vuoksi tarpeelliselta tuollainen riisuutuminen ja "pyllistely". Että olikohan siinä lääkärisedällä muitakin motiiveja kuin terveystarkastus.
No eniten on tainnut jäädä vaivaamaan se, kun menin lääkäriin pitkittyneen flunssan takia ja ainoa vapaa lääkäri oli gyne.
Se katsoi mun lääkelistaa aloitti saarnan, että en saa syödä mun adhd-lääkkeitä. Perustelu sille vaatimukselle oli, että hänen poikansakaan ei syö ja sillä on paljon vaikeampi oireilu, kuin mulla on ja, että niitä syömällä kuolen. Sydän pettää ja kukaan ei hoida, kun ite oon lääkkeet syönyt. Sanoin, että kyllä mä ainakin neuron adhd-tutkimusten ajan syön, koska sieltä on mulle ne määrätty. (Siksi määrättiin, että dg ja lääkitys oli jo yksityiseltä ollut vuosia) Aattelin, että pääsen ulos sillä, että sanon syöväni niitä vaan tän tutkimusjakson, mutta ei. En saanut mihinkään väliin sitä toistoa keskustelua siitä krohinasta keuhkoissa vaan tätä keskustelua sitten käytiin 40min, kunnes vihdoin sain sen avaavan reseptin.
Seurauksena soitin ihan paniikissa neurolle, että pitääkö nyt lopettaa, kun lääkkeet, kun se lääkäri niin voimallisesti sanoi siitä. Pelotti, että sit katoo elämänhallinta taas. Neuron lääkäri sai kunnon rykärit ja tiuskasi, että luukkulääkärihän sen paremmin tietää, kuin kolme neuropsykiatria. Jotenkin sen neuron lääkärin hallitsematon reaktio laukaisi sen tilanteen. Vuosia kyllä varoin sitä lääkäriasemaa, etten vaan taas joudu sille samalle luukkulääkärille.
Hauskimpia on varmaan, kun olin jättänyt töissä sormen portin väliin ja sainkin omaan terkkaan nopeampaa ajan, kuin yksityiselle. Lääkäri oli ulkomaalainen ja yritin sille selittää, että kyse on työtapaturmasta, koska se jäi portin väliin töissä. Lääkäri kysyi multa, että mikä on työtapaturma, joten annoin esimerkin, että jos hän, vaikka kaatuu tossa terveyskeskuksen käytävällä ja loukkaantuu, niin se on työtapaturma ja vakuutusyhtiö maksaa, että minulla sormi jäi metellisen portin väliin minun työpaikallani ja siksi on työtapaturma.
Vastaaotto päättyi ja lähdin apteekin kautta röngeniin. Lääkäri oli määrännyt mun sormeen vain närastyslääkettä. Seuraavana päivänä luin sen lääkäritekstin ja siinä luki, että kaatunut terveysaseman käytävällä töissä ollessaan. 😀
Toinen hauska oli, kun oli silloinkin ulkomaalainen lääkäri ja olin lenkillä venäyttänyt jalkani. Selitin sille, että lenkillä niksahti ja tää kyselee, että onko reumaa tai kihtiä suvussa. Ajatelin olla vitsikäs heitin, että ei meillä sellaisia oo, kun meillä on vaan syöpää. Tää oli selvä ja sanoi, että mene röngeniin. Vähän outona mä pidin sitä, että röngenien ilmoittautumisessa käskettiin käydä myös labrassa ja röngenhoitajakin sitä korosti, mutta ajattelin, että kaipa se lääkäri tietää, että mitä tutkii, kun lenkillä nilkkansa nyrjäyttää ja kävin kiltisti. Tulokset soitti mun omalääkäri, joka ensin kysyi, että mikä mun tilanne on nyt ja mä totesin, että ei tässä mitään, että nilkka on parempi. Sit se paljasti, että siellä teksteissä luki, että oon tullut vastaanotolle syövästä johtuneen nilkkakivun takia ja määrätty fibromyalgiaan kipulääke. No labrat oli ihan tiptop. Ei ollut reumaa, eikä kihtiä ja joku syöpäarvokin oli ihan normaali. Munuaisarvot erinomaiset. Omalääkärikin myönsi, että aika eksoottiset tutkimukset on nyrjähtäneen nilkan takia tehty.
Sorry, mutta nauroin ääneen tuon kommentin tapahtumille. Sitä se on, kun yhä useammat lääkärit ovat muita kun suomenkielisiä. Minulla on yksityisellä puolella kaksi vakilääkäriä, ortopedi ja astmalääkäri, jotka kummatkin ovat ulkomaalaisia, mutta puhuvat suomea aivan sujuvasti. Siitä huolimatta joudun käyttämään eräänlaista yksinkertaistettua selkokieltä vaivojani selostaessani väärinkäsitysten välttämiseksi. Normaalisti puhun värikkäämpää kieltä.
Käyttäjä25661 kirjoitti:
Sorry, mutta nauroin ääneen tuon kommentin tapahtumille. Sitä se on, kun yhä useammat lääkärit ovat muita kun suomenkielisiä. Minulla on yksityisellä puolella kaksi vakilääkäriä, ortopedi ja astmalääkäri, jotka kummatkin ovat ulkomaalaisia, mutta puhuvat suomea aivan sujuvasti. Siitä huolimatta joudun käyttämään eräänlaista yksinkertaistettua selkokieltä vaivojani selostaessani väärinkäsitysten välttämiseksi. Normaalisti puhun värikkäämpää kieltä.
Joo onneksi noi ei ollut mitään vaarallisia juttuja, että jossa ois pysyvää haittaa voinut tulla. Ottaen huomioon, että munuaisetkin tutkittiin nilkan takia ja ekassakin tapauksessa sain buranat soittamalla terkkaan paluumatkalla röntgenistä.
Vierailija kirjoitti:
pappa kirjoitti:
VAIMONI (58v)TYÖVUOROON MENNESSÄ TUNSI RINTAKIPUA ja VASEMMAN KÄDEN VAPINAA HÄN MENI HERVANNAN ARVAUS-KESKUKSEEN HAKEMAAN APUA PUHEEN SAMMALTAESSA - ILMOTTAUTUMIS-LUUKULLA HOITAJA KÄSKI JONON PÄÄHÄN NIIN HOITAJA KATSOO TARVIIKO LÄÄKÄRIÄ (10hengen jono)VAIMONI AJOI TAUSSIN-ENSIAPUUN ja LAITETTIIN HETI LIUOTUS-HOITOON🌹PELASTUI,
Vaimosi oli väärässä paikassa. Hervannan terveysasemalla ei ole päivystystä, vain ajanvarausvastaanotto. Pikkusen uhkarohkeeta kyllä on lähteä aivoinfarktioireissa itse ajelemaan pitkin kaupunkia.
Kai siellä väärässä terveyskeskuksessakin pitää auttaa, jos henki on juuri lähdössä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Näille pitäisi sanoa aina takaisin samalla mitalla. Jos joku esimerkiksi menee henkilökohtaisuuksiin, niin pitää heti keksiä jotain vastaavaa lääkäristä ja möläyttää välittömästi takaisin. Meillä on tarpeetonta kunnioitusta näitä öykkäreitä kohtaan ja siksi monet eivät osaa vastata mitään.
Ehkä suurin osa ihmisistä on vaan sivistyneempiä kuin nämä öykkärit eikä vajoa samalle tasolle sanomalla jotain yhtä tyhmää.
TÄSSÄ ON HYVÄ SYY JÄTTÄÄ ALAPÄÄN KARVOITUS RAUHAAN. Ei tulos ole sievä kuin aikuisviihteessä, vaan sänkinen näppyläinen ja ärtynyt.