Asiattomin kommentti mitä lääkäri/hoitaja on sanonut sinulle?
Itse menin joskus vuosia sitten Terveystaloon psykiatrille, kun oli ollut jo pidemmän aikaa masennusta ja mietin että koska pää sekoaa totaalisesti. Jonkin aikaa kun olin kertonut siinä asioitani niin tämä toteaa että "et sä kyllä masentuneelta vaikuta", viitaten siihen että ulkonäkö ym oli siisti. En muuten varannut toista aikaa.
Outoa että ammattilainen möläyttää noin, vaikka tottakai masennus vaikuttaa niin ettei aina jaksa huolehtia itsestään, mutta olisko ollut parempi että olisin käyttänyt jo pari kuukautta samoja haisevia vaatteita ja hiukset takkupallona? Mitään mahdottoman erikoista mulla ei ollut päällä, vaan ihan perus farkut ja tavallinen musta takki.
Ja kyllähän myös miljonäärijulkkiset tekee itsemurhia, vaikka muiden silmissä niiden elämä on olevinaan täydellistä.
Kommentit (996)
Vierailija kirjoitti:
Osa näistä on asiattomia, mutta osa ihan ymmärrettäviä lipsautuksia tai kommentteja. Lääkärin työ on rankkaa, kun painaa tuntikausia raskaita töitä jossa näkee kaikkea ruumiista syöpään ja flunssiin, alkaa ymmärrettävästikin ote vähän hölletä. Sama hoitajilla.
Pitäisi palata kotilääkärisysteemiin. Silloin potilaan ja lääkärin välille syntyy myös luottamussuhde: lääkäri ei voi tehdä mitä vain diagnooseja ilman kasvojensa menetystä eikä toisaalta potilaan tarvitse selittää aina koko historiaansa alusta saakka. Vaatii ehkä enemmän resursseja, mutta tulos olisi erittäin paljon parempi.
Pepe kirjoitti:
Menin kerran lääkäriin ja kysyin heti lääkäriltä jotta tietääkö hän mitä naiset sanoo kun ne näkee miehen suunnattoman kokoisen sukuelimen. Lääkäri ilmoitti jotta ei tiedä,,,, siihen vastasin jotta minä tiedän.
Liittyikö tämä jotenkin vaivaasi?
Vierailija kirjoitti:
No silloin kun olin osastolla anoreksian takia, lääkäri naurahti että "ei täällä ketään päästetä kuolemaan" kun vanhempani itkivät että kuolen pian jos hoitoa ei jotenkin kiristetä. No, meni muutama päivä niin sydän alkoi pettää ja jouduin letkuihin. Muutenkin vähän vastaavia epäasiallisia, vähätteleviä kommentteja koko sairauteni ajan kuullut hoitotaholta, surullista kyllä.
Mitä pahaa siinä että osastolla eivät päästä kuolemaan? Yleensä näillä osastoilla kokemusta kyseisestä sairaudesta ja seuranta ja toimenpiteet osataan mitoittaa niin että osastolla ei kuolla. Eri asia sitten kotona jos sekä potilas että läheiset laiminlyövät hoidon.
Lapseni syntyi täysiaikaisena ja terveenä, mutta oli todella pieni kokoisena, alle 2kg. Neuvola tarkastuksella sijainen tutki perusasioita ja totesi sitten minulle "onhan tää ihan normaali"....
Sijainen itse oli raskaana niin totesin tuohon katsomalla hänen vatsaansa sanoen "ootko ihan varma että toi on?"
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärillä murtuneen ranteen takia. Omakannassa luki ensin fyysisestä habituksesta (vaatteet yms) ja paljon tekstiä ylipainostani, BMI:stä tapaan millä kävelen ("potilas kävelee normaalisti").
Ymmärrän kyllä että ylipaino vaikuttaa ihan kaikkeen, mutta en mä osannut epäillä kun lääkäri kysyi painoa ja pituutta vähän salakavalasti. Olisin jättänyt kertomatta mittani varsinkin kun ylipainoni ei mitenkään ranteeseen liity, en edes sen murtuessa kaatunut sen päälle tai mitään.
Niinhän sitä voisi kuvitella että ylipaino ei mihinkään liity kun väistää kaiken tiedon siitä mihin kaikkeen se liittyy, suoraan tai välillisesti. Oletkohan ikinä kuullut että ylipaino aiheuttaa leikkausriskin? Yli 30 bmistä ei saa terveellistä millään, vaan se on aina riski, todella monessa suhteessa, halusit tai et, eikä vaikuta vaikka olosi olisi hyvä ja kaikki tavanomaiset veriarvot näyttäisi täydellisiltä.
Mistä ihmeestä tulee tämä käsitys että lääkäri kyselisi ja tekisi jotain asioita huvikseen?? Nykyisillä resursseilla ei ole mahdollista tehdä mitään huvikseen, mikä varmaan on kaikille selvää kun katsoo jonotusaikoja eri puolilla.
Olin monta yötä yskinyt ja ollut kovassa kuumeessa. En voinut olla pitkälläni sängyssä, istuin nojatuolissa yöt. Menin terv. keskuksen vastaanotolle, että pääsiskö lääkärille ? Vast.ottovirkailija kysyi hyvin töykeästi :
" häiritseekö se teitä, kun on vasta niin vähän aikaa ollut ? " Hämmästyin niin etten saanut sanaa suustani, sitten hän antoi vastahakoisesti lääkäriajan. En varmaan ole turhaan juossut lääkärillä, ehkä kerran 10 :ssä vuodessa !
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri valitti ylipainostani ja sano että pitäis pudottaa. Menin sinne flunssan takia hakemaan sairaslomaa. Ei kuulu mun ylipaino lääkärille paitsi jos sen takia sinne menen.
Mutta kuitenkin kuuluu sitten esim yhteiskunnalle insuliinikustannustesi maksaminen tai mitä ikinä liitännäisiä kehitätkään ylipainoosi liittyen. Kuulostat olevan tällaista " kaikki oikeudet ei mitään velvollisuuksia" - porukkaa.
Vauvani kuoli kohtuun rv 18 (keskeytynyt keskenmeno virallisesti) ja sairaalassa kun lääkkeellisesti käynnistettiin, että pikkuinen saatiin ulos, niin paikalla käväisseen lääkärin mielestä tärkeintä oli huomauttaa pariinkin otteeseen, että "jos olisit käyttänyt ehkäisyä ei tällaista olisi tapahtunut". Totta tietysti, mutta toivotun lapsen kohdalla kovin asiatonta. Luuliko sitten lienee, että olin aborttia tekemässä... Kätilö/hoitaja oli kyllä onneksi mukava ja empaattinen, joten järjissään selvittiin tästäkin kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin keuhkojen hapenottokykytestissä vajaa kolmekymppisenä ja poljin kuntopyörää piuhat kiinni rinnassa ja ranteessa. Mieslääkäri kyseli kaikkea asiaankuulumatonta ja sanoi yhtäkkiä, että silmäni karsastavat. Tiedän sen itse ja ikävät ihmiset ovat jaksaneet muistuttaa siitä minulle koko elämäni ajan. Itkua pidättelin ja meinasin keskeyttää koko testin, kun harmitti niin paljon tökerön lääkärin käytös. Onneksi vieressä oli ymmärtäväinen sairaanhoitaja, joka tsemppasi minua. Oli varmaan kuullut ennenkin saman lääkärin möläytyksiä.
Miksi sinulle ei ole tehty korjausleikkausta, katsastuksen voi yleensä hoitaa leikkaamalla.
Miksei sinulle ole tehty lobotomiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole henkilökohtainen mutta kerron silti. Olin vieressä todistamassa kun lääkäri oli tutkinut potilaan, joka oli erittäin ylipainoinen n 60v nainen lyhyt ja lihava ja nainen oli hakeutunut päivystykseen sydänoireiden vuoksi.
Lääkäri( mies) totesi naiselle/ mummolle (mummon oloinen) että kenenkään sydän ei jaksa pumpata tuollaiseen määrään ihmislihaa verta. Laihduttakaa hyvä ihminen. Tuosta on muutama vuosikymmen aikaa . Mummo seisoi ja lääkäri kuunteli sydäntä , mummo tyrskien itkuaan ja tytisi oikeasti, niin että rasvat hytkyivät ympärillään. Muistan ikuisesti.Lääkäri on ollut oikeassa. Sydän ei kestä valtavaa painoa loputtomiin ja varmaan muutkin elimet pettää ajan oloon.
Sinä siis olet samanlainen möläyttelijä.
Totta kai lääkäri oli oikeassa mutta ei saa lyödä lyötyä ja muiden kuullen.
Tuosta asiasta puhutaan sitten akuutin tilanteen selvittyä ja kahden kesken.
Jukka Lones kirjoitti:
Hoitsu oli sitä mieltä että voisin pestä alapääni vähä useemmin. Käyn kumminki suihkussa ja saunassa vähintään kaks kertaa viikossa. No ei kuitenkaa ollu klamydia vaan joku muu tulehus homma
Hyi helvetti! Suihkuun päivittäin.
Alapään pestään AINAKIN KERRAN PÄIVÄSSÄ. Ja kuukautisten aikaan MONTA KERTAA PÄIVÄSSÄ, varsinkin siteiden/tamponien käyttäjät.
KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA, tavaamalla se hitaasti kuin vähäjärkiselle, eräs lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla puhkesi genitaaliherpes n. 1,5 vuotta sitten. Päivä diagnoosin jälkeen olin niin kipeä etten pystynyt istumaan/kävelemään joten menin terveyskeskukseen hakemaan sairaslomaa. Koska lääriaikoja ei ollut jouduin tyytymään sairaanhoitajaan joka totesi minulle vain että "mitä tästä opimmekaan?" olin niin kipeä ja hämilläni etten saanut muuta kuin nöyryytettynä soperrettua hoitajalle että kumiahan sitä pitäisi käyttää. Jälkikäteen tuohdyin asiasta koska mistä hoitaja voisi tietää että mistä herpesen olen saanut? Kirjoitin asiasta reklamaation vasta 6kk tapahtuneen jälkeen
No eiköhän hoitaja sen tiennyt, että suojaamattomasta seksistä olet sen saanut. Vai väitätkö nyt, että sait sen vessanpöntöltä tms. mahdottomasta paikasta?
Mitä ihmettä sen hoitajan jälkiviisaus auttaa tilanteessa? Pahentaa vain potilaan oloa. Mitä tästä opimme?
Vierailija kirjoitti:
Jukka Lones kirjoitti:
Hoitsu oli sitä mieltä että voisin pestä alapääni vähä useemmin. Käyn kumminki suihkussa ja saunassa vähintään kaks kertaa viikossa. No ei kuitenkaa ollu klamydia vaan joku muu tulehus homma
Alapään pestään AINAKIN KERRAN PÄIVÄSSÄ. Ja kuukautisten aikaan MONTA KERTAA PÄIVÄSSÄ, varsinkin siteiden/tamponien käyttäjät.
Eiks toi kommentoija ollu joku Jukka eli oletettavasti mies, joten tuskin sillä on menkkoja saati käyttää siteitä tai tampsuja. :)
Luin ketjun läpi, todella ikäviä kommentteja, ja osa ihan järkyttäviäkin. Toivottavasti pistätte palautetta eteenpäin, kun menee liian pitkälle! Tuli kyllä paha mieli, kaikenmoisia moukkia sitä terveysalalle mahtuukin. Olen itse röntgenhoitaja.
Minulle itselleni ei ole mitään kovin loukkaavaa sanottu. Kerran vaan kun erästä toimenpidettä minulle tehtiin, kysyin hieman hermostuksissani paljonko se sattuu. Lääkäri tuntui melkein suuttuvan ja kivahti, että hitostako hän tietää, kun ei hänelle ole sellaista tehty. Itse olisin ehkä keskittänyt energiani potilaan rauhoittamiseen, vaikka omakohtaista kokemusta toimenpiteestä ei olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jukka Lones kirjoitti:
Eiks toi kommentoija ollu joku Jukka eli oletettavasti mies, joten tuskin sillä on menkkoja saati käyttää siteitä tai tampsuja. :)
Niin varmaan. Tai sitten nimimerkki oli viilattu eräästä tunnetusta ihmisestä TAHALLAAN.
Joka tapauksessa pesut päivittäin myös MIEHET.
B-lausuntoa varten olin lääkärillä joka oli sitten kirjoittanut ko lausuntoon "Potilaalla oli pipo päässä". Tuo oli varmasti todella oleellinen tieto kuntoutustuen hakemiseen.. Yleensä kuitenkin kirjoitetaan että "potilas pukeutunut siististi" tai siistin oloinen tai mitä nyt lie sinne päin. Mulla oli vaan pipo :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laboratoriohoitaja kommentoi rakkuloita raaputtaessaan että ”herpekseltä näyttää” Ei kuulu näytteenottajan diagnoosit asiaan, sen takia otetaan näytteet että tiedetään mikä kivulias rakkula ihossa on. Oli herpes zoster eli vesirokko vyöruusuna uudelleen EI herpes simplex jota labratyyppi oletti. Eli ei ole sukupuolitautia tullut vielä, sen verran huolellinen olen yrittänyt olla ollut kondomien kanssa ja onnea ollut ettei kukaan kumppani ole pettänyt aineskaan ilman kumia.
Herpestä epäili ja oli HERPES zoster. MIkä tässä meni väärin?
Tässä meni se väärin että LABORATORITYÖNTEKIJÄ ei ole lääkäri vaan näytteenottaja ja hänen kommenttejaan EI tarvita silloin kun raaputtaa häpyhuulta skalpellilla. Tottakai pelkäsin että se on sukupuoliherpes ja että mistä ihmeestä se nyt olisi tullut kun seksiä ei ollut ollut raskauden ja synnytyksen jälkeen 9 kuukauteen. yleisesti sitä kutsutaan vain herpekseksi. LÄÄKÄRIKÄÄN ei osannut rakkuloita katsoessaan sanoa kumpi herpes sukuun kuuluva tauti on joten siksi oli molempien testit hoitsulla edessään.
Gynegologi tarjoaa lapsen hankkimista ratkaisuksi kaikkiin naisten vaivoihin. Osittain nämä on tietty vitsejä mutta kyllä ne silti vituttaa kun ongelmiin suhtaudutaan noin eikä ollenkaan vakavan oloisesti. Hän on sanonut minulle pari kertaa ja myös monelle kaverilleninkin, kun on ollut puhetta ehkäisystä ja ettei ehkä koskaan aiota hankkia lapsia, että kyllä pitäisi fiksujen ihmisten lisääntyä kun muuten maailmasta loppuu fiksut kesken jos vain tyhmät saa lapsia. On siis töissä YTHS:llä ja sanoo näitä kommentteja tietääkseni vähän kaikille potilaillee. Siitä puhutaankin paljon, että onkohan hakeutunut sinne töihin jotta voisi tarjota "fiksut, lisääntykää!" propagandaa yliopisto-opiskelijoille joita pitää varmaan jotenkin parempina ihmisinä. Vastenmielinen tyyppi jokatapauksessa. Yritä tuommoisen kanssa keskustella ehkäisystä tai yhtään mistään, kun keskustelu kääntyy aina lasten hankkimiseen. Ei auta vaikka sanoisi olevansa alkoholisti tai mitä tahansa, hänen mielestään lapsen hankkiminen ratkaisee kaikki ongelmat.
lääkäri sanoi et sulla on paljon noita selittämättömiä tauteja vähän siihen malliin et päässä on vikaa.
Taisi olla kokematon lääkäri kun ei osannut tulkita oireitani.