Kommentit (231)
En jaksaisi sitä ainaista meteliä ja sähläämistä.
Monilapsisten perheiden äidit huutavat, eivätkä itse tunnu huomaavan
He tuntuvat myös unohtaneen taidon pysähtyä ja ajatella.
5 lasta on liikaa kelle tahansa.
Voisin ja olenkin. Olen hoitoalalla ja vanhat ihmiset sanoo usein että jos uudestaan pääsis samaan ikään tekis ison lauman lapsia. Lapsissa on elämä ja jatkuvuus. Mitään muuta kestävää täällä ei ihmisellä olekkaan.
Ihan siksikin että monilapsisuus avartaa ajattelua, jonka huomaa täälläkin pienperheellisten suvaitsemattomista ja yksisilmäisistä kommenteista.
Voisin, jos minulla olisi erittäin osallistuva ja perhe-elämästä innokas puoliso. Yksin en jaksaisi manageroida.
En voisi. Liikaa meteliä, hulinaa ja vaatimuksia minulle. Sellaisia vaatimuksia, joiden täyttäminen ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen suuren perheen äiti: 13 lasta
Miksi et ole käyttänyt ehkäisyä? Tuo on hirveää. Todella väärin sinua kohtaan. Kai teillä tällä hetkellä on ehkäisy käytössä? Tai ei, en halua edes tietää. Liian kauhea tilanne.
En, sillä kokisin huonoa omatuntoa siitä, että aikani ei millään riittäisi tasapuolisesti jokaisen lapsen asioiden hoitamiseen, leikkimiseen, opettamiseen jne. Tai siis ehkä neljään lapseen voisi vielä riittääkin, mutta sitä suurempiin lapsilukuihin ei kyllä. Lähes kaikki tuntemani suurperheen lapset valittavat, että vanhemmilla ei ollut koskaan aikaa ja vastuuta pikkusisaruksista piti ottaa jo heti kouluiästä lähtien.
Ei käy yhtään kateeksi. Hösäävät aivan turhanpäiväisten asioiden kimpussa niin etteivät kuule eivätkä näe mitään muuta.
Kodit on sen näköisiä, kuin joku katastrofi olisi juuri tapahtumaisillaan.
Mulla oli kouluaikana kaveri, jolla oli 5 sisarusta. Sen äiti laahusti ympäriinsä väsyneen ja kelkasta pudonneen näköisenä, ja näytti mummolta, vaikkei ollut kuin 45.
Pakko rikkoa tää stereotypia, meillä on 4 lasta (hoidettu kotona 3v asti kaikki) mutta olen silti samalla edennyt ja kiinnostunut urastani, tehnyt väitöskirjan ja ihan samoissa mitoissa ja kuosissa kun ennen lapsiakin. Lapset pitävät mielen nuorena ja elämän vauhdikkaana ja ehkä 4 ei ole vielä suurperhe koska aikakin riittää jokaiselle. Eniten kummastelen tuota "tyhmentymisajatusta" koska ainakin itae olen juuri äitiyden kautta oppinut todella paljon kärsivällisyyttä, kekseliäisyyttä, pyyteetöntä rakkautta ja tärkeysjärjestystä joka tekee aidosti onnelliseksi. Mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tasaluku on ihan hyvä ja tietyllä tapaa käytännöllinen.
Selitäs vähän millä tapaa käytännöllinen.
No aika usein kaksi tekee jotain ja toiset kaksi taas jotain muuta. Ei jää sitä kolmatta pyörää. Myös matkoilla jos ei saada tarpeeksi isoa huoneistoa, voidaan jakautua niin että mies on kahden kanssa yhdessä huoneessa ja minä toisen kahden kanssa toisessa.
Kuulostaa kyllä hurjalta. Miten voi elää noin?
Oikein hyvin ja tyytyväisenä, kiitos vain. Viihdytään hyvin myös koko perheenä, mutta kuten sanottu, tämä lapsiluku on sopiva.
Meillä on kolme lasta. Kun lopulta annoin periksi ja luovuin päähänpinttymästä viettää kaikki lomat koko perhe yhdessä, elämä helpottui huomattavasti. Jaamme perhettä erilaisiin kombinaatioihin ja välillä olemme kaikki yhdessä. Koko loma yhdessä tietää hammastenkiristystä ja hankaluuksia. Jakamalla kukin lapsi saa vuorollaan kahdenkeskistä aikaa. Samalla voi huomioida lasten ryhmädynamiikan: jos kahdella alkaa tulla liian tiheään kinaa, jako tehdään niin että pääsevät hetkeksi katsomasta toisen naamaa. Niin ja enempää lapsia ei kestäisi pää eikä ruumis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niiden synttäri- ja joululahjojen tarvii olla montasataa euroa maksavia tai miksi niitä pitää olla niin paljon? Ihan mielenkiinnosta.
Suurperheen matkustelu johonkin lomaparatiisiin voi myös tulla kalliiksi, mutta kaikki ei edes sinne halua matkustaa, vaan se lomaparatiisi voi löytyä lähempäänkin :)
Ja ei, en ole suurperheen äiti.. vielä. Mutta luultavasti minusta aikanaan tulee sellainen.
Ei kyse ole vain lomaparatiiseista, myös matkustelun kalleus Suomessa on usein suoraan verrannollinen henkilömäärään. Esimerkiksi huvipuistokäynti tai kylpyläloma on sitä kalliimpi mitä useammasta henkilöstä maksetaan. Ulkona syömisen kalleus kertaantuu aina henkilömäärään mukaan. Risteilytarjoukset ei koskekaan enää isompaa perhehyttiä tai yhden hytin tai hotellihuoneen sijasta joudutaan varaamaan vähintään kaksi (tuplahinta) jne. Tässä ryhmässä on jatkuvasti aloituksia siitä, kuinka perheillä ei ole varaa tehdä useamman (vähän isomman) lapsen kanssa mitään, joka maksaa.
Esimerkiksi Lintsin ranneke maksaa 39 euroa. Kahden lapsen kanssa selviää alle 80 eurolla (olettaen ettei vanhemmat itse tarvitse rannekkeita eikä paikan päällä syödä mitään), viideltä lapselta tuo on jo 195 euroa. Puhumattakaan jos ostaa jäätelöä, ranskalaisia, hattaraa x 7 jne.
Voisin ja olen,8 lasta.Lisääkin olisi saanut tulla.Onnellinen jokaisesta.
En ikinä.
Olen kroonisesti masentunut, mahdollisesti kaksisuuntaisesti mielialahäiriöinen, pakko-oireinen ja todella introvertti. En jaksa huolehtia edes itsestäni sen vertaa että söisin ja nukkuisin.
Jos minulla olisi tässä vastuullani oikein useampikin ihminen, haluaisin nakata itseni tuonne hankeen varmaan hyvin nopeasti.
En ikinä. En ole äidillinen tyyppi, joten yhden saattamisessa aikuiseksi on ollut riittämiin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko rikkoa tää stereotypia, meillä on 4 lasta (hoidettu kotona 3v asti kaikki) mutta olen silti samalla edennyt ja kiinnostunut urastani, tehnyt väitöskirjan ja ihan samoissa mitoissa ja kuosissa kun ennen lapsiakin. Lapset pitävät mielen nuorena ja elämän vauhdikkaana ja ehkä 4 ei ole vielä suurperhe koska aikakin riittää jokaiselle. Eniten kummastelen tuota "tyhmentymisajatusta" koska ainakin itae olen juuri äitiyden kautta oppinut todella paljon kärsivällisyyttä, kekseliäisyyttä, pyyteetöntä rakkautta ja tärkeysjärjestystä joka tekee aidosti onnelliseksi. Mutta kukin tavallaan.
Kärsivällisyyttä on tullut lisäå kyllä ja maailmankuva on sitä kautta avartunut. Tyhmentymisen tunne taas johtui siitä, että pyöri vain leikkipuistoissa tai kerhoissa, joissa puheenaiheet muiden äitien kanssa olivat noh aika rajoittuneita. Sinä et ole ollut kotona pelkästään lasten kanssa, vaan tehnyt samalla väitöskirjaa, joten olet saanut muutakin virikettä aivoillesi ;) Arvostan silti kotiäitejä, ei ole hyvä laittaa lapsia päivähoitoon liian nuorina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole käyttänyt ehkäisyä? Tuo on hirveää. Todella väärin sinua kohtaan. Kai teillä tällä hetkellä on ehkäisy käytössä? Tai ei, en halua edes tietää. Liian kauhea tilanne.
Miten niin kauhea? Tuo ratkaisu oli itselleni päivänselvä. Olen suht terve 60v ja lapseni ovat laikki työelämässä. Osalla jo omakin perhe. :-) mutta työtä on ollut ihan riittämiin. Lisäksi työkin ollut lasten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo äiti, jolle vastaisit, mutta minusta tuo sinun vastauksesi on aivan hirveä! Varmaan tuo nainen on halunnut kaikki nuo lapset, ja varmasti heitä rakastaakin. Ihan uskomatonta siis kauhistella jonkun lapsilukua tuolla lailla, ihan kuin joku niistä lapsista olisi ylimääräinen. :O Kukahan se muuten olisi? Monesko lapsi pitää olla, että on liikaa?
Minusta on uskomatonta, että toisten ihmisten lapsiluku on jotenkin vapaata riistaa arvosteltavaksi. Tämä näkyy kohdistuvan niin lapsettomiin, yhden kuin useammankin lapsen äiteihin.
Itse en osaisi kuvitella eläväni lapsettomana, mutta ei silti tulisi mieleen arvostella tuota valintaa. En myöskään osaa nähdä kahta lasta perheessä mitenkään surkuteltavana asiana, samoin kun en 15 lapsista perhettäkään.
Minua tuollainen kauhistelu ainakin loukkaisi, itse kun olemme lapsemme halunneet ja jokainen on syntynyt toivottuna. Aikuisilta ihmisiltä luulisi voihan odottaa edes alkeellisimpia käytöstapoja...
Minä en olisi osannut kuvitella itteeni suurperheen äidiksi. Itsellä on kaksi lasta pienellä ikäerolla. Haluan, että minulla on aikaa myös omille harrastuksille, töille ym. Kahden kanssa meni jo ihan tarpeeksi monta vuotta kotosalla. Kaipaan välillä myös rauhaa ja hiljaisuutta.
Sitten kuitenkin elämääni tuosahti kaksi lasta lisää uuden miehen myötä. Kaikki lapset tosin on joka toinen viikko muualla, mutta joka toinen viikko ollaan ilmeisesti määritelmän mukaan suurperhe, kun on 2 aikuista ja neljä lasta. Tilanne toki eri kuin ydinperheessä kun ei ole parin lapsen kohdalla elänyt aivan pikkulapsivaihetta, mutta näin kun lapset on isompia nautin paljon meidän isosta perheestä, saadaan jalispelit ja lumisodat ihan näin omallakin porukalla, saati sit kun kaikilta on kavereita mukana. Näin tämä menee siis oikein mukavasti kun joka toinen viikko sitten saa keskityttyä itseensä, puolisoon ja omiin harrastuksiin eikä ole jatkuvaa hälinää.