Onko todella niin että työtön ei saa asua ihmisarvoisesti että 800e/kk asunnosta kantakaupungissa on kohtuutonta. Lähden tästä maasta hyvin pian jso asenne tämä!
Itselläni ihan sama tilanne kun kansalaisaloitteen tekijällä viihdyn vain niin hyvin kantakaupungin sykkeessä psyykkeeni ei kestäisi jossain Kehä ykkösen takana maaseudulla. Turha tulla sitten kyselemään takaisin!
Kommentit (185)
Racine on hankkinut kämppänsä ollessaan töissä. Todella hämärä asenne, että työttömäksi jäätyään pitäisi "luovuttaa" asuntonsa työssä vielä olevalle. Noinhan ne asuntomarkkinat toimii.. Tuet ovat kaikille samat. Maksa enemmän vuokraa ja bongaa itsellesi kämppä mistä haluat. Vaihtoehtoisesti asu halvemmalla muualla ja hassaa tukesi muuhun kuin vuokraan. Valinta on ihan oma, mutta älä nolaa itseäsi asiasta marisemalla.
800eur vuokraa kuukaudessa ei ole paljon pääkaupunkiseudulla. Jossainhan sitä pitää asua, työttömänkin. Järvenpäässäkään et sen halvemmalla asu ellet nyt sitten ihan Jamppaan päädy. Työttömällekin kuuluvat ihmisoikeudet, päätäntävalta omaan elämäänsä ja asuinpaikkaansa.
Suomessa on tapana lytätä elämässään jollain saralla "epäonnistunut" tai virheitä tehnyt ihminen kokonaisvaltaisesti niin että nouseminen takaisin yhteiskuntaan on pikemminkin ihme ja ihmisen oman sisun ansiota kuin yhteiskunnan ansiota.
Vierailija kirjoitti:
800eur vuokraa kuukaudessa ei ole paljon pääkaupunkiseudulla. Jossainhan sitä pitää asua, työttömänkin. Järvenpäässäkään et sen halvemmalla asu ellet nyt sitten ihan Jamppaan päädy. Työttömällekin kuuluvat ihmisoikeudet, päätäntävalta omaan elämäänsä ja asuinpaikkaansa.
Suomessa on tapana lytätä elämässään jollain saralla "epäonnistunut" tai virheitä tehnyt ihminen kokonaisvaltaisesti niin että nouseminen takaisin yhteiskuntaan on pikemminkin ihme ja ihmisen oman sisun ansiota kuin yhteiskunnan ansiota.
Racinelle varmasti tehty nyt selväksi, että työttömän on oltava nöyrä maan matonen. Auta armias, jos ryhdyt ajamaan omaehtoisesti vaikka yhteiskunnallisia asioita sun muita kansalaisaloitteita, niin kivisade tulee niskaan kuten nyt on nähty. Ja mikä "parasta", kivittämässä on jopa muita työttömiä, tai työläisiä. "Mut ku toi patonki asuu jossai krunassa ja mä korsossa yhy yhy". Herätkää nyt pellet ihan oikeasti!
Vierailija kirjoitti:
Jos on työtön, niin miksi keskustaan pitää mennä joka päivä, että tarvitsee ihan kuukausikortin? Kaikki asiat kun voi hoitaa netissä. Miksei voi asua halvemmalla keskustan laidalla? Olen itsekin työtön ja asun maalla.
Ja sulla ei varmaan ole autoa? Ja jos nyt kumminkin on niin siitä ei tule kuluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan solidaarisuudesta sen keskustassa asuvan työttömän pitäisi vaihtaa asuntoa jonkun kanssa joka on saanut töitä Helsingistä mutta ei ole asuntoa. Nettisovellus tähän kiitos! Se voisi laskea myös tuet uudessa asuinpaikassa.
Ei kun ihan solidaarisuudesta voisi se kaupungissa asti työssä käyvä antaa sen työpaikkansa työttömälle. Voisi hänkin sitten nauttia työttömänä olemisen ”ihanasta keveydestä”. Työtä saava työtön taas voisi nauttia ihan vaan siitä että on vihdoinkin töitä 😁
Se tampio tuskin pystyy hoitamaan sitä työtä. Tiedätkös? Ammattiosaaminen?
Juu, kaikki työttömät on täysin osaamattomia tampioita. Esim, nokia-microsoftilla ei muita ollutkaan, siksi ne kai Suomen yksiköt lopetti ja pisti tampioporukan pihalle.
Kannattaa muistaa että yhdet yt:t ja sinäkin olet tampio. Irtisanomisilmoituksen saatuasi sinusta tulee työhön kelpaamaton ja osaamisesi katoaa savuna ilmaan.
Tosin tässä kyllä jää taas miettimään, että miksi niitä työttömiä yleensäkään patistetaan ja aktivoidaan töihin, kun ei niistä siihen kerran ole. Tyhmiä kuin saappaat, eikä mitään ammattiosaamista mistään. Ei vaikka olis korkeakoulututkinto ja vuosien työkokemus. Mitä työtä tää porukka pysyy tekemään? Siivousalallekin vaaditaan nykyisin koulutus, ei siinekään tampioita haluta. Eikö yksinkertaisinta ole maksaa niille se työkkärikorvaus niin eivät ole sotkemassa muiden työntekoa ja firman bisnestä?
Ärsyttää vähän, että pitää olla just keskustassa, kun ehdottomasti haluaa. Kyllä se 700 euroa vähän sivummassa voi olla iha hyvä ja pitääkö keskustassa käydä joka päivä? Enkä ole kuullut, että kukaan ei saisi työtä seb takia, että asuukin Oulunkylässä eikä Krunikassa eli keskustaan huimat 20 min.
Itsehän vasta valmistunut, kaksi kämäistä osa-aikatyötä ja asun kimppakämpässä juurikin vajaan puolen tunnin matkan päässä keskustasta. Kimppa-asuminen on kamalaa, mutta näillä tuloilla yksiön maksaminen olisi erittäin vaikeaa ja takuuvuokraa olen yrittänyt saada kasaan jo kauan. Kelasta ei tukea tähän. Kai mä sitten olen vaan täysi idiootti, kun yritän elää tulojeni mukaan enkä koe, että mun pitäisi saada kiva yksiö Kampista, koska haluan ja keskustassa on kivempaa.
Saat asua, menetät vain hyvin pienen osan tuesta. Ei kukaan sua pakota muuttamaan halvempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää vähän, että pitää olla just keskustassa, kun ehdottomasti haluaa. Kyllä se 700 euroa vähän sivummassa voi olla iha hyvä ja pitääkö keskustassa käydä joka päivä? Enkä ole kuullut, että kukaan ei saisi työtä seb takia, että asuukin Oulunkylässä eikä Krunikassa eli keskustaan huimat 20 min.
Itsehän vasta valmistunut, kaksi kämäistä osa-aikatyötä ja asun kimppakämpässä juurikin vajaan puolen tunnin matkan päässä keskustasta. Kimppa-asuminen on kamalaa, mutta näillä tuloilla yksiön maksaminen olisi erittäin vaikeaa ja takuuvuokraa olen yrittänyt saada kasaan jo kauan. Kelasta ei tukea tähän. Kai mä sitten olen vaan täysi idiootti, kun yritän elää tulojeni mukaan enkä koe, että mun pitäisi saada kiva yksiö Kampista, koska haluan ja keskustassa on kivempaa.
Työttömän ja luottotiedottoman on vaan vaikee saada sitä kämppää yksityiseltä kun niillä vuokranantajilla on varaa valita vuokralaisensa. Jotain 700 € halpis asuntoa on kuitenkin havittelemassa kymmeniä hakioita.
Niin siis miten ei "saa" asua? Saahan sitä asua missä haluaa, kun hankkii kämpän ja maksaa maksut. Toki jos pitää saada joku muu maksamaan se asuminen, niin voi joutua kuuntelemaan maksajan mielipidettä myös. Peruspeliä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä sä ajattelit luottotiedottoman pitkäaikaistyöttömän repivän sen takuuvuokran? Ja kenen ajattelit tälle vuokraavan sen halpisasunnon. Kaupungin asuntojonossa on aina hännillä, kun asunto on olemassa. Henkilö on itse kertonut, että voisi hyvinkin vaihtaa halvempaan asuntoon, mutta kun sellaista ei ole löytynyt. Ei se asunnon vaihtaminen noin vaan sormia napsauttamalla onnnistu. Sun jotenkin kuvittelis ymmärtävän sen, mutta ei näköjään...
Minä oon ollu +8 vuotta kuljetusalan hommissa, nyt työttömänä ja yritän päästä kouluun opiskeleen uutta, mutta vielä ei ekalla yrittämällä päässyt sisään, saanko teidän mielestä etsiä asunnon sillain että olisi kävelymatka kouluun? Avokki tienaa justiinsa senverra että saadaan vuokra ja ruoka kuitattua....
PS:En asu kehä ykkösen sisällä, vaan toinen kaupunki jopa!
Vierailija kirjoitti:
Kalliisti asuvia työttömiä paheksutaan, mutta asukkaathan eivät itse päätä vuokransa määrää eivätkä lopulta näistä rahoista nauti. Asumistukihan menee suoraan asunnon omistajalle.
Kyllähän he nauttivat niistä rahoista sikäli, että niiden turvin he voivat asua Suomen kalleimmilla kulmilla.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen linjan mukaan työtön ei saa asua missään vaan pitää reppuselässä juosta paikkakunnalta toiselle pätkä töiden perässä.
Näinhän se aiemmin olikin, ennen kuin tehtiin tämä hyvinvointiyhteiskuntauudistus, joka nyt kostautuu hyökyaallon tavoin. Eivät tainneet yhteiskuntaa uudistavat tahot silloin muutama vuosikymmen sitten ajatella, että rehti ihminen mieluummin makoilee suurkaupungin keskustassa muiden elättinä kuin etsiytyy työn perässä sinne, missä työtä on, itsensä ja perheensä elättääkseen.
Kiinnostavaa, että yksiön vuokra on melkein saman verran kaikkialla Helsingissä, mutta ostohinnassa voi olla eroa 100 tuhatta eroa.
Porin keskustan sykkeeseen pääsee vuokrayksiöön asumaan jo 300 eurolla. Tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa, että yksiön vuokra on melkein saman verran kaikkialla Helsingissä, mutta ostohinnassa voi olla eroa 100 tuhatta eroa.
Enemmänkin. Halvin myytävä yksiö on Jakomäessä päin alle 100 tonnia. Yrjönkadulla taas vajaa 50-neliöinen yksiö maksaa yli puoli miljoonaa.
Ehkä tuosta pystyy vähän saamaan hajua, miksi etenkin moni pienituloinen omistusasuja pitää pöyristyttävänä, että tuilla voi asua keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Se sijaintiko se nyt ärsyttää? Jos maksaisi muualla 700e/kk ja 100e/kk menisi matkakuluihin, niin sittenkö ei ärsyttäisi? Taidat olla vain kade ja tumpelo etsimään vuokrakämppiä.
Opettele kirjoittaa ja ota minun kirjoitusvirheistä mallia ja hyppää ja kuse kaivoon.
Asun tilavassa 470e/kk yksiössä Lauttasaaressa. Halleluja mikä löytö :D
Koko ongelmahan on Kokoomusmafian, gryndereiden ja asuntohuijareiden aikaansaannosta, eikä vuokranmajsajien. Ja jos Racine tinkii muista menoistaan, niin missä ongelma? 800e/kk Krunikassa, 700e/kk Itä-Helsingissä+matkakortti. Työttömät ja työläiset toistensa kurkuissa todellisten syypäiden häärätessä rauhassa. On tämä yksinkertainen kansa ja lopunkin järjen hämärtää kaiken voittava kateus.