Pystyykö masennuksesta parantumaan itsehoidolla?
Olen tunnistanut itsessäni jo vuosien ajan vakavan uupumuksen merkkejä. Tein nettitestin, jonka perusteella olisin vakavasti masentunut. Lääkäriin en aio asian takia mennä useamman eri syyn takia, mm. rahatilanne, lapset ja työllistyminen.
Onko mitään mahdollisuutta toipua tästä omin konstein? Monesti lääkäritkin suosittelevat lepoa, liikuntaa ja iloa tuottavia asioita. Riittääkö se? Jatkossa minulla on aikaa levätä, liikuntaa harrastan paljon ja ulkoilen joka päivä.
Työpaikan menettämisen takia en voi tehdä maksullisia asioita ja talousasiat onkin yksi iso syy, mikä lisää ahdistustani, mutta siihen en pysty nyt mitenkään vaikuttamaan, vaikka kaikkeni teenkin, että asia muuttuisi.
Kommentit (99)
Kahdessa vuodessa parantuu masennuksesta, hoidettuna tai hoitamatta. Tutkimus oli tehty ja sen tuloksen muistan, valitettavasti lähdettä en.
Hae apua. Lääkäriin eka a köökörin kautta psykologille tai jollekin juttelemaan. Vaikka joku sanoi, ettei auttanut, niin kylä ne saattaa sinne johink8n sopukoihin ne avut jäädä kytemään ja siellä ajan kanssa auttavat. On moni eri kanavia. Tiedätkö mikä on sinulla e syvin syy masennukseen...mitä pidättelet tai suojaat ja mitä et kehtaa kerro tai mitä häpeät...tiedätkö ite?
Voisit siihen suuntaan yrittää... että mikä on se mörkö mitä väistelet? Sen läpi jotenkin. On vertaistukea ja nettitukea ja henkilökohtaista . On psykooseja aja ihan keskustelua.
Lue kirjoja aiheista
monia tapoj on. Kyllä yksinkin. Apu hieman nopeutttaa ja saa välineitä.
Minä uskon että masennus johtuu aina siitä että ihminen on onneton. Itsestäänselvyys eikö? Miksi sen parantamiseen siis tarvitaan lääkkeitä kun vastaus on muuttaa elämäänsä niin että on taas onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Hae apua. Lääkäriin eka a köökörin kautta psykologille tai jollekin juttelemaan. Vaikka joku sanoi, ettei auttanut, niin kylä ne saattaa sinne johink8n sopukoihin ne avut jäädä kytemään ja siellä ajan kanssa auttavat. On moni eri kanavia. Tiedätkö mikä on sinulla e syvin syy masennukseen...mitä pidättelet tai suojaat ja mitä et kehtaa kerro tai mitä häpeät...tiedätkö ite?
Voisit siihen suuntaan yrittää... että mikä on se mörkö mitä väistelet? Sen läpi jotenkin. On vertaistukea ja nettitukea ja henkilökohtaista . On psykooseja aja ihan keskustelua.
Lue kirjoja aiheista
monia tapoj on. Kyllä yksinkin. Apu hieman nopeutttaa ja saa välineitä.
En minä tunne väisteleväni mitään, eikä elämässäni ole muita mörköjä kuin huoli taloudellisesta pärjäämisestä.
Voihan olla, etten olekaan masentunut, vaan ainoastaan uupunut. Haluaisin vaan olla rauhassa ilman yhtäkään velvollisuutta. En jaksa yhtään kitisemistä, vinkumista ja vaatimuksia ympärilläni. Onneksi lapset ovat nyt lomalla muualla. En siltikään tunne itseäni yhtään levänneeksi tai energisemmäksi. t.ap
Ei toi psykoterapia ny niiii kallista oo että sen takia kannattais jättää väliin.
Oon 30v, käyn 2xvko ja maksan 12,40e/kerta eli n 111e kk.
Täytyy vaan löytää itselle sopiva terapeutti.
Suosittelen terveellistä ravintola (kasviksia, kokojyvää, lohta, pähkinöitä jne.), päivittäistä liikuntaa, koska jo 20 minuutin kävely saa mielihyvähormonit liikkeelle, lepoa ja vahvoja kalaöljykapseleita. Niistä oli minulle apua ja suosittelen niitä muillekin. Kavereiden kanssa jutteleminen auttaa.
Toivotan parempaa vointia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Käy sivuilla Mielenterveystalo.fi. Voit myös pyytää lääkäriltä lähetteen nettiterapiaan, jos päätät mennä lääkäriin.
Auttaako nettiterapia? Miksi en voi käydä ihan itsenäisesti erilaisilla hyvänmielen ja positiivisuuden kursseilla, eikö se aja saman asian, jotta saisin ajatukseni kääntymään pois tästä negatiivisuuden kehästä?
Jos olet oikeasti vakavasti masentunut, niin tuskin auttaa nettiterapiat. Ne on tarkoitettu lievän ja keskivaikean masennuksen itsehoitoon.
En tiedä sitä, koska en ole lääkäriltä saanut mitään diagnoosia. Siksi ajattelinkin ensin yrittää selvitä tästä omatoimisesti. En halua saada merkintään papereihini, enkä leimaa otsaani. t.ap
Mitä jos vain ”luovuttaisit” ja antaisit toisten ihmisten auttaa itseäsi. Ketä loppujen lopuksi kiinnostavat jotkut merkinnät papereissa. Se on vain elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi psykoterapia ny niiii kallista oo että sen takia kannattais jättää väliin.
Oon 30v, käyn 2xvko ja maksan 12,40e/kerta eli n 111e kk.Täytyy vaan löytää itselle sopiva terapeutti.
Tuo rahamäärä on valtavan iso työttömälle. Tuolla summalla ostaa kuukauden ruoat. Minä en ainakaan halua kärsiä nälästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Käy sivuilla Mielenterveystalo.fi. Voit myös pyytää lääkäriltä lähetteen nettiterapiaan, jos päätät mennä lääkäriin.
Auttaako nettiterapia? Miksi en voi käydä ihan itsenäisesti erilaisilla hyvänmielen ja positiivisuuden kursseilla, eikö se aja saman asian, jotta saisin ajatukseni kääntymään pois tästä negatiivisuuden kehästä?
Jos olet oikeasti vakavasti masentunut, niin tuskin auttaa nettiterapiat. Ne on tarkoitettu lievän ja keskivaikean masennuksen itsehoitoon.
En tiedä sitä, koska en ole lääkäriltä saanut mitään diagnoosia. Siksi ajattelinkin ensin yrittää selvitä tästä omatoimisesti. En halua saada merkintään papereihini, enkä leimaa otsaani. t.ap
Mitä jos vain ”luovuttaisit” ja antaisit toisten ihmisten auttaa itseäsi. Ketä loppujen lopuksi kiinnostavat jotkut merkinnät papereissa. Se on vain elämää.
Olen kuullut paljon juttuja siitä, ettei lääkärit enää tulevaisuudessa ota mitään vaivoja todesta, jos papereissa näkyy jotain mielenterveysdiagnooseja. Vielä en ole sairastellut, mutta kun ikää tulee koko ajan lisää, niin varmasti sekin vaihe kohta alkaa, enkä halua, että lääkärit pitävät minua luulotautisena ja vähättelevät sairauksiani tulevaisuudessa. t.ap
12,40 krt? Pakko olla joku Kelan tuki mukana?
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että masennus johtuu aina siitä että ihminen on onneton. Itsestäänselvyys eikö? Miksi sen parantamiseen siis tarvitaan lääkkeitä kun vastaus on muuttaa elämäänsä niin että on taas onnellinen.
No uskot väärin. Masennuksessa tapahtuu ihan fyysisiä muutoksia aivojen toiminnassa. Se ei ole pelkkä uskon asia, että ne saadaan palautumaan normaaleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No uskot väärin. Masennuksessa tapahtuu ihan fyysisiä muutoksia aivojen toiminnassa. Se ei ole pelkkä uskon asia, että ne saadaan palautumaan normaaleiksi.
Käytännössä sinunkin uskosi on yhtä väärin. Sillä masennukseksi diagnosoidaan hyvin paljon muitakin ongelmia kuin masennusta. Silloin aivokemian hoitaminen ei auta, kun vika ei alun perinkään ollut aivokemiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut paljon juttuja siitä, ettei lääkärit enää tulevaisuudessa ota mitään vaivoja todesta, jos papereissa näkyy jotain mielenterveysdiagnooseja. Vielä en ole sairastellut, mutta kun ikää tulee koko ajan lisää, niin varmasti sekin vaihe kohta alkaa, enkä halua, että lääkärit pitävät minua luulotautisena ja vähättelevät sairauksiani tulevaisuudessa. t.ap
Kaikkien tieto lisääntyy ajan myötä. Myös lääkärien. Myös sinun, toivottavasti. Sulla on nyt jokin kumma mörköajatus tuosta masennuksesta. Taidat itsekin uskoa siihen, että se on vain heikkojen tauti ja sinä sinnikkäänä ja vahvana ihmisenä pystyt siitä paranemaan ilman apua. Kunhan lepäät tarpeeksi. Kunhan liikut tarpeeksi. Kunhan ärsytyksen aiheet eli lapset ovat poissa silmissä tarpeeksi. Kunhan nukut ja syöt tarpeeksi hyvin.
Yritä sisäistää, että aivosi eivät toimi enää normaalilla, terveellä tavalla. Sinussa on tapahtunut ihan aitoja fyysisiä muutoksia, jotka tekevät sinut sairaaksi. Olet ihan yhtä oikeutettu ammattimaiseen apuun kuin kaikki muutkin sairaat. Mitä kauemmin odottelet, sitä vaikeampi on auttaa ja sitä kauemmin se kuntoutuminen kestää ja jäät lopulta kokonaan työelämän ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis nythän jo vähättelet itse mahdollista sairauttasi ja kieltäydyt hoidattamasta sitä eli tuo kauhuskenaariosi on jo totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaikka mitä merkintöjä papereissa. Aattelen sen niin, että puhtaat paperit eivät kauheasti tuo lohtua, jos oon mullan alla. Enkä oikeasti usko, että noista on haittaa myöhemmin missään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä sinunkin uskosi on yhtä väärin. Sillä masennukseksi diagnosoidaan hyvin paljon muitakin ongelmia kuin masennusta. Silloin aivokemian hoitaminen ei auta, kun vika ei alun perinkään ollut aivokemiassa.
Tuo onkin hyvä perustelu itsediagnosoinnille ja lääkärin avusta kieltäytymiselle. Ap:n tulee hakeutua lääkäriin ihan kuten kaikkien muiden sairauksien kohdalla. Vaikkei kyseessä ei olisi masennus, niin joka tapauksessa on hyvä tutkia, mistä ap:n olo johtuu. Hän tietää itsekin, ettei ole sellainen kuin on terveenä kun voi hyvin. Niin kuin täälläkin on sanottu, kyse voi olla vaikkapa kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kaikki tämä selvittely pääsee mutuilun sijasta vauhtiin, kun ap on valmis vastaanottamaan apua eikä kärsi yksinään, koska häpeilee liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo tottakin. Mutta se nyt vain on sellainen pakollinen paha, joka tulee hoidon mukana. Ei voi mitään.
Sen sijaan, että välttelet tuon tekosyyn varjolla hoitoa, voit asennoitua toisinkin. Voit ajatella, että nyt hoidetaan tämä tilanne, ja nyt on tarve saada apua, joten haetaan apua. Jos joskus myöhemmin jonkun toisen sairauden kohdalla tulee uskottavuusongelmia, niin se on sitten sen ajan murhe. Voihan olla, ettei sinulla tule kymmeneen vuoteen mitään fyysistä sairautta, joten uskottavuusasia ei välttämättä edes tule ajankohtaiseksi. Ja voi myös olla, että mitään uskottavuusongelmaa ei todellisuudessa tule.
Maalailemasi kauhukuva on vain hypoteettinen. Sen toteutumisesta ei ole mitään takeita. Tuo on siis hyvin hatara peruste kieltäytyä hoitoon hakeutumisesta.
Mä uskon onnistuneeni.
Söin ensin lääkkeitä, mutta yks päivä mulle riitti se, miten ne tuhoaa mun aivot, en osannut nauttia mistään enää ja aloin saada aivan ala-arvoisia tenttinumeroita vitosten sijaan ja olin muutenkin jotenkin 'tyhmempi'. Lopetin 1kk käytettyäni lääkkeet seinään. Vieroitusoireet sai mut vain tuntemaan itseni enemmän eläväksi, ja olin helpottunut, että tunsin jotakin.
Siivosin hieman voimaa saatuani huoneeni, jossa murokulhot ym. meni tiskiin vasta hajun perusteella ja roskat eivät ikinä päätyneet roskiin. Otin uudet säännöt paikkojen siistinä pitämiselle, vaihdoin tekstiilit useammin ja sisustin vähän, niin ei ollut joka päivä kotiin tullessa odottamassa se masennuksen pesä. Jo se, että onnistuin pitämään siisteydestä kiinni, oli minulle erävoitto.
Pakottauduin kävelylenkille aina, kun oli satanut lunta, koska tykkään lumesta. Kokkasin ja kokeilin uusia reseptejä. Uusin huonosti menneet tentit. Nukuin huonosti pari viikkoa lääkkeen lopetuksesta, mutta yritin olla stressaamatta väsymyksestä ja opetin itselleni säännöllisempää unirytmiä, aikaisemmin ylös ym. Yritin viettää mahdollisimman vähän aikaa neljän seinän sisällä vaikka suurimman osan ajasta ei olisi jaksanut lähteä minnekään, latasin jopa Tinderin että voi mennä kahville uusien ihmisten kanssa.
Lisäksi päätin parisuhteen, jossa en ollut onnellinen.
Nykyään mulla on optimistinen olo tulevan suhteen ja tykkään taas käydäkin jossain välillä, vaikka työtä riittää yhä.
Ehdottomasti kannattaa hakea ammattilaiselta apua, mutta sen ohella suosittelen tätä kirjaa. Sitä ei tietääkseni ole suomeksi.
https://www.amazon.com/Depression-Cure-6-Step-Program-without/dp/073821…
Itse olen saanut siitä paljon apua ja masennus ei ole päässyt uusiutumaan.
Eli pelkällä itsehoidolla voit ap parantua sairaseläkkeelle. En tiedä sinusta, mutta minä ainakin koen olevani liian nuori eläköitymään. Mieluummin haen apua ja otan vaikka sen masentuneen häpeäleiman, jota tunnut pelkäävän, itseeni kuin sairastan ja ajan itseni jo nyt pois lopullisesti työelämästä. Pieni toivo kuitenkin edelleen kytee, vaikka minullakin on jo monta vuotta sairas- ja kuntoutushistoriaa takana.