Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö masennuksesta parantumaan itsehoidolla?

Vierailija
01.01.2018 |

Olen tunnistanut itsessäni jo vuosien ajan vakavan uupumuksen merkkejä. Tein nettitestin, jonka perusteella olisin vakavasti masentunut. Lääkäriin en aio asian takia mennä useamman eri syyn takia, mm. rahatilanne, lapset ja työllistyminen.

Onko mitään mahdollisuutta toipua tästä omin konstein? Monesti lääkäritkin suosittelevat lepoa, liikuntaa ja iloa tuottavia asioita. Riittääkö se? Jatkossa minulla on aikaa levätä, liikuntaa harrastan paljon ja ulkoilen joka päivä.

Työpaikan menettämisen takia en voi tehdä maksullisia asioita ja talousasiat onkin yksi iso syy, mikä lisää ahdistustani, mutta siihen en pysty nyt mitenkään vaikuttamaan, vaikka kaikkeni teenkin, että asia muuttuisi.

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako lääkitys oikeasti vai onko itsehoito parempi vaihtoehto?

Vierailija
2/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä. Masentuneen aivot toimivat niin eri tavalla. Itse ei edes tajua, kuinka fucked up ne ovat, kun se on niin automatisoitunut se tietty ajatuskehä. Kyllä se vaatii terapeuttia, että alkaa tajuamaan niitä ja pystyy harjoittelemaan ja rikkomaan niitä automatisoituneita ajatuksia, tunteita ja toimintaa. Mieti, että terveetkin ihmiset väittävät kiven kovaan, ettei tunteita ja ajatuksia voi ohjata ja muuttaa. Sinä sairaanako pystyt yksin irrottautumaan niistä ja yrittämään katsoa niitä objektiivisemmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Käy sivuilla Mielenterveystalo.fi. Voit myös pyytää lääkäriltä lähetteen nettiterapiaan, jos päätät mennä lääkäriin.

Vierailija
4/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aloittaa säännöllisen rytmin rakentamisesta:lepo,liikunta,ruoka,uni. Aloita pienin askelin jos nuo retuperällä.

Vierailija
5/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy toipumaan, hieman työtä ja asiaan paneutumista se vaatii.

Vierailija
6/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin että kannattaisi hoitaa itsensä kuntoon jo lastenkin takia. Itse en ole käyttänyt lääkkeitä masennuksen hoidossa mutta ei sitä voi verrata tilanteeseesi koska olemme kaksi eri ihmistä. Minulla meni toista vuotta.

Olen kuullut että lääkkeet ovat nykyään hyviä ja ehkä joku muu osaisi niistä paremmin kertoa.

Kannattaa ottaa tuista selvää jos pelottaa. Jos kävisi niin että työpaikka menee ja joudut valtion elätettäväksi niin ne laskee että sinulle on jäätävä jotain elämiseenkin vuokran maksun jälkeen. Lapset otetaan myös huomioon. Joten et missään tilanteessa jää ihan puille paljaille vaikkakin päätöksien tekoon voi mennä aikaa ja silloin kannattaa kääntyä sossun(vai onkohan se kela nykyään?) puoleen jotta saat elämiseen tarvittavia rahoja lainaksi kunnes juttu alkaa pyörimään.

Vierailija
7/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön mäkikuismaa.

Vierailija
8/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne ei ole vielä liian paha, voit vaikuttaa siihen itsekin. Jos puhutaan vakavasta masennuksesta, tarvitset lääkäriä. Jos kuitenkin vielä suoriudu arjesta ja käyt töissä ja se ei ole ylivoimaista, kokeile mainitsemiasi asioita. Ota itsellesi rauhallista aikaa, jos se lasten kanssa on mahdollista, lisää liikuntaa ja kiinnitä erityistä huomiota riittävään uneen.

Itse olen erittäin stressaantunut tällä hetkellä ja olen huolestunut siitä, että saan burn outin. Vielä en varmasti sen merkkejä täytä. Liikunta ja ulkoilu auttaa ihan käsittämättömän hyvin. Joka päivä pitäisi lähteä ulos ainakin tunniksi tai harrastaa jotain liikuntaa. Yritän nyt tosissaan pitää siitä kiinni oman mielenterveyteni takia.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

Vierailija
9/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Kun on lääkkeet olemassa, niin kannattaa pahassa tilanteessa hyötyä niistä. Muuten on ihmisen parantuminen läheisten avusta, omasta ajattelusta ym. kiinni.

Vierailija
10/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viiti oikeesti hei, etsä mitään ole vakavasti masentunut jos liikut joka päivä.

Voi vittu, jotkut on oikeasti sairaita ja sä tulet trollaaman tällasella asialla, vitun kusipää. 0/5

Älä ole inhottava. Masennus on yksilöllistä ja kukaan ei päältäpäin voi arvioida toisen kärsimystä. Esimerkiksi itsemurhan jälkeen läheiset voivat olla ymmällään. Vakava masennus voi olla ilman psykoottisia oireita ja myös niin että toimintakyky melko pitkälle säilyy. T. Mielenterveystyöntekijänä 25 vuotta

Vierailija
11/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Käy sivuilla Mielenterveystalo.fi. Voit myös pyytää lääkäriltä lähetteen nettiterapiaan, jos päätät mennä lääkäriin.

Auttaako nettiterapia? Miksi en voi käydä ihan itsenäisesti erilaisilla hyvänmielen ja positiivisuuden kursseilla, eikö se aja saman asian, jotta saisin ajatukseni kääntymään pois tästä negatiivisuuden kehästä?

Vierailija
12/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako nettiterapia? Miksi en voi käydä ihan itsenäisesti erilaisilla hyvänmielen ja positiivisuuden kursseilla, eikö se aja saman asian, jotta saisin ajatukseni kääntymään pois tästä negatiivisuuden kehästä?

Nettiterapialla on saatu hyviä tuloksia. Sitä antavat koulutetut psykoterapeutit. Hyödyt varmasti myös itsehoitokursseista, voithan ensin kokeilla sellaisia.

Vierailija
13/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi parantua ihan omin avuin, se riippuu vaan omasta tahdosta parantua ja päästä pahasta olosta eroon.

Itse kävin pitkän aikaa masennuksen takia psykiatrilla, ei apua. Se oli aina sitä samaa että menin ja kerroin mitä kuuluu ja että ahdistaa ja haluan kuolla.

Psykiatri jankutti aina sitä että olet ihana olet kaunis kaikki on hyvin monet rakastavat sinua..

Joo, en mä nyt niin typerä ole etten tajuais että se sanoo ne asiat vaan koska se on sen työtä ja se kuitenkin sanoo samat asiat kaikille muillekin.

Ei se muutenkaan mitään ymmärtänyt.

Ei huvittanut enää kuunnella sitä niin lopetettiin käynnit.

Yhtenä yönä sitten vaan päätin että en mä tällein halua elää.

Etsin elämääni asioita joista pitää kiinni ja jotka piristää ja päästin kaiken vanhan menemään.

Kyllähän siihen aikaa meni ja voimaa, mutta mulla on asiat nyt tosi hyvin, ja jos joku vielä ahistaa niin se miten olin voinut päästää itteni sellaseen kuntoon.

Huonoja hetkiä varten mulla vihko johon oon kirjoitellut voimalauseita ja muuta sellaista niin sitten lueskelen niitä.

En oikein osaa pukea tota tarinaa sanoihin, mutta yritin kuitenkin :o

Tsemppiä<3

Vierailija
14/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin että kannattaisi hoitaa itsensä kuntoon jo lastenkin takia. Itse en ole käyttänyt lääkkeitä masennuksen hoidossa mutta ei sitä voi verrata tilanteeseesi koska olemme kaksi eri ihmistä. Minulla meni toista vuotta.

Olen kuullut että lääkkeet ovat nykyään hyviä ja ehkä joku muu osaisi niistä paremmin kertoa.

Kannattaa ottaa tuista selvää jos pelottaa. Jos kävisi niin että työpaikka menee ja joudut valtion elätettäväksi niin ne laskee että sinulle on jäätävä jotain elämiseenkin vuokran maksun jälkeen. Lapset otetaan myös huomioon. Joten et missään tilanteessa jää ihan puille paljaille vaikkakin päätöksien tekoon voi mennä aikaa ja silloin kannattaa kääntyä sossun(vai onkohan se kela nykyään?) puoleen jotta saat elämiseen tarvittavia rahoja lainaksi kunnes juttu alkaa pyörimään.

Työpaikka meni jo, mutta se saattaa olla hyväkin asia, koska jatkossa saan levätä ja nukkua riittävästi. Tosin herään aamulla aina väsyneenä, enkä jaksaisi nousta, vaikka olen nyt saanutkin nukkua parin viikon ajan täysiä yöunia. Toisaalta nyt pitäisi jaksaa etsiä työpaikkaa tai peräti hankkia uusia ammatti, mutta en koe millään jaksavani aloittaa uuden tutkinnon suorittamista. Ahdistus vain kasvaa kun tajuan, että aika menee hukkaan, enkä kohta enää löydä töitä, jos minut luokitellaan pitkäaikaistyöttömäksi tai jopa masennuspotilaaksi.

Kohta varmaan mieskin potkaisee minut pihalle, kun en saa aikaiseksi kotonakaan mitään. En kertakaikkiaan jaksa tehdä kotitöitä. Ihan pakolliset menee siinä vaiheessa, kun ei ole enää puhtaita astioita tai vaatteita, kaikki muu jää.  t.ap

Vierailija
15/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 annosta alkoholia päivässä pitää mielen virkeänä.

.

.

T: Tohtori

Vierailija
16/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavasti masentuneelle ei suositella nettiterapiaa!

Nuo on tarkoitettu lievästä ja keskivaikeasta masennuksesta kärsiville.

Vierailija
17/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanne ei ole vielä liian paha, voit vaikuttaa siihen itsekin. Jos puhutaan vakavasta masennuksesta, tarvitset lääkäriä. Jos kuitenkin vielä suoriudu arjesta ja käyt töissä ja se ei ole ylivoimaista, kokeile mainitsemiasi asioita. Ota itsellesi rauhallista aikaa, jos se lasten kanssa on mahdollista, lisää liikuntaa ja kiinnitä erityistä huomiota riittävään uneen.

Itse olen erittäin stressaantunut tällä hetkellä ja olen huolestunut siitä, että saan burn outin. Vielä en varmasti sen merkkejä täytä. Liikunta ja ulkoilu auttaa ihan käsittämättömän hyvin. Joka päivä pitäisi lähteä ulos ainakin tunniksi tai harrastaa jotain liikuntaa. Yritän nyt tosissaan pitää siitä kiinni oman mielenterveyteni takia.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

Stressaantunut on eri asia kuin vakavasti masentunut.

Vierailija
18/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet oikeasti vakavasti masentunut, niin tuskin auttaa nettiterapiat. Ne on tarkoitettu lievän ja keskivaikean masennuksen itsehoitoon.

Vierailija
19/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi parantua ihan omin avuin, se riippuu vaan omasta tahdosta parantua ja päästä pahasta olosta eroon.

Itse kävin pitkän aikaa masennuksen takia psykiatrilla, ei apua. Se oli aina sitä samaa että menin ja kerroin mitä kuuluu ja että ahdistaa ja haluan kuolla.

Psykiatri jankutti aina sitä että olet ihana olet kaunis kaikki on hyvin monet rakastavat sinua..

Joo, en mä nyt niin typerä ole etten tajuais että se sanoo ne asiat vaan koska se on sen työtä ja se kuitenkin sanoo samat asiat kaikille muillekin.

Ei se muutenkaan mitään ymmärtänyt.

Ei huvittanut enää kuunnella sitä niin lopetettiin käynnit.

Yhtenä yönä sitten vaan päätin että en mä tällein halua elää.

Etsin elämääni asioita joista pitää kiinni ja jotka piristää ja päästin kaiken vanhan menemään.

Kyllähän siihen aikaa meni ja voimaa, mutta mulla on asiat nyt tosi hyvin, ja jos joku vielä ahistaa niin se miten olin voinut päästää itteni sellaseen kuntoon.

Huonoja hetkiä varten mulla vihko johon oon kirjoitellut voimalauseita ja muuta sellaista niin sitten lueskelen niitä.

En oikein osaa pukea tota tarinaa sanoihin, mutta yritin kuitenkin :o

Tsemppiä<3

Kuulostaa rohkaisevalta. Nykyään ajattelen kaikesta negatiivisesti ja olen katkera työpaikan menettämisestä. Tuntuu, että olen menettänyt kaiken energisyyteni, en jaksa innostua enää mistään asioista, joita ennen rakastin. Lukeminen tuntuu nykyään pakkopullalta, vaikka ennen se oli mitä parhain rentoutumiskeinoni, en ole jaksanut käydä muutamaan vuoteen kunnolla rakkaassa harrastuksessanikaan. Olen täysin toimintakyvytön ja jaksamaton, muistikin on mennyt. Kävin jopa muistitesteissä muutama vuosi sitten, mutta siitä ei ollut mitään apua, koska ei tutkittu tarkemmin, eikä tehty neurologisia testejä.

Yritän suuntautua positiivisia asioita kohti. Selasin jo positiivisuuskurssien tarjontaa, mutta hirvittää kaikki, joissa vieraiden ihmisten edessä pitäisi puhua tai esiintyä. Mieluiten jotain toisentyyppistä, jossa ei itse tarvitse olla esillä. t. ap

Vierailija
20/99 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet oikeasti vakavasti masentunut, niin tuskin auttaa nettiterapiat. Ne on tarkoitettu lievän ja keskivaikean masennuksen itsehoitoon.

En tiedä sitä, koska en ole lääkäriltä saanut mitään diagnoosia. Siksi ajattelinkin ensin yrittää selvitä tästä omatoimisesti. En halua saada merkintään papereihini, enkä leimaa otsaani. t.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän