NYT SE ALKAA, nimittäin laihdutus. Kuka tulee mukaan?
Laihdutan n.10kg ja aamiaiseni on tänään 2 näkkäriä juustolla ja lasillinen piimää.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukana. 20 kg pitäisi saada pois pysyvästi. Pelkästään noiden numeroiden kirjoittaminen hirvittää. Nyt täytyy kaivaa esiin kaikki mahdolliset itsekurin muruset ja taistella. Palkintona siintää silmissä kroppa, joka jaksaa urheilla ja kauppareissut normaaliosastoilla.
Keinoina vanha kunnon syö vähemmän (etenkin valkoista sokeria ja jauhoja), liiku enemmän.
-Sokerihiiri
Itsekurilla kituuttamisella ei saa pysyviä tuloksia.
Vaikka eihän sitä kukaan usko, näitä yrittäjiä tuntuu riittävän.
Mitä tarkoitat? Tarvitsen itsekuria, että voin tehdä pysyvän muutoksen elintapoihini eli lähinnä karsia ruokavaliosta valkoisen sokerin ja jauhon määrää ja lisätä liikuntaa.
Mikä tuossa oli huono tavoite? Mikä olisi sinusta parempi laihdutuskeino?
Saat toki kituuttaa ja käyttää itsekuria, jos mielestäsi laihduttamisen pitää olla kärsimystä :) Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.
Ilman itsekuria ei taida olla poispääsyä sokerikoukusta, riippuvuus kun tuppaa usein olemaan erittäin vahva. Sitten kun siitä on päästy, normaali syöminen ei enää tunnu kituutukselta vaan... no, normaalilta.
Terv. nimim. Kokemusta on.
Voihan se tuntua siltä, jos ei ole kokeillut muuta kuin sitä itsekuria.
Terv. nimim. Kokemusta löytyy.
Hei, tule nyt kertomaan, miten sokeraddikti voi ilman itsekuria päästä sokerista eroon! Todellakin mielelläni kuulisin! (Huumeet ei ole vaihtoehto, muuten kokeilen mitä vaan.)
Minä olen kamala sokeri- ja limuaddikti ja olen onnistunut vähentämään kulutustani keskittymällä terveelliseen ruokaan. Tavoitteeni ei siis varsinaisesti ole juoda vähemmän limua ja syödä vähemmän sokeria, vaan syödä enemmän terveellistä ruokaa. Minulla on sellainen appsi, johon merkitsen ne terveelliset asiat, jotka olen syönyt ja tavoitteeni on pitää sen keskiarvo mahdollisimman korkealla. Olen siis tavallisesti niin kylläinen, etten enää jaksa syödä karkkia. :) Olen normaalipainoinen, joten laihduttaa ei tarvitse, mutta en ole myöskään lihonut, vaikka minusta tuntuu, että syön enemmän.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin käyttämäni appsi on Dr. Gregerin Daily Dozen. Sen saa ilmaiseksi kännykkään. Gregerillä on myös kirja How Not To Die (Kuinka elää kuolematta), joka on todella hyvä. Se kannustaa vegaaniruokavalioon, mutta vegaani ei ole pakko olla. Itsekin olen kasvispainotteinen sekasyöjä ja voin käyttää sitä appsia aivan hyvin. Suosittelen, koska ainakin minua se on auttanut.
Minkälaisia ruokia ajattelitte syödä päivän aikana? Ja te jotka olette aloittaneet jo, niin voitteko laittaa esimerkkiä päivän syömisestä? Tarvitsisin ideoita tylsään ruokavaliooni!
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia ruokia ajattelitte syödä päivän aikana? Ja te jotka olette aloittaneet jo, niin voitteko laittaa esimerkkiä päivän syömisestä? Tarvitsisin ideoita tylsään ruokavaliooni!
Syön kasvipohjaista ruokavaliota (en käytä eläinkunnan tuotteita ollenkaan), tässä olisi yksi esimerkki päivän mahdollisia syömisistä.
Aamupalan shippaan, 16/8 pätkäpaaston takia. Aamupalasta tulee itselleni huono olo
Lounaalla mitä koulussa sattuu olemaankaan ja otan puoli lautasellista salaattia
Päivälliseksi esimerkiksi riisiä, wokkivihanneksia ja falafelia
Iltapalaksi syön yleensä joko jotain kauraleipää tai maustamatontaa soijarahkaa banaanin kera.
En hirveästi napostele päivän aikana, mutta jos tulee nälkä niin syön jonkin hedelmän tai leivän.
En aio aloittaa laihduttamista, vaan jatkan pitkän linjan elämänmuutosta. Aivan tylsästi riittävästi vettä, runsaasti kasviksia ja säännölliset ruokailut sekä toki itseäni ilahduttavaa liikuntaa. Painoa on tippunut yli 10 kg, mutta aikaa on kyllä mennyt vuosia.
Suosittelisin kyllä miettimään, kannattaako laihduttaminen, jos painoindeksi on valmiiksi alle 25, sillä oma lihavuuteni kyllä lähti aivan tarpeettomasta laihduttamisesta. Oli stressaava aika, ja halusin pari kiloa pois. Sain tilalle vuosikymmeniksi ahmimishäiriön, joka vasta nyt alkaa poistua.
Vierailija kirjoitti:
Pakastimesta nostin sulamaan joskus syksypuolella tehdyn linssikeiton. Sen kanssa eilen tekemääni juurileipää. Salaattitarpeet näkyy löytyvän, joten välipalaksi pyöräytän varmaan kasvissalaatin, ja sieni-sipulihakkelukseenkin on tarpeet, joten sitäkin varmaan joutuu vielä tekemään ennen kuin päivä on pulkassa. Banaaneja ja omenoita on, mandariinit loppuivat jo eilen :(
Ja syömisen aloitan tosiaankin vasta klo 14, koska pätkäpaasto. Kahvia ja vettä siihen asti.
Tulet eopäonnistumaan :) Jos oikeasti haluaisit laihtua, olisit aloittanut jo aikapäiviä sitten. Mäkkärissä nähdään parin kuukauden kuluttua
Mukana. Tosin juuri plussanneena, eli täysin hyvien elämäntapojen opettelemiseen teiltä vinkkejä lukemassa. Meillä meni vaaka rikki ennen muuttoa, joten painosta en tiedä. Veikkaisin 76 kg, mikä on 12 kg ylipainoa, ja 18-19 kg ihannepainosta. Raskausaikana ei saisi periaatteessa lihoa ollenkaan, joten tämä karkin mässyttäminen, vähävesisyys ja pelkkään hyötyliikuntaan rajoittuminen pitää lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulet eopäonnistumaan :) Jos oikeasti haluaisit laihtua, olisit aloittanut jo aikapäiviä sitten. Mäkkärissä nähdään parin kuukauden kuluttua
Jännityksellä odotan. Kuulostat tosi mukavalta ja empaattiselta ihmiseltä! :)
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut olla tarjolla mitään mukavaa ja helppoa keinoa meille sokerikoukussa rimpuileville, vaikka nuo karppaajat muuta uhosivatkin. Kai se vain on siis itsekurin ja kituutuksen avulla taistelvava itsensä koukusta irti, jotta terveellisempi ruokavalio ja sitä myötä terveempi (ja ehkä kevyempikin) elämä tästä urkenee.
Niin, olisihan se jo pitänyt tietää, että oikoteitä ei ole, vaikka markkinapellet ja helppoheikit mitä lupailisivat. :)
Eli taistoon tiemme käy: 7 kiloa pitäis saada pois, sokeri ja pullat suurin ongelma, sokerinhimo pahempi kuin nikotiiniriippuvuus. (Tupakasta pääsin irti jo vuosi sitten, sokerista en vielä.)
Oikotietä ei ole. Hienoa, että pääsit irti tupakasta, mahtavaa!!!
Voit korvata sokerihuuruisen ahmimisen vähemmän pahalla vaihtoehdolla. Vähemmän paha vaihtoehto ei ole välttämättä huipputerveellinen eikä täysin sokeriton, mutta parempi kuin valkosokerinen suklaa-jäätelö-karkki-kooma. Eli kun valitset laadukkaamman sokeripommin, niin se auttaa ennen kaikkea makuaisteja ja elimistöä eroon valkosokerikoukusta. Tämä auttaa siihen, että ajan myötä sokerinhimo katoaa.
Keksi erilaisia vähemmän pahoja vaihtoehtoja omien makumieltymyksien mukaan. Minulla oli ennen todella kova imeläntarve ja imelännälkään käy esim: Banaani-raakakaakaosotku hunajalla. Katso, että suklaassa on suuri kaakaopitoisuus ja mahdollisimman vähän sokeria. Yleensä raakakaakaosuklaissa ei ole valkoista sokeria, vaan jos on, niin se on raakaruokosokerimuodossa. Hyvälaatuisissa raakakaakaopatukoissa on vain esim. agave makeutuksena. Minulle tämä ei riitä ja siksi roiskin hunajaa. Olen kuitenkin päässyt näillä eväillä irti valkoisesta sokerista, eikä minun tee enää valkosokeriherkkuja mieli. Silloin kun tekee mieli imelää niin teen vaihtelevan imeläsotkun hedelmistä, marjoista, raakakaaosta, pähkinöistä ja hunajasta tms. Keksi joku oma sotku millä saat herkkumieliteosta valuvan kuolan loppumaan.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mä voin tähän jotain laittaa. Pääosan tilavuudesta mun ruoka on kasviksia, proteiinia n.1g/per rasvaton painokilo, rasvaa sitten tarpeen mukaan.
aamulla ensimmäinen ruoka jogurttia marjoilla/hedelmällä tai kasvismunakas/munakokkeli tai puuroa/leipää tai ed.päivän ruokaa.
päivällä kasviksia/juureksia ja lihaa/kalaa/kanaa/munia, nämä voi olla keittoa/laatikkoa/pataa/paistosta, mitä nyt viitsinkään tehdä
Illalla ruoka riippuu, mitä olen aikaisemmin päivällä syönyt, etten syö samaa
Välpaloja en oikeestaan syö, mutta jos tarve tulee niin hedelmiä, juustoa, marjoja
Vierailija kirjoitti:
Olen hengessä mukana, mutta vielä en voi aloittaa. Menen nimittäin loppuviikolla laivalle ja niitä notkuvia buffet-pöytiä en todellakaan aio vastustaa..
Voihan sitä kaikkea maistaa, mutta ei niitä ole pakko ahtaa kilotolkulla sisäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut olla tarjolla mitään mukavaa ja helppoa keinoa meille sokerikoukussa rimpuileville, vaikka nuo karppaajat muuta uhosivatkin. Kai se vain on siis itsekurin ja kituutuksen avulla taistelvava itsensä koukusta irti, jotta terveellisempi ruokavalio ja sitä myötä terveempi (ja ehkä kevyempikin) elämä tästä urkenee.
Niin, olisihan se jo pitänyt tietää, että oikoteitä ei ole, vaikka markkinapellet ja helppoheikit mitä lupailisivat. :)
Eli taistoon tiemme käy: 7 kiloa pitäis saada pois, sokeri ja pullat suurin ongelma, sokerinhimo pahempi kuin nikotiiniriippuvuus. (Tupakasta pääsin irti jo vuosi sitten, sokerista en vielä.)
Oikotietä ei ole. Hienoa, että pääsit irti tupakasta, mahtavaa!!!
Voit korvata sokerihuuruisen ahmimisen vähemmän pahalla vaihtoehdolla. Vähemmän paha vaihtoehto ei ole välttämättä huipputerveellinen eikä täysin sokeriton, mutta parempi kuin valkosokerinen suklaa-jäätelö-karkki-kooma. Eli kun valitset laadukkaamman sokeripommin, niin se auttaa ennen kaikkea makuaisteja ja elimistöä eroon valkosokerikoukusta. Tämä auttaa siihen, että ajan myötä sokerinhimo katoaa.
Keksi erilaisia vähemmän pahoja vaihtoehtoja omien makumieltymyksien mukaan. Minulla oli ennen todella kova imeläntarve ja imelännälkään käy esim: Banaani-raakakaakaosotku hunajalla. Katso, että suklaassa on suuri kaakaopitoisuus ja mahdollisimman vähän sokeria. Yleensä raakakaakaosuklaissa ei ole valkoista sokeria, vaan jos on, niin se on raakaruokosokerimuodossa. Hyvälaatuisissa raakakaakaopatukoissa on vain esim. agave makeutuksena. Minulle tämä ei riitä ja siksi roiskin hunajaa. Olen kuitenkin päässyt näillä eväillä irti valkoisesta sokerista, eikä minun tee enää valkosokeriherkkuja mieli. Silloin kun tekee mieli imelää niin teen vaihtelevan imeläsotkun hedelmistä, marjoista, raakakaaosta, pähkinöistä ja hunajasta tms. Keksi joku oma sotku millä saat herkkumieliteosta valuvan kuolan loppumaan.
Tsemppiä!
Tunnut tietävän sokereista, joten kerro mielipiteesi näistä:
Intiaanisokeri, kookossokeri, fariinisokeri, stevia, erytrioli. Onko mitään hyvää/jotain pahaa näissä?
Mukana. Lihonut vuoden aikanamelkein 10 kiloa mässäilylohtusyömisellä ja liikkumattomuudella työpaikan ja stressaavan työpaikan takia. Nyt otettava itseä niskasta kiinni ja aloitettava kevennys 10 kg.
Kohta tunnin kävelylenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukana. 20 kg pitäisi saada pois pysyvästi. Pelkästään noiden numeroiden kirjoittaminen hirvittää. Nyt täytyy kaivaa esiin kaikki mahdolliset itsekurin muruset ja taistella. Palkintona siintää silmissä kroppa, joka jaksaa urheilla ja kauppareissut normaaliosastoilla.
Keinoina vanha kunnon syö vähemmän (etenkin valkoista sokeria ja jauhoja), liiku enemmän.
-Sokerihiiri
Mitä tarkoitat? Tarvitsen itsekuria, että voin tehdä pysyvän muutoksen elintapoihini eli lähinnä karsia ruokavaliosta valkoisen sokerin ja jauhon määrää ja lisätä liikuntaa.
Se, että ilman tavoitteita tai aikarajoja JOKA PÄIVÄ vaan valitset ne terveelliset ilman poikkeuksia ja liikut niin kuin hyvältä tuntuu. Silleen sinun on jatkossakin tehtävä.
eri
Miten tuo poikkeaa siitä mitä kirjoitin?
Olenko todella näin huono ilmaisemaan itseäni? :D
Esim. "taistella". Päin vastoin rentoudu ja nauti. Käännä kaikki positiivisiksi ajatuksiksi :)
Ajattele nyt, kysymys on loppuelämästäsi, miksi hukata energiaa "taisteluun" ? Jos elät vielä 60-80 vuotta ja joka päivä on tarkoitus syödä terveellisesti, niin ota lunkisti ja nauti uudesta vapaudestasi ensimmäisestä päivästä lähtien!
vielä eri
Olen laihduttanut kaksi kertaa elämässäni 15 jg. Molemmilla kerroilla tarvittiin alussa taistelua ja itsekuria, että homma pääsi kunnolla käyntiin.
Kilot ovat tulleet takaisin silloin, kun olen ottanut ruuan suhteen "rennosti". Toisella kerralla puolison ja toisella äidin kuoleman jälkeisenä sysimustana aikana.
Arvostan yritystäsi auttaa, mutta ihmiset ja heidän tilanteensa ovat erilaisia.
Tunnen itseni ja alussa se on panostamista tunnepuolen sijasta järkeen. Kun sokerikoukusta alkaa päästä, niin homma helpottuu. Minä tarvitsen alkuun itsekuria ja taistelumieltä. Ne eivät tarkoita kitumista ja kurjuutta. Ne ovat minulle positiivisia sanoja.
Toki tiedän, että kirjoitetussa tekstissä ei voi täysin ilmaista itseään toiselle, mutta täytyy sanoa, että olen hämmästynyt, miten väärin mut monet ovat ymmärtäneet. Onko tämä joku murre- tai sukupolvijuttu, että nuo sanat koetaan niin eri tavoin? Jännä juttu.
- Sokerihiiri
Vierailija kirjoitti:
Tänään alkaa joo ainakin täällä. Laihduttelin loppukesästä-alkusyksystä 15 kg, mutta sitten vähän lomailun ja muutaman juhlatapahtuman vuoksi loppuvuosi menikin reisille. Nyt joulusta tähän päivään vedin luvallisesti överiksi pizzan, kebabin, karkin ja alkoholin kanssa.
Pudotettavaa on ihan helvetisti. Ei kehtaa edes mainita. Tavoite olisi 35 kg kesäkuun loppuun mennessä. Ajattelin sellaisen varovaisen välitavoitteen asettaa, ettei lannistu. 10 kg helmikuun loppun mennessä olisi tosi jees.
Keinot:
- Kaikki alkoholijuomat pannassa ainakin 100 päivää. Yleensä olen joka vuosi pitänyt muutenkin 1-2 kk tipatonta. Tämä on varmaan se suurin painonkerääjä minun kohdalla, koska arkiviikkoina saan hyvinkin kilon tai pari pois, mutta viikonlopun viininlipsuttelu tuo turhia kaloreita.
- Kalorilaskuri.fi on vielä maksettua aikaa kesään asti eli sinne kirjaan systemaattisesti kaikki paitsi hanaveden, jota menee muutenkin paljon.
- Kaloritavoite n. 1650 kcal/päivä 1800 kcal menee vielä sietorajoissa. Viikonloppuisin 2200 kcal on katto.
- Ruokailussa painotan riittävää proteiinin saantia (yli 100 g päivässä), kasviksia ja salaatteja, marjoja rahkan kanssa. Riittävästi kuitua, ettei tule sappikiviä. Ensisijaisesti karsin hiilihydraateista iltaa kohden, päivällä tarvitsee aivotoimintaan kyllä. Mitään ketoosidieettiä en ajatellut.
- Karkit, sipsit, nachot, jätski sekä roskaruoka on pannassa ainakin 2 kk kokonaan ja sen jälkeen cheattipäivinä 1-2 kertaa kuukaudessa noiden edellä mainittujen kalorirajojen sisällä.
- Minulle tulee ruokarytmistä sellainen intermittent fasting -tyyppinen ajoitus, koska yleensä syön aamupalalla ja lounaalla pääosan kaloreista ja sitten iltapäivällä tai illalla välipalaksi rahkaa. Klo 19 jälkeen en syö mitään ja aamupala on klo 07:15 eli ainakin 12h tulee "paastoa" yöaikaan.
- Katson viikon-pari, miten paino lähtee kehittymään (punnitus jokatoinen päivä). Sen jälkeen aloitan kävelylenkit pienestä hiljalleen matkaa, aikaa ja käyntikertoja lisäten. Kaivan käsipainot naftaliinista ja treenailen iltaisin telkkarin ääressä niin ei tule himo syödä mitään.
Tulikohan tähän kaikki. Noh, tänään starttaa. Täytyy yrittää muistaa käydä täällä päivittämässä tietoja säännöllisesti.
Tsemppiä kaikille laihduttajille! :)
M26
Minusta kannattaisi asettaa alempi tavoite, niin sitten voit jopa alittaa sen. Noin kova tavoite on tietysti kunnioitettava, mutta johtaa helposti pettymyksiin. Tietysti noin nuorella miehellä aineenvaihduntakin on hyvä ja nopea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Sokerihiiri
Se, että ilman tavoitteita tai aikarajoja JOKA PÄIVÄ vaan valitset ne terveelliset ilman poikkeuksia ja liikut niin kuin hyvältä tuntuu. Silleen sinun on jatkossakin tehtävä.
eri
Miten tuo poikkeaa siitä mitä kirjoitin?
Olenko todella näin huono ilmaisemaan itseäni? :D
Esim. "taistella". Päin vastoin rentoudu ja nauti. Käännä kaikki positiivisiksi ajatuksiksi :)
Ajattele nyt, kysymys on loppuelämästäsi, miksi hukata energiaa "taisteluun" ? Jos elät vielä 60-80 vuotta ja joka päivä on tarkoitus syödä terveellisesti, niin ota lunkisti ja nauti uudesta vapaudestasi ensimmäisestä päivästä lähtien!
vielä eri
Olen laihduttanut kaksi kertaa elämässäni 15 jg. Molemmilla kerroilla tarvittiin alussa taistelua ja itsekuria, että homma pääsi kunnolla käyntiin.
Kilot ovat tulleet takaisin silloin, kun olen ottanut ruuan suhteen "rennosti". Toisella kerralla puolison ja toisella äidin kuoleman jälkeisenä sysimustana aikana.
Arvostan yritystäsi auttaa, mutta ihmiset ja heidän tilanteensa ovat erilaisia.
Tunnen itseni ja alussa se on panostamista tunnepuolen sijasta järkeen. Kun sokerikoukusta alkaa päästä, niin homma helpottuu. Minä tarvitsen alkuun itsekuria ja taistelumieltä. Ne eivät tarkoita kitumista ja kurjuutta. Ne ovat minulle positiivisia sanoja.
Toki tiedän, että kirjoitetussa tekstissä ei voi täysin ilmaista itseään toiselle, mutta täytyy sanoa, että olen hämmästynyt, miten väärin mut monet ovat ymmärtäneet. Onko tämä joku murre- tai sukupolvijuttu, että nuo sanat koetaan niin eri tavoin? Jännä juttu.
- Sokerihiiri
Ymmärsithän itsekin väärin mihin pitää suhtautua rennosti joten tasoissa ollaan :D
Olen hengessä mukana, mutta vielä en voi aloittaa. Menen nimittäin loppuviikolla laivalle ja niitä notkuvia buffet-pöytiä en todellakaan aio vastustaa..