Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupan kassalla työskentelevät: antakaa käyttäytymisohjeita tumpelolle asiakkaalle

Vierailija
30.12.2017 |

Mitkä ovat yleisimmät asiakkaiden tekemät mokat jotka teitä ärsyttävät tai hankaloittavat työtänne?

Itse olen saanut viime päivinä palautetta mm. hihnalle lappeelleen asetetuista pulloista (olisi kuulemma pitänyt laittaa pystyyn) ja myyjälle suoraan ojennetusta pullonpalautuskuitista (olisi pitänyt laittaa kassakoneen viereen tasolle).

En siis millään pahalla, mutta ihan vaan ymmärtämättömyyttäni olen toiminut näin.

Mitä muuta sellaista minun kuuluisi tietää, mitä ei missään kerrota, mutta jotta toimisin oikein kaupan kassalla?

Kommentit (223)

Vierailija
141/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ketjussa oli ilmeisesti S-ryhmän kassoja: minua mietityttää miten se lähimaksulla maksaminen pitäisi oikeasti tehdä, niin että koneelle riittäisi näyttää korttia vain kaksi kertaa eikä kolme? Minulle käy joka kerta niin, että näytän sen ekan kerran että bonukset kirjautuu. Sitten odotan että kone sanoo uudestaan että voi lukea kortin ennen kuin näytän sitä uudestaan. Mutta maksu ei silti kirjaudu ikinä sillä tokalla kerralla, vaan ei tapahdu mitään ja taas odotellaan että lukija ilmoittaa että voi näyttää korttia ja silloin yleensä jo suostuu ottamaan sen maksun. Ei tee mieli käyttää lähimaksua, kun maksu hoituu oikeasti nopeammin näpyttelemällä PIN-koodi.

Vierailija
142/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvä vinkki vois olla, että jätä vaatteiden henkarit sinne osastolle äläkä ota kassalle mukaan. Se nopeuttaa paljon, eikä kassapöydän alusta täyty henkareista. :)

Toinen olis, että jos mietit tuliko joku hinta tai tarjous oikein kassalla, kysy siitä ennen maksamista, mahdollinen virhe on helpompi korjata siinä vaiheessa.

Mutta ei se nyt niin tarkkaa ole miten päin tavarat laittaa tms. Kaikki omalla tyylillään.

Asiakaspalvelijalta vaaditaan kärsivällisyyttä, muuten menee hermo tässä ammatissa.

T.kassamyyjä

Enpä minä siinä kassalla ala tarkastelemaan, että onko tuotteista nyt veloitettu oikea (ale)hinta. Muutamia kertoja käynyt niin, että kotona kuitista vasta huomannut, että jostain jugurtista yms. jäänyt alennukset saamatta, harmittaahan se tietysti vähän. Läjään kyllä aletuotteet aina erilleen muusta kamasta siinä tiskillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaa asiakkaat jotka puhuvat puhelimeen. Röyhkeää on se, jos aspaa ei voi tervehtiä tai ottaa mitään kontaktia, tulee olo ihankuin häiritsisin tervehtiessäni/kertoessani hintaa tms. Minun on pakko kertoa ääneen ne perusasiat, kuuluu työhöni. Itsekin välillä satun olemaan puhelimessa maksutilanteessa asiakkaana, mutta tervehdin ja kiitän silti katsekontaktin kera.

Älkää hermostuko jos teidän myyjänne joutuu auttamaan takana olevaa myyjää, ette voi tietää onko autettava ensimmäistä päivää töissä vai mikä on vikana koneessa. Eikä muutenkaan mielestäni ole loukkaantumisen arvoista suuttua, jos toista autetaan. Miltä tuntuisi olla sen autettavan kassalla kun tämä ei tiedä mitä tehdä ja koko jono jumittaa sen takia? Perehdytykset ruuhkassa ei aina ole helppoja, kun perehdyttäjä joutuu avaamaan itselleenkin kassan ja jättämään perehdytettävän yksin.

Itsepalvelukassoilla ei voi pakata ennenkuin maksu on suoritettu, koska kone mittaa ostosten painosta skannatut ostokset. Eli voitte laittaa kassin tasolle ja pakata siinä, mutta tasolta ei saa ottaa tavaraa pois.

Jos tuote on loppu hyllystä ja sen vieressä on lappu "toimitusvaikeuksia" tms. Se tarkoittaa, ettei tuotetta ole. Ei tarvitse tulla kysymään onko sitä johon vastaan "ei ole" ja sen perään vielä kysyä että eikö ole varastossakaan. Ei, ei ole varastossakaan. Tämä on ainoa poikkeus, jos hylly on tyhjä ja mitään infoa ei ole vieressä niin tulkaa ihmeessä kysymään!

Emme saa suositella tuotteita. Jotkut tekevät tätä silti, mutta toista merkkiä ei saa suositella toisen yli. Turha siis kysyä mikä on paras juusto tms. Ottakaa myös huomioon, että isossa kaupassa pelkästään yhdellä osastolla on tuhansia tuotteita. Emme voi muistaa kaikkia ulkoa tai varsinkaan tietää suurempaa infoa niistä. Kun etsitte jotakin tiettyä tuotetta, googlatkaa se kotona. Todella usein tulee joku etsimään sitä yhtä vihreetä pakettia jossa oli jotain semmosia siivuja. Merkistä ei tietoakaan eikä siitäkään mitä kyseinen tuote on. Todella hankalaa lähteä metsästämään.

Edelliseen vielä se, että lähettäessänne miehen kauppaan ostoslistan kera kirjoittakaa tarkat ohjeet. :D liian usein tulee mies kysymään punaista maitoa, jolloin esittelen punaiset maitomme ja hän pohtii mikäköhän näistä on oikea. En voi tietää mitä merkkiä perheenne käyttää ja useat miehet eivät ole itsekään noteeranneet mikä purkki jääkaapissa tönöttää. Joten jos haluatte tietyn merkin, kirjoittakaa se ylös!

Anteeksi yleistys, joka viikko vaan tulee ainakin yksi tällainen asiakas mikä on sinällään koomista, mutta harmittaa miehen saamat huudot kotona. :D

Siis ei kai kaupan kassa työaikanaan puhu kännykkään, tuntipalkalla? Ihme kun ei ole fb:ssä ja ihmettele, että kuis mä nyt voisin töitä tehdä samaan aikaan. Käyn kahdesti viikossa kaupassa ja kärryt on kukkuroillaan. Lataan tottakai kaikki tavarat röykkiöksi ja juoksen toiseen päähän ottamaan kiinni ennenkuin rutistuvat. Itse lataan AINA maidot, pesuaineet, perunat, limut ym painavan kassahihnalle ensin. Juurikin siitä syystä, ettei salaatit ja munat rutistu hihnalla. Minua harmittaa nämä kassat, jotka pyörittää sitä hihnaa KOKOAJAN. Ei merkkiäkään asiakasystävällisyydestä ja sipsit heitetään hihnan loppupäähän maitojen seuraksi. Sitten on niitä myyjiä, joilta ystävällisesti kysyn olisiko teille tullut vaikkapa kevyt metwurstia. Hylly tyhjä ja täyttävät jotain ihan randomia tavaraa hyllyyn, jota siis hylly oli jo täynnä. Vastaukseksi saan, että kaikkea ei ole purettu vielä. Nostelen sitten itse niitä lihalaatikkoja siinä käytävällä ja kappas kun löytyykin kevyt metwurstia. Samoin vanhat ruisleivät kyin myös lyhyen päiväyksen maidot on aina hyllyssä. Itse käyn siis kahdesti viikossa kaupassa ja tarvitsen useamman päiväyksen maitoja eikä meillä kukaan syö vanhaa ruisleipää. On kyllä ihme touhua kaupoissa, tässä tapauksessa ihan isossa Prismassa. Työnteko tuntuu vain heikkenevän kaupoissa. Nykyään hyllyjen täyttäjät on niin leveästi käytävillä, ettei asiakas mahdu ohi. Toisekseen se omien asioiden kailottaminen pimatsujen ja vähän varttuneempienkin naisten suusta ei kiinnosta pätkääkään. Ihan siksi ettei teidän elämä kuulosta kovin hohdokkaalta. Mielellään siis hyllytätte hiljaa ja älykännykät pois työajalla.

Vierailija
144/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ketjussa oli ilmeisesti S-ryhmän kassoja: minua mietityttää miten se lähimaksulla maksaminen pitäisi oikeasti tehdä, niin että koneelle riittäisi näyttää korttia vain kaksi kertaa eikä kolme? Minulle käy joka kerta niin, että näytän sen ekan kerran että bonukset kirjautuu. Sitten odotan että kone sanoo uudestaan että voi lukea kortin ennen kuin näytän sitä uudestaan. Mutta maksu ei silti kirjaudu ikinä sillä tokalla kerralla, vaan ei tapahdu mitään ja taas odotellaan että lukija ilmoittaa että voi näyttää korttia ja silloin yleensä jo suostuu ottamaan sen maksun. Ei tee mieli käyttää lähimaksua, kun maksu hoituu oikeasti nopeammin näpyttelemällä PIN-koodi.

Yritin tuota "helppoa ja nopeaa lähimaksamista" muutaman kerran, mutta koska oli kaikkea muuta kuin sitä, siirryin takaisin pin-naputteluun.

Vierailija
145/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hoituu nopeasti kun tiedät mitä myyjä sinulta haluaa. Esimerkiksi jos ostokseni sisältävät alennustuotteita, alkoholituotteita ja pakasteita, sanon jo samantien: "Hei! Huomaathan että laitoin ensimmäiseksi hihnalle alennustuotteet. Tässä on henkilöllisyystodistukseni. Lisäksi minulla ei ole omistajakorttia enkä ole kiinnostunut hankkimaankaan sellaista. Asun ihan lähellä, joten pakasteita ei tarvitse laittaa pieneen pussiin. Ainiin. Tässä on pullonpalautuskuitti, johon olen jo laittanut valmiiksi allekirjoitukseni. Otan lisäksi sinisen Lucky Striken tai mitä tahansa sinistä tupakkaa jos se on taas loppunut. Kiitos ja hyvää päivänjatkoa!"

Vierailija
146/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan vaakatasossa olevia pulloja on hankalampi käsitellä. Viivakoodit yleensä ovat loogisesti vaakatasossa.

Ketjussa on 10 sivua, joten ylläolevaan on ehkä tartuttu jo monta kertaa, mutta kerronpa sanonpa nyt itse, että minulla ei ole yhtään pulloa, jossa viivakoodi olisi vaakatasossa. Onko tuo joku Lidlin juttu? Siellä en asioi enkä heidän pulloistaan tiedä.

Kauppaan on siis nyt lähdössä seuraavia pulloja, joissa kaikissa koodi pystysuunnassa:

Hartwallin Jaffa 1,5 l, Ananas Jaffa 1,5 l, Kotimaista Lähdevesi 0,5 l, Novelle kivennäisvesi sitruuna 0,5 l ja Vip Sima 1,5 l.

Vierailija
147/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä juttuja tietää. Olen kyllä joskus laittanut tavaraa päällekkäin tyyliin leipä ja sen päälle rusinapussi tms. En tiennyt, että siitä on enemmän haittaa - tai olen ajatellut, ettei sillä ole niin merkitystä. Kukkaro minulla on ainakin aina valmiina kädessä, kun tulee loppusumman vuoro.

Mitä haittaa siitä on, että laittaa rusinapussin leipäpussin päälle? 😲

Vierailija
148/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aikoja sitten kassan takana, mutta eiköhän nämä päde yhä...

1. Jokaisella meillä on huonoja päiviä sinulla ja minulla, mutta ethän siitä huolimatta rähise kassalle, ei hänkään purkaa pahaa oloaan sinuun.

2. Älä flirttaile kassalle. Ikinä. Olit kuinka rikas, komea, mahtava tai upea tahansa, hän on töissä eikä välitä kuulla miten hyvät tissit tai kauniit silmät omistaa. Eivät he oikeasti tykkää siitä vaikka hymyilevätkin. He ovat kohteliaita, eivät imarreltuja.

3. Älä laita mitään maksuvälinettä hihnalle, se voi ne syödä.

4. Älä nojaa kassan edessä olevaan tiskiin tai pahimmillaan sorki kassan puolelle sen tiskin yli. Se ei ole sitä varten.

(Ps. Itsekin laitoin myyjänä ja asiakkaana ne pullot kallelleen, muuten ne kaatuu hihnan liikkeelle lähtemisestä tai pysähtyessä.)

https://areena.yle.fi/1-2225068

Vierailija
149/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kasatko tavaroita toistensa päälle siihen kassahihnalle, vaan yksi kerrallaan. Moni hihna liikkuu automaattisesti kun se havaitsee tavaran siinä "näkökentässään". Skanneri, joka on usein välittömästi hihnan päässä, lukee sitten sen lähimmän viivakoodin useaan kertaan ennen kuin kassatyöntekijä ehtii purkamaan tavaravuoren ja skannaamaan tavarat yksi kerrallaan. Sitten siinä menee ylimääräistä aikaa kun ne moninkertaiset skannaukset täytyy poistaa.

En ole tainnut nähdä ainuttakaan asiakasta, joka oikeasti laittaisi tavarat peräkkäin yksi kerrallaan siihen hihnalle. Tavaravuorena ne aina tulee ja tulee jatkossakin...

Olen kuullut että on sellaisia hihnoja jotka eivät liiku automaattisesti, vaan polkimella? Käteviä varmasti, ratkaisee tämän pulman.

Vierailija
150/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tällä kassatätille menee

Vierailija
151/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tönäisen sen tavaravuoren nurin, voi niitä lentää lattiallekin...

Vierailija
152/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa ap. kyllä asiakaskäyttäytymiseen tarvittaisiin ihan oma lainsäädäntö, ettei asiakaspalvelijat pahoittaisi mieltään. On niitä hullumpiakin lakija tehty.

Käyn silloin tällöin kahviossa ja tänä syksynä olen törmännyt monessa kahviloissa, ettei likaisille astioille ole enää kärryä, vaan astiat olen jättänyt muiden asiakkaiden tavoin pöytään. Jopa yhdessä ABC-asemalla. Ja seinällä olevat laput ovat kadonneet.

Olen tästä ihan ymmälläni, vai toivooko henkilökunta minun vievän kuppini suoraan tiskikoneen.

Ota tästä nyt selvää, kun selkeät ohjeet puuttuvat ja siksi asiakaskäyttäytymiseen tarvittaisiin pikaisesti lainsäädäntö, joka helpottaisi ihmisten arkea. Onhan Suomi sääntöjen maa.

Vierailija
153/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää:

- älä varaa koko liukuhihnaa omille ostoksillesi, jotka mahtuvat huomattavasti pienempäänkin tilaan

- siirry eteen päin kun olet maksanut, älä jää siihen maksupäätteen kohdalle tien tukoksi

- älä jankuta kassalle kaupan tavaravalikoimasta, hän ei ole siitä vastuussa

- vahdi tenaviasi, etteivät tongi toisten ostoksia ja kiipeile kassihyllylle, se ei kestä isojen pojanmölkeröiden painoa

- älä juoksuta kassaa punnitsemaan hedelmiäsi

Vierailija
154/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vain yksi kapula laitettavaksi ostosten eteen ja taakse. Kassaneiti riehaautui tästä, räyhäsi, yritti kyykyttää ja käskyttää asiakasta ja pyöritteli silmiään kuin hedelmäpeli. Nykyään käytän vain itsepalvelukassoja, ovat asiakasystävällisempiä.

Vierailija
155/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-tervehdi

-kaiva maksuväline esille ajoissa

-opettele miten päin kortti asetetaan lukijaan ettei tarvitse joka ikinen kerta kysyä

-opettele pin-koodisi. Jos se kuitenkin menee väärin älä nyppää korttia pois lukijasta

-varmista rahatilanteesi ennen kauppaan tuloa ja tuo kassalle tavaraa vain sen verran kuin on varaa maksaa

-älä varasta muovikasseja

-mikäli sinulla on miljoona veikkauksen arpaa tarkistettavana mene ärrälle. 

Kiitos! Muut näistä tietääkseni sujuvat, mutta kortinlukijat ovat eri kaupoissa välillä erilaiset, joten välillä joudun hetken oikeaa kortin paikkaa etsimään. Ap.

Ei nyt millään pahalla, mutta tätä en ymmärrä alkuunkaan... Joka päivä tulee vähintään pari asiakasta jotka pähkäilevät kortin paikkaa ja hämmästelevät masiinaa: "mihinkäs tämä nyt laitetaan - kun nää on kaikki vähän erilaisia". Kun ei ne ole. Minulla ei ole ikinä ollut ongelmia maksaa kortilla missään, ne kaikki laitteet toimivat samalla periaateella eikä tarvitse olla mikään nero tajutakseen, mihin se kortti milloinkin pitää tunkea. Sanoisin tähän vielä lisäksi sen, että lukekaa niitä näytön ohjeita. Eri asia jos on huono näkö ja on unohtanut lasit autoon, mutta silloin voi sanoa kassalle vaikka että "anteeksi, en näe mitään, voisitko vähän auttaa".

Kannattaa muistaa, että sinä olet tässä asiassa ammattilainen, asiakas ei välttämättä ole. Mä en maksa kovin usein kortilla, ja olen aina vähän hämilläni siitä, mitä pitäisi tehdä. Lisäksi lähinäköni on niin huono, että en todellakaan näe, mitä laitteessa sanotaan. Sen sijaan mä huomaan kyllä helposti, milloin mua pidetään syyttä suotta tyhmänä :)

Vierailija
156/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pinkoodi menee väärin ÄLÄ OTA SITÄ KORTIA POIS KONEESTA!

Miksi ei ?   Kai mä nyt oman kortin voin ottaa koneesta ja päätän vaikka maksaa sitten rahalla. (niillä pikkuhilkuilla)

Vierailija
157/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä ketuttaa kun seteli heitetään kassapöydälle eikä anneta mulle käteen. Millainen olisi asiakkaan ilme, jos heittäisin vaihtorahat samanlailla?

Vierailija
158/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeton aloitus. Saavat kassojen pimut olla kiitollisia että asiakkaita riittää ennen kuin kaikki on korvattu automaattikassoilla.

No justiinsa juu. Kassan työ ei ole pelkästään mitään helppoa ja siistiä istumatyötä.

-Onko ihan pakko pahimpaan ruuhka-aikaan tulla sen säästöpossun kanssa ja selittää, kuinka mulla on nyt näitä kolikoita?

-Onko mahdotonta käsittää, että kassa ei hinnoittele tuotteita, eikä vastaa tuotevalikoimasta? Kassa ei myöskään tiedä, mitä tavaraa on tulossa, mitä on saatavilla viikon päästä tai mikä on loppunut juuri sillä hetkellä.

-Kassa ei ole sosiaalisten juttujen paskasäkki. Ei ole tarkoitus, että asiakkaat alkavat kertoilla omista kuulumisistaan tai naapurien toilailuista. Kassa tekee vain työtään. Ystävällisyyttä ja kohteliaisuutta tämä ei tietenkään saa sulkea pois!

Kohdelkaa kassahenkilökuntaa heille kuuluvalla arvostuksella! Johan vtuttaa, kun aina esimerkkinä luuserille on sanonta "se on varmaan joku siwan kassa", kun jostain "alempiarvoisesta" on puhe.

Vierailija
159/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä käyn kaupassa, niin ostoksia on täysi kärryllinen. Jos laitan jokaisen jonoon, en yhtään tuotetta rinnakkain tai varsinkaan päällekkäin, niin se tavarajonohan jatkuu kymmeniä metrejä. Kassahihna ei taida olla metriäkään, joten käytännössä puran niitä koko ajan sitä mukaa, kun kassa vetelee edellisistä viivakoodia. Siitä en sitten pääse pakkaamaan ennen kuin on ne viimeiset 7 tuotetta saatu hihnalle.

Vierailija
160/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-ryhmän itsepalvelukassat tosiaan toimii painon mukaan, joten tavarat on pakko laittaa tasolle, muuten kone "hälyttää". Eli ekana koodittamaasi muovikassiin voisi varmaan pakata suoraan sen jälkeen, kun muovipussin on laskenut tasolle. Mutta mulla on omia kasseja, joiden paino ei sit täsmää lukijan läpi kulkeneisiin tavaroihin, joten voin pakata vasta lopuksi.

Käyn harvemmin muualla, joten eilen vasta tajusin, että k-ryhmän systeemi on ihan erilainen. Siellä olisi voinut pakata suoraan