Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupan kassalla työskentelevät: antakaa käyttäytymisohjeita tumpelolle asiakkaalle

Vierailija
30.12.2017 |

Mitkä ovat yleisimmät asiakkaiden tekemät mokat jotka teitä ärsyttävät tai hankaloittavat työtänne?

Itse olen saanut viime päivinä palautetta mm. hihnalle lappeelleen asetetuista pulloista (olisi kuulemma pitänyt laittaa pystyyn) ja myyjälle suoraan ojennetusta pullonpalautuskuitista (olisi pitänyt laittaa kassakoneen viereen tasolle).

En siis millään pahalla, mutta ihan vaan ymmärtämättömyyttäni olen toiminut näin.

Mitä muuta sellaista minun kuuluisi tietää, mitä ei missään kerrota, mutta jotta toimisin oikein kaupan kassalla?

Kommentit (223)

Vierailija
101/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohje kassahenkilölle: älä kommentoi asiakkaan ostoksia. Se on asiatonta, vaikka kuinka tekisit sen "hyvässä hengessä".

En todellakaan. Enkä kehu tuotteita, vaikka tietäisin sata hyvää reseptiä niistä. Mutta sitten toki keskustelen tuotteista, jos asiakas aloittaa keskustelun.

Vierailija
102/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aspa kirjoitti:

Tästä listasta sais ihan loputtoman pitkän, ja siksi laitan kaikkein tärkeimmän ekaksi,  ja kaikki sen jälkeen tuleva on sellasta pientä ärsyttävää.

- Käytöstavat. Ihan perus käytöstavat. Vastaa tervehdykseen, katso silmiin, kiitä ja sano jotain lähtiessäsi, älä ala raivoamaan tai valittamaan tosi syyttävästi. Suurin osa asioista, joista valitetaan, on sellaisia, joihin aspa ei voi mitenkään vaikuttaa, ja pahoitat siten vaan toisen mielen. Näillä pärjää jo erittäin pitkälle. 

- Lastaa ostoksesi hihnalle ripeästi, sillä en voi ottaa ostoksiasi nopeasi, jos laitat niitä yhden 10 sekunnin välein. Älä kuitenkaan pakkaa hirveää kekoa hihnalle, vaan jos siinä ei ole tilaa, odota että sitä tulee. JOs ostat kärryllisen kamaa ja olet esim perheen kanssa, niin laita joku jo pakkaamaan, tai se hidastaa koko jonoa, kun ne ostokset vievät kaiken tilan takahihnalla, ja joudun hidastelemaan seuraavien ostosten kanssa. Jos mahdollista, niin laittele painavammat tavarat ensin, vaikka ne todennäkösesti onkin korin pohjalla. Jos laitat ensin kaikki kevyet salaatit, jugurtit ynnämuut, niin ne joutuu ahtaa sinne hihnan sivulle, etteivät muserrru takaa tulevien maitojen alle. Ite tykkään että asiakas laittaa pullot makaamaan, sillä ne kuitenkin kaatuu. 

-Älä pakkaa muovipussin päälle tavaraa tai laita sitä hihnalle viimeisenä, jos haluat alkaa pakkaamaan tavaroitasi heti. Jos otata muovipussin, niin laita se hihnalle tuotteiden päälle tai sano ottavasi muovipussin, älä laita sitä kysyvästi näyttöni eteen, odottaen että otan sen. Helvetti. (Anteeks tämä viimeinen raivostuttaa mua jostain syystä :D

-Ite tykkään eniten jos asiakas laittaa pullonpalautuskuitin siihen tasolle, mihin rahatkin voi laittaa tai vastaavasti anna se minulle kun olen ottanut ostoksesi. Älä törkkää kättäsi naamani lappusi kanssa, kun olen skannaamassa ostoksiasi tai laita sitä ostoksiesi sekaan hihnalle. 

- Olen S-ryhmällä töissä, ja voit tosiaan ottaa ne bonuksesi heti kun kuitti on alkanut, ei tarvitse odottaa ostosten loppuun. Et myöskään saa yhtään enempää bonuksia, vaikka otat ne ja vasta sen jälkeen annat pullonpalautuskuitin. Se määräytyy loppusumman mukaan. 

-Jos laitat väärän pin-koodin, niin ÄLÄ OTA SITÄ KORTTIA POIS. JA TYRKKÄÄ TAKAISIN SISÄÄN. Odota 2 sekuntia, kunnes kone antaa sun taas laittaa sen uudestaan. Muuten kestää kauan ja se kone ei pysy perässä. 

-Varsinkin jos olet 40-vuotta vanhempi raihnainen mies, niin älä kiltti ala iskemään tai puhumaan mitään likaisia. Jätä ne riisuvat katseet ja puheet. Ei todellakaan ole kohteliaisuus, vaan alat vaan ahdistamaan ja aina kun nään sut, niin tulee epämukava olo (mikä tapahtuu monien kohdalla päivittäin, kun tulevat kuolaanaan nuoria myyjiä...)

- Ota maksuvälineet ajoissa esille, ja jos on kova jono niin älä maksa kourallisella hiluja (älä sillon ala myöskään tarkistamaan viimeisen vuoden aikana kertyneitä veikkauspelejä ja tekemään uusia, sillä siinä kestää....) Älä osta paljon tavaraa, jos tiedät että tilillä on vähän rahaa. Tarkista myös kassalle mennessä, että on se lompakko mukana, ettei tarvii alkaa juoksemaan autolle tai kotiin. 

Nyt on varmaan pakko alkaa lopettamaan ettei mee ihan loputtomaksi :D Viimeinen olkoon sellanen, jota yks mies tekee, ja joka raivostuttaa jostain syystä älyttömästi. Maksaa aina lähimaksulla ja sanoo mulle jokaikisen asian ääneen, jota maksupääte hänelle kertoo. "Kortti luettu poista kortti, ei jäsenkortti  kortti luettu poista kortti" KYLLÄ MINÄ TIEDÄN....

Hyvää päivänjatkoa vaan :D

Minä en katso silmiin kaupan kassoja sen enepää kuin muitakaan ihmisiä, eikä tässä ole kyse kohteliaisuuden puutteesta. Siihen on kaksi syytä, ensimmäinen on silmäsairauteni ja toinen se, että keskityn kiireissäni laittamaan kortteja maksupäätelaitteeseen, etten hidastaisi turhaan jonon kulkua.

Käyn yleensä isoissa marketeissa, joissa jonot on pitkiä, eikä niissä ole tapana ottaa henkilökohtaista kontaktia leppoisasti jutustellen kassojen kanssa toisin kuin pikkuputiikeissa. Jos joku yksinäisyydestä kärsivä mummeli niin tekee, niin paikka on väärä ja se saa takana jonottavat asiakkaat vähintään ärsyyntyneiksi. Kassan ei ainakan kannata ruokkia tällaisia juttutuokioita kiireaikaan, jos jono seisoo sen takia. Jos on pakko jäädä juttelemaan sen mummon kanssa, niin silti voi alkaa ruveta ottamaan jo seuraavan asiakkaan ostoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on muumitikkareita useampi kuin yksi, laita ne kaikki samaan kohtaan hihnalle. Niissä on surkea se viivakoodi ja se pitää yleensä näppäillä. Jos näitä tikkareita tulee siellä ostoksissa vastaan moneen kertaan, homma hidastuu, kun joka kerta pitää näppäillä. Jos ne kaikki ovat yhtä aikaa siinä myyjällä, ne voi lyödä kassaan näppäilemällä sen enarin vain kerran. Sama juttu niissä tikkareissa, joissa viivakoodi on siinä tikussa. 

Vierailija
104/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aspa kirjoitti:

Tästä listasta sais ihan loputtoman pitkän, ja siksi laitan kaikkein tärkeimmän ekaksi,  ja kaikki sen jälkeen tuleva on sellasta pientä ärsyttävää.

- Käytöstavat. Ihan perus käytöstavat. Vastaa tervehdykseen, katso silmiin, kiitä ja sano jotain lähtiessäsi, älä ala raivoamaan tai valittamaan tosi syyttävästi. Suurin osa asioista, joista valitetaan, on sellaisia, joihin aspa ei voi mitenkään vaikuttaa, ja pahoitat siten vaan toisen mielen. Näillä pärjää jo erittäin pitkälle. 

- Lastaa ostoksesi hihnalle ripeästi, sillä en voi ottaa ostoksiasi nopeasi, jos laitat niitä yhden 10 sekunnin välein. Älä kuitenkaan pakkaa hirveää kekoa hihnalle, vaan jos siinä ei ole tilaa, odota että sitä tulee. JOs ostat kärryllisen kamaa ja olet esim perheen kanssa, niin laita joku jo pakkaamaan, tai se hidastaa koko jonoa, kun ne ostokset vievät kaiken tilan takahihnalla, ja joudun hidastelemaan seuraavien ostosten kanssa. Jos mahdollista, niin laittele painavammat tavarat ensin, vaikka ne todennäkösesti onkin korin pohjalla. Jos laitat ensin kaikki kevyet salaatit, jugurtit ynnämuut, niin ne joutuu ahtaa sinne hihnan sivulle, etteivät muserrru takaa tulevien maitojen alle. Ite tykkään että asiakas laittaa pullot makaamaan, sillä ne kuitenkin kaatuu. 

-Älä pakkaa muovipussin päälle tavaraa tai laita sitä hihnalle viimeisenä, jos haluat alkaa pakkaamaan tavaroitasi heti. Jos otata muovipussin, niin laita se hihnalle tuotteiden päälle tai sano ottavasi muovipussin, älä laita sitä kysyvästi näyttöni eteen, odottaen että otan sen. Helvetti. (Anteeks tämä viimeinen raivostuttaa mua jostain syystä :D

-Ite tykkään eniten jos asiakas laittaa pullonpalautuskuitin siihen tasolle, mihin rahatkin voi laittaa tai vastaavasti anna se minulle kun olen ottanut ostoksesi. Älä törkkää kättäsi naamani lappusi kanssa, kun olen skannaamassa ostoksiasi tai laita sitä ostoksiesi sekaan hihnalle. 

- Olen S-ryhmällä töissä, ja voit tosiaan ottaa ne bonuksesi heti kun kuitti on alkanut, ei tarvitse odottaa ostosten loppuun. Et myöskään saa yhtään enempää bonuksia, vaikka otat ne ja vasta sen jälkeen annat pullonpalautuskuitin. Se määräytyy loppusumman mukaan. 

-Jos laitat väärän pin-koodin, niin ÄLÄ OTA SITÄ KORTTIA POIS. JA TYRKKÄÄ TAKAISIN SISÄÄN. Odota 2 sekuntia, kunnes kone antaa sun taas laittaa sen uudestaan. Muuten kestää kauan ja se kone ei pysy perässä. 

-Varsinkin jos olet 40-vuotta vanhempi raihnainen mies, niin älä kiltti ala iskemään tai puhumaan mitään likaisia. Jätä ne riisuvat katseet ja puheet. Ei todellakaan ole kohteliaisuus, vaan alat vaan ahdistamaan ja aina kun nään sut, niin tulee epämukava olo (mikä tapahtuu monien kohdalla päivittäin, kun tulevat kuolaanaan nuoria myyjiä...)

- Ota maksuvälineet ajoissa esille, ja jos on kova jono niin älä maksa kourallisella hiluja (älä sillon ala myöskään tarkistamaan viimeisen vuoden aikana kertyneitä veikkauspelejä ja tekemään uusia, sillä siinä kestää....) Älä osta paljon tavaraa, jos tiedät että tilillä on vähän rahaa. Tarkista myös kassalle mennessä, että on se lompakko mukana, ettei tarvii alkaa juoksemaan autolle tai kotiin. 

Nyt on varmaan pakko alkaa lopettamaan ettei mee ihan loputtomaksi :D Viimeinen olkoon sellanen, jota yks mies tekee, ja joka raivostuttaa jostain syystä älyttömästi. Maksaa aina lähimaksulla ja sanoo mulle jokaikisen asian ääneen, jota maksupääte hänelle kertoo. "Kortti luettu poista kortti, ei jäsenkortti  kortti luettu poista kortti" KYLLÄ MINÄ TIEDÄN....

Minä en katso silmiin kaupan kassoja sen enepää kuin muitakaan ihmisiä, eikä tässä ole kyse kohteliaisuuden puutteesta. Siihen on kaksi syytä, ensimmäinen on silmäsairauteni ja toinen se, että keskityn kiireissäni laittamaan kortteja maksupäätelaitteeseen, etten hidastaisi turhaan jonon kulkua.

Käyn yleensä isoissa marketeissa, joissa jonot on pitkiä, eikä niissä ole tapana ottaa henkilökohtaista kontaktia leppoisasti jutustellen kassojen kanssa toisin kuin pikkuputiikeissa. Jos joku yksinäisyydestä kärsivä mummeli niin tekee, niin paikka on väärä ja se saa takana jonottavat asiakkaat vähintään ärsyyntyneiksi. Kassan ei ainakan kannata ruokkia tällaisia juttutuokioita kiireaikaan, jos jono seisoo sen takia. Jos on pakko jäädä juttelemaan sen mummon kanssa, niin silti voi alkaa ruveta ottamaan jo seuraavan asiakkaan ostoksia.

Kyllä silmiin katsominen kuuluu mielestäni ihan perus kohteliaisiin tapoihin. Toki jos sinulla on joku silmäsairaus, niin ymmärrän, mutta muuten tulee vähän tökerö olo jos tervehdit ja samalla tuijottelee johonkin ihan muualle kuin päin. Jos on pitkät jonot niin ei siinä joo ehdi alkaa juttelemaan sen kummepia, enkä niin myyjänä teekään. Monet yksinäiset vanhukset ehkä haluavat jäädä juttelemaan, enkä silloin oikeen voi vaan hänelle päin näköä sanoa, että nyt on kiire. Silloin tervehdin seuraavaa asiakasta, alan ottamaan hänen ostoksiaan, ja sitten ehkä vielä vaihdan edellisen kanssa muutaman sanan ja kiitän ja hyvästelen. 

Vierailija
105/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa lapsenne.

On ihanaa jutella lasten kanssa, vaikka jutut tai kysymykset olisivat kuinka hassuja.

Mutta suoraa huutoa kiljuvat "Minä tahdon"-lapset eivät kuulu kauppareissulle mukaan. Se huuto sattuu ihan oikeasti korviin.

Ja antakaa lapsillenne huomiota, kassana en ehdi pientä hetkeä enempää, vaikka haluaisinkin.

Ja jos lapset tekevät kolttosiaan, heidän vahtimisensa on vanhempien tehtävä, ei kaupan henkilökunnan.

Ihailen vanhempia, joilla on malttia jutella lastensa kanssa siinä ostosten lomassa ja opettaa erilaisia asioita.

Vierailija
106/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne plussapisteet ja boonukset voi vetää heti kun ensimmäinen tuote on skannattu! Eli ei tarvitse odottaa siihen maksutapahtumaan asti. Itse teen niin, että ensin luen sen bonuskortin ja sitten menen jo pakkaamaan ja palaan takaisin tekemään maksusuorituksen.

Hanki lähimaksukortti, jos kauppaostoksesi on pääsääntöisesti alle 25 euroa. Kaikki 25,00 euroa ja sen alle maksavat tuotteet voi maksaa viemällä kortin siihen lukijan viereen tai päälle eikä tarvitse näppäillä pin -koodia (paitsi jonkun 10 lähimaksukerran jälkeen, turvallisuussyistä). Plussakorteistakin ym. saa lähilukuversion, eikä tarvitse vetää edestakaisin siinä magneettijuovalukijassa, niinkuin ennen vanhaan.

KASSATYTÖILLE: monesti käy niin, että sitä seuraava asiakas -kapulaa pidetään siinä hihnalla myös sen tämän hetkisen asiakkaan maksutapahtuman ajan, jolloin minä en voi lapata tavaraa hihnalle, koska hihna ei liiku ja koska edessä on viisi kakaraa/ostoskärryt/lastenrataat ja niiden äiti tekemässä maksusuoritusta ja täten joudun odottamaan, että vaivautuisit ottamaan sen kapulan pois, jotta hihna kulkisi hieman eteenpäin.

Koska minä laitan ostokset painon mukaan painavat ensin ja viinerit viimeiseksi. Tämä systeemi kusee, jos et annakaan minulle tyhjää liukuhihnaa ja joudun laittamaan loput ostoskorin tuotteet sinne maitotölkkien eteen.

Ja pliis, jos ostan purkin maitoa ja pussin leipää, niin älä jemmaa sitä leipää sinne ylös sivuun vaan laita se vaan sinne liukuhihnalle, ettei minun tarvitsisi aina lähteä kurottelemaan sitä jostain sieltä ylhäältä (raskaana, toppatakissa). JA jos on ihan pakko jemmata niitä kevyempiä tuotteita siihen sivuun, niin tuuppaa sen verran vauhtia, että ne olisivat edes vähän siellä kaukalon loppuosassa päin.

Tästä tulikin mieleen: Vaikka monet kassamyyjät nuoria ovatkin, älkää kutsuko ketään kassatytöksi. Lähes kaikki ovat aikuisia ihmisiä, alaikäiset tettiläiset tai kesätyöntekijät harvemmin edes kassalla ovat ja tytöttely on heillekin alentavaa.

Eli: Älä tytöttele. Myyjää voi kutsua ihan vaan myyjäksi.

Lisäksi tiedote: Kassa on kone, ihminen on myyjä. Virallinen työnimike on kassamyyjä.

Vierailija
107/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje kassahenkilölle: älä kommentoi asiakkaan ostoksia. Se on asiatonta, vaikka kuinka tekisit sen "hyvässä hengessä".

En todellakaan. Enkä kehu tuotteita, vaikka tietäisin sata hyvää reseptiä niistä. Mutta sitten toki keskustelen tuotteista, jos asiakas aloittaa keskustelun.

Suurin osa kassoista tuntuukin suhtautuvan asiaan samoin kuin sinä, mutta sitten on näitä "rempseitä" kassatätejä, jotka "hauskasti" kommentoivat jotain joka ikisen asiakkaan ostoksista. Tällaisen tädin kassalle jonottaessa tulee kauhea myötähäpeäkin, kun monet asiakkaat vääntelehtivät kiusaantuneina ja mumisevat jotain välttelevää. Lähikaupassani on yksi tällainen täti, ja välillä naurattaakin kun on useampi kassa auki, ja kaupan vakioasiakkaat välttelevät tämän tädin kohtaamista ja jonottavat mieluummin pidempään toisille kassoille. Täti sitten huutelee tyhjältä kassalta "tänne voi tulla", ja ihmiset pälyilevät seiniä.

Vierailija
108/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Älä laita pullolappuja, kolikoita, seteleitä tai korttiasi hihnalle. Ei ole kassan vika jos teet näin ja lappu häviää.

2. Älä ota korttia pois jos pinkoodi menee väärin. Jos kortin kanssa on muuten ongelmia KYSY kassalta äläkä työnnä sitä korttia ees ja taas ja sisään ja ulos koneessa.

3. Etsi maksuväline hyvissä ajoin. Jos olet hidas laskemaan kolikoita, anna kassan laskea.

4. Älä nosta hihnalle ostoksiasi ennen kuin edellinen asiakas on laittanut omansa, jotta hänen ostoksilleen jää tilaa. Nostele ostoksesi hihnalle kassan päädyssä, älä kassatyöntekijän kohdalla (tällöin takanoleva asiakas ei ala laittamaan omia ostoksiaan hihnalle ennen kuin olet saanut omasi laitettua).

5. Tärkeintä kuitenkin on, että kohtelet työntekijää kuin ihmistä ja olet peruskohtelias. Kassalla näkee kaiken maailman törppöjä, jotka tekevät tarkoituksella asioimisesta mahdollisimman vaikeaa. Kenenkään normaalin, hyväntahtoisen ihmisen pienet "mokat" ei siis ole mikään iso juttu.

2. Minä sanon suoraan asiakkaalle odota hetki, jos tulee ongelmia kortin kanssa, mutta silti löytyy näitä hätähousuja, jotka ovat jo ehtineet työnnellä korttia ees taas, ja ongelmien korjaus alkaa taas alusta. Lopettakaa siis sählääminen ja kuunnelkaa neuvoja, jos tulee jotain ongelmia. Kassa ei myöskään näe mitä siellä korttilaitteessa lukee tai mitä te sinne näpytätte. Emme siis voi tietää mitä te teitte väärin tai oikein.

Vierailija
109/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko se lukija viivakoodit olivatpa ne miten päin tahansa menossa kassalle? Jotkut asettelevat tavarat niin, että se olisi mahdollisimman helposti luettavissa. Siis onko sillä väliä?

Ei ole väliä. Ainoastaan isot kaljaboksit on helpompi lukea, jos ei tarvitse käännellä.

Vierailija
110/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEI! Aasiakas muista se minä olen se joka on pomo siinä kassalla sinä et ole. Älä vaikeuta minun työtäni ja älä kerro mitään vitsejä tai jos olet mies älä vonkaa! Ole ihan kiltisti siinä ja maksa ostokset!

T: kassatyttö

Mä tykkään hauskoista asiakkaista. Välillä on kuin olisi extempore stand up -esityksessä. Työpäivä kevenee kummasti, kun kaikilla osapuolilla on hauskaa ja nauretaan yhdessä. Mutta huonoja vitsejä ei kannata kertoa. Enkä vitsaile tosikoille, ei tarvitse pelätä.

T: Myyjä

Vierailija
111/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne plussapisteet ja boonukset voi vetää heti kun ensimmäinen tuote on skannattu! Eli ei tarvitse odottaa siihen maksutapahtumaan asti. Itse teen niin, että ensin luen sen bonuskortin ja sitten menen jo pakkaamaan ja palaan takaisin tekemään maksusuorituksen.

Hanki lähimaksukortti, jos kauppaostoksesi on pääsääntöisesti alle 25 euroa. Kaikki 25,00 euroa ja sen alle maksavat tuotteet voi maksaa viemällä kortin siihen lukijan viereen tai päälle eikä tarvitse näppäillä pin -koodia (paitsi jonkun 10 lähimaksukerran jälkeen, turvallisuussyistä). Plussakorteistakin ym. saa lähilukuversion, eikä tarvitse vetää edestakaisin siinä magneettijuovalukijassa, niinkuin ennen vanhaan.

KASSATYTÖILLE: monesti käy niin, että sitä seuraava asiakas -kapulaa pidetään siinä hihnalla myös sen tämän hetkisen asiakkaan maksutapahtuman ajan, jolloin minä en voi lapata tavaraa hihnalle, koska hihna ei liiku ja koska edessä on viisi kakaraa/ostoskärryt/lastenrataat ja niiden äiti tekemässä maksusuoritusta ja täten joudun odottamaan, että vaivautuisit ottamaan sen kapulan pois, jotta hihna kulkisi hieman eteenpäin.

Koska minä laitan ostokset painon mukaan painavat ensin ja viinerit viimeiseksi. Tämä systeemi kusee, jos et annakaan minulle tyhjää liukuhihnaa ja joudun laittamaan loput ostoskorin tuotteet sinne maitotölkkien eteen.

Ja pliis, jos ostan purkin maitoa ja pussin leipää, niin älä jemmaa sitä leipää sinne ylös sivuun vaan laita se vaan sinne liukuhihnalle, ettei minun tarvitsisi aina lähteä kurottelemaan sitä jostain sieltä ylhäältä (raskaana, toppatakissa). JA jos on ihan pakko jemmata niitä kevyempiä tuotteita siihen sivuun, niin tuuppaa sen verran vauhtia, että ne olisivat edes vähän siellä kaukalon loppuosassa päin.

En tajua tuota kapulaongelmaa. Jos edellisen asiakkaan tavaroita ei enää ole hihnalla ja siinä on tilaa, mikä sinua estää laittamasta niitä tavaroita pysähtyneelle hihnalle eri kohtiin? Miksi sen hihnan pitäisi liikkua? 

Jos on pelkkä kapula, niin kärryistä on hankala saada tavaroita sinne hihnalle kassan lähelle, varsinkin jos on kapea väli kärryille, etkä tahdo tukkia naapurikassaakin. Harvemmin ongelma, mutta ymmärrän mitä tässä haettiin.

Itseäni ärsytti ne kasaan pakatut tavarat, varsinkin kun hihna kapeni juuri ennen kassaa, niin se röykkiö hyökkää pahimmassa tapauksessa päälle 😲

Siinä olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että jos olen laittanut ne kevyet ostokset itse viimeiseksi, niin kassa voisi yrittää niitä vähän tuupata lähemmäs kassan päätyä, ne on välillä hankala kurkotella, jos vaikka seuraava asiakas on kärryjensä kanssa siinä edessä.

Asiakkaalta asiakkaalle sanoisin, että älkää tukkiko koko tavaranpakkauspaikkaa, niin ettei siihen viereen mahdu toista pakkaajaa.

Kassalla ollessani pikku asiat ei haitanneet, vaan se, kun asiakkaasta paistoi täysi välinpitämättömyys tehdä mitään sujuvuuden hyväksi itse. Itse olin tuntipalkalla, joten ei kiirettä, mutta muut asiakkaat kärsii.

Vierailija
112/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pari vuotta apteekin kassalla töissä. Työ ja asiakkaat olivat pääsääntöisesti ihan jees, mutta muutama juttu ärsytti.

Sanoin asiakkaalle "terve", ja hassunhauska asiakas lohkaisee, että "melkein" tai "no enhän mä tääl muuten olis" ja räkänaurut perään. Hohhoijaa.

Jotkut tohelot taas kaivoivat lompakon kolmen minuutin jonottamisen jälkeen vasta päästyään maksamaan, osa taas käy kassalla jahkailemaan ostaisiko mielummin mansikan vai banaanin makuista vitamiinia.

Välillä asiakas taas totesi kassalla, ettei ostakaan tuotetta x, ja lähti viemään tuotetta x takaisin hyllyyn, jättäen muut tuotteet kassalle. Sen ostamatta jätettävän tuotteen voi kyllä jättää kassallekin, niin homma toimii nopeammin.

Pilaantuvan tuotteen kassalle jättäminen tietää ruokakaupassa hävikkiä. Tuotetta ei yleensä ehditä viemään ajoissa pois. Joten miettikää siis jo siellä kylmähyllyllä, ostatteko tuotteen oikeasti vai ei. 

Vierailija
113/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- en myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka laittavat jugurtit, vanukkaat ja/tai viilit pikkupussiin ennen kassalle menoa. Älä osta niin paljon, jos et jaksa laittaa ostoksiasi tavallisesti hihnalle.

Pakkaan jogurttipurkit jne pussiin siksi, etteivät rikkoutuessaan sotke koko kassin sisältöä.

Huoh. Opettele lukemaan. ENNEN kassalle menoa. Ne jugurtit voi laittaa pusseihin sitten maksamisen jälkeen. -sama

Vierailija
114/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko se lukija viivakoodit olivatpa ne miten päin tahansa menossa kassalle? Jotkut asettelevat tavarat niin, että se olisi mahdollisimman helposti luettavissa. Siis onko sillä väliä?

Tähän vastattiin jo mutta vastaan minäkin. Olin siis aikoinani kassalla ja eräs mies asetteli aina oikein perusteellisen tarkasti ostokset viivakoodi "kätevästi" koneeseen päin. Oikeasti oli paljon helpompaa vain heilauttaa ja pyöritellä tuotteita käsissä. Se tulee ihan automaattisesti. Itsepalvelukassoillakin olen kuin myyjä työssään kun niin hienosti piippailen.

Vierailija
115/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myöskin entisenä kassatyöntekijänä voi sanoa, että leikkaas se k*rpä pois otsasta, sulla on hirveä asenne. Ainoastaan tuohon vipaan kohtaan voin vähän samaistua. Vähän."

Eivät ne kaikki olleet vituttavia asioita. En jaksanut eritellä että mikä vitutti ja mikä vain ärsytti tai jotain. Esim. Se pussin laittaminen hihnalle on aivan turhaa. Ei se vituttanut, mutta on vain turhaa. Tätähän ei jokainen asiakas tiedä, jos ei ole ollut itse myyjänä. Sen pussin voi ottaa, sanoa että yksi pussi/sata pussia ja mennä vaikka pakkailemaan suoraan. Itse en voi ostaa kerralla paljon, kun en jaksa kantaa. Siksi pakkaan vasta lopuksi.

Vierailija
116/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä poonuksia ja plussia ei tosiaan tarvi vedellä moneen kertaa, vaikka kuitille tulisi lisää ostoksia pienellä viiveellä. Nehän on aina siinä kuitissakin mainittu viimeisenä, eikä missään välissä.

Lähimaksukorteista ei olekaan tullut kauheasti ohjeita. Sen voi tosiaan painaa rauhallisesti koneeseen kiinni ja odottaa piippausta. Ei ota monesti vaikka teet hitaasti eikä siinä mitään infektoitumistakaan kortille käy vaikka se ihan koskettaisi konetta. Monesti siis näkee näitä salamannopeita heilautuksia, jotka pysyvät varomatkan päässä koneesta ja sitten ihmetellään kun ei toiminut. Mutta mikä eniten ärsyttää kun se vedetään korttia koneen kylkeä pitkin kraaaaps, niinku hiekkapaperilla vedettäisiin.

Vierailija
117/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aspa kirjoitti:

Kyllä silmiin katsominen kuuluu mielestäni ihan perus kohteliaisiin tapoihin. Toki jos sinulla on joku silmäsairaus, niin ymmärrän, mutta muuten tulee vähän tökerö olo jos tervehdit ja samalla tuijottelee johonkin ihan muualle kuin päin. 

Tuskinpa ymmärrät. Minun silmäsairauteni ei välttämättä näy päällepäin, kun en katso muita ihmisiä silmiin. Varmasti sinäkin leimaat minut vain epäkohteliaaksi, kun en katsonut sinua kassalla silmiin. En koe tarpeelliseksi selitellä sairauttani kaikille ihmisille.

Vierailija
118/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä laitan aina kaikki jogurttipurkit ja viilit valmiiksi hedelmäpussiiin ennen kassalke menoa. Ei tarvi moneen kertaan niitä siirrellä ensin kylmähyllyltä kärryyn, kärrystä hihnalle ja taas siitä kassiin. Kun ne kerran laittaa pussiin niin ne saa nopeasti ja siististi siirreltyä. Käärin kyllä pussin alas joten kassan on helppo ottaa viivakoodit.

Vierailija
119/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kassalla töissä joskus kauan sitten. Ihan eniten ahdisti se, että sai olla ihmisten yrmeän käytöksen kohteena eikä sille voinut mitään. Eli jos olet perusystävällinen ja rehellinen, niin se riittää. Älä myöskään varasta muovikasseja. :D

Pro-vinkki vielä perään: Kassan työtä helpottaa ja nopeuttaa, jos ripottelet ostokset peräjälkeen hihnalle etkä kasaa niitä yhdeksi isoksi röykkiöksi. Hankalinta on, jos alimmaisena röykkiössä on muovikassi ja asiakas haluaisi sen tietysti heti ensimmäisenä, jotta voisi saman tien aloittaa pakkaamisen. Tämä hidastaa hihnan liikkumista ja kassan työskentelyä. Mutta tosiaan, tämäkään ei ole mikään oikea ongelma. Kivointa olisi, jos ihmiset eivät pitäisi asiakaspalvelijoita sammioina, joihin voi kaataa oman pahan olonsa.

Vierailija
120/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus sentään, kylläpä ihmiset saa kaupassakäymisestäkin väännettyä melkoisen ongelman! Ja mihin kaikilla on niin kiire, valmiissa maailmassa?

Naurattaa lukea näitä ohjeita, miten selviät kassalta nanosekunnissa 😁 ja miten kamalaa on, jos et selviä.